Blog Σελίδα 2771

Π.Ε. Ρεθύμνου: Υποβολή αιτήσεων υποψηφίων εκπαιδευτών για προγράμματα κατάρτισης

Το Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης – Περιφέρειας Κρήτης (ΚΕΚΑΠΕΡ-Περιφέρειας Κρήτης), στο πλαίσιο συμπλήρωσης και επικαιροποίησης του Μητρώου Εκπαιδευτών, καλεί τους ενδιαφερόμενους πιστοποιημένους εκπαιδευτές (ΕΟΠΠΕΠ, ΟΑΕΔ-ΛΑΕΚ, ΕΦΕΤ) να καταθέσουν τα παρακάτω δικαιολογητικά:

1. Έντυπη Αίτηση (Παραλαμβάνεται από την Υπηρεσία)
2. Βιογραφικό Σημείωμα (παρέχεται ειδική φόρμα)
3. Βεβαιώσεις (ως αποδεικτικά των όσων αναγράφονται στο βιογραφικό):
3.1 Σπουδών
3.2 Επαγγελματικής Εμπειρίας
3.3 Διδακτικής εμπειρίας
3.4 Ξένων γλωσσών (με πιστοποίηση)
3.5 Γνώση Η/Υ (με πιστοποίηση)
3.6 Συμμετοχή σε συνέδρια-σεμινάρια, δημοσιεύσεις, συγγραφικό έργο κ.ά.
3.7 Ειδικές γνώσεις σε σχέση με ευάλωτες κοινωνικές ομάδες
4. Αριθμός Μητρώου Εισηγητή ΟΑΕΔ-ΛΑΕΚ ή/και
5. Αριθμός Μητρώου Εισηγητή ΕΦΕΤ ή/και
6. Αριθμός Μητρώου Εισηγητή ΕΟΠΠΕΠ

Όλα τα παραπάνω δικαιολογητικά υποβάλλονται και σε ηλεκτρονική μορφή (CD).

Ειδικότερα:
√ Στα προγράμματα ΛΑΕΚ έχουν δικαίωμα να διδάξουν μόνον όσοι έχουν αποκτήσει αριθμό Μητρώου Εισηγητή ΛΑΕΚ (ΟΑΕΔ) (πληροφορίες στον ηλεκτρονικό κόμβο http://laek.oaed.gr).
√ Στα προγράμματα ΕΦΕΤ έχουν δικαίωμα να διδάξουν μόνον όσοι έχουν ενταχθεί στο επικαιροποιημένο Μητρώο του ΕΦΕΤ (πληροφορίες στον ηλεκτρονικό κόμβο www.efet.gr).

Τα θεματικά πεδία, για τα οποία οι εκπαιδευτές είναι πιστοποιημένοι και μπορούν να υποβάλλουν αίτηση, είναι:

1. Περιβάλλον
2. Υγεία-Πρόνοια
3. Πολιτισμός-Αθλητισμός
4. Παιδαγωγικά
5. Οικονομία-Διοίκηση
6. Πληροφορική
7. Τουρισμός-Παροχή Υπηρεσιών
8. Αγροτικά
9. Τεχνικά – Μεταφορών

H διαδικασία υποβολής δικαιολογητικών και συμπλήρωσης του Μητρώου Εκπαιδευτών είναι ανοικτή.

Η επιλογή των εκπαιδευτών-εισηγητών θα γίνει σύμφωνα με το Ν.3812/2009, ΦΕΚ 234/τ.Α./28-12-2009 και τις διαδικασίες που προβλέπονται στις προκηρύξεις των επιμέρους προγραμμάτων και στις σχετικές προτάσεις (τεχνικές προσφορές/τεχνικά δελτία) του φορέα.

Επιπλέον, είναι ανοιχτή η διαδικασία υποβολής δικαιολογητικών υποψηφίων για την ένταξη στο Μητρώο Συνεργατών. Περισσότερες πληροφορίες παρέχονται στα τηλέφωνα κ. Πίτερης Χαράλαμπος 28310-40052, κ. Νικολουδάκης Γεώργιος 28310-40050.

Ένα κοτέτσι, ένας κατσικόδρομος και κάποια εκατομμύρια τουρίστες

Τροχαίο στην εθνική οδόΧρησιμοποιώ το αεροδρόμιο του Ηρακλείου πολύ συχνά. Κάθε φορά σκέφτομαι ότι πρέπει να κλείσει, να γκρεμιστεί, κάτι να γίνει να σταματήσει να μας ντροπιάζει.

Ubuntu Touch για Nexus tablets, αλλά και Ubuntu tablet στο MWC 2013

Μόλις ένα μήνα μετά την «αποκάλυψη» του λειτουργικού Ubuntu για smartphones, η Canonical λανσάρει το λειτουργικό για tablet. Το Ubuntu για tablets, είναι παραμετροποιημένο με τέτοιο τρόπο ώστε να αντιλαμβάνεται

Δωρεάν μαθήματα μητρικού θηλασμού στο Ιατρείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης

Θηλασμός

Το Ιατρείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ρεθύμνου, σε συνεργασία με το ελληνικό τμήμα του IBFAN, του παγκόσμιου δικτύου δράσης για την βρεφική και παιδική διατροφή, παραδίδει στο χώρο του, δωρεάν

Save the date: 14 Μαρτίου θα παρουσιαστεί το Samsung Galaxy S IV (είναι σχεδόν σίγουρο)

samsung galaxy s iv

Χωρίς να αναφέρει το όνομα της Samsung με σαφήνεια, παρά να λέει μόνο πως η HTC θα «χάσει» πωλήσεις που περιμένει από το One που θα ανακοινωθεί αύριο, o Murtazin επιβεβαιώνει και πληροφορίες του

ΠΑΜΕ: Κάλεσμα στην πανελλαδική απεργία – Συγκέντρωση στις 10:00 στο Δημαρχείο

Η Γραμματεία Ρεθύμνου του ΠΑΜΕ, καλεί τους εργαζόμενους, τους άνεργους, τους συνταξιούχους, τους νέους και τις νέες, σε συμμετοχή στην αυριανή Πανελλαδική – Πανεργατική Απεργία και στην

Επίσκεψη του βουλευτή Ρεθύμνου του ΣΥΡΙΖΑ Ανδρέα Ξανθού στον Δήμο Αγίου Βασιλείου

ανδρέας ξανθόςΤην Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2013, στις 12 το μεσημέρι ο βουλευτής Ρεθύμνου Ανδρέας Ξανθός με αντιπροσωπεία του ΣΥΡΙΖΑ θα επισκεφτεί το Δημαρχείο Αγίου Βασιλείου στο Σπήλι Ρεθύμνου όπου θα έχει συνάντηση με τον Δήμαρχο

Οι Δραβίδες ζωντανά στο Bar Θόλος

Οι Δραβίδες στο ΡέθυμνοOι Δραβίδες (Αντώνης Φραγκιαδάκης, τραγούδι-λαούτο-ούτι-τζουρας-μπουλγαρί και Λίλα Κατσούνα τραγούδι-μπεντίρ) ζωντανά στη μουσική σκηνή του Bar Θόλος (Νικ. Φωκά 86, Μακρύ Στενό – Παλιά πόλη)

Ο Μπρεντ Πέτγουεΐ τραγουδάει …Αντύπα!

O αγαπημένος της Ρεθυμνιώτικης εξέδρας, Μπρεντ Πέτγουεϊ απολαμβάνει τη ζωή στην Ελλάδα και το δείχνει! Χθες το βράδυ, μετά την επιβλητική νίκη της ομάδας του Ρεθύμνου εναντίον του Ηλυσιακού πήρε το μικρόφωνο

Xορός Ομάδων 11ου Κυνηγιού Θησαυρού Δήμου Μυλοποτάμου

Κυνήγι Θησαυρού Μυλοπόταμος Είμαστε οι Πανορμίτες και προσκαλούμε να έρθουνε οι Μυλοποταμίτες εις τον Χορό του Κυνηγιού που έχουμε ετοιμάσει.

Μα έχω κι άλλα να σας πω και δώστε λίγη βάση…

Παρασκευή, εικοσιδυό, Φεβρουαρίου μήνα
μία δεξίωση λαμπρή, αστραφτερή και φίνα

στο κέντρο «ΣΑΛΑ» πρόκειται λοιπόν να λάβει χώρα
και θα αρχίσει είπανε οκτώμιση η ώρα.

Ετούτα είχα να σας πω και είστε καλεσμένοι,
Μετά τιμής, μετά χαράς, οι ΘαλαSHOWβρεγμένοι.

Τιμή Εισόδου: 8€

Μαρία Γαυγιωτάκη: Η Ρεθυμνιώτισα που αποκάλυψε απάτη-μαμούθ 12 εκατ. ευρώ στο ΙΚΑ

Μαρία Γαυγιωτάκη

Η Μαρία Γαυγιωτάκη, υπεύθυνη Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων του ΙΚΑ αποκάλυψε απάτη στο ΙΚΑ και βραβεύεται με έπαινο από την κυβέρνηση, όπως ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας Παναγιώτης Μπαλτάκος.

Αυτόνομη Παρέμβαση: Αγωνιστική «επιστράτευση» για την ανατροπή των αντεργατικών πολιτικών

Αυτόνομη Παρέμβαση Ρεθύμνου

Η απεργία στις 20 Φλεβάρη μπορεί να γίνει η αρχή ενός μεγάλου ξεσηκωμού για την ανατροπή τους. Το σύνθημα Ή Εμείς Ή Αυτοί πρέπει να γίνει ξανά η προμετωπίδα στον αγώνα μας.

ΑΔΡΕ: “Αγώνας ταξικός αντιφασιστικός είναι η απάντηση από δω και μπρος”

Όταν ένας στους τρεις νέους ζει κάτω από το όριο της φτώχειας, όταν πάνω από το 60% των νοικοκυριών δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του, όταν χιλιάδες συνάνθρωποι μας αυτοκτονούν και η απελπισία

Δήλωση συμπαράστασης του Περιφερειάρχη Κρήτης Στ. Αρναουτάκη στις αγροτικές κινητοποιήσεις του νησιού

Σταύρος Αρναουτάκης

Η Περιφέρεια Κρήτης συμπαρίσταται στον αγώνα των αγροτών του νησιού που βρίσκονται σε κινητοποιήσεις και δηλώνει αλληλέγγυα στον κλάδο που μαστίζεται –όπως και το σύνολο της κοινωνίας- από

Πρόγραμμα Κατάρτισης στην Υγιεινή Τροφίμων στο ΚΕΚΑΠΕΡ

Το Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης – Περιφέρειας Κρήτης (Κ.Ε.ΚΑ.Π.Ε.Ρ.-ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ), σχεδιάζει την υλοποίηση προγράμματος στην Υγιεινή Τροφίμων, Επίπεδο 1, Διάρκειας 10 ωρών.

Ο Περιφερειάρχης και το Περιφερειακό Συμβούλιο τιμούν τον Παραολυμπιονίκη Μανόλη Στεφανουδάκη

Μανώλης Στεφανουδάκης

Ο Περιφερειάρχης και το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης σε συνεδρίαση του σώματος θα τιμήσουν τον Κρητικό Παραολυμπιονίκη Μανόλη Στεφανουδάκη που κατέκτησε το χάλκινο μετάλλιο στον ακοντισμό

Χάρκια Ρεθύμνου

Χάρκια

Τα Χάρκια είναι χωριό του Νομού Ρεθύμνης και απέχει 17 χιλιόμετρα από την πόλη του Ρεθύμνου. Το χωριό αποτελούσε έδρα παλαιότερης κοινότητας, η οποία σήμερα υπάγεται στον Δήμο Ρεθύμνου.

Τα Χάρκια βρίσκονται σε τοποθεσία που πιθανόν στο παρελθόν να αποτελούσε τα νότια σύνορα της περιοχής του αρχαίου Αρίου ή Αγρίου. Ο ποταμός Ά(γ)ριος, το σημερινό φαράγγι του Αρκαδίου, καθόριζε τα σύνορα Α(γ)ρίου-Μυλοποτάμου. Δυτικό σύνορο του ήταν το λεγόμενο Ξεροκάμαρο κοντά στο Ρέθυμνο, ενώ τα νότια όριά του πιθανολογείται ότι έφταναν στις περιοχές όπου σήμερα βρίσκονται τα Χάρκια και το Καβούσι. Θα μπορούσε, λοιπόν, να ειπωθεί ότι το Ά(γ)ριο περιελάμβανε τον(μέχρι πρόσφατα) Δήμο Αρκαδίου. Η ονομασία για την περιοχή αυτή υπάρχει τουλάχιστον από τον 9ο-10ο αιώνα μέχρι και την κατάκτηση της Κρήτης από τους Τούρκους.

Είναι άγνωστο πότε η περιοχή κατοικήθηκε για πρώτη φορά. Σε ανασκαφές που έγιναν την περίοδο 1991-1992, 2 χιλιόμετρα ανατολικά των Χαρκίων προς το χωριό Καβούσι, εντοπίστηκαν τεμάχια από μεγάλο πιθάρι μινωικής εποχής. Η σωστική ανασκαφή έφερε στο φως αρχιτεκτονικά κατάλοιπα, εν πολλοίς κατεστραμμένα από τις γεωργικές εργασίες που είχαν γίνει στην τοποθεσία αυτή. Τα κεραμικά αγγεία που βρέθηκαν χρονολογούνται ως της πρωτομινωικής ΙΙ (3000/2900-2300/2150 π.Χ.), μεσομινωικής ΙΙ (19ος αιώνας – 1700 π.Χ.) και μεσομινωικής ΙΙΙ – υστερομινωικής ΙΑ περιόδου (1700-1480 π.Χ.). Μια δεύτερη μινωική θέση, 1,5 χιλιόμετρο νοτιοδυτικά της πρώτης, αποκαλύφθηκε και πάλι ύστερα από γεωργικές εργασίες. Εντοπίστηκε τμήμα οικιστικής μονάδας, που χρονολογείται στη μεσομινωική ΙΙ-ΙΙΙ περίοδο (19ος αι.π.Χ. – περίπου 1600 π.Χ.). Τα ευρήματα αυτά προσδιορίζουν, κατά προσέγγιση, την αρχή της εγκατάστασης ανθρώπων στην περιοχή. Αν ήταν συνεχής, ανά τους αιώνες, η ανθρώπινη παρουσία με τη μορφή οργανωμένης κοινότητας, δεν είναι γνωστό.

χάρκια

Δε θα πρέπει να λησμονείται η ύπαρξη της Συβρίτου (σημερινό χωριό Θρόνος Αμαρίου) λίγα μόλις χιλιόμετρα μακριά, μίας από τις μεγαλύτερες πόλεις της αρχαίας Κρήτης, που άκμασε μέχρι και τη Β’ Βυζαντινή περίοδο.

Σίγουρη θα πρέπει να θεωρηθεί και η ύπαρξη οικισμών κατά την εποχή της αραβικής κυριαρχίας της Κρήτης (824-961), κατά την οποία πιθανόν να πήρε την ονομασία του το γειτονικό Καβούσι (kavuz σημαίνει μικρή πηγή). Η άποψη αυτή ενισχύεται από τις χρονικά μεταγενέστερες απογραφές των Ενετών, αφού το όνομα του χωριού ήταν ήδη γνωστό. Τα ενδιαφέροντα τοπωνύμια Κεφάλι και Έδρα στην περιοχή των Χαρκίων οδηγούν σε συνειρμούς για πιθανές πλευρές της ιστορίας του χωριού, κατά τη Βυζαντινή περίοδο, με ευρύτερη πολιτική ή θρησκευτική σημασία για την περιοχή.

Η παλαιότερη αναφορά που ως τώρα έχει καταγραφεί για τα Χάρκια είναι του 1577. Εκεί αναφέρεται το όνομα του χωριού ως “Gharchia” στην απογραφή του Ενετοκρητικού Φραντσέσκο Μπαρότσι. Επίσης, το 1583 μνημονεύεται από τον Πέτρο Καστροφύλακα ως “Carchia” με 128 κατοίκους και 190 οφειλόμενες αγγαρείες προς την Ενετική κατοχική διοίκηση και από τον Φραντσέσκο Μπαζιλικάτα ως “Charchia” το 1630.

Στην έκθεση του Ενετού Νικόλα Γκουάλντο το 1633, με τίτλο «Territorio di Rettimo», το χωριό καταγράφεται ως Gerachia και Garachia με υποχρέωση συμμετοχής στη σκοπιά του πύργου των Σαγκουϊνάτσων (Torre Sanguinazzo sentinalla) μαζί με τα χωριά Πηγή, Άνω και Κάτω Καβούσι, Λούτρα και Άγιος Δημήτριος.

Στην τουρκική απογραφή του 1659 καταγράφεται ως Harkia με 24 σπίτια, ενώ μία ακόμα αναφορά του Βιντσέντσο Κορονέλι στα 1686 καταγράφει το χωριό ως Charkia.

Χαρκιανοί

Από τα παραπάνω, συνάγεται ότι τα Χάρκια διατηρούν αναλλοίωτη την ονομασία τους, τουλάχιστον από το 1577, ανεξάρτητα από τον τρόπο γραφής των εκάστοτε κατακτητών. Τα Χάρκια αναφέρονται σε νοταριακό έγγραφο (συμβόλαιο) του νοτάριου Τζώρτζη Πάντιμου το 1639, όπως επίσης και σε έγγραφο του νοτάριου Μαρίνο Αρκολέο το 1644, όπου για πρώτη φορά καταγράφονται ονόματα Χαρκιανών.

Επί Ενετοκρατίας, τα Χάρκια αναφέρονται στη Φρουριακή Έκθεση των παραλίων του Ρεθύμνου, με συμμετοχική υποχρέωση αποστολής πέντε φρουρών στη φρουριακή θέση Άγιος Σωτήρας του όρους Βρύσινας με αρχηγό το Μανόλη Χορτάτζη. Η φρουριακή αυτή θέση (Salvator Di Vresina) ήταν εκείνη που λάμβανε τα σήματα της νότιας θάλασσας και τα μετέδιδε στο Ρέθυμνο.

Στο μεγαλειώδες έπος του Ρεθυμνιώτη Μαρίνου Τζάνε Μπουνιαλή «Κρητικός Πόλεμος», στον οποίο αφηγείται την κατάληψη της Κρήτης από τους Τούρκους κατά τα έτη 1642-1669, αναφέρεται το χωριό ως ένα από αυτά που ένιωσαν τη μανία του κατακτητή:

…Αλιάκες, Χάρκια παίρνουσι, Καβούσι και Κυριάννα…

Η αγωνιστικότητα και η θυσία των Χαρκιανών ήταν πολύ σημαντικές στους συνεχιζόμενους απελευθερωτικούς αγώνες κατά των Τούρκων. Πιο συγκεκριμένα, στις συνεχείς επαναστάσεις του 19ου αιώνα πολέμησαν Χαρκιανοί και Καβουσανοί, όπως συνέβη στο χωριό Σκουλούφια, όπου προσπάθησαν μάταια να αναχαιτίσουν τις τουρκικές δυνάμεις που κατευθύνονταν προς το Αρκάδι.

Επαναστάτες με επικεφαλής τον Παπά Μαρουλιανό, τον Στυλιανό Βαρδάκη και τον Χαρκιανό Νικόλαο Βενιανάκη, πολέμησαν στην περιοχή του όρους Βρύσινας στις 20 Οκτωβρίου 1866, καταλαμβάνοντας τα υψώματα Ακόνια, Πέταλο και Κεντρί, σε μάχη στην οποία έλαβε μέρος με τους άνδρες του και ο Πάνος Κορωναίος, γενικός αρχηγός του αγώνα. Ο εχθρός αρχικά αποκρούσθηκε αλλά έπειτα, όταν ενισχύθηκε με ισχυρή δύναμη από το Ρέθυμνο, ανάγκασε τους επαναστάτες να υποχωρήσουν. Για την καλύτερη αμυντική θωράκιση της περιοχής του Αρκαδίου καταλήφθηκαν θέσεις στα χωριά Χάρκια, Καβούσι και Σκουλούφια. Ομάδα Τουρκοκρητικών, κινούμενοι με τους αρχηγούς τους προς το Αρκάδι το πρωί της 7ης Νοεμβρίου, προσπάθησαν να παραπλανήσουν τους αμυνόμενους κρατώντας ελληνικές σημαίες. Το τέχνασμα αυτό έγινε αντιληπτό και τράπηκαν σε φυγή.

Μετά την πτώση και το ολοκαύτωμα του Αρκαδίου, στην αναφορά της Γενικής των Κρητών Συνέλευσεως, (20 Νοεμβρίου 1866 με τίτλο «Έκθεσις της Εφόδου, αποκρούσεως και εις τον αέρα αναπετάσεως της εν Ρεθύμνη Μονής Αρκαδίου Α. Κωνσταντίνος», αναφέρεται ότι:

…τοσαύτην δε εντύπωσιν επροξένησεν εις τον εχθρόν ώστε επιστρέφων εις Ρεθύμνην επυρπόλησεν τα δύο Καβούσια και τα Χάρκια
και τινας προτυχόντας εξ ανάγκης κατέσφαξεν

Χαρκιανοί

Κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, τα Χάρκια ήταν γνωστά ως κωμόπολη και πατρίς του Βενιανάκη, από τον επαναστάτη και οπλαρχηγό του Ρεθύμνου Νικόλαο Βενιανάκη.

 Το 1881, ανάμεσα στα χωριά που αποτελούσαν το Δήμο της Αμνάτου, που κατόπιν μετονομάστηκε σε Δήμο Αρκαδίου, καταγράφονται τα Χάρκεια με 130 χριστιανούς και 7 μουσουλμάνους κατοίκους και το διπλανό Καβούσι με 74 χριστιανούς και 22 μουσουλμάνους. Πρώτος δήμαρχος Αρκαδίου ήταν ο γιος του Νικολάου Βενιανάκη Γεώργιος, με ειδικό πάρεδρο Χαρκίων τον Κωνσταντίνο Σκαλίδη.

Την ταραγμένη περίοδο 1890 έως 1898, αναφέρεται δολοφονία χριστιανού από δυο μουσουλμάνους στην περιοχή των Χαρκίων στις 25 Μαρτίου 1890, ενώ τον Οκτώβριο του 1895 στη θέση Ξεροκάμαρο του Ρεθύμνου δολοφονήθηκε από Τούρκους ο Φραγκιάς Σκαλίδης, πατέρας τεσσάρων ανήλικων παιδιών. Επίσης, αναφορές υπάρχουν για πυρπολήσεις στα πλαίσια των ταραχών μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων:

…η Τρίτη φωτιά τέθηκε στη θέση «Αμυγδαλόπορος» της Μαρουλιανής χαλέπας και έφτασε μέχρι το χωριό Αγία Τριάδα, όπου περίπου 15 Χριστιανοί από τα Χάρκια, βλέποντας να καίγονται οι περιουσίες τους, έσπευσαν να την κατασβήσουν[…]Κάηκαν περίπου 5.000 ελαιόδεντρα στην περιοχή του χωριού Αγία Τριάδα. Οι καπνοί φαίνονταν και τις δύο επόμενες ημέρες έξω από την τουρκική στρατιωτική ζώνη.

Μετά το 1898, η κατάσταση μεταβάλλεται, καθώς οι Χριστιανοί κάτοικοι κυριαρχούν πλέον και πραγματοποιείται η Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα. Τα Χάρκια έχουν παρουσία τόσο στους Βαλκανικούς πολέμους την περίοδο 1912-1913, όσο και στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και στα γεγονότα του 1922 στη Μικρά Ασία. Μεταπολεμικά, αρκετοί Χαρκιανοί μετανάστευσαν στο εξωτερικό. Στις 4 Δεκεμβρίου 1997, η κοινότητα καταργείται και υπάγεται στο νεότευκτο Δήμο Αρκαδίου. Σήμερα τα Χάρκια ανήκουν, όπως και όλος ο υπόλοιπος δήμος Αρκαδίου στο Δήμο Ρεθύμνου.

Οι κάτοικοι του χωριού ασχολούνται κυρίως με την κτηνοτροφία: φημισμένος ήταν ο χαρκιανός αθότυρος, του οποίου η παραγωγή έχει σταματήσει, ο οποίος μεταφερόταν από τους κατοίκους του χωριού στο εμπόριο μέχρι και το Ρέθυμνο. Επίσης, η παραγωγή και εμπορία κάρβουνου ήταν από τους βασικότερους πόρους των Χαρκιανών και πιθανόν ένας από τους λόγους της ονομασίας των Χαρκίων, ενώ μεγάλη είναι η παραγωγή λαδιού και κρασιού. Δυτικά του χωριού, σώζεται σαν τοπωνύμιο ο Ανεμόμυλος, κάτι που υπονοεί ανάλογη δραστηριότητα.

Προέλευση του ονόματος Χάρκια

Αγία Άννα-Φωτο Θεόφιλος ΠαπαδόπουλοςΓια την προέλευση του ονόματος του χωριού υπάρχουν διάφορες εκδοχές. Είτε προέρχεται από τα χαλκεία, τα οποία στην κρητική διάλεκτο λέγονται χαρκιδιά, οπότε και το χωριό θα έπρεπε να γράφεται Χάρκεια, είτε σχετίζεται με την κύρια ενασχόληση των Χαρκιανών της παλιάς εποχής ως καμινάρηδων, από τα καμίνια που παρασκεύαζαν κάρβουνα, οπότε γράφεται Χάρκια.

Μία άλλη εκδοχή συνδέει το όνομα του χωριού με τα “χαράκια”, που σημαίνει βράχοι στην κρητική διάλεκτο, ενώ η αραβική λέξη charkia σημαίνει ανατολή, ανατολικά, κάτι που ίσως συνδέεται με την ονομασία και την ιστορία του γειτονικού χωριού Καβούσι.

Εκκλησιαστικά, το χωριό υπάγεται στην Στ΄ Αρχιερατική Περιφέρεια της Ιεράς Μητροπόλεως Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου, της Εκκλησίας της Κρήτης.

Όπως και τα περισσότερα χωριά της Κρήτης, τα Χάρκια είναι κτισμένα χωρίς καμία ιδιαίτερη αρχιτεκτονική. Το κλίμα της περιοχής έπαιζε σπουδαίο ρόλο στη διαμόρφωση του οικισμού. Στις ορεινές περιοχές, όπου το κρύο και πολλές φορές το χιόνι κυριαρχούν τον χειμώνα, τα πέτρινα σπίτια κτίζονταν το ένα δίπλα στο άλλο. Είχαν πολλούς τοίχους κοινούς, τους λεγόμενους «μεσότοιχους», και έναν ή δύο εκτεθειμένους στην ατμόσφαιρα, και έτσι η θερμότητα από το τζάκι διατηρούνταν περισσότερο. Οι χωμάτινες στέγες τους ήταν συνεχόμενες, σε τέτοιο σημείο ώστε να μην αναγνωρίζονται τα όρια των κατοικιών που στέγαζαν.

Τα στενά σοκάκια είναι ένα ακόμη χαρακτηριστικό της αρχιτεκτονικής των χωριών της Κρήτης. Ένα κτίριο άξιο αναφοράς είναι το παλαιό σχολείο του χωριού, στην κατασκευή του οποίου πρωτοστάτησε ο Ιωάννης Κατικάκης, στο ισόγειο του οποίου μετέπειτα στεγάστηκε το κοινοτικό γραφείο.

Στο βάθος της ρεματιάς ανατολικά του χωριού βρίσκεται η παλαιά εκκλησία της Αγίας Άννας. Οι εικόνες του τέμπλου εκατέρωθεν της Ωραίας Πύλης (αναγεννησιακής τεχνοτροπίας) πρέπει να είναι του 1860, όπως φαίνεται από φθαρμένη επιγραφή. Επίσης, υπάρχει η εκκλησία του Αγίου Αντωνίου, κτισμένη στα τέλη της δεκαετίας του 1970 στο πάνω μέρος του χωριού, και στο λόφο Κεφάλι το παρεκκλήσι του Αγίου Νικολάου (1992).

Μνημόσυνο για τον Μητροπολίτη Θεόδωρο στην Ι.Μ. Αγίας Ειρήνης

Ιερά Μητρόπολη Ρεθύμνης και ΑυλοποτάμουΤην Κυριακή 24 Φεβρουαρίου 2013, ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Ευγένιος θα ιερουργήσει στην Ιερά Μονή Αγίας Ειρήνης Ρεθύμνης και θα τελέσει ιερό μνημόσυνο για τη 

Rethymno
clear sky
14.5 ° C
14.5 °
14.5 °
67 %
0.9kmh
0 %
Κυ
14 °
Δε
14 °
Τρ
15 °
Τε
15 °
Πε
11 °

Επερχόμενες Εκδηλώσεις