ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
«Ευτυχής, όπως ο Οδυσσέας…»
«Heureux qui, comme Ulysse…»
ΕΓΚΑΙΝΙΑ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 21 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019, στις 20:00
ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ ΜΟΡΦΕΣ – ΓΟΒΑΤΖΙΔΑΚΗ 18 – ΡΕΘΥΜΝΟ – ΚΡΗΤΗ

Στο εορταστικό πλαίσιο «10 Χρόνια Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον» και με την συνεργασία της Αίθουσας Τέχνης Μορφές και του Ελληνογαλλικού Συλλόγου Χανίων θα πραγματοποιηθεί εικαστική έκθεση με τίτλο τον πρώτο στίχο από ποίημα του Ιωακείμ ντυ Μπελαί (Joachim Du Bellay, 1522-1560) «Ευτυχής, όπως ο Οδυσσέας…» (γαλλικά: «Heureux qui, comme Ulysse…») στην Αίθουσα Τέχνης Μορφές (Γοβατζιδάκη 18, Παλιά Πόλη, Ρέθυμνο, Κρήτη). 

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή, 21 Ιουνίου 2018, στις 20:00.

Την εικαστική επιμέλεια της έκθεσης έχουν ο Δρ. Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος μαζί με τον Ιωάννη Ν. Αρχοντάκη, ενώ την καλλιτεχνική διεύθυνση της Αίθουσας Τέχνης Μορφές έχει ο Ηλίας Ηλιάκης.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Δημοσθένης Γαλλής, Νίκος Γιαβρόπουλος, Ανδρέας Ζυμβραγός, Βέρα Καλλιανίδη, Κατερίνα Καλογεράκη, Κάρολος Καμπελόπουλος, Μαρία Κελαϊδή, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Ελένη Μανωλαράκη, Γιάννης Π. Μαρκαντωνάκης, Ιωάννης Μονογυιός, Νικόλας Μουρ, Γρηγόρης Νιόλης, Πέτρος Ξενάκης, Σύλβια Πετσούρα, Χρυσούλα Σκεπετζή, Άρις Στοΐδης και Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης.

Ο τίτλος της έκθεσης «Ευτυχής, όπως ο Οδυσσέας…» (Heureux qui, comme Ulysse…) είναι ο πρώτος στίχος από το ποίημα του Ιωακείμ ντυ Μπελαί που έγινε κινηματογραφικό έργο από τον Ανρί Κολπί το 1970 και τραγούδι από τον Ζωρζ Μπρασέν και κατέχει προφανώς μια ξεχωριστή θέση στην Γαλλική κουλτούρα. Ο ποιητής επικαλείται τον Οδυσσέα και τον Ιάσονα, τους περίφημους ήρωες της ελληνικής μυθολογίας, για να δηλώσει το νόστο για την πατρίδα μετά την περιπέτεια σε ταξίδια και διαμονές σε μέρη κοσμοπολίτικα, όπως η Ρώμη της όψιμης Αναγέννησης. Για να εκτιμήσει κανείς τον τόπο του πρέπει μάλλον να φύγει από αυτόν και να προσπαθήσει να γνωρίσει τον κόσμο. Ο Οδυσσέας είναι εκείνο το όνομα με την ευρωπαϊκή αξία που συμβολίζει την περιπέτεια και το νόστο. Συμβολίζει όχι μόνο τη διαδρομή που συνδέεται άμεσα με το ταξίδι αλλά επίσης και την περιπέτεια που συνδέεται με τη λογοτεχνία και το μοντερνισμό γενικότερα μαζί με όλα τα διακυβεύματα και τα προτάγματά του, όπως άλλωστε τα παρουσίασε το 1922 ο ιρλανδός συγγραφέας Τζέιμς Τζόυς (1882-1941) με το μνημειώδες έργο του που φέρει τον ομώνυμο τίτλο: «Οδυσσέας». Το εγκώμιο του  Έλληνα μυθικού ήρωα από τον αναγεννησιακό Γάλλο ποιητή και από τον μοντέρνο Ιρλανδό συγγραφέα μας επιτρέπουν να ξανασκεφτούμε το θέμα της ευτυχίας και της τέχνης, της πατρίδας και του σύγχρονου ήθους στην εξερεύνηση του κόσμου μέσα σε ένα ευρύτερο ευρωπαϊκό πλαίσιο με πανανθρώπινες αξίες.

Συμπληρώνοντας 10 χρόνια ενεργής πολιτιστικής παρουσίας, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον παρουσιάζει μια σειρά εικαστικών εκθέσεων με επετειακό χαρακτήρα και πνεύμα εξωστρέφειας. Στόχος είναι να παρουσιαστεί σε νέους συσχετισμούς και εικαστικούς συνδυασμούς διερεύνησης η σύγχρονη τέχνη του 21ου αιώνα μέσα από τις ελληνικές και διεθνείς συλλογές του Μουσείου, αλλά και η παρουσίαση του έργου νέων δημιουργών σε συνδυασμό με το καταξιωμένο έργο των σύγχρονων δασκάλων της τέχνης, τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας. Με τη συνεργασία ιδρυμάτων και φορέων πολιτισμού του εξωτερικού επιχειρείται ένας διαπολιτισμικός διάλογος μέσω της σύγχρονης τέχνης.  Η πρώτη παρουσίαση της έκθεσης έγινε στην Αίθουσα Τέχνης Δεσμός στο Παρίσι (Galerie Desmos, 14 rue Vandamme, 75014 Paris).       

Η νέα παρουσίαση της έκθεσης γίνεται από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον στην Αίθουσα Τέχνης Μορφές  (Γοβατζιδάκη 18, Παλιά Πόλη, Ρέθυμνο, Κρήτη) με την υποστήριξη του Ελληνογαλλικού Συλλόγου Χανίων στο πλαίσιο του Εικαστικού προγράμματος ΧΑΝΙaRT 2019, συνδιοργανώνεται από την Περιφέρεια Κρήτης, την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων και το Δήμο Πλατανιά. Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα ζωγραφικής, χαρακτικής, κολάζ και βιντεοτέχνης, η διάρκειά της θα είναι μέχρι τις 20 Ιουλίου 2019. Ανοικτά από Δευτέρα μέχρι Σάββατο 10:00-14:00 και Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 18:00-21:00 με Ελεύθερη Είσοδο.