Ανακοίνωσή μετά την συνεδρίαση λογοδοσίας του δημοτικού συμβουλίου Ρεθύμνου εξέδωσε η παράταξη «Μαζί για την Αλλαγή» της Ρένας Κουτσαλεδάκη:
«Με αφορμή τη ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της 28ης Ιουνίου καταθέσαμε τρία ουσιαστικά ερωτήματα διεκδικώντας λύσεις και λειτουργώντας ως πολλαπλασιαστής της φωνής των συμπολιτών μας απέναντι στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Συνεχίζουμε σταθερά να είμαστε δίπλα στους πολίτες θεωρώντας ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελεί τον πυρήνα της συμμετοχικής δημοκρατίας. Ειδικότερα, αναδείξαμε θέματα που διαμορφωθήκαν μετά από συνεργασία της Επικεφαλής του Συνδυασμού κ. Ειρήνης Κουτσαλεδάκη με τους δημοτικούς συμβούλους της παράταξης κ. Καλλιόπη Παπατζανή και κ. Φωτάκη Νικόλαο, εκφράζοντας ωστόσο την ανησυχία του συνόλου των συμβούλων του συνδυασμού για τα κρίσιμα αυτά ζητήματα.
Αρχικά, είναι σημαντικό να καταγραφεί ότι πριν την έναρξη της ειδικής συνεδρίασης λογοδοσίας η επικεφαλής της παράταξης μας συνεχάρη όλους τους φορείς (εθελοντές της ομάδας πολιτικής προστασίας «ΕΝΑ», πυροσβέστες ,εναέρια μέσα ,ομάδα Πολιτικής προστασίας Περιφέρειας και Δήμου), που συμμετείχαν στην έγκαιρη κατάσβεση της πυρκαγιάς στα Τρία Μοναστήρια όντας πρωταγωνιστές στις δύσκολες αυτές στιγμές με άρτιο συντονισμό ,οργάνωση και υπευθυνότητα. Επιπρόσθετα, επισημάναμε ότι στην περιοχή υπάρχουν σκουπίδια στις παρυφές της χαράδρας, καθώς και στύλοι της ΔΕΗ μέσα στα δέντρα παράγοντες που πρέπει να αξιολογηθούν τόσο ως προς την πρόκληση του φαινόμενού αλλά κυρίως ως προς την πρόληψη και ενίσχυση της πυροπροστασίας με λήψη συγκεκριμένων μέτρων για την περιοχή.
Η απαγόρευση κυκλοφορίας στο ανατολικό τμήμα της πλατείας Σοχώρας και η πεζοδρόμηση της.
Το 2020 η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής Δήμου Ρεθύμνης, λαμβάνει την 24/2020 Απόφαση απαγόρευσης κυκλοφορίας στο ανατολικό τμήμα της πλατείας, μπροστά από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Η ρύθμιση θα γίνονταν με την εγκατάσταση αυτόματου συστήματος (βυθιζόμενης μπάρας) πλησίον της συμβολής της πλατείας με την οδό Κορωναίου. Με την νέα ρύθμιση που προτείνονταν, τα οχήματα θα οδηγούνταν στην οδό Κεφαλογιάννηδων, μέσω της οδού Λουκάκη, στην νότια πλευρά της πλατείας. Η είσοδος της Παλιάς Πόλης από την οδό Κορωναίου θα συνέχιζε να λειτουργεί κανονικά όπως λειτουργεί και σήμερα. Εξαίρεση στην ρύθμιση θα αποτελούσαν τα οχήματα της ΕΛ.ΑΣ. και των περιοίκων που έχουν ιδιωτικό χώρο στάθμευσης με είσοδο – έξοδο από την Πλατεία, που θα επιτρέπονταν να έχουν διέλευση από αυτήν. Με την εν λόγω ρύθμιση θα αυξανόταν το αίσθημα ασφάλειας των παιδιών που έπαιζαν επί της πλατείας, και θα μεγάλωνε η πλατεία καθώς θα ενοποιούνταν το κεντρικό με το ανατολικό τμήμα της, χωρίς να τα χώριζε ένας ενεργός κυκλοφοριακά δρόμος με συνεχή διέλευση οχημάτων. Θα μετατρέπονταν σε διπλής κατεύθυνσης η μικρού μήκους ανώνυμη δημοτική οδός που ενώνει την Μελισσηνού με την πλατεία, δίδοντας πρόσβαση στα οχήματα της ΕΛ.ΑΣ ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η διέλευση από την πλατεία. Η Απόφαση εγκρίθηκε από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, ουδέποτε μάθαμε την τύχη των μετέπειτα εγκρίσεων της ,ενώ ο τεχνικός εξοπλισμός που την αφορούσε, χρηματοδοτήθηκε από το Δήμο από χρήματα των πολιτών του και τοποθετήθηκε και υπάρχει μέχρι και σήμερα . Το 2023 οριοθέτησε ο Δήμος Ρεθύμνου τις θέσεις στάθμευσης μηχανών στην περιοχή της Σοχώρας, προκειμένου να μην υπάρχει η δικαιολογία του ελευθέρου χώρου στάθμευσης. Οι θέσεις για τις μηχανές κατάργησαν κάποιες θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων μπροστά από το γήπεδο, ήταν όμως απαραίτητες. H με αρ. 24/2020 Κανονιστική Απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου Ρεθύμνης αφορούσε στην λειτουργία μπάρας αποκλεισμού οχημάτων στην πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου-Σοχώρα, με σκοπό την ασφαλή διέλευση των πεζών. Οι δικαιούχοι εισόδου στην πλατεία είχαν και διατηρούν τηλεχειριστήριο λειτουργίας το οποίο είχαν προμηθευτεί από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου. Η είσοδος στην πλατεία δεν διασφάλιζε δικαίωμα στάθμευσης εντός αυτής, αλλά τη διέλευση προς ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης κατοίκων της πλατείας , για φορτοεκφόρτωση, για διέλευση οχημάτων Αστυνομίας, Ασθενοφόρα ,Πυροσβεστική και Δικαστικούς λειτουργούς. Μέχρι και σήμερα για τρίτη συνεχόμενη χρονιά η δημοτική αρχή ενώ έχει δεσμευτεί για πεζοδρόμηση της εν λόγω πλατείας, δεν έχει πραγματοποιηθεί. Αναφερόμαστε στην τοποθέτηση βυθιζόμενης μπάρας και φωτεινού σηματοδότη με δεδομένο ότι ήδη δόθηκαν τηλεχειριστήρια σε επιχειρηματίες και κατοίκους και έγινε θέση φορτοεκφόρτωσης βάσει της κανονιστικής.
Σε μία πλατεία που είναι γεμάτη από καφενεία, μεζεδοπωλεία και πολίτες που απολαμβάνουν φαγητό και ποτό αλλά και παιδιά που θέλουν δικαίως να παίξουν σε ένα από τα πιο όμορφα σημεία της πόλης. Η κατάσταση είναι επικίνδυνη με τα οχήματα που κυκλοφορούν στην πλατεία και τα παιδιά που κινδυνεύουν καθημερινά. Θέσαμε λοιπόν τα εξής ουσιώδη ερωτήματα:
- Γιατί ενώ υφίσταται απόφαση λειτουργιάς πεζοδρόμησης της εν λόγω πλατείας ΣΟΧΩΡΑΣ δεν εφαρμόζεται, ενώ για τις παραπάνω κυκλοφοριακές ρυθμίσεις είχαν προκληθεί δαπάνες εις βάρος του προϋπολογισμού του Δήμου Ρεθύμνου, με κωδικούς εγγεγραμμένους και συστήματα ήδη εγκατεστημένα;
- Γιατί ενώ υπάρχει χωροθέτηση μίας θέσης φορτοεκφόρτωσης επί της πλατείας είναι μονίμως κατειλημμένη αφού δεν εφαρμόζεται η απόφαση 24/2020 ;
Σύμφωνα με τη Δημοτική Αρχή δεν υπήρξε σχετική απόφαση από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής το 2020, που προωθήθηκε αρμοδίως στις υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, που όμως, ποτέ δεν προχώρησε στις αντίστοιχες αποφάσεις κύρωσής της και δεν την προώθησε για δημοσίευση σε ΦΕΚ, ως είχε αρμοδιότητα. Ο κ. δήμαρχος επεξήγησε, πως ειδικά οι κανονιστικές αποφάσεις για ρυθμίσεις κυκλοφοριακών θεμάτων, ο νόμος είναι ρητός ως προς την δημοσίευση της σχετικής απόφασης σε ΦΕΚ. Παρόλα αυτά, πριν καν περιμένει η δημοτική αρχή την έγκριση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης ενέκρινε κωδικό στην οικονομική υπηρεσία ,δέσμευσε χρήματα πολιτών , προμηθεύτηκε τον τεχνικό εξοπλισμό βυθιζόμενης μπάρας ,φωτεινό σηματοδότη, τηλεχειριστήρια .Έκαναν και τις ανάλογες ανακοινώσεις στον τύπο για να αποδειχθεί ότι δεν προωθήθηκε σε ΦΕΚ αφού ποτέ δεν εγκρίθηκε. Ποτέ δεν δόθηκε στα μέσα σχετική ενημερωτική ανακοίνωση η δεν έγινε ενημέρωση στους κατοίκους για να γνωρίζουν την έκβαση της υπόθεσης. Με βάση τα παραπάνω χαιρόμαστε που έστω και τώρα μετά την παρέμβαση μας θα ενεργοποιηθεί μια απόφαση που είχε παραπεμφθεί στις καλένδες της δημοτικής αρχής μετά τις απαραίτητες τροποποιήσεις.
Η κατασκευή παράκαμψης στο Ατσιπόπουλο
Στο Ατσιπόπουλο, στο τμήμα της Επαρχιακής οδού Ρεθύμνης Χανίων που διασχίζει τον παλιό οικισμό και συγκεκριμένα, από το κτίριο του Πολιτιστικού Συλλόγου Ατσιποπούλου έως τη θέση «Νταμπάκη πηγάδι», δημιουργείται μεγάλη κυκλοφοριακή συμφόρηση ιδιαιτέρως κατά τις πρωινές και μεσημεριανές ώρες. Από αυτό το δρόμο εξυπηρετούνται τόσο οι κάτοικοι του Ατσιποπούλου και των οικισμών του, όσο και των όμορων χωριών, για να μεταβούν από και προς το Ρέθυμνο ή για να πάνε τα παιδιά τους στα δημοτικά – νηπιαγωγεία της περιοχής και στο Γυμνάσιο – Λύκειο Ατσιποπούλου. Ανατολικά, αυτού του τμήματος της επαρχιακής οδού, από το έτος 1982 έχει κατασκευάσει η πρώην Κοινότητα Ατσιποπούλου, δρόμο παράκαμψης και συγκεκριμένα από τη θέση «Νταμούστος» μέχρι και την θέση « Πάνω Πηγάδι».
Ο παραπάνω δρόμος πριν το 1982 ήταν ένας ρύακας με ροή όμβριων μόνο κατά τη διάρκεια ισχυρών βροχοπτώσεων. Το έργο εκτελέσθηκε τμηματικά, με μελέτη και επίβλεψη της ΤΥΔΚ Ρεθύμνης, καλύφθηκε με πλακοσκεπή οχετό και από πάνω δημιουργήθηκε ένας τσιμεντοστρωμένος δρόμος στον οποίο, εκατέρωθεν μέχρι σήμερα, έχουν οικοδομηθεί πολλές οικίες λόγω του ότι βρίσκεται στο κέντρο του οικισμού Ατσιποπούλου. Επίσης θα μπορούσε να εξυπηρετεί διερχόμενους που θα ήθελαν να παρακάμψουν το χωριό όπως π.χ. τους γονείς που μεταφέρουν τα παιδιά τους από και προς το Γυμνάσιο και Λύκειο Ατσιποπούλου, αλλά δεν το επιλέγουν διότι το οδόστρωμα είναι κατεστραμμένο και πέρα από μικρές μικροεπισκευές δεν έχει αποκατασταθεί ποτέ. Πάγιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής και της Κοινοτικής Αρχής του Ατσιποπούλου, κατά την τελευταία δεκαπενταετία, είναι η ασφαλτόστρωση του παραπάνω δρόμου με τη Δημοτική Αρχή να υπόσχεται επί σειρά ετών την κατασκευή του και να εγκρίνει, στο τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου Ρεθύμνης τη σχετική πίστωση του έργου. Με την αιτιολογία, αρχικά ότι θα πρέπει να προηγηθεί ο έλεγχος της στατικότητας της κατασκευής και ότι θα πρέπει συνταχθεί μελέτη διευθέτησης του «ρέματος», το έργο μεταφέρεται από έτος σε έτος και από εκλογές σε εκλογές χωρίς ποτέ να πραγματοποιείται. Με δεδομένη την πρόβλεψη πίστωσης 140.000 ευρώ για τη κατασκευή του δρόμου στο τεχνικό πρόγραμμα του έτους 2024 στον Κ.Α. 02.30.7323.193 με τίτλο «Κατασκευή παράκαμψης στο Ατσιπόπουλο» ρωτήσαμε τη Δημοτική Αρχή για τα παρακάτω :
- Γιατί δεν εκτελέσθηκε το έργο της παράκαμψης σε μια περιοχή που ασφυκτιά από την κυκλοφοριακή συμφόρηση λόγω της πυκνής οικιστικής δόμησης και της ύπαρξης πολλών σχολικών μονάδων;
- Γιατί κρίνεται απαραίτητη η σύνταξη μελέτης διευθέτησης του «ρέματος», αφού η κατασκευή του έργου έγινε με μελέτη και επίβλεψη της ΤΥΔΚ Ρεθύμνης ;
- Ποιες και τι είδους ενέργειες έχει κάνει η Δημοτική Αρχή τα προηγούμενα έτη, για να εκτελεστεί το έργο; Με δεδομένο ότι το έργο έχει προβλεφθεί και στον Κ.Α. 02.30.7323.193 του τεχνικού προγράμματος έτους 2024 έχει πρόθεση η Δημοτική Αρχή να το ξεκινήσει άμεσα και ποιο το χρονοδιάγραμμα για την εκτέλεση του;
Επισημαίνουμε ότι από έρευνα στα αρχεία της κοινότητας Ατσιποπούλου από την παράταξή μας βρέθηκαν στοιχεία που αγνοούσε η Δημοτική Αρχή για την εν λόγω κατασκευή, για το αποχετευτικό έργο οχετού, τις μελέτες από τη ΤΥΔΚ και τη μελέτη διευθέτησης αυτού αλλά και βεβαιώσεις για τον υφιστάμενο δρόμο από το 1982. Ευελπιστούμε η έλλειψη γνώσης των σημαντικών αυτών στοιχείων θα λύσει την ομηρία της περιοχής και θα διευκολύνει την προσπάθεια ολοκλήρωσης του έργου. Θα συνεχίσουμε την προσπάθεια με την ελπίδα να βρεθεί άμεσα λύση για το προαναφερθέν ζήτημα που εδώ και τουλάχιστον 15 χρόνια ταλαιπωρεί τους κατοίκους και τους διερχόμενους της περιοχής.
Αξιοποίηση σχολικών αυλών
Η σχολική αυλή αποτέλεσε και αποτελεί ένα τόπο κοινών εμπειριών για τα περισσότερα άτομα της κοινωνίας , τις οποίες βιώνουν κατά την ανάπτυξή τους από την παιδική ηλικία προς την εφηβεία και ενηλικίωση. Η σύγχρονη παιδαγωγική θεωρία τονίζει τη σημασία και συμβολή του υπαίθριου χώρου (σχολικές αυλές) στην ανάπτυξη των κοινωνικών σχέσεων και τη σωστή συναισθηματική και ψυχική ανάπτυξη των παιδιών. Δυστυχώς στα σύγχρονα πυκνοδομημένα αστικά κέντρα, η πρόσβαση των παιδιών και εφήβων σε υπαίθριους δημόσιους χώρους είναι περιορισμένη έως ανύπαρκτη. Η μετατροπή των σχολικών αύλειων χώρων σε ενεργό δημόσιο χώρο στον αστικό ιστό , αναβαθμίζει το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων και εμπλουτίζει τις εμπειρίες και τις γνώσεις των παιδιών. Η εικόνα των κλειστών σχολείων και η ατομική ή ομαδική προσπάθεια μαθητών να προσπαθούν να εισβάλουν στις αυλές, σκαρφαλώνοντας για να απολαύσουν λίγη ώρα παιχνιδιού είναι, εκτός από επικίνδυνη, μια μορφή παραβίασης του δημόσιου χώρου. Με τις παραπάνω σκέψεις – προβληματισμούς και εν όψη των καλοκαιρινών διακοπών, παρακαλούμε τη Δημοτική Αρχή να μας απαντήσει γιατί παραμένουν επί σειρά ετών κλειστές οι αυλές των σχολείων και δεν αξιοποιούνται τις ώρες που δεν λειτουργούν τα σχολεία; Υπάρχει σχεδιασμός για τη μετατροπή των σε ενεργούς δημόσιους χώρους στον αστικό ιστό;
Η δημοτική αρχή ανέλυσε το νομικό καθεστώς για το πως καθίσταται δυνατό να αξιοποιούνται οι σχολικές αυλές ανέλυσε το τι έχει γίνει έως σήμερα αλλά και τον σχεδιασμό για τις παραχωρήσεις σχολικών αυλών για τις δραστηριότητες παιδιών και νέων για εκδηλώσεις, για καινοτόμες δράσεις της Δημιουργικής Απασχόλησης παιδιών για τη θερινή περίοδο 2025. Παράλληλα, αναφέρθηκε στον σχεδιασμό για καλοκαιρινούς δημοτικούς παιδότοπους το 2025 με 500 ωφελούμενους. Στην συγκεκριμένη πρόταση επιχειρήθηκε να ξεδιπλωθεί επιχειρηματολογία για παραχωρήσεις σε κοινωνικές ομάδες, σωματεία που με αντάλλαγμα θα αθλούνται στην ξιφασκία ,το τένις. Ωστόσο η δημιουργία καλοκαιρινών δημοτικών παιδότοπων με δημιουργική απασχόληση και με χρηματικό αντάλλαγμα δεν μοιάζει καθόλου με την πρόταση μας για άνοιγμα των σχολικών αυλών ελεύθερα προς τα παιδιά και τους συμπολίτες μας. Το εγχείρημα της ανοικτής αυλής του σχολείου της Ασκούτση στη γειτονιά του θα πρέπει να καθιερωθεί και να λειτουργήσει πλαίσιο εφαρμογής του και σε άλλες .Παράλληλα χρειάζεται τροποποίηση το υπάρχον νομικό καθεστώς και αφορά ασφάλεια παιδιών .Μέχρι τότε οι σύλλογοι γονέων μπορούν να δώσουν λύση στο θέμα Για να αντιληφθούν οι συμπολίτες μας πως ήδη έχει εφαρμοστεί η πρόταση μας αλλού παραθέτουμε link από την εφαρμογή αξιοποίησης που έχει αναπτύξει ο Δήμος Τρικαίων https://trikalacity.gr/proto-trappaizei.