ΔΙΟΤΙ ΟΙ ΔΗΜΟΤΕΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ…
Δημοτικός χώρος στάθμευσης πλατείας 4ων Μαρτύρων
Το Δημοτικό Συμβούλιο στις 8 Ιουνίου 2016 αποφάσισε την παραχώρηση της διαχείρισης του πάρκινγκ της πλατείας των 4ων Μαρτύρων σε ιδιωτική εταιρεία.
Οι λόγοι συγκεκριμένοι:
α. η σοβαρή έλλειψη προσωπικού
β. η διαφυγή εσόδων λόγω των αδυναμιών του τρόπου λειτουργίας του γ. η ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών και του χώρου
δ. η άκρως επωφελής για το Δήμο παραχώρηση, όσον αφορά στον τρόπο αποπληρωμής της επένδυσης.
Σε εκείνο το «μνημειώδες» Δημοτικό Συμβούλιο επικρίθηκε έντονα η Δημοτική Αρχή για αυτή την πρόταση. Κατηγορήθηκε κυρίως ότι «…. το χαρίζει στον ιδιώτη…. ο Δήμος μπορεί μόνος του να το δουλέψει και χωρίς προσωπικό…. θα υπάρχει μείωση των εσόδων του Δήμου…» κτλ. Νεότερο επιχείρημα είναι ότι «… καλός είναι ο εργολάβος, αλλά η παραχώρηση αυτή θα στοιχίσει 620.000 € (!!!) στους Δημότες…»
Δεν θα ήθελα να σχολιάσω το γεγονός ότι οι σφοδρότεροι πολέμιοι της ιδέας ήταν αυτοί που ιδεολογικά πιστεύουν – όπως πιστεύω και εγώ- στην ιδιωτική πρωτοβουλία και στην συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα για την παραγωγή δημόσιου έργου. Ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματα του.
Έχω όμως τη θεσμική υποχρέωση και την ανάγκη – μετά την ταμειακή ολοκλήρωση ενός χρόνου διαχείρισης του σταθμού από τον ιδιώτη- να πληροφορήσω τους συνδημότες μου για τα παρακάτω:
- Σήμερα έχουμε ένα υπερσύγχρονο, καλαίσθητο και πλήρως αυτοματοποιημένο σταθμό αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης.
- Ο εκσυγχρονισμός του χώρου ολοκληρώθηκε από τον ανάδοχο διαχειριστή μέσα σε 20 ημέρες. Αν είχε εκτελεστεί από το Δήμο ως δημόσιο έργο, θα χρειαζόταν στην καλύτερη περίπτωση, 4 μήνες. Το κόστος του εκσυγχρονισμού θα το πληρώσει ο Δήμος σε 48 μηνιαίες δόσεις, χωρίς καμία επιπλέον επιβάρυνση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ταμειακή του ρευστότητα.
- Τα προηγούμενα χρόνια (την αντίστοιχη περίοδο) οι καθαρές εισπράξεις του πάρκινγκ κυμαίνονταν κατ’ έτος περίπου στις 365.000 €, ενώ το κόστος λειτουργίας του ήταν κατά μέσο όρο 50.000 €.
- Οι καθαρές εισπράξεις του σταθμού τους πρώτους 12 μήνες λειτουργίας με τον διαχειριστή, ήταν 499.347 €. Τα χρήματα που κατέβαλε ο Δήμος στον εργολάβο ως αμοιβή ήταν 109.369 €. Συμπερασματικά, παρά την ετήσια αποπληρωμή του κόστους της επένδυσης και την αμοιβή του διαχειριστή, οι εισπράξεις είναι μεγαλύτερες.
- Το σύνολο των εισπράξεων του πάρκινγκ χρησιμοποιήθηκε για την υλοποίηση μέρους του Τεχνικού Προγράμματος του Δήμου και συγκεκριμένα στα έργα (α) Βελτίωση βατότητας – ασφαλτοστρώση οδών 2018, με Π/Υ 300.000 € και (β) Προμήθεια οικοδομικών και αδρανών υλικών 2018, με Π/Υ 130.000 €. Δηλαδή τα χρήματα των Δημοτών (και των επισκεπτών) επιστρέφουν στην τοπική κοινωνία.
- Τρεις υπάλληλοι αποδεσμεύτηκαν από το σταθμό και στελέχωσαν κρίσιμες θέσεις σε άλλες υπηρεσίες του Δήμου.
- Από 1/1/2018 εισηγηθήκαμε μείωση στο τέλος χρήσης του χώρου, ειδικά σε όσους κάνουν χρήση μέχρι 2 ώρες, δηλαδή του 60% των χρηστών, παρά το γεγονός ότι είχε υπογραφεί η σύμβαση με τον ιδιώτη.
- Η Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου απαλλάχτηκε από εκατοντάδες εργατοώρες και έξοδα για την –υποχρεωτική εκ του νόμου- αναζήτηση χαμένων εσόδων από τη χρήση του χώρου στάθμευσης. Με τον παρόντα τρόπο διαχείρισης δεν υπάρχει ούτε ένα σεντς χαμένο.
Και επίσης επιτρέψτε μου να θυμίσω:
- Για την παραχώρηση έγινε Διεθνής Δημόσιος Ανοιχτός Ηλεκτρονικός Διαγωνισμός.
- Η εταιρεία που μειοδότησε θα αμειφθεί σε βάθος τετραετίας (α) για την ολοκλήρωση του συνόλου της επένδυσης που με δικές της δαπάνες υλοποίησε και (β) για την διαχείριση του σταθμού (προσωπικό, αναλώσιμα κτλ), με 318.000 € συν το συμβατικό bonus για την επίτευξη αύξησης των εσόδων με περίπου 120.000 €.
- Όλες οι εισπράξεις του πάρκινγκ πηγαίνουν καθημερινά στο Δημοτικό ταμείο, ενώ ο ιδιώτης πληρώνεται μηνιαία για την εργασία που παρέχει ως διαχειριστής.
- Το Μάιο του 2021 – σε δυο χρόνια δηλαδή από τώρα- το πάρκινγκ επιστρέφει στο Δήμο με όλο του τον εξοπλισμό και αυτός θα αποφασίσει για τον περαιτέρω τρόπο λειτουργίας του.
Στέλιος Σπανουδάκης
Αντιδήμαρχος Οικονομικών Δήμου Ρεθύμνης