Blog Σελίδα 37

Οι έντονες αναμνήσεις και η νοσταλγία του Ρεθύμνου αφήνουν το αποτύπωμα τους στη SOCCA Premier League

Η συναρπαστικότητα, η γοητεία και η μαγεία του μίνι ποδοσφαίρου άφησαν το έντονο αποτύπωμα τους στο γίγνεσθαι του Ρεθύμνου και στα δρώμενα του ελληνικού αθλητισμού και από τη στιγμή που έπεσε η αυλαία του (TUISOCCA Champions League και του SOCCA Aegean Cupμένουν οι έντονες αναμνήσεις οι οποίες σηματοδοτούν την επανέναρξη της κορυφαίας εγχώριας διασυλλογικής διοργάνωσης. 

To TUI SOCCA Champions League που διεξήχθη στο Ρέθυμνο από τις 17 έως τις 20 δημιούργησε εξαιρετικέςεντυπώσεις και πολύ κολακευτικά σχόλια για τη θερμή φιλοξενία, την οργανωτική αρτιότητα και την υψηλή ποιότητα στις 106 ομάδες από 40 χώρες και σε όλη την οικογένεια του αθλήματος.  

Στο ίδιο μήκος κύματος εκπέμπουν και οι ελληνικές ομάδες που βίωσαν μια ασύγκριτη εμπειρία, εφάμιλλη εκείνης την οποία απολαμβάνουν οι επαγγελματίες ποδοσφαιριστές του πλανήτη και αυτό οφείλεται τόσο στους διοργανωτές και στους οικοδεσπότες όσο και στην πολύ μεγάλη ανάπτυξη και στη διάχυση του αθλήματος διεθνώς.

Μετά τις δυο διεθνείς διοργανώσεις που διεξήχθησαν στο Ρέθυμνο, οι ομάδες της πρώτης τη τάξει ελληνικήςκατηγορίας επέστρεψαν δυναμικά στη δράση και προσέφεραν μια αγωνιστική γεμάτη ένταση, όμορφο ποδόσφαιρο και μεγάλα ντέρμπι τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη.

Η επανεκκίνηση της SOCCA Premier League την Δευτέρα προκάλεσε αμέσως…θόρυβο, καθώς στο ντέρμπι κορυφής της αγωνιστικής, οι Πευκιώτες της Magufana που εντυπωσίασαν στο TUI SOCCA Champions League δεν κατάφεραν να περιορίσουν τα νεανικά αστέρια της Κλίκα Χ Φαβέλας, με αποτέλεσμα οι «Βραζιλιάνοι» να πετύχουν την τέταρτη νίκη τους σε ισάριθμα ματς και να οδηγούν την κούρσα στην κατάταξη. 

Ο Αλκοολικός Αστέρας επέστρεψε φορμαρισμένος από το TUI SOCCA Champions League, επικρατώντας εύκολα των Βουρλισμένων, όπως και οι Los Fiorentinos, που έχουν συλλέξει εννέα βαθμούς και δείχνουν αποφασισμένοι. 

Η πρώτη ημέρα της 4ης αγωνιστικής πρόσφερε δύο συναρπαστικά ματς στα οποία μάλιστα δεν αναδείχθηκε νικητής.

Η αναμέτρηση Apache – Galatsicos υπήρξε μια από τις πιο θεαματικές της σεζόν μέχρι στιγμής, ενώ στον αγώνα Zigolo- Zivania Hotspurs, οι «Πετεινοί» πέτυχαν το γκολ της ισοφάρισης στο φινάλε. 

Οι Brodios και οι Bandoleros νίκησαν με άνεση τον ΠΑΣΝάξου και τους Red Bull Alimos, αντιστοίχως, ενώ οι Cometas, οι San Antonio και οι W Rizz δυσκολεύτηκαν, αλλά εντέλει πήραν τους πολύτιμους τρεις βαθμούς και διατηρήθηκαν στην κορυφή της βαθμολογίας.

Σχόλιο του Δημήτρη Βρύσαλη, περιφερειακού συμβούλου της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Κρήτης,  για τα προβλήματα από την κακοκαιρία 

«Πριν αλέκτορα φωνήσαι», επιβεβαιώθηκε, δυστυχώς,  αυτό που ανέδειξε η «Λαϊκή Συσπείρωση» Κρήτης στο περιφερειακό συμβούλιο στις 30 Οκτώβρη, με το θέμα που έφερε για την αντιπλημμυρική προστασία στην Κρήτη. Για το αν, τελικά, υπάρχει  κάποια μέριμνα από την περιφερειακή αρχή για τη λήψη μέτρωναντιπλημμυρικής θωράκισης.    

Επίσης, για το αν έχει υπάρξει ουσιαστική μέριμνα για την αντιμετώπιση της  κατάστασης του οδικού δικτύου, όπως στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), που με κάθε βροχόπτωση μετατρέπεται σε θανάσιμη παγίδα για τα διερχόμενα οχήματα ή γίνεται εντελώς αδιάβατος.

Τα προβλήματα χτες και σήμερα στην Κρήτη, το επαναλαμβανόμενο σκηνικό με τον  πλημμυρισμένο ΒΟΑΚ και τις κατολισθήσεις, αποδεικνύει, για άλλη μία φορά,  τη γύμνια του κρατικού μηχανισμού και τη διαχρονική εγκατάλειψη σε ό,τι αφορά σε κρίσιμες για τον λαό υποδομές. 

Πίσω από το «τουριστικό θαύμα» για τους λίγους,  πίσω από «την καινοτομία και την ψηφιακή μετάβαση» που διαφημίζει η περιφερειακή αρχή, κρύβονται οι χρόνιες ελλείψεις για τους κατοίκους της Κρήτης,  που μένουν απροστάτευτοι, χωρίς υποδομές που αφορούν τις ανάγκες τους.

Κυβέρνηση και Περιφέρεια γνωρίζουν τον επείγοντα χαρακτήρα των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, όμως δίνουν προτεραιότητα σε έργα και υποδομές που θα φέρουν κέρδη στο μεγάλο κεφάλαιο και όχι την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.

Η βολική καραμέλα των έντονων καιρικών φαινομένων και όλα τα υπόλοιπα που συνήθως λέγονται δεν μπορούν να κρύψουν τις ελλείψεις ούτε πλέον πείθουν κανέναν.

Άλλωστε, η έλλειψη αντιπλημμυρικής θωράκισης πάει χέρι – χέρι με την έλλειψη σε κρίσιμες υποδομές Υγείας, Παιδείας, αντισεισμικής και αντιπυρικής προστασίας κ.ά.

  Ο μεγάλος ένοχος για τους κινδύνους από πλημμύρες είναι η ίδια η λειτουργία, ο χαρακτήρας του εχθρικού για τον λαό αστικού κράτους, που εμφανίζεται επιλεκτικά «ανίκανο» όταν πρόκειται για την προστασία του λαού.

   Απέναντι σε αυτή την πολιτική, οι εργαζόμενοι, τα λαϊκά στρώματα μπορούν και πρέπει να διεκδικήσουν την άμεση κάλυψη των αναγκών και στον τομέα της αντιπλημμυρικής προστασίας και συνολικά της ζωής τους.

Σημαντικές  βροχές στην Κρήτη την Πέμπτη 6 Νοεμβρίου

Σύνταξη άρθρου: Κ. Λαγουβάρδος, Διευθυντής Ερευνών στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών

Σημαντικές βροχοπτώσεις σημειώθηκαν στην Κρήτη την Πέμπτη 06/11/2025.

Στον πίνακα δίνονται τα 8 μεγαλύτερα ύψη βροχής μέχρι τις 7 το απόγευμα της Πέμπτης, όπως κατεγράφησαν από δίκτυο των 65 σταθμών που λειτουργεί το meteo.gr/Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών στο νησί, ενώ στον χάρτη που ακολουθεί δίνεται η γεωγραφική κατανομή των βροχοπτώσεων από το δίκτυο μας.

Όπως διακρίνεται και στο χάρτη, τα μεγαλύτερα ύψη βροχής σημειώθηκαν σε περιοχές των Χανίων

Πώς η μοντέρνα αρχιτεκτονική μπορεί να μεταμορφώσει το σπίτι σας

Η ανακαίνιση του σπιτιού αποτελεί πάντα μια πρόκληση για τους περισσότερους ιδιοκτήτες που επιθυμούν να αναμορφώσουν τον χώρο τους, προσδίδοντάς του νέο χαρακτήρα και φρέσκια αισθητική. Το μυστικό της επιτυχημένης εσωτερικής διακόσμησης κρύβεται στις λεπτομέρειες, εκεί όπου ο σωστός σχεδιασμός μπορεί να μεταμορφώσει ακόμη και τον πιο μικρό χώρο σε κάτι ευρύχωρο, λειτουργικό και κομψό. Πολλοί επιλέγουν ειδικές κατασκευές επίπλων, εκμεταλλευόμενοι κάθε διαθέσιμη γωνία, από το κενό κάτω από τη σκάλα μέχρι εκείνη τη γωνιά του σαλονιού που έμενε ανεκμετάλλευτη, δημιουργώντας χώρο με μεγαλύτερη άνεση και αισθητική συνοχή.

Η επιλογή υλικών παίζει καθοριστικό ρόλο. Επιφάνειες, φινιρίσματα και χρώματα δίνουν βάθος και ρυθμό, ενώ οι εντοιχισμένες συνθέσεις συμβάλλουν σε μια φυσική συνέχεια. Από την οροφή και τα custom έπιπλα μέχρι τις διακοσμητικές επενδύσεις στους τοίχους, όλα συντελούν σε ένα περιβάλλον ζεστό και οικείο. Για να επιτευχθεί αυτό, απαιτείται προσεκτικός σχεδιασμός και οπτική συνοχής που αναδεικνύει τον χώρο.

Οι κύριοι χώροι του σπιτιού, όπως το σαλόνι και η τραπεζαρία, ωφελούνται από τη λιτότητα. Έπιπλα σαλονιού https://nolte-kitchens.gr/el/living-room/ με καθαρές γραμμές, φυσικά υλικά και απαλά χρώματα δημιουργούν κομψότητα χωρίς υπερβολές. Διακοσμητικές επενδύσεις δίνουν βάθος, ενώ ο σωστός φωτισμός αναδεικνύει τις επιφάνειες και προσφέρει αίσθηση ζεστασιάς.

Ακόμη και οι βοηθητικοί χώροι μπορούν να αποκτήσουν χαρακτήρα. Τα ντουλάπια κουζίνας https://nolte-kitchens.gr/el/epipla-kouzinas/ δε λειτουργούν μόνο ως αποθηκευτικοί χώροι, αλλά και ως στοιχείο design που προσθέτει ισορροπία και πρακτικότητα. Ένα εργονομικό και καλαίσθητο σχέδιο μπορεί να μεταμορφώσει την εμπειρία μαγειρέματος, κάνοντας την κουζίνα σημείο ζεστασιάς και έμπνευσης.

Ιδιαίτερη προσοχή αξίζει και η είσοδος του σπιτιού, το πρώτο σημείο που αντικρίζουν οι επισκέπτες. Με τη χρήση ξύλινων πάνελ, φυτών και καλλιτεχνικών στοιχείων, μπορεί να αποκτήσει ταυτότητα και να δημιουργήσει μια ευχάριστη πρώτη εντύπωση. Το ξύλο, είτε σε ντουλάπες υπνοδωματίου, είτε σε επένδυση τζακιού ή τοίχων, προσδίδει ζεστασιά και διαχρονικότητα.

Τέλος, ο φωτισμός ολοκληρώνει την εμπειρία του χώρου. LED φωτισμός μπορεί να αναδείξει υφές, ενώ ο θερμός φωτισμός προσφέρει θαλπωρή. Για χαλάρωση προτιμώνται απαλές λάμψεις, ενώ για ένα μικρό home office το λευκό φως ενισχύει τη συγκέντρωση. Η ισορροπία μεταξύ πρακτικότητας και αισθητικής είναι αυτό που κάνει το σπίτι όχι απλώς όμορφο, αλλά πραγματικά δικό σας.

Βορίζια: Ποινική δίωξη για τη δολοφονία της Ευαγγ. Φραγκιαδάκη στον 43χρονο

Ένταλμα σύλληψης εκδόθηκε σε βάρος του 43χρονου γαμπρού του Φανούρη Καργάκη, ο οποίος κατηγορείται για ανθρωποκτονία από πρόθεση της 56χρονης Ευαγγελίας Φραγκιαδάκη και απόπειρα ανθρωποκτονίας κατά συρροή και από κοινού.

Ο 43χρονος συνελήφθη χθες σε αστυνομική επιχείρηση σε κτηνοτροφική μάντρα ιδιοκτησίας του και οδηγήθηκε ενώπιον της ανακρίτριας Ηρακλείου, απ’ όπου έλαβε προθεσμία να απολογηθεί τη Δευτέρα. Η μεταγωγή του στα δικαστήρια έγινε υπό δρακόντεια μέτρα ασφαλείας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το όνομά του προέκυψε από μαρτυρίες και βιντεοληπτικό υλικό που φέρεται να τον δείχνει να πυροβολεί με καλάσνικοφ από το τοιχίο της αυλής όπου τοποθετήθηκε η βόμβα.

Η συνήγορός του, Θεονύμφη Μπέρκη, δήλωσε ότι ο εντολέας της αρνείται κάθε εμπλοκή, υποστηρίζοντας πως από το βίντεο δεν στοιχειοθετείται κατηγορία εις βάρος του.

Κλειστός λόγω έργων ο δρόμος μετά την παλαιά γέφυρα Πρέβελη (διακλάδωση προς Δρύμισκο)

Aπό τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης ανακοινώνεται ότι σύμφωνα με την αρ. 133/2025 Απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Περιφέρειας Κρήτης, το τμήμα της επαρχιακής οδού 9 (Κοξαρέ – Ασώματος – Ιερά Μονή Πρέβελη) της Π.Ε Ρεθύμνης μετά την παλαιά γέφυρα Πρέβελη διακλάδωση προς Δρύμισκο μέχρι την Ιερά Μονή Πρέβελη θα παραμένει κλειστό από 10-11-2025 έως 30-11-2025 για την εκτέλεση εργασιών στα πλαίσια του έργου: «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΖΗΜΙΩΝ ΟΔΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΥΝΟΔΩΝ ΥΔΡΑΥΛΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΤΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΤΗΣ Π.Ε. ΡΕΘΥΜΝΗΣ». 24ο ΥΠΟΕΡΓΟ: «ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΖΗΜΙΩΝ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΚΟΞΑΡΕ-ΑΣΩΜΑΤΟΣ-Ι.Μ.ΠΡΕΒΕΛΗ, ΔΙΧΑΛΟΣΤΡΑΤΟ-ΜΥΡΘΙΟΣ-ΜΑΡΙΟΥ-ΛΕΥΚΩΓΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΔΕΟΜΕΝΟΙ ΔΡΟΜΟΙ»

Η κυκλοφορία των οχημάτων που κατευθύνονται προς την Ιερά Μονή Πρέβελη από τον οικισμό Ασώματο θα γίνεται δια μέσου της δημοτικής οδού προς τον οικισμό Γιαννιού του Δήμου Αγίου Βασιλείου και αντίστροφα από την Ιερά Πρέβελη προς Ασώματο σύμφωνα και με τα όσα αναφέρονται παραπάνω.

Στο τμήμα που θα διακοπεί η κυκλοφορία θα τοποθετηθούν πινακίδες σήμανσης και φανοί νυκτός για την καθοδήγηση των διερχομένων οδηγών, οι οποίοι παρακαλούνται να συμμορφώνονται με τις οδηγίες των πινακίδων σήμανσης

Ανοικτή ενημερωτική εκδήλωση με θέμα «Παρουσίαση Δράσης 1.3.1.1 – Ενίσχυση εξωστρέφειας επιχειρήσεων της Περιφέρειας Κρήτης, μέσω δράσεων προβολής και δικτύωσης»

Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΚΡΗΤΗ» 2021- 2027, η Αναπτυξιακή Κρήτης, εταίρος του ΕΦΕΠΑΕ και το Επιμελητήριο Ρεθύμνης, σας προσκαλούν στην ανοικτή ενημερωτική εκδήλωση που διοργανώνουν με θέμα: «Παρουσίαση Δράσης 1.3.1.1 – «Ενίσχυση εξωστρέφειας επιχειρήσεων της Περιφέρειας Κρήτης, μέσω δράσεων προβολής και δικτύωσης» στο πλαίσιο του Προγράμματος «ΚΡΗΤΗ» 2021-2027» την Τετάρτη 12/11/2025 και ώρα: 19:00 μ.μ. στην αίθουσα εκδηλώσεων του Επιμελητηρίου Ρεθύμνης (Εμμανουήλ Πορτάλιου23, Ρέθυμνο).

Ο προϋπολογισμός Δημόσιας Δαπάνης της παρούσας πρόσκλησης ανέρχεται στο ποσό των 2.000.000,00€ και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από Εθνική Συμμετοχή στο πλαίσιο του Προγράμματος
«ΚΡΗΤΗ» 2021-2027 του ΕΣΠΑ 2021-2027.

Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου δύναται να ανέλθει έως και 90.000€. Το ποσοστό Δημόσιας Χρηματοδότησης ανέρχεται στο 50% του προϋπολογισμού της αίτησης χρηματοδότησης.

Στην εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί αναλυτική παρουσίαση της Δράσης και θα ακολουθήσει συζήτηση με τους ενδιαφερόμενους προς επίλυση αποριών.

Στην εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί επίσης η παρουσίαση του Παρατηρητηρίου Καινοτόμου Επιχειρηματικότητας της Περιφέρειας Κρήτης: https://ibo.crete.gov.gr/

Η Παιδική Σκηνή του Δη.Πε.Θε. Κρήτης επανέρχεται με το ευρηματικό έργο «Απαγορεύεται η μουσική» των Άγγελου Αγγέλου και Έμης Σίνη

Η Παιδική Σκηνή του Δη.Πε.Θε. Κρήτης, επανέρχεται δυναμικά για ακόμα μία χρονιά με το ευρηματικό έργο «Απαγορεύεται η μουσική» των Άγγελου Αγγέλου και Έμης Σίνη σε σκηνοθεσία Βαλεντίνας Παπαδημητράκη.

Η παράσταση απευθύνεται σε παιδιά πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και θα ταξιδέψει στις αίθουσες των σχολείων κατά την διάρκεια της σχολικής περιόδου. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα, για όσους επιθυμούν να βιώσουν οι μαθητές την μαγική ατμόσφαιρα ενός θεάτρου (φωτισμοί, ήχοι, άνετη παρακολούθηση, συγκέντρωση κ.α.), να παρακολουθήσουν την παράσταση στο θέατρο «Δημήτρης Βλησίδης».

«ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ» των Άγγελου Αγγέλου και Έμης Σίνη
ένα σύγχρονο θεατρικό έργο για τη φιλία, τη διαφορετικότητα, την ελευθερία και τον σεβασμό

Σκηνοθεσία: Βαλεντίνα Παπαδημητράκη
Μουσική: Άγγελος Αγγέλου

Υπόθεση: Σε μια όμορφη και ήσυχη πολυκατοικία, ο κύριος Ευδαίμων, ένας στρυφνός και πειθαρχημένος εργένης, αναλαμβάνει χρέη διαχειριστή. Με συνοπτικές διαδικασίες αλλάζει το καταστατικό της πολυκατοικίας και επιβάλλει σε όλους τους ενοίκους μια απολύτως αθόρυβη καθημερινότητα. Όλα ανατρέπονται όταν στο διπλανό διαμέρισμα μετακομίζει ο Αχιλλέας, ένας νεαρός μουσικός, μαέστρος μιας παιδικής χορωδίας και λάτρης κάθε είδους μουσικής. Ο κύριος Ευδαίμων, ενοχλημένος από τις μελωδίες και τους πρόσχαρους ήχους

του, καταστρώνει ένα παμπόνηρο σχέδιο για να τον διώξει μακριά, την ίδια στιγμή που ο νεαρός μαέστρος προσπαθεί να κερδίσει τη φιλία του, αποδεικνύοντας ότι η μουσική βρίσκεται παντού, ακόμα και μέσα στην καθόλα αποστειρωμένη και άηχη ζωή του!

Λίγα λόγια για το έργο: Το «Απαγορεύεται η μουσική» ανέβηκε για πρώτη φορά από την ομάδα Κοπέρνικος στη Μουσική Βιβλιοθήκη Λίλιαν Βουδούρη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών το 2014. Στη συνέχεια παρουσιάστηκε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης το 2022, ενώ τη φετινή χρονιά ανεβαίνει και από το Θέατρο Αυλαία στη Θεσσαλονίκη.

Οι δημιουργοί του, Άγγελος Αγγέλου και Έμη Σίνη, έχουν βραβευτεί κατ’ επανάληψη για το συγγραφικό τους έργο και αποτελούν μία από τις σημαντικότερες σύγχρονες φωνές στην ελληνική δραματουργία για παιδιά. Στο «Απαγορεύεται η μουσική» μεταφέρουν στη σκηνή αναγνωρίσιμες καταστάσεις της καθημερινότητας με αστείρευτο χιούμορ, παιγνιώδεις

διαλόγους και απρόσμενες ανατροπές. Το κείμενο αναδεικνύει τη μουσική και την τέχνη γενικότερα ως μια «γέφυρα» που ενώνει τους ανθρώπους, καταλύοντας κάθε είδους σύνορα.

Ένα έργο με μεγάλη παιδαγωγική αξία, γραμμένο με τον πιο ευφάνταστο και πρωτότυπο τρόπο, που μιλά στα παιδιά με αμεσότητα για την αξία της φιλίας, τη διαφορετικότητα, την ελευθερία και τον σεβασμό. Πώς μπορούν εν τέλει πολλοί και διαφορετικοί άνθρωποι να ταιριάξουν μεταξύ τους και τι έχουν να πάρουν ο ένας από τον άλλον, όταν υπάρχει θέληση και καλή διάθεση για συνεργασία; Τι γίνεται όταν οι ρόλοι αντιστρέφονται και γινόμαστε εμείς ο «διαφορετικός»; Τέσσερις ταλαντούχοι ηθοποιοί παίζουν, χορεύουν, τραγουδούν και εμπλέκουν τα παιδιά σε ένα μουσικό πανδαιμόνιο! Μια κεφάτη παράσταση που μας βοηθά να ανακαλύψουμε την ομορφιά της συνύπαρξης και την αξία της συγγνώμης.

Συντελεστές:

Κείμενο: Άγγελος Αγγέλου και Έμη Σίνη

Σκηνοθεσία: Βαλεντίνα Παπαδημητράκη

Σκηνικά – Κοστούμια: Ξανθή Κόντου

Μουσική: Άγγελος Αγγέλου

Μουσική Διδασκαλία: Έλσα Στουρνάρα

Κίνηση – Χορογραφίες: Έλενα Σταυροπούλου

Βοηθός Σκηνοθέτη: Ειρήνη Χαιρετάκη

Παίζουν (αλφαβητικά): Άλκηστις Αγγελοπούλου, Μάριος Βερτζίνης, Αμαλία Κωσταδάμ, Κωνσταντίνος Ciel Λεβάκης

Παραστάσεις

Σε σχολεία: από 1 Δεκεμβρίου

  • Είτε σε κατάλληλο χώρο του Σχολείου
  • Είτε στο θέατρο «Δημήτρης Βλησίδης»

Για το κοινό:

  • Σάββατο 29 Νοεμβρίου, 18:00
  • Κυριακή 30 Νοεμβρίου, 12:00

Θέατρο «Δημήτρης Βλησίδης»

Συμμετοχή της Περιφέρειας Κρήτης στη 2η Γενική Συνέλευση της Ολομέλειας της ένωσης AREPO στη Βαρκελώνη  

Την Τετάρτη 22  Οκτωβρίου 2025 ξεκίνησαν οι εκδηλώσεις της ένωσης AREPO στη Βαρκελώνη οι οποίες περιελάμβαναν: τη 2η Γενική Συνέλευση, τις Τεχνικές Συναντήσεις και τα εργαστήρια των Περιφερειών.

Η Γενική Συνέλευση πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή εκπροσώπων από 33 Ευρωπαϊκές Περιφέρειες, μέλη της ένωσης AREPO, οι οποίοι συγκεντρώθηκαν στην Βαρκελώνη πρωτεύουσα της Καταλονίας, η οποία έχει χαρακτηρισθεί ως Παγκόσμια Γαστρονομική Περιφέρεια για το 2025.

Κατά τη διάρκεια των θεματικών συζητήσεων έγινε ιδιαίτερη αναφορά για τις προτάσεις των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων οι οποίοι εργάζονται για τη μελλοντική Κοινή Γεωργική Πολιτική (ΚΓΠ). Οι εκπρόσωποι των ευρωπαϊκών περιφερειών μέλη της ένωσης AREPO εξέφρασαν έντονες ανησυχίες για τη σημαντική μείωση του προϋπολογισμού για τη γεωργική πολιτική που όπως παρουσιάζεται σε ανακοινώσεις της ευρωπαϊκής επιτροπής.

Η ένωση AREPO στοχεύει να ξεκινήσει έναν εποικοδομητικό διάλογο με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα για να κατανοήσει τα κίνητρα πίσω από αυτές τις ανακοινώσεις και να προτείνει συγκεκριμένους τρόπους βελτίωσής τους. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσιάζει τη δημιουργία ενός ενιαίου ταμείου και μιας νέας δομής, που θα αντικαταστήσει τους δύο παραδοσιακούς πυλώνες της ΚΓΠ, ως τρόπο απλούστευσης της γεωργικής πολιτικής. Ωστόσο, τα μέλη της AREPO φοβούνται ότι αυτό μπορεί τελικά να οδηγήσει σε μείωση του κόστους και περαιτέρω  μείωση των πόρων, απώλεια συνοχής και αποδυνάμωση της κοινής φύσης της γεωργικής πολιτικής.

Από την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η γεωργία αποτελεί έναν από τους βασικότερους πυλώνες της ευρωπαϊκής οικοδόμησης και συνοχής. Μια ισχυρή ΚΓΠ είναι απαραίτητη για τη διατήρηση αυτού του ρόλου και τη διασφάλιση ενός ισορροπημένου και βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης για όλες τις ευρωπαϊκές περιφέρειες.

Ο Σέζαρ Σαλντάνια, Πρόεδρος του κολεγίου των παραγωγών της AREPO τόνισε «την ανάγκη για μια ΚΓΠ προσαρμοσμένη στις ανάγκες των αγροτών με επαρκείς οικονομικούς πόρους. Οι τρέχουσες προτάσεις δεν εισάγουν κανένα μέτρο που να αντιμετωπίζει τις συγκεκριμένες ανάγκες του συστήματος γεωγραφικών ενδείξεων. Οι οργανώσεις παραγωγών εξακολουθούν να αποκλείονται από την άμεση ενίσχυση και δεν προβλέπονται νέα μέσα για την αξιοποίηση ή την ανάπτυξη των Γεωγραφικών Ενδείξεων».

Ο Πρόεδρος της AREPO, Alessandro Beduschi, Υπουργός Γεωργίας της υπενθύμισε επίσης ότι «η ΚΓΠ είναι ο εγγυητής της επισιτιστικής κυριαρχίας. Συμμεριζόμαστε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις προτεραιότητες της ανανέωσης των γενεών στη γεωργία, της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή και της ανάπτυξης της έρευνας». Και όσον αφορά την AREPO, έχουμε πλήρη επίγνωση της ανάγκης να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των γεωγραφικών ενδείξεων. Αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί στο πλαίσιο μιας αποδυναμωμένης ΚΓΠ, μειωμένης χρηματοδότησης και μειωμένης σαφήνειας. Σε αυτό το θέμα, η συζήτηση δεν μπορεί να είναι απλώς λογιστική.»

Η AREPO υποστηρίζει μια ΚΓΠ που βασίζεται σε δύο πυλώνες, όχι από την παράδοση, αλλά επειδή έχουν αποδείξει την αποτελεσματικότητά τους, και επιβεβαιώνει την ανάγκη για μια νέα, πιο καινοτόμο αλλά και συνεκτική Κοινή Γεωργική Πολιτική, ικανή να αντιμετωπίσει τις σημερινές προκλήσεις για την ευρωπαϊκή γεωργία και να διατηρήσει την επισιτιστική κυριαρχία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επιπρόσθετα στο πλαίσιο των θεματικών συναντήσεων πραγματοποιήθηκε παρουσίαση για τα Δημόσια Περιφερειακά Σήματα Ποιότητας με εισηγητή τον Raul Perez Iratxeta αναπληρωτή υπουργό Τροφίμων και ανάπτυξης της υπαίθρου της Περιφέρειας Euskadi της Ισπανίας ο οποίος πρότεινε τη σύσταση ομάδας εργασίας στην οποία θα συμμετάσχει και η Περιφέρεια Κρήτης παρουσιάζοντας την αποκτηθείσα εμπειρία από το Περιφερειακό Σήμα Ποιότητας «Κρήτη». Η Περιφέρεια Κρήτης προσκλήθηκε σε συνέδριο για τα περιφερειακά σήματα ποιότητας που θα πραγματοποιηθεί στη Χώρα των Βάσκων την ερχόμενη άνοιξη.

Στις συναντήσεις την Περιφέρεια Κρήτης εκπροσώπησε ο κ. Πίτερης Χαράλαμπος-Νικόλαος υπεύθυνος της Περιφέρειας Κρήτης στην ένωση AREPO και στέλεχος της Δ/νσης Ανάπτυξης Π.Ε.Ρεθύμνης ενώ από τις ελληνικές περιφέρειες συμμετείχαν επίσης εκπρόσωποι από την Δυτική Μακεδονία και την Θεσσαλία.

«Η δημοσιογραφική διαδρομή του Νίκου Καζαντζάκη»: Το νέο βιβλίο του Κωνσταντίνου Δημάδη

Κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο του διακεκριμένου μελετητή της ελληνικής λογοτεχνίας, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου κ. Κωνσταντίνου Δημάδη που περιλαμβάνει μία ολοκληρωμένη έρευνα για τη δημοσιογραφική διαδρομή του μεγαλύτερου Έλληνα συγγραφέα των νεώτερων χρόνων Νίκου Καζαντζάκη.

Πρόκειται για ένα πολύτιμο κείμενο με το οποίο ο αναγνώστης μπορεί να κατανοήσει το δημοσιογραφικό – ταξιδιωτικό έργο του μεγάλου κρητικού συγγραφέα  ο οποίος για ένα χρονικό διάστημα της ζωής του εργάστηκε ως δημοσιογράφος – ανταποκριτής σε μεγάλες εφημερίδες της εποχής.

Η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα μελέτη φωτίζει όχι μόνο την αρθρογραφία του Κρητικού συγγραφέα αλλά και μιαν ολόκληρη εποχή.

Ο Τίτλος του βιβλίου είναι « Ο Νίκος Καζαντζάκης  και η πολιτική μέσα από δημοσιογραφικά και ταξιδιωτικά του κείμενα» και περιλαμβάνει εισαγωγικό σημείωμα του αείμνηστου δημοσιογράφου και συγγραφέα Νίκου Ψιλάκη στη μνήμη του οποίου είναι αφιερωμένη η έκδοση.

Οι πρώτες δημοσιεύσεις των θεματικών δημοσιογραφικών κειμένων του Νίκου Καζαντζάκη (1883-1957) σε συνέχειες στον αθηναϊκό Τύπο είναι οι γραπτοί μάρτυρες των φάσεων που διέτρεξε η ιδεολογική και κοινωνική διαμόρφωση του στοχαστή Καζαντζάκη κατά την περίοδο 1925-1946.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και την περίοδο που ο Ν. Καζαντζάκης από τον τόπο της άτυπης εξορίας του στη Γαλλία ζητούσε με επιστολές του την ανανέωση του διαβατηρίου του από τις ελληνικές αρχές.

Ξεχωριστό ενδιαφέρον έχουν οι επισημάνσεις του κ. Δημάδη  για τις ανταποκρίσεις του Ν. Καζαντζάκη από τη σοβιετική Ρωσία σχετικά με την πολιτική, οικονομική και μορφωτική επικαιρότητα του σοβιετικού καθεστώτος το 1925, για τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο κατά το πρώτο εξάμηνο της εξέλιξής του, για το οδοιπορικό του «ένα ταξίδι εις την Πελοπόννησον», αλλά και για τα κείμενα του για την Αγγλία μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Με τα κείμενά του αυτά, ο Καζαντζάκης απέδωσε σημαίνουσες όψεις της ελληνικής εξωτερικής και εσωτερικής πολιτικής σε αποφασιστικές στιγμές της ελληνικής και ευρωπαϊκής ιστορίας κατά την πρώτη πεντηκονταετία του 20ου αιώνα.

Η αυθεντικότητα και ο χαρακτήρας της «μαρτυρίας εποχής» που αντιπροσωπεύουν οι πρώτες δημοσιεύσεις των λεγόμενων δημοσιογραφικών κειμένων του στον αθηναϊκό Τύπο, εξασφαλίζουν στον ερευνητή ως υλικό το προβάδισμα στον χώρο της ιστορικής και φιλολογικής έρευνας έναντι των ταξιδιωτικών του βιβλίων, η συγγραφή των οποίων ακολούθησε.

Σήμερα, θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί η αυτοτελής φιλολογική έκδοσή τους, με τον απαιτούμενο ιστορικό και πραγματολογικό σχολιασμό. Για να είναι σε θέση ο σύγχρονος αναγνώστης να γνωρίσει και ανάλογα να εκτιμήσει την ιδεολογική στάση που διαμόρφωσε, και διά του Τύπου υπηρέτησε, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες λογοτέχνες απέναντι σε αποφασιστικά γεγονότα της ελληνικής και της ευρωπαϊκής ιστορίας στο πρώτο μισό του 20ου  αιώνα.

Η έκδοση του βιβλίου (240 σελίδων) έγινε από τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης Ποταμιών η «Γκουβερνιώτισσα» στον οποίο ο συγγραφέας Κώστας Δημάδης παραχώρησε τα συγγραφικά του δικαιώματα.
  

Η Εφηβική Σκηνή του ΔηΠεΘε Κρήτης παρουσιάζει το έργο «4 λεπτά και 12 δευτερόλεπτα» του Τζέμς Φριτς

Η Εφηβική Σκηνή του Δη.Πε.Θε. Κρήτης, ανοίγει τα φτερά της με το σύγχρονο έργο «4 λεπτά και 12 δευτερόλεπτα» του Τζέμς Φριτς σε μετάφραση-σκηνοθεσία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Νικορέστη Χανιωτάκη.

Η παράσταση απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου και θα ταξιδέψει στις αίθουσες των σχολείων κατά την διάρκεια της σχολικής περιόδου. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα, για όσους επιθυμούν να βιώσουν οι μαθητές την μαγική ατμόσφαιρα ενός θεάτρου (φωτισμοί, ήχοι, άνετη παρακολούθηση, συγκέντρωση κ.α.), να παρακολουθήσουν την παράσταση στο θέατρο «Δημήτρης Βλησίδης».

«4 λεπτά και 12 δευτερόλεπτα» του Τζέιμς Φριτς

Σ’ έναν κόσμο όπου οι κάμερες, η ψηφιακή εικόνα και ο κίνδυνος έκθεσης σε ένα άγνωστο “κοινό” παραμονεύει σε κάθε -προσωπική ή μη- στιγμή, ο συγγραφέας εστιάζει σε ένα προκλητικό και επίκαιρο θέμα ρίχνοντας φως στις ύπουλες εκπλήξεις που προσφέρει η νέα τεχνολογία. Tίποτα δεν πεθαίνει σε απευθείας σύνδεση, εκτός από την αξιοπρέπεια…

Υπόθεση: Η Νταϊάνα και ο Ντέιβιντ έχουν αφιερώσει τη ζωή τους για να δώσουν στον γιο τους, Τζακ, την ευκαιρία που εκείνοι δεν είχαν ποτέ, να γίνει ένα ευυπόληπτο μέλος της κοινωνίας. Αλλά ένα αναπάντεχο γεγονός (ο ξυλοδαρμός του Τζακ από τον αδερφό και τον πατέρα της κοπέλας του) απειλεί να καταστρέψει τα πάντα. Ένα ερασιτεχνικό βίντεο του Τζακ, διάρκειας 4 λεπτών και 12 δευτερολέπτων, είναι το κλειδί που θέτει σε αμφισβήτηση τους πάντες και τα πάντα γύρω από τη ζωή τους, αλλά και σε κίνδυνο τη ζωή του Τζακ…

Βραβεία: 2015 Circle Theatre Award, Soho Theatre’s 2013 Verity Bargate 2nd Award
Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Νικορέστης Χανιωτάκης
Μουσική: Κωστής Μαραβέγιας
Πρεμιέρα: Ιανουάριος 2026

Ο Φώτης και ο Βασίλης Κονταρατος στο «Αλλού γι’ Αλλού»

Ο Φώτης και ο Βασίλης Κονταρατος με το συγκρότημα τους ζωντανά στο μεζεδοπωλείο «Αλλού γι’ Αλλού».

Τηλ. 6974025703.

 

Κατατακτήριες εξετάσεις στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης

Το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης διαθέτει 60 θέσεις μέσω κατατακτηρίων εξετάσεων για πτυχιούχους

• ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, ΤΕΙ, ΑΣΠΑΙΤΕ, εκκλησιαστικών ακαδημιών
• παραρτημάτων νομικών προσώπων πανεπιστημιακής εκπαίδευσης
• πολυάριθμων ειδικοτήτων ΙΕΚ

αλλά και για όσες και όσους έχουν συμπληρώσει 120 ECTS και έχουν διαγραφεί ή πρόκειται να διαγραφούν από άλλα πανεπιστημιακά τμήματα

Αιτήσεις συμμετοχής: 1-15 Νοεμβρίου

Εξετάσεις: 15-16-17 Δεκεμβρίου

Δείτε όλες τις αναλυτικές πληροφορίες, τα απαραίτητα δικαιολογητικά και την ύλη των εξετάσεων εδώ: https://www.philology.uoc.gr/spoudes/undergraduate-studies/katataktiries-exetaseis

Ενημερωτικές εκδηλώσεις για την Ενίσχυση Εξωστρέφειας Επιχειρήσεων της Κρήτης

Η Περιφέρεια Κρήτης, σε συνεργασία με την Αναπτυξιακή Κρήτης και τα Επιμελητήρια Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου και Λασιθίου, διοργανώνει σειρά ανοικτών ενημερωτικών εκδηλώσεων για την παρουσίαση της νέας δράσης (1.3.1.1) του Προγράμματος «ΚΡΗΤΗ» 2021–2027, με στόχο την ενίσχυση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων μέσω δράσεων προβολής και δικτύωσης.

Οι εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν ως εξής:

  • Χανιά: Δευτέρα 10 Νοεμβρίου, 19:00, στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Χανίων
  • Ρέθυμνο: Τετάρτη 12 Νοεμβρίου, 19:00, στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου
  • Λασίθι: Δευτέρα 17 Νοεμβρίου, 18:00, στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Λασιθίου
  • Ηράκλειο: Τρίτη 18 Νοεμβρίου, 19:00, στην αίθουσα «Καστελλάκη» του Επιμελητηρίου Ηρακλείου

Στις εκδηλώσεις οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να πληροφορηθούν σε βάθος για την πρόσκληση που έχει εκδοθεί, να απευθύνουν ερωτήσεις και να αποκτήσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα που θα τους βοηθήσει να υποβάλουν πλήρεις αιτήσεις.

Στοιχεία της Δράσης 1.3.1.1 – Ενίσχυση Εξωστρέφειας Επιχειρήσεων

Η δράση απευθύνεται σε μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που λειτουργούν νόμιμα στην Περιφέρεια Κρήτης και διαθέτουν τουλάχιστον δύο πλήρεις διαχειριστικές χρήσεις πριν από το έτος υποβολής της αίτησης.

Ο συνολικός προϋπολογισμός της δράσης ανέρχεται σε 2 εκατομμύρια ευρώ, με συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και την Εθνική Συμμετοχή, στο πλαίσιο του Προγράμματος «ΚΡΗΤΗ» 2021–2027.

Η δημόσια χρηματοδότηση καλύπτει το 50% του προϋπολογισμού κάθε πρότασης. Οι επιχειρήσεις μπορούν να λάβουν επιχορήγηση έως 90.000 ευρώ, εφόσον συμμετέχουν σε τουλάχιστον δύο επαγγελματικές εκθέσεις:

  • Έως 30.000 ευρώ για συμμετοχή σε έκθεση εντός Ελλάδας.
  • Έως 45.000 ευρώ για συμμετοχή σε έκθεση στο εξωτερικό.

Η αξιολόγηση των αιτήσεων θα είναι συγκριτική, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 651/2014. Η υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων πρέπει να ολοκληρωθεί εντός 18 μηνών από την έγκριση.

Υποβολή Αιτήσεων Χρηματοδότησης

Οι αιτήσεις υποβάλλονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας ΟΠΣΚΕhttps://app.opske.gr

  • Έναρξη υποβολής: 13 Οκτωβρίου 2025, ώρα 13:00
  • Λήξη υποβολής: 16 Δεκεμβρίου 2025, ώρα 15:00

Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται:

  • Στην ΕΥΔ Προγράμματος «ΚΡΗΤΗ» (Καλλιόπη Κομπολάκη – τηλ. 2813404525 – kkompolaki@mou.gr)
  • Στην Αναπτυξιακή Κρήτης / ΕΦΕΠΑΕ (Μαρία Γρυπάρη – τηλ. 2810302400 – gripari@ank.grinfo@ank.gr)

«Σπονδή Μνήμης» προς τιμήν της αείμνηστης Φλωρεντίνης Σκουλούδη-Καλούτση

Την Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2025, στις 7μ.μ. το Λύκειο των Ελληνίδων μας προσκαλεί σε «Σπονδή Μνήμης» προς τιμήν της αείμνηστης Μούσας της Κρητικής – Ελληνικής Παράδοσης, ζωγράφου και καλλιτέχνιδος, Ρεθυμνίας από τις Μαργαρίτες Μυλοποτάμου, Φλωρεντίνης Σκουλούδη – Καλούτση.

Ομιλητές θα είναι:

  • Η δημοσιογράφος, λογοτέχνης, ιστορική ερευνήτρια, κ. Εύα Λαδιά, με θέμα: «Φλωρεντίνη Καλούτση, μια Ιεροφάντιδα της Παράδοσης» και
  • ο κ. Κώστας Δασκαλάκης, σχεδιαστής κλωστοϋφαντουργός, τ. διευθυντής του Κέντρου Κρητικής Λαϊκής Τέχνης με θέμα: «Ανάλυση υφαντών Φλωρεντίνης Καλούτση».

Θα ακολουθήσει η βράβευση της που θα παραλάβει ο υιός της κ. Γεώργιος Καλούτσης.

Οι ομιλίες θα συνοδεύονται από αντίστοιχες προβολές.

Δύο λόγια για μια σχεδόν άγνωστη Μούσα… Φλωρεντίνη Σκουλούδη – Καλούτση

Γεννήθηκε στις Μαργαρίτες Μυλοποτάμου, σε ευκατάστατη οικογένεια στα τέλη του 19ου αιώνα. Το 1906 ο πατέρας της ζήτησε την άδεια από τις Αρχές, τότε, και έφυγε μαζί της στο Λονδίνο όπου η Φλωρεντίνη εγγράφηκε και σπούδασε για πέντε χρόνια στην Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών του Λονδίνου και από την οποία βραβεύθηκε για το εξαίρετο ταλέντο της.

Πίσω στον τόπο της, μελέτησε τα Κρητικά χειροτεχνήματα και κυρίως τα υφαντά και αναπαρήγαγε σχέδια και χρώματα με σεβασμό, υψηλή αισθητική και καινοτόμα αντίληψη θέλοντας να διασώσει και να αναδείξει ευρέως και στην Ευρώπη, τον πολύτιμο πλούτο της Ελληνικής και Κρητικής κληρονομιάς.

Το κατόρθωσε προβάλλοντάς την, επιδεικνύοντας απίστευτη εργατικότητα και δημιουργία και με την δική της βιοτεχνία, της εποχής, ονομαζόμενη «Διπλούς Πέλεκυς», πάντα με υπευθυνότητα και αστείρευτη αγάπη για τα αριστουργήματα της Κρητικιάς-Ελληνίδας.
Υπήρξε προσωπική φίλη της Έλενας Βενιζέλου η οποία εκτιμούσε βαθιά την δουλειά, το έργο αλλά και την προσωπικότητά της.

Επί πλέον, η πρωτοπόρα έμπνευση, η καλλιέργεια και η γνώση της την οδηγούσαν σε υπέροχους αισθητικά σχεδιασμούς πάντα με το στίγμα της Ελληνικής Παράδοσης, οι οποίοι κέρδισαν τον θαυμασμό της Αθηναϊκής κοινωνίας και του ίδιου του παλατιού, στις αρχές του 20ου αιώνα.

Αυτή είναι μια πολύ συνοπτική αναφορά στη ζωή και στο πλούσιο, τόσο πολύτιμο για τον τόπο μας, έργο της που σημάδεψε γενιές αλλά που σήμερα η δημιουργός του είναι σχεδόν άγνωστη τουλάχιστον στην πόλη μας, τον γενέθλιο τόπο της.

Περισσότερα, στην εκδήλωση του Λυκείου των Ελληνίδων στις 16 του μηνός στις 7 το βράδυ με την κ. Εύα Λαδιά και τον κ. Κώστα Δασκαλάκη.

 

Ο Δήμος Αγίου Βασιλείου παρουσιάζει στην Αθήνα το βιβλίο του Αντώνη Τσουρδαλάκη: «Ο Νικόλαος Φωτάκης – Καπετανάκης και οι μαρτυρίες του για τις Επαναστάσεις του 1821 και του 1866»

Εκδήλωση αφιερωμένη στην επέτειο του Ολοκαυτώματος του Αρκαδίου

Την Τετάρτη 12 Νοεμβρίου, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων στην Αθήνα,  (Ακαδημίας 50) στις 6:30 μ.μ.θα πραγματοποιηθεί η παρουσίαση του βιβλίου του Αντώνη Τσουρδαλάκη με τίτλο: «Ο Νικόλαος Φωτάκης – Καπετανάκης και οι μαρτυρίες του για τις Επαναστάσεις του 1821 και του 1866», μια έκδοση του Δήμου Αγίου Βασιλείου Ρεθύμνου.

Η εκδήλωση πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Παγκρητίου Ένωσης. Η πρώτη παρουσίαση του έργου έγινε στο Σπήλι Ρεθύμνου, τον περασμένο Αύγουστο, γνωρίζοντας θερμή υποδοχή από το κοινό, και τώρα μεταφέρεται στην πρωτεύουσα με στόχο να ενώσει, μέσα από τη γνώση και τη μνήμη, τους Κρήτες της Αθήνας με την ιστορική τους ρίζα και την πνευματική παρακαταθήκη του τόπου τους.

Το βιβλίο αποτελεί καρπό εικοσαετούς ιστορικής έρευνας σε αρχειακές πηγές, χειρόγραφα και προφορικές μαρτυρίες, μέσα από μια επίμονη και συστηματική προσπάθεια να αποκατασταθούν πτυχές της Κρητικής Επανάστασης του 1821 και του 1866, που,κάποιες από αυτές, παρέμεναν μέχρι σήμερα ατεκμηρίωτες.

Ο συγγραφέας, Αντώνης Τσουρδαλάκης, φέρνει στο φως την προσωπικότητα και το έργο του Νικολάου Φωτάκη-Καπετανάκη, ενός αυτόπτη αγωνιστή που έζησε τα γεγονότα και άφησε πίσω του ένα ανεκτίμητο ιστορικό τεκμήριο, καταγεγραμμένο με τη συγκίνηση και την καθαρότητα του ανθρώπου που είδε και έζησε.

Η έρευνα δεν περιορίστηκε στη φιλολογική ανάδειξη των κειμένων· συνοδεύεται από εκτενή τεκμηρίωση, σχολιασμό και αντιπαραβολή με άλλες ιστορικές πηγές, προκειμένου να αναδειχθεί η ιστορική ακρίβεια και η αξιοπιστία των μαρτυριών.

Μέσα από αυτή την προσέγγιση, το έργο αποκτά διπλή αξία: αφενός επιστημονική, ως συμβολή στην ιστοριογραφία του 19ου αιώνα, και αφετέρου πολιτισμική και παιδευτική, ως εργαλείο διατήρησης της συλλογικής μνήμης και της ταυτότητας των Κρητών.
Η έκδοση αυτή από το Δήμο Αγίου Βασιλείου, που στήριξε με αίσθημα ευθύνης τη δημοσίευση του έργου, αποτελεί παράδειγμα τοπικής πολιτιστικής πρωτοβουλίας με πανελλήνια απήχηση.

Το βιβλίο αναδεικνύει τις δύο μεγάλες χρονικές τομές των κρητικών αγώνων: α) την έναρξη της Επανάστασης του 1821 στην Κρήτη (με τα κείμενα «Η ἔναρξις τῆς Ἐπαναστάσεως τοῦ 1821 ἐν Κρήτῃ» και «Η κατά των Μελάμπων εκστρατεία των Τούρκων») την οποία έζησε ως οπλαρχηγός ο πατέρας του Νικόλαου,o Γεώργιος Φωτάκης και β) την Επανάσταση του 1866 με επίκεντρο τα γεγονότα του Αρκαδίου, τα οποία έζησε ο ίδιος ο Νικόλαος Φωτάκης και κατέγραψε ως αυτόπτης μάρτυρας. Οι ενότητες-μαρτυρίες παρουσιάζονται σε κριτική απόδοση και συνοδεύονται από τεκμηριωτικό σχολιασμό, που φωτίζει πρόσωπα, τοπωνύμια και στρατιωτικά συμβάντα. Επιπλέον, οι βιογραφικές ενότητες του βιβλίου παρακολουθούν την πορεία του Νικόλαου Φωτάκη στα ύστερα χρόνια (1878, 1895–1897, 1899), προσφέροντας το ιστορικό πλαίσιο της δράσης του.

Ιδιαίτερη θέση μέσα στο βιβλίο κατέχει το κεφάλαιο που αφορά τα τραγικά γεγονότατης Μονής Αρκαδίου, το οποίο αναδεικνύει με ενάργεια τη σχέση του Νικολάου Φωτάκη με το κορυφαίο αυτό γεγονός της Κρητικής Επανάστασης. Ο Φωτάκης, μέλος της Επαναστατικής Επιτροπής και αυτόπτης μάρτυρας των γεγονότων, προσφέρει μια μοναδική πρωτογενή καταγραφή των δραματικών στιγμών που προηγήθηκαν και ακολούθησαν το Ολοκαύτωμα. Καταγράφει με ζωντάνια τον ιστορικό διάλογο του Ηγουμένου Γαβριήλ με τον Χατζή Νεοφύτο, το κήρυγμα και τη Θεία Λειτουργία πριν το Ολοκαύτωμα, και τις συγκλονιστικές στιγμές πίστης, ανδρείας και αυτοθυσίας των εγκλείστων.

Η μαρτυρία του έχει χαρακτηριστεί από τον ιστορικό Νικόλαο Εκκεκάκη ως «το πιο παλιό, το πιο σημαντικό και το πιο αυθεντικό κείμενο για το Αρκάδι», ενώ η παρούσα έκδοση αποκαθιστά τη θέση του στην ελληνική ιστοριογραφία, προβάλλοντας τη Μονή ως αιώνιο σύμβολο ελευθερίας, πίστης και συλλογικής μνήμης.

Μέσα από τη ματιά του Φωτάκη, το Αρκάδι δεν προβάλλεται απλώς ως τόπος ηρωισμού, αλλά ως ζωντανό ιερό της συνείδησης, όπου η θυσία μεταμορφώνεται σε φως και η πίστη σε δύναμη ζωής.

Ο φετινός εορτασμός του Ολοκαυτώματος της Ιεράς Μονής Αρκαδίου μάς βρίσκει να αναστοχαζόμαστε ξανά πάνω στις έννοιες της πίστης, της ενότητας και της ελευθερίας. Η παρουσίαση του βιβλίου στην Αθήνα, λίγες ημέρες μετά την επέτειο, αποκτά έτσι έναν ιδιαίτερο συμβολισμό: δεν αποτελεί απλώς μια λογοτεχνική ή επιστημονική εκδήλωση, αλλά πράξη μνήμης και ευγνωμοσύνης προς εκείνους που ύψωσαν τη ζωή τους σε ιδανικό.

Το Αρκάδι δεν ανήκει μόνο στο παρελθόν· είναι διαρκές κάλεσμα ευθύνης απέναντι στην ιστορία και στους αγώνες του τόπου.
Κάθε προσπάθεια που αναδεικνύει τις αυθεντικές μαρτυρίες του Αγώνα συμβάλλει στην ενίσχυση της συλλογικής αυτογνωσίας και στη μετάδοση της φλόγας της ελευθερίας στις νέες γενιές.

Με αυτό το πνεύμα, η εκδήλωση της 12ης Νοεμβρίου καλεί όλους τους Κρήτες της πρωτεύουσας, αλλά και κάθε φίλο της Ιστορίας, να συμμετάσχουν σε μια βραδιά σεβασμού, μνήμης και φωτισμού του νου και της ψυχής.

«Δεν ήταν βεντέτα, ήταν μαφιόζικη συμπλοκή»: Βορίζια, ένα αναληθές αφήγημα;

H εγκληματολόγος, ερευνήτρια στο CECLS, Αναστασία Τσουκαλά, γράφει στο NEWS 24/7 γιατί το αιματοκύλισμα στα Βορίζια δεν έχει σχέση με την κρητική βεντέτα και γιατί εμπλεκόμενοι και δημοσιογράφοι αναπαράγουν αυτή τη μονόπλευρη εκδοχή των γεγονότων.

Τι ακριβώς συνέβη στα Βορίζια; Τόσο οι ντόπιοι όσο και η συντριπτική πλειοψηφία των δημοσιογράφων ερμήνευσαν τα γεγονότα με όρους βεντέτας, μιας εκδικητικής συμπεριφοράς στο πλαίσιο ενός παραδοσιακού τοπικού κώδικα αξιών.

Το ζήτημα είναι ότι οι ντόπιοι ήξεραν και οι δημοσιογράφοι όφειλαν να αντιληφθούν ότι αυτή η μονόπλευρη ερμηνεία των γεγονότων είναι ανακριβής. Η βεντέτα δεν είναι άναρχη, υπόκειται σε εθιμοτυπικούς κανόνες: κατ’ αρχήν, η επιλογή του στόχου είναι σαφώς καθορισμένη και δεν στοχοποιούνται γυναίκες ή ανήλικα. Οι χιλιάδες σφαίρες που ρίχτηκαν στα τυφλά, ο θάνατος μιας γυναίκας και ο τραυματισμός ενός παιδιού παραπέμπουν μάλλον σε μαφιόζικη συμπλοκή παρά σε βεντέτα.

Αντίθετα από ό,τι ίσως πιστεύει ο κόσμος, αυστηρός κώδικας αξιών διέπει επίσης τη λειτουργία των κυκλωμάτων οργανωμένου εγκλήματος. Και εκεί υπάρχουν κανόνες και όρια που, αν παραβιαστούν, θίγεται η «τιμή» του άλλου και πυροδοτείται εκδικητική, τιμωρητική συμπεριφορά. Κατά μία έννοια, και αυτός ο κώδικας αξιών είναι εθιμοτυπικός αλλά επί της ουσίας δεν έχει απολύτως καμία σχέση με την κρητική βεντέτα.

Εντελώς λογικά, οι οικογένειες των θυμάτων προβάλλουν την έννοια της βεντέτας προκειμένου να συγκαλύψουν τα πιθανά βαθύτερα αίτια της συμπλοκής – δεν είναι τυχαίο ότι ο θάνατος της γυναίκας αποδόθηκε αρχικά σε ανακοπή, ώστε να είναι συμβατός με αυτό το αφήγημα. Κατ’ αυτό τον τρόπο, αφενός προστατεύουν από περαιτέρω κατηγορίες τους άμεσα ή έμμεσα εμπλεκόμενους και, αφετέρου, προστατεύουν την προσωπική τους ασφάλεια που εύλογα θα διακινδυνευθεί αν συλληφθούν εξαιτίας τους άλλα μέλη εγκληματικών οργανώσεων. Ίδια τακτική ακολουθούν φυσικά και οι συλληφθέντες. Εξίσου λογικά, βεντέτα επικαλούνται και οι συντοπίτες τους, που δεν προτίθενται να διακινδυνεύσουν τη δική τους ασφάλεια προκειμένου να συμβάλουν στο έργο μιας εν πολλοίς αδρανούς αστυνομίας.

Παρεμφερής αναληθής αναπαράσταση των γεγονότων, που εξυπηρετεί τους ίδιους ακριβώς στόχους, παρατηρείται και σε πολλές αιματηρές, ή και θανατηφόρες, συμπλοκές μεταξύ οργανωμένων οπαδών, όπου οι δράστες και τα θύματα ή οι οικογένειές τους αποδίδουν το εκάστοτε περιστατικό σε αποκλειστικά οπαδικά αίτια. Στην πραγματικότητα, οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ ξέρουν ότι μια δεδομένη συμπλοκή αφορούσε αντίπαλες συμμορίες διακινητών, παραδείγματος χάρη, που συνδυάζουν μεν την παραβατική ταυτότητα με την οπαδική αλλά εν προκειμένω συγκρούστηκαν για μη οπαδικούς λόγους.

Το γεγονός ότι οι λόγοι απόκρυψης της αλήθειας από τα εμπλεκόμενα μέρη είναι ευνόητοι δεν εξηγεί όμως τη μαζική δημοσιογραφική αναπαραγωγή αυτής της μονόπλευρης εκδοχής των γεγονότων. Εκ πρώτης όψεως, θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι πρόκειται για τη νιοστή εκδήλωση της κυρίαρχης δημοσιογραφικής πρακτικής ανάδειξης «θεαματικών» ειδήσεων, με προβλεπόμενο μεγάλο επικοινωνιακό αντίκτυπο και αντίστοιχο οικονομικό όφελος. Η πρακτική αυτή αποφεύγει την οποιαδήποτε εμβάθυνση της είδησης, εστιάζοντας σε επικοινωνιακά εύληπτες πτυχές της που, εναλλακτικά ή σωρευτικά, προκαλούν συγκινησιακή φόρτιση, απευθύνονται στα σκοτεινά ένστικτα του ακροατηρίου και επιβεβαιώνουν στερεοτυπικές πεποιθήσεις.

Μια δεύτερη ερμηνεία θα μπορούσε να αποδώσει τη συγκεκριμένη κάλυψη της είδησης σε μια διαδεδομένη αδράνεια, αν όχι οκνηρία, πολλών δημοσιογράφων που τείνουν να παράγουν έργο με ελάχιστο εργασιακό κόστος, αποφεύγοντας την ουσιαστική διερεύνηση των γεγονότων που καλύπτουν δημοσιογραφικά. Όσο πιο πυκνή είναι εξάλλου η επικαιρότητα, τόσο πιο αφανής καθίσταται αυτή η πρακτική καθώς ο καταιγισμός των ειδήσεων προκαλεί την πολυδιάσπαση του ακροατηρίου που δεν προλαβαίνει πλέον να αντιληφθεί την επιφανειακή δημοσιογραφική κάλυψη των ειδήσεων.

Μια τρίτη ερμηνεία θα απέδιδε τη μαζική αναπαραγωγή μονομερών εκδοχών της πραγματικότητας στη συνειδητή απροθυμία των δημοσιογράφων να διερευνήσουν ζητήματα εξ ορισμού επικίνδυνα για την προσωπική τους ασφάλεια. Όταν είναι άγνωστο ή ασαφές το πού ακριβώς καταλήγουν οι ριζωματικές απολήξεις φαινομενικά τοπικών κυκλωμάτων οργανωμένου εγκλήματος, δεν είναι αναπάντεχη η διαπίστωση ότι το ένστικτο αυτοσυντήρησης κατισχύει της αρχετυπικής ερευνητικής δημοσιογραφίας.

Σε κάθε περίπτωση, το αποτέλεσμα ήταν η μέχρι τώρα πιθανολογούμενη συγκάλυψη με πολιτισμικό μανδύα των αληθινών αιτίων μιας θανατηφόρας συμπλοκής.

Αναστασία Τσουκαλά – news247.gr

Νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Παγκρητίου Συλλόγου Φίλων Μίκη Θεοδωράκη

Τη Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2025, στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων, πραγματοποιήθηκε συνεδρίαση του Δ.Σ. του Παγκρητίου Συλλόγου Φίλων Μίκη Θεοδωράκη, με μοναδικό θέμα την ανασύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου, μετά την εκδημία του Γιώργου Αγοραστάκη. Στο Δ.Σ. θα συμμετάσχει πλέον ο κ. Κωνσταντίνος Ζορμπάς, Διευθυντής της Ορθόδοξης Ακαδημίας Κρήτης, ο οποίος υπήρξε 1ος επιλαχών στις τελευταίες εκλογές του Συλλόγου. 

Στη συνέχεια το Συμβούλιο με τη νέα του σύνθεση και μετά από συζήτηση, αποφάσισε ομόφωνα την κάτωθι συγκρότηση του σώματος:

  • Πρόεδρος :  Ματθαίος Φραντζεσκάκης 
  • Γραμματέας: Μαίρη Πιταριδάκη 
  • Ταμίας: Ιωάννα Νικήτα 

Μέλη: Στέλιος Ζερβάκης , Βαρβάρα Περράκη, Στέλιος Λαϊνάκης, Κωνσταντίνος Ζορμπάς.  

Ο Ματθαίος Φραντζεσκάκης είναι ιδρυτικό μέλος του Παγκρήτιου Συλλόγου Φίλων Μίκη Θεοδωράκη [2005]. Μέλος του ΔΣ από την δεύτερη θητεία του μέχρι σήμερα. Υπεύθυνος επικοινωνίας του διεθνούς συνεδρίου “Μίκης Θεοδωράκης”: Ο Άνθρωπος, ο Δημιουργός, ο Μουσικός, ο Πολιτικός, ο Κρητικός και ο Οικουμενικός», Χανιά 2005. Συνυπεύθυνος  τ ου ετήσιου Φεστιβάλ Μίκης Θεοδωράκης από την πρώτη χρονιά υλοποίησής του μέχρι σήμερα.

Έχει πτυχίο μαθηματικού με παράλληλες σπουδές στη δημοσιογραφία, τη δημιουργία ντοκιμαντέρ και τη διοίκηση πολιτιστικών μονάδων. Ιδρυτής και διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων.

Rethymno
clear sky
14.9 ° C
14.9 °
14.9 °
60 %
3.2kmh
8 %
Τρ
14 °
Τε
16 °
Πε
17 °
Πα
17 °
Σα
16 °

Επερχόμενες Εκδηλώσεις