ΑΠΟΨΕΙΣ

Η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού και …ο «Μυστικός Δείπνος»

Δεν το πιστεύω ότι αυτό είναι θέμα προς συζήτηση, αλλά απ’ ότι φαίνεται είναι, οπότε να πω και εγώ τα δικά μου.

Ορδές οργισμένων ενάρετων χριστιανών έσπευσαν να λιποθυμήσουν από αποτροπιασμό για την προσβολή που δέχτηκε ο …πίνακας του Λεονάρντο Ντα Βίντσι “Μυστικό Δείπνο” από ομάδα ανίερων drag queens στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων προχθές.

Θα πέσει φωτιά να μας κάψει, που πάμε ως είδος, και όλα τα συναφή…

Το πρόβλημα είναι ότι η σκηνή δε σατίριζε το Μυστικό Δείπνο.

Αυτό μπορούμε να το δούμε από το πρώτο tweet που έκανε η Ολυμπιακή Επιτροπή στις 26 Ιουνίου για το θέμα με screenshot απ’ το σκηνικό με συνοδευόμενο κείμενο:

“The interpretation of the Greek God Dionysus makes us aware of the absurdity of violence between human beings.”

Αυτό πριν γίνει νέα σταυροφορία. Και φυσικά μετά από τον τζερτζελέ ο καλλιτεχνικός διευθυντής είπε τα ίδια πρακτικά στην LeFigaro:

Was it the Last Supper? It was “not my inspiration ,” Thomas Jolly replied. “I think it was pretty clear, there is Dionysus who arrives on this table. He is there, why because he is the god of the party (…), of wine, and father of Sequana, goddess linked to the river . ” “The idea was rather to make a big pagan party linked to the gods of Olympus… Olympus… Olympism ,” he continued (πηγή).

Ναι, αλλά τότε γιατί ζήτησαν συγνώμη από την επιτροπή που σατίρισαν το Μυστικό Δείπνο;

Δε ζήτησαν ποτέ συγνώμη γι’ αυτό. Από μια απλή ανάγνωση της δήλωσης είναι πολύ σαφές τι έγινε:

“Clearly there was never an intention to show disrespect to any religious group. On the contrary, I think that (artistic director) Thomas Jolly really tried to celebrate community tolerance. We believe that this ambition was achieved. If people have taken any offense, we are really sorry.”

Με απλά λόγια ήταν μια τυπική απάντηση για να κατευνάσουν τα πνεύματα. Αλλά από το tweet και τη δήλωση του Jolly είναι σαφές ότι δεν πίστεψαν πως τόσος κόσμος δεν θα είχε δει ποτέ το “Feast of the Gods” (ο πίνακας που εικάζεται ότι ήταν η πραγματική έμπνευση για το σκηνικό – τον βλέπετε στην εικόνα του post) ή αντίστοιχες αναπαραστάσεις με τα Βακχανάλια (ρωμαϊκή γιορτή παρόμοια με τα Διονύσια).

Επίσης, πέρα από συγκρίσεις μεταξύ έργων τέχνης, σε τέτοιες περιπτώσεις βάλτε το μυαλό σας να δουλέψει. ΤΙ ΣΧΕΣΗ ΘΑ ΕΙΧΕ ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΔΕΙΠΝΟ ΣΕ ΤΕΛΕΤΗ ΕΝΑΡΞΗΣ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ;! Μιλάμε για γιορτή που ξεκίνησε στην αρχαία Ελλάδα και η σκέψη σας ήταν ο Μυστικός Δείπνος όχι τα Διονύσια;! Δεν νομίζετε ότι αυτό δείχνει κάτι για το επίπεδο ευθιξίας σας παρά για το επίπεδο της διοργάνωσης;

Ή ίσως ήταν άλλος ο λόγος της μαζικής κατακραυγής από θρησκευτικές οργανώσεις; Αναρωτιέμαι αν θα είχαμε το ίδιο κράξιμο αν στη σκηνή δεν ήταν drag queens αλλά μια ομάδα καλλιτεχνών με απλές στολές. Μπα… μάλλον δεν έχει σχέση…

Ο πίνακας που εικάζεται ότι ήταν η έμπνευση: https://musee-magnin.fr/en/node/19

Σε τελική ανάλυση, πρόκειται για καλλιτεχνικό αποτέλεσμα και είναι δικαίωμα του καθενός να το κρίνει με τα δικά του στάνταρ. Δεν είναι όλα για όλους και δέχομαι ότι η αισθητική μπορεί να μην ταίριαζε σε πολλούς. Αλλά μπορούμε απλά να μείνουμε εκεί. Το να κάνουμε το άλμα σε μαραθώνιο ευθιξίας και ακροβατικά λογικής για να ταιριάξουν με το αφήγημα μας περί στοχευμένης επίθεσης σε κάποια θρησκευτική ομάδα δείχνει περισσότερο προκατάληψη παρά λογική.

Στάμος Αρχοντής