Όλοι οι εμπλεκόμενοι συμφωνούν πως στις μέρες μας, οι ανάγκες φιλοξενίας και διαχείρισης παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές, αυξάνονται ανησυχητικά. Είναι επίσης επιστημονικά αποδεδειγμένο πως τα παιδιά με δυσχέρειες στο λόγο, την επικοινωνία και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κοινωνικής αλληλεπίδρασης, πρέπει έγκαιρα και στοχευμένα να υποστηρίζονται, ώστε να αναπτύξουν τις δυνατότητες τους, να γίνουν ανεξάρτητοι, να ενταχθούν ισότιμα στην κοινωνία. Το καλύτερο «φάρμακο» γι’ αυτά (πλην λίγων εξαιρέσεων) είναι η συμπερίληψη. Η αλληλεπίδρασή τους δηλαδή με τα άλλα παιδιά παρακολουθώντας το τυπικό τμήμα του βρεφονηπιακού και του ΚΔΑΠ σύμφωνα με τις υποδείξεις των ειδικών. Είναι ρητή εντολή και του νόμου και των διεθνών συμβάσεων για τα δικαιώματα των παιδιών με ειδικές ανάγκες. Ο εγκλεισμός στο σπίτι, η απομόνωση, ο στιγματισμός είναι η χαριστική βολή για τα παιδιά αυτά.
Κι όμως, ο δήμος Ρεθύμνου και η κοινωνική του υπηρεσία κάνει αυτήν ακριβώς την επιλογή. Της χαριστικής βολής. Κάτω από την πίεση της κρατικής υποχρηματοδότησης, της έλλειψης προσωπικού, υποδομών, τα 25άρια τμήματα, την πίεση που υφίσταται το προσωπικό, σε απόλυτη αντίφαση με τα παραπάνω, εφαρμόζει μεθόδους αποκλεισμού των παιδιών ΑΜΕΑ από τους παιδικούς και τα ΚΔΑΠ.
Από πέρυσι έχει συγκροτήσει μια επιτροπή, που της έδωσαν την αρμοδιότητα να αποφασίζει για την «οριστική έγκριση του αιτήματος» φιλοξενίας παιδιών με αναπηρία και ή αναπτυξιακές διαταραχές και ανάλογα να εισηγείται στο ΔΣ. Έβαλαν μάλιστα στον εσωτερικό κανονισμό τον απαράδεκτο όρο ότι σε κάθε παιδικό σταθμό «μπορεί να ενταχθεί ένα μόνο παιδί με αναπηρία»!! Έτυχε να απουσιάζουμε τότε από το ΔΣ αλλιώς από τότε θα είχαμε αντιδράσει αποφασιστικά.
Στην πρώτη κιόλας συνεδρίασή της η επιτροπή περιόρισε αυθαίρετα και παρά τις αντίθετες υποδείξεις των ειδικών, το ωράριο φιλοξενίας δύο παιδιών με ειδικές ανάγκες, αναγκάζοντας τους γονείς να τα κλείσουν στο σπίτι επιδεινώνοντας την κατάστασή τους. Αγνόησαν πλήρως τις δικαιολογημένες διαμαρτυρίες των γονέων, παροτρύνοντας τους προκλητικά «να προσφύγουν νομικά». Η μία οικογένεια προσέφυγε στο συνήγορο του πολίτη, που αφού άκουσε τους ισχυρισμούς του δήμου έστειλε μια έκθεση-καταπέλτη για τη στάση του Δήμου. Παρ’ όλ’ αυτά ο Δήμος την αγνόησε πλήρως.
Και σα να μην έφτανε αυτό ετοιμάζεται να επαναλάβει τα ίδια και για την φετινή χρονιά. Φέρνει στο ΔΣ την ανανέωση της σύνθεσης της επιτροπής, με τις ίδιες ακριβώς αρμοδιότητες. Αυθαίρετα θα παρακάμπτει την επιστημονική γνωμάτευση των ειδικών και θα αποφασίζει αν, πότε και για πόσο ένα ΑμεΑ νήπιο, χωράει στα οικονομικά μεγέθη του δημοτικού προϋπολογισμού!! Διατηρείται ο ανήκουστος περιορισμός «ένα μόνο παιδί ΑΜΕΑ σε κάθε σταθμό».
Από την πρώτη στιγμή οι σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης προσπαθήσαμε να παρέμβουμε για να επανεξεταστεί η εισήγηση πριν έρθει καν στο ΔΣ. Δε μας ενδιέφερε να δημιουργήσουμε εντυπώσεις. Το πρόβλημα θέλαμε και θέλουμε να λυθεί σε όφελος των ευάλωτων παιδιών και των αναγνωρισμένων δικαιωμάτων τους. Αν και ήταν να συζητηθεί στο προηγούμενο ΔΣ καταφέραμε την τελευταία στιγμή να αποσυρθεί για να επανεξεταστεί.
Αμέσως μετά κάναμε συνάντηση με κλιμάκιο της Κοινωνικής Υπηρεσίας και την αντιδήμαρχο. Μετά από πολύωρη συζήτηση φάνηκε να καταλήγουμε σε χρήσιμα συμπεράσματα και εποικοδομητικές λύσεις, που σέβονται πλήρως τα δικαιώματα των παιδιών με ειδικές ανάγκες.
Συμφωνήσαμε:
1 Να υπάρξει επικοινωνία με όλους τους παιδίατρους της πόλης ώστε να εξασφαλιστεί η αναλυτική παιδιατρική αξιολόγηση των νηπίων όσον αφορά υποψία για αναπτυξιακή διαταραχή.
2 Τα δικαιολογητικά για την φιλοξενία των παιδιών να αρχίσουν να συγκεντρώνονται ένα μήνα νωρίτερα ώστε να υπάρχει χρόνος για να παραπεμφθεί το νήπιο στον ειδικό γιατρό (παιδοψυχίατρο ή αναπτυξιολόγο) για διάγνωση και να εξασφαλίζεται έτσι η ανάγκη τυχόν ειδικής στήριξης με voucher ΑΜΕΑ από την ΕΕΤΑΑ.
3 Η επιτροπή να παραμείνει αλλά ως καθαρά επιστημονική και συμβουλευτική για την στήριξη του παιδιού, της οικογένειας, την επικοινωνία με τους ειδικούς που παρακολουθούν το κάθε παιδί με ειδικές ανάγκες. Αυστηρή τήρηση του νόμου που προβλέπει ότι μόνο οι ειδικοί γιατροί αποφασίζουν για την φιλοξενία των παιδιών.
4 Μόνο αν οι γονείς αρνηθούν να συνεργαστούν, αρνηθούν, παρά τις ενδείξεις, να απευθυνθούν στους ειδικούς, αρνηθούν να κάνουν την ανάλογη αίτηση στην ΕΕΤΑΑ τότε αναλαμβάνουν ακέραια την ευθύνη καθώς βεβαίως ο δήμος, με αυτούς τους όρους, δεν μπορεί να παρέχει τις υπηρεσίες που έχει ανάγκη το παιδί.
5 Για την τρέχουσα περίοδο, που τα παραπάνω δεν προλαβαίνουν να εφαρμοστούν είναι αδιανόητο να την πληρώσουν τα παιδιά. Αν και εφόσον υπάρξει ανάγκη θα πρέπει ο δήμος να αναλάβει το κόστος ιδιαίτερης φροντίδας τους.
Παρ’ όλα αυτά προς μεγάλη μας έκπληξη και απογοήτευση όλη αυτή η δουλειά πήγε περίπατο. Η εισήγηση που έρχεται στο ΔΣ την Τετάρτη 14/2 είναι ίδια ακριβώς με την αρχική χωρίς να έχει αλλάξει ούτε ένα κόμμα. Επιμένει στην απαράδεκτη αντιεπιστημονική και παραβατική λογική του αποκλεισμού των παιδιών με ειδικές ανάγκες από τους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς. Μια λογική που μας επιστρέφει δυστυχώς σε λογικές γκετοποίησης και στιγματισμού, που προσβάλει ανεπανόρθωτα τον πολιτισμό και την ανθρωπιά μας. Εκθέτει το Δήμο μας στο πανελλήνιο και διεθνώς.
Θεωρούμε χρέος μας να ενημερώσουμε την επιστημονική κοινότητα, τους συλλόγους των ΑΜΕΑ όλους τους φορείς και τους πολίτες με κάθε τρόπο να εμποδίσουν αυτή την, θέλουμε να πιστεύουμε, επιπόλαιη απόφαση. Η συνεδρίαση του ΔΣ είναι την Τετάρτη 14/2 στις 3μμ και είναι δημόσια. Ζητούμε από τον Πρόεδρο να δώσει ικανό χρόνο στους ενδιαφερόμενους συμπολίτες μας, για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα να τοποθετηθούν.
Μανούσος Μανουσογιάννης
Ιωάννα Δακανάλη
Δημοτικοί σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης