Επιστολή προς την Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Ρεθύμνου, τον Δήμαρχο Ρεθύμνου και το Δημοτικό Συμβούλιο Ρεθύμνου σχετικά με το αντλιοστάσιο της Αγ. Φωτεινής και τη μόλυνση της θαλάσσιας περιοχής κόλπου Αγ. Νικολάου – Κουμπέ απέστειλε ο κος Νίκος Εμμ. Σταγάκις.
Αναλυτικά η επιστολή του κου Σταγάκι:
«Κύριε Πρόεδρε,
1. Από τις 7 έως τις 11 Αυγούστου 2020,μετά από σκάσιμο κεντρικής βάνας Φ500 του αντλιοστασίου της ΔΕΥΑΡ, στην περιοχή της Αγ. Φωτεινής-Κουμπέ, τέθηκε εκτός λειτουργίας όλο το σύστημα του αντλιοστασίου, με συνέπεια τα λύματα του κεντρικού αγωγού όλης της πόλης να αδειάζουν στη θάλασσα της περιοχής.
Ανάλογα περιστατικά και συχνές ζημίες είχαμε και παλιότερα (σχετικές επιστολές μου 10 /11/ 04, 7/06/05 , 30/5/06 κλπ.)
2. Επανέρχομαι, με αφορμή αυτό το αναμενόμενο περιστατικό, θα μου επιτρέψετε δεδομένης της κάποιας πείρας μου πάνω στο θέμα αυτό και της θητείας μου ως πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ την εποχή που έγιναν τα βασικά εργα αποχέτευσης (1985-1986) να επιστήσω την προσοχή σας, για το τι θα μπορούσε να είχε συμβεί αν η ζημία ήταν μεγαλύτερη, κρατούσε περισσότερο χρόνο και αν οι ποσότητες που έφθαναν εκεί ήταν πολλαπλάσιες της πρόσφατης, αφού λόγω covid-19 τα ξενοδοχεία της πόλης έχουν χαμηλές πληρότητες.
3. Η δυναμικότητα του αντλιοστασίου έχει υπερκαλυφθεί από τα πρόσθετα φορτία λυμάτων που έχουν οδηγηθεί με τις επεκτάσεις του κεντρικού αγωγού κυρίως της ανατολικής τουριστικής ζώνης της πόλης και των οικισμών του τέως Δήμου Αρκάδιου, στα αστικά αντλιοστάσια Άγνωστου Στρατιώτη, Ορφανοτροφείου, μέσα από τη πόλη και την κατάληξη στο αντλιοστάσιο Αγ Φωτεινής, το οποίο κατά τη γνώμη μου είναι λάθος να δέχεται όλα τα φορτία.
4. Είναι επιτακτική η ανάγκη να μελετηθεί και να κατασκευασθεί νέος, συλλεκτήριος αγωγός ανάντη, της πόλης και τα πρόσθετα λύματα από τους οικισμούς να οδηγούνται με φυσική ροή κατά μεγάλο μέρος, απ’ευθείας στον κεντρικό σταθμό του βιολογικού, χωρίς να φορτώνονται τα αντλιοστάσια της πόλης .
5. Η ενίσχυση του αντλιοστασίου της Αγ. Φωτεινής , με κατασκευή νέου εφεδρικού καταθλιπτικού αγωγού και η ενίσχυση του αντλιοστασίου στον ίδιο χώρο, που έχει γίνει, δε λύνει το πρόβλημα αφού δεν υπάρχει εναλλακτική πορεία αγωγών και αντλιοστασίου.
6. Με επιστολές μου από το 1998 έως 2016 σας είχα υποβάλλει, σχετική πρόταση για τη μεταφορά των λυμάτων του Δήμου Αρκαδιού στις εγκαταστάσεις του βιολογικού σταθμού της ΔΕΥΑΡ, με άλλο αγωγό ανάντι της πόλης, οι οποίες είχαν δημοσιευθεί και στον τοπικό τύπο.
7. Ως πολίτης αυτής της πόλης και κάτοικος της δυτικής ακτής, εκφράζω για άλλη μια φορά την αγανάκτηση μου με αφορμή το πρόσφατο περιστατικό και την μόλυνση της θάλασσας μας και τις συνέπειες που μπορεί να έχει στο μέλλον για τους κατοίκους της δυτικής περιοχής και για τον τουρισμό στην πόλη μας. Υπάρχει το μεγάλο θέμα της πρόσθετης περιβαλλοντικής επιβάρυνσης του κόλπου Αγ. Νικολαου – Κουμπέ , όπως έγινε αυτές τις ημέρες.
8. Ένα βασικό ερώτημα που προκύπτει είναι αν η πόλη μας πρέπει να συνεχίζει να επιβαρύνεται και με τα λύματα της ευρύτερης ανατολικής περιοχής, πέρα του αρχικού Δήμου Ρεθύμνου για τον οποίο έγιναν οι κεντρικοί αγωγοί και τα αντλιοστάσια. Η δαπάνη που απαιτείται είναι μεγάλη για την μεταφορά των λυμάτων, από την ευρύτερη περιοχή του τέως δήμου Αρκαδίου, στη θέση των εγκαταστάσεων βιολογικής επεξεργασίας των λυμάτων του Δήμου Ρεθύμνου. Με τον υπάρχοντα σχεδιασμό τα λύματα οδηγούνται στο παραλιακό μέτωπο (χαμηλό υψόμετρο) και μετά ανυψώνονται για να καταλήξουν στις εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού της πόλης στη θέση Γρίντα.
9. Η αρχική απόφαση όταν πάρθηκε, για την ένταξη της παράλιας Αδελιανού κάμπου, δεν είχε την προοπτική της ένταξης και όλης της παραλιακής ζώνης και ίσως και της περιοχής όλου του τέως Δήμου Αρκαδιού όπως διαμορφώνεται σήμερα μετά το νόμο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ.
Περιοχή για ένταξη είναι και η περιοχή των τέως Δήμων Νικηφόρου Φωκά και Λαππαίων. Οι εγκαταστάσεις του βιολογικού Ρεθύμνου έχουν μελετηθεί για να υποδεχθούν τα λύματα του Δήμου Ρεθύμνου και της κοινότητας Ατσιποπούλου με πολυετή πρόβλεψη. Έχουν γίνει και γίνονται έργα αναβάθμισης και επέκτασης των εγκαταστάσεων του σταθμού επεξεργασίας λυμάτων (βιολογικού Ρεθύμνου) για τα νέα φορτία λυμάτων. Θα προστεθούν αρκετά νέα φορτία από την ανατολική ζώνη του τέως Δήμου Αρκαδιού και την ενδοχώρα του νέου Δήμου Ρεθύμνου. Οι βελτιώσεις και επεκτάσεις που γίνονται είναι απαραίτητες , ελπιζω να περιλαμβανουν και επισκευή και επέκταση του υποθαλάσσιου αγωγού που έχει καταστραφεί, σε μεγάλο μέρος, θα είναι όμως ικανές και αρκετές είναι ένα ερώτημα.
10. Ενας ακόμα δικός μου προβληματισμός είναι και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην ευρύτερη περιοχή και στην θαλάσσια λεκάνη του κόλπου Αγ Νικολάου – Κουμπέ που θα δέχεται όλο αυτόν τον όγκο των επεξεργασμένων λυμάτων. Ακόμα και όταν λειτουργεί τέλεια η επεξεργασία, οι βορειοδυτικοί κυρίως άνεμοι που επικρατούν και ο κυματισμός στην περιοχή ευνοεί την συσσώρευση όλων των αποβλήτων υγρών και στερεών στο κόλπο Κουμπέ – Αγ. Νικολάου.
Όταν η λειτουργία του σταθμού βιολογικής επεξεργασίας είναι άριστη και το τελικό αποτέλεσμα είναι στα ιδανικά πλαίσια με βαθμό επεξεργασίας 97% οι επιπτώσεις είναι μικρότερες. Οι αστοχίες όμως στην λειτουργία του βιολογικού είναι συχνές για διάφορους λόγους ακόμα και στη σημερινή εγκατάσταση με τα αρχικά φορτία. Φανταστείτε περιπτώσεις αστοχίας με πολλαπλάσια φορτία!
11.Να σημειωθεί ότι οι κεντρικοί αποχετευτικοί αγωγοί είναι από το 1986 και οι εγκαταστάσεις επεξεργασίας και διάθεσης των επεξεργασμένων λυμάτων είναι 32 ετών περίπου. Ο υφιστάμενος σήμερα ,στη πόλη, γενικός κεντρικός αποχετευτικός αγωγός (ΓΚΑΑ), που περνά από τη λεωφόρο Κουντουριώτη, σύμφωνα με μελέτη έχει την δυνατότητα να παραλαμβάνει τα διερχόμενα λύματα για 15 χρόνια, μετά χρειάζεται αλλαγή (σελ. 97 Τεύχος Α Τεχνική Έκθεση ,της μελέτης , με ημερομηνία Νοέμβριος 2003). Η συντήρηση όλων των δικτύων και εγκαταστάσεων με εναλλακτικές λύσεις για κάθε αστοχία ή τυχόν πρόβλημα πρέπει να μελετηθούν και να υλοποιηθούν άμεσα.
12. Τελειώνοντας επισημαίνω ότι το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό με σημαντικές επιπτώσεις στην υγεία τη ζωή και την οικονομία της πόλης μας και χρειάζεται επειγόντως να βρεθεί λύση.
ΝΙΚΟΣ ΕΜΜ. ΣΤΑΓΑΚΙΣ