ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ

«Μάχη» για τον έλεγχο της ακρίβειας στα σούπερ μάρκετ

Αισιόδοξα είναι τα μηνύματα για την εξέλιξη των τιμών στα σούπερ μάρκετ από σήμερα, πρώτη ημέρα πλήρους εφαρμογής των τεσσάρων παρεμβάσεων της κυβέρνησης κατά της ακρίβειας

Τη «μητέρα των μαχών» ισχυρίζεται ότι ετοιμάζεται να δώσει η κυβέρνηση το επόμενο χρονικό διάστημα, αρχής γενομένης από σήμερα, προκειμένου να ελέγξει την ακρίβεια, η οποία και φαίνεται να αποτελεί τη μεγαλύτερη γάγγραινα τόσο για την οικονομία όσο και για την κοινωνία.

Όλες οι δημοσκοπήσεις έχουν στην κορυφή των προβλημάτων την ακρίβεια, ενώ σε ό,τι αφορά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά οι περισσότεροι πολίτες θεωρούν ότι η κυβέρνηση δεν κάνει όσα θα μπορούσε ώστε να την τιθασεύσει.

Σήμερα Παρασκευή 1η Μαρτίου ξεκινάει η εφαρμογή των τεσσάρων νέων παρεμβάσεων που έχει ανακοινώσει και νομοθετήσει το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και εκτιμάται σύμφωνα με το ίδιο, ότι σε πρώτη φάση θα έρθουν μειώσεις τιμών που θα φτάσουν το 18% σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων.

Την ίδια στιγμή η ακρίβεια αποτέλεσε αντικείμενο του χθεσινού υπουργικού συμβουλίου. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, αναφερόμενος στα μέτρα κατά της ακρίβειας που λαμβάνει η κυβέρνηση, είπε ότι εξελίσσεται εδώ και μήνες μια διαρκή παρέμβαση καθώς ακόμα ο πληθωρισμός ακόμα αντιστέκεται σε ορισμένα είδη, υπενθυμίζοντας ότι έχει ήδη μπει όριο κέρδους στο βρεφικό γάλα όπου εμφανίστηκαν αδικαιολόγητες αυξήσεις.

Εκτίμησε μάλιστα ότι τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων θα φανούν σταδιακά κάνοντας λόγο για «μια βαθιά διαρθρωτική παρέμβαση», και εξέφρασε την προσδοκία ότι οι αρχικές τιμές σε 1.500 προϊόντα θα είναι μειωμένες από τις αρχές Μαρτίου και άρα και οι τελικές επί αυτών των μειωμένων.

Από την πλευρά του το υπουργείο ανέφερε ότι «η Ελλάδα λαμβάνει στοχευμένα μέτρα που για πρώτη φορά εφαρμόζονται σε επίπεδο Ευρώπης… Βασικός σκοπός όλων των σχετικών κυβερνητικών πρωτοβουλιών είναι η μόνιμη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ προς όφελος του καταναλωτή».

Ένα από τα μέτρα που έχει λάβει η Κυβέρνησης είναι αυτό που υποχρεώνει τους προμηθευτές να μειώσουν κατά 30% τις προσφορές προς τις εταιρείες λιανεμπορίου, με την αντίστοιχη ρήτρα να μειώσουν ισόποσα τις τιμές τιμοκαταλόγου. Αυτό οδήγησε σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς σε μειώσεις τιμών οι οποίες και αφορούν περισσότερα από 3.000 προϊόντα, εκ των οποίων τα μισά έχουν φτάσει – μέχρι χθες – στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης.

Οι κατηγορίες περιλαμβάνουν γενικά καθαριστικά προϊόντα (απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες) και προϊόντα προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες).

Συγκεκριμένα οι μειώσεις αφορούν:

  • βρεφικές και παιδικές πάνες με μέση μείωση τιμής 18,1%,
  • σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τα conditioner 17%,
  • οδοντόκρεμες 15,1%,
  • απορρυπαντικά ρούχων 15,6%,
  • απορρυπαντικά πιάτων 16%,
  • καθαριστικά παντός είδους 15,8% και
  • σαπούνια 12,7%.

Πλαφόν στο βρεφικό γάλα

Η δεύτερη παρέμβαση αφορά το βρεφικό γάλα στο οποίο και ορίστηκε πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Αυτό ισούται με το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων.

Η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση επιφέρει μειώσεις στις αρχικές τιμές προμήθειας μεσοσταθμικά περίπου στο 15% στα περισσότερα προϊόντα βρεφικού γάλακτος 1ης (0-6 μήνες) και 2ης (6-12 μήνες) βρεφικής ηλικίας. Δεδομένου ότι το βρεφικό γάλα πωλείται χωρίς προωθητικές ενέργειες, οι μειώσεις αυτές θα περάσουν άμεσα στην τιμή στο ράφι.

Απαγόρευση σε προσφορές για όσους κάνουν αυξήσεις

Η 3η παρέμβαση αφορά την απαγόρευση στους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες στα προϊόντα αυτά και αφορά σχεδόν το σύνολο των προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ.

Μοναδική εξαίρεση για τα νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια) και ορισμένα διαρκή καταναλωτικά αγαθά (π.χ. ρούχα).

Είναι χαρακτηριστικό, όπως αναφέρει το υπουργείο, ότι τον Φεβρουάριο 2024, μετά την εφαρμογή του μέτρου, ανατιμήθηκαν 890 κωδικοί προϊόντων, όταν την ίδια περίοδο πέρυσι ανατιμήθηκαν 3.760 κωδικοί προϊόντων.

Επίσης σημειώνεται ότι η εφαρμογή της ρύθμισης συνεισέφερε στον περιορισμό των ανατιμήσεων κατά 76% από το ένα έτος στο άλλο.

Net – Pricing σε νωπά προϊόντα

Το τελευταίο κυβερνητικό μέτρο υποχρεώνει τους προμηθευτές νωπών προϊόντων (φρούτα, λαχανικά, κρέατα) να πωλούν τα προϊόντα τους στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing).

Επιτρέπονται παροχές για επιστροφές προϊόντων και φύρα, μόνο στο 3% της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων και άλλων παροχών. Σύμφωνα με το υπουργείο το εν λόγω μέτρο συμβάλλει στη μεγαλύτερη διαφάνεια στην τιμολόγηση των νωπών προϊόντων. Η εφαρμογή net–pricing εκτιμάται ότι θα φέρει σταδιακά μείωση των τιμών των προϊόντων αυτών στο ράφι.