Ξεχειλίζει η θλίψη και η οργή όλου του λαού της Κρήτης για το πολύνεκρο δυστύχημα, με τον άδικο χαμό τριών νέων εργαζομένων και τον βαρύτατο τραυματισμό μιας τέταρτης νέας εργαζόμενης. Θλίψη και οργή για πώς είναι δυνατόν να χάνονται ανθρώπινες ζωές με αυτόν τον τραγικό τρόπο.
Πραγματικά δεν υπάρχουν λόγια για να εκφράσουμε τα συλλυπητήριά μας στους συγγενείς των παιδιών, αθώων θυμάτων της πολιτικής του «κόστους – οφέλους» και του «πάμε και όπου βγει», που κυριαρχεί σχεδόν παντού, για όλες τις ανάγκες του λαού.
Ξέρουμε πολύ καλά ότι δεν φταίει η κακιά στιγμή. Η απώλεια των τριών νέων εργαζομένων είναι προδιαγεγραμμένο έγκλημα, με βάση την κατάσταση στο οδικό δίκτυο στην Κρήτη, που βάζει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές.
Για την πλήρη εγκατάλειψη του ΒΟΑΚ, βήμα το βήμα, μεθοδικά, η κάθε κυβέρνηση έπιανε το νήμα από την προηγούμενη, με υποστηρικτές την περιφέρεια και τις δημοτικές αρχές, που όλοι τους κάνουν πως τώρα ανακαλύπτουν το πρόβλημα και υπόσχονται βελτιώσεις και ημίμετρα.
Εσκεμμένα αφέθηκε στην τύχη του ο ΒΟΑΚ, ώστε να ωριμάσει το σχέδιο του νέου ΒΟΑΚ – αν και όποτε ολοκληρωθεί – με βάση τις επιδιώξεις, τα συμφέροντα και τα κέρδη των ομίλων και με τεράστιες αρνητικές επιπτώσεις στη ζωή του κρητικού λαού.
Αφέθηκε στην τύχη του ο ΒΟΑΚ, με συνέπεια δεκάδες τραγικές απώλειες συνανθρώπων μας και τραυματισμούς, όχι για λόγους ανικανότητας ή έλλειψης αποφασιστικότητας της μιας ή της άλλης κυβέρνησης, αλλά επειδή δεν «χωρούσε» στις προτεραιότητες της καπιταλιστικής ανάπτυξης των προηγούμενων 10ετιών και μέχρι να βρεθεί η κατάλληλη «φόρμουλα» που θα ικανοποιεί τα κατασκευαστικά μεγαθήρια που θα αναλάβουν την κατασκευή και διαχείρισή του (σταθμοί διοδίων, πρόσβαση σε χρηματοδότηση, κλπ).
Και την ίδια στιγμή, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη ανάπτυξης και βελτίωσης για το υπόλοιπο οδικό δίκτυο, επαρχιακό και αστικό, στο οποίο χάνονται οι περισσότερες ανθρώπινες ζωές και η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη.
Αντίστοιχα, μια σειρά έργα που είναι κρίσιμα στην καθημερινότητα του λαού και στην προστασία της ζωής δεν είναι στις προτεραιότητες της Περιφέρειας, του κεντρικού κράτους και της ΕΕ ως έργα «μη επιλέξιμα», επειδή δεν παράγουν κέρδος για τους επιχειρηματικούς ομίλους.
Πολύ περισσότερο βαραίνουν οι ευθύνες κεντρικού και τοπικού κράτους στο συγκεκριμένο τραγικό συμβάν, αφού πρόκειται για ένα ακόμα εργατικό δυστύχημα, καθώς οι άτυχοι νέοι εργαζόμενοι επέστρεφαν από την εργασία τους σε κέντρο διασκέδασης. Ακόμα διερευνώνται οι συνθήκες εργασίας τους (ωράριο, με τι καθεστώς δούλευε ο 15χρονος(!) που έχασε τη ζωή του κλπ). Το «τουριστικό θαύμα» το οποίο οι κυβερνήσεις, οι δήμοι και η περιφέρεια υπηρετούν, με το αντεργατικό αντιλαϊκό νομοθετικό πλαίσιο που έχουν διαμορφώσει, χτίζεται στις πλάτες των εργαζόμενων, με την εξαντλητική δουλειά με μοναδικό στόχο την αύξηση των κερδών των μεγαλοξενοδόχων.
Από το τραγικό αυτό περιστατικό, όπως και μια σειρά άλλα, πάντα «φανερώνεται» το αποκρουστικό πρόσωπο ενός κράτους «φιλικού στις επενδύσεις», ενός κράτους που «καταπολεμά τη γραφειοκρατία και εκσυγχρονίζεται για να βρεθεί κοντά στον πολίτη», ενός κράτους που διαχρονικά αποψιλώνει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς και γιατί αποτελούν «δημοσιονομικό κόστος» και για να κάνει τη «ζωή εύκολη στους επιχειρηματίες», ενός κράτους που «ξεπερνά αγκυλώσεις για να υλοποιηθούν μεγάλες επενδύσεις», κ.λπ.
Δηλαδή του επιλεκτικά ανίκανου αστικού κράτους, που είναι εξαιρετικά ικανό να βοηθά την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων, όμως είναι παντελώς ανίκανο να προστατέψει την Υγεία, το περιβάλλον και την ίδια την ανθρώπινη ζωή.
Ως «Λαϊκή Συσπείρωση» Κρήτης απευθύνουμε κάλεσμα στον κρητικό λαό:
Το «όχι πια», η οργή, η αγανάκτηση θα πρέπει να εκφραστεί και με δυνάμωμα του αγώνα και πάλη, διεκδικώντας τα αυτονόητα, δηλαδή την ανάπτυξη και την προστασία της ζωής και της ευημερίας του λαού και όχι τα κέρδη των ομίλων. Το χρωστάμε στις οικογένειες των θυμάτων, σε όλους τους εργαζόμενους, τους νέους και τις νέες, που θέλουν να γνωρίζουν ότι θα φτάσουν ασφαλείς στον προορισμό τους.
Απαιτούμε :
• Αναβάθμιση του υπάρχοντος οδικού δικτύου και κατασκευή νέου σύμφωνα με τις υπάρχουσες και μελλοντικές ανάγκες. Άμεσα μέτρα για την οδική ασφάλεια στα πιο επικίνδυνα σημεία του ΒΟΑΚ και του υπόλοιπου οδικού δικτύου.
• ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο ως τη Σητεία, σύγχρονο, ασφαλή, χωρίς πρόσθετη φορολογία, διόδια και παραχωρήσεις σε ιδιώτες, που να εντάσσεται σε έναν συνολικό ολοκληρωμένο – όχι αποσπασματικό – σχεδιασμό, έξω από τη λογική κόστους – οφέλους, για ένα ασφαλές, ενιαίο, δημόσιο και δωρεάν οδικό δίκτυο σε όλη την Κρήτη.
• Σχεδιασμό και ανάπτυξη των δημόσιων μεταφορών σε όλα τα χωριά και τις πόλεις της Κρήτης.
• Την αξιοποίηση, εκσυγχρονισμό όλων μέσων μαζικής μεταφοράς (συμπεριλαμβανομένου και των μέσων σταθερής τροχιάς), που θα λύσει πολλά θέματα εύκολης, ασφαλούς, γρήγορης και φθηνής μετακίνησης εργαζομένων και τουριστών.
• Υποχρέωση των επιχειρηματικών ομίλων στον επισιτισμό, στα ξενοδοχεία, τον τουρισμό και σε άλλους κλάδους για την υποχρεωτική μαζική μεταφορά των εργαζομένων από και προς την εργασία τους.