Πώς να ψωνίσω έξυπνα και υγιεινά από το σούπερ μάρκετ; – της Καλλιόπης Στάλα

Της Καλλιόπης Στάλα

Τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ αποτελούν μια απαραίτητη και συνήθως ευχάριστη διαδικασία. Πόσες φορές όμως πηγαίνετε στο σούπερ μάρκετ και αγοράζετε άλλα από αυτά που είχατε στο μυαλό σας ότι χρειάζεστε ή πολλά παραπάνω από αυτά που χρειάζεστε; Επιπλέον, μπορούν τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ να αποτελέσουν ανασταλτικό παράγοντα για άτομα τα οποία βρίσκονται σε πρόγραμμα διατροφής για απώλεια βάρους;

Τι μπορούμε να προσέξουμε λοιπόν κατά τη διάρκεια της παραμονής μας στο σούπερ μάρκετ; Πώς να μην αγοράσουμε παραπάνω προϊόντα από αυτά που πραγματικά χρειαζόμαστε; Πώς να επιλέξουμε τροφές που να είναι υγιεινές και να μην μας επιβαρύνουν με κακής ποιότητας θερμίδες;

Πάμε να τα δούμε αναλυτικά…

  1. Φτιάξετε μια λίστα με τα ψώνια που χρειάζεται να αγοράσετε. Φροντίστε να τηρήσετε αυτήν τη λίστα ενώ βρίσκεστε στο σούπερ μάρκετ και μην παρασυρθείτε από αυθόρμητες αγορές.
  2. Προτιμήστε να πάρετε μικρό καλάθι και όχι καρότσι. Έχει φανεί ότι όσο μεγαλύτερο χώρο βλέπουμε στο καρότσι, τόσο ασυναίσθητα, προσπαθούμε να τον γεμίσουμε.
  3. Φροντίστε να μη πηγαίνετε για ψώνια στο σούπερ μάρκετ όταν νιώθετε πείνα ή όταν είναι η ώρα που θα πρέπει να καταναλώσετε το γεύμα σας. Είναι σχεδόν βέβαιο πως η λαιμαργία της στιγμής θα σας κάνει να ψωνίσετε πολλά περισσότερα από αυτά που χρειάζεστε και μάλιστα κατά πάσα πιθανότητα,  όχι τόσο υγιεινά σνακ (πατατάκια, μπισκότα, κρουασάν κτλ).
  4. Μην πηγαίνετε στο σούπερ μάρκετ για βόλτα,  όταν δηλαδή  έχετε άπλετο χρόνο. Όσο παρατείνεται ο χρόνος παραμονής σας στο σούπερ μάρκετ, είναι σίγουρο πως τόσο περισσότερο θα ψωνίσετε.
  5. Κοιτάτε προσεκτικά το ράφι με το προϊόν που σας ενδιαφέρει. Συνήθως τα προϊόντα που έχουν μεγάλη ζήτηση και συνεπώς πωλούνται περισσότερο, είναι αυτά που τοποθετούνται στο ύψος του ματιού σας. Μη περιοριστείτε λοιπόν μόνο σε εκείνο το σημείο, αλλά κοιτάξτε λίγο πιο ψηλά και πιο χαμηλά. Σίγουρα θα βρείτε πολλές περισσότερες επιλογές για το ίδιο προϊόν.  
  6. Το επόμενο που πρέπει να προσέξετε και σε αυτό το σημείο χρειάζεται να δώσουμε μεγαλύτερη βάση, είναι η ποιότητα του τρόφιμου που θα αγοράσετε. Οι επιλογές στο σούπερ μάρκετ είναι πάρα πολλές, γι’ αυτό είναι σημαντικό να κοιτάτε τις διατροφικές ετικέτες των τροφίμων. Συνήθως -αλλά όχι πάντα- αυτές βρίσκονται στο πίσω μέρος της συσκευασίας και είναι σε μορφή πίνακα. Αυτά που μας ενδιαφέρουν κυρίως είναι η περιεκτικότητα του τροφίμου σε ζάχαρη, σε τρανς/κορεσμένα λιπαρά και σε αλάτι. Φυσικά όσοι ακολουθούν υποθερμιδική διατροφή θα πρέπει να κοιτούν και πόσες θερμίδες (kcal), αποδίδει το συγκεκριμένο προϊόν που θέλουν να καταναλώνουν. Αν για παράδειγμα έχετε στα χέρια σας δυο κουτιά δημητριακών και η ετικέτα του ενός προϊόντος αναγράφει ότι η μία μερίδα π.χ. 30γρ. περιέχει 23γρ. υδατάνθρακα εκ των οποίων τα 8,5γρ.  είναι σάκχαρα – δηλαδή ζάχαρη- ενώ η ετικέτα του δεύτερου προϊόντος αναγράφει ότι στην ίδια ποσότητα μερίδας (30γρ.) η ποσότητα των υδατανθράκων που περιέχει είναι 22,5 γρ.  εκ των οποίων τα 3,2 είναι σάκχαρα, σίγουρα να προτιμήσετε το δεύτερο! Το ίδιο ισχύει και για την περιεκτικότητα των τροφών σε λίπος. Να δίνετε βάση στη ποσότητα του λίπους που περιέχουν και πόσο από αυτό ανήκει στα κορεσμένα λιπαρά. Μερικά απ’ τα τρόφιμα «παγίδες» είναι τα δημητριακά, οι μπάρες δημητριακών και οι χυμοί. Πολλοί τα θεωρείτε υγιεινές  επιλογές, όμως εάν δεν επιλέξετε το σωστό προϊόν, μπορούν να μετατραπούν σε θερμιδικές βόμβες.
  7. Μία διατροφική συνήθεια που είναι καλό να υιοθετήσετε, είναι να επιλέγετε αν είναι δυνατόν, μόνο προϊόντα ολικής άλεσης. Αποφύγετε όσο μπορείτε προϊόντα που παρασκευάζονται από λευκό αλεύρι.
  8. Ψωνίστε άφθονα φρούτα και λαχανικά. Ανάλατους-ωμούς ξηρούς καρπούς, όσπρια, αυγά, γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά, πουλερικά και ψάρια. Τα προϊόντα που παίρνετε από το ψυγείο, καλό είναι να τα ψωνίζετε τελευταία.
  9. Μην υποτιμάται τα κατεψυγμένα προϊόντα. Εφόσον η κατάψυξη αυτών έχει γίνει κάτω απ’ τις κατάλληλες προϋποθέσεις, δεν έχουν να στερηθούν  τίποτα από τα φρέσκα, τα οποία συνήθως έχουν υψηλότερη τιμή και κάποιοι ίσως δυσκολεύονται οικονομικά να τα προμηθευτούν. Να κοιτάτε φυσικά την ημερομηνία παρασκευής και λήξης αυτών, όπως και σε όλα τα συσκευασμένα προϊόντα.
  10. Τέλος, εάν επιθυμείτε οπωσδήποτε κάποια λιχουδιά, γλυκιά ή αλμυρή, αγοράστε την σε μικρή ποσότητα και μόνο για να την καταναλώσετε μία φορά. Μην αγοράσετε περισσότερο, μη την αποθηκεύσετε στο ντουλάπι σας.