Πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 30/04/2014 η 3η θεματική εκδήλωση-συζήτηση της «Ριζοσπαστικής Συνεργασία Κρήτης» με υποψήφιο Περιφερειάρχη το Μιχάλη Κριτσωτάκη και υποψήφιο Αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου τον Γιάννη Σταθάκη για τις Υποδομές την Ενέργεια την Χωροταξία και το Περιβάλλον της Αντιπεριφέρειας Ρεθύμνου.
Εισηγητές στην εκδήλωση ήταν οι υποψήφιοι περιφερειακοί σύμβουλοι της «Ριζοσπαστικής Συνεργασία Κρήτης», ο Μανόλης Αυγενάκης, πολιτικός μηχανικός, ο Νίκος Καλομενόπουλος, Πολιτικός Μηχανικός Τ.Ε. και ο Άρης Χατζηδάκης, Πολιτικός Μηχανικός.
Παρευρέθηκαν και έκαναν παρεμβάσεις φορείς του νομού Ρεθύμνου όπως τα Προεδρεία και μέλη του ΤΕΕ Ρεθύμνου, του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων, Πολιτικών Μηχανικών, Μηχανολόγων, Ηλεκτρολόγων, Τοπογράφων και Μηχανικών Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, του Περιβαλλοντικού Συλλόγου Ρεθύμνου και του Δικτύου κατά των βΑΠΕ Ρεθύμνου.
Ο Μανώλης Αυγενάκης στην τοποθέτηση του αναφέρθηκε στα θέματα του Χωροταξικού σχεδιασμού της Περιφέρειας Κρήτης και της Ενέργειας τονίζοντας τα παρακάτω:
«Από το 1985 έως σήμερα έχουν υλοποιηθεί στον τόπο μας τέσσερα αναπτυξιακά προγράμματα από την Ε.Ε. και βρισκόμαστε στην φάση σχεδιασμού του 5ου που αφορά την περίοδο 2014-2020. Ωστόσο σήμερα πλέον αντικρίζοντας τις οικονομικές συνθήκες που βιώνουν οι πολίτες αυτού του τόπου και την κατάρρευση του κοινωνικού ιστού, αμφισβητούμε το πρότυπο παραγωγής καθώς και τη χωρική οργάνωση που έχει ακολουθηθεί.
Το Περιφερειακό Χωροταξικό της Κρήτης που είχε εγκριθεί το 2003 και έπρεπε να έχει αναθεωρηθεί μετά την πενταετία επιχειρείται να αναθεωρηθεί μόλις τώρα μετά από 11 χρόνια και αυτό για να νομιμοποιήσει επιλογές ένταξης δράσεων και χρηματοδοτήσεων από το κοινοτικό πακέτο 2014-2020. Στόχος θα πρέπει να είναι η ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη με την μετατροπή του σημερινού διπολικού μοντέλου, Ηράκλειο-Χανιά, σε εξισορροπημένο, πολυκεντρικό, με την δημιουργία νέων περιφερειακών δικτύων, που θα ενισχύουν την επικοινωνία με την ενδοχώρα.
Για την Ενέργεια ο στόχος είναι να επανεξεταστεί η στρατηγική αντιμετώπιση του ενεργειακού προβλήματος και να διερευνηθεί το κατά πόσον η ενέργεια από ΑΠΕ αποτελεί μια οικονομική δραστηριότητα που μπορεί να δώσει μια διέξοδο στην αντιμετώπιση προβλημάτων της κρίσης. Η προωθούμενη διασύνδεσή της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα είναι μια πολύ ακριβή επένδυση, που θα μετατρέψει το νησί σε βαριά βιομηχανία ΒΑΠΕ, χωρίς κανένα ουσιαστικό όφελος στην τοπική οικονομία, αντίθετα θα λειτουργήσει σε βάρος της κύριας οικονομικής δραστηριότητας του τουρισμού. Η προτεραιότητα να δοθεί στα μικρά συστήματα -Φ/Β και αιολικά- εις βάρος των ΒΑΠΕ. Επίσης πρέπει να δοθεί βάρος στις επενδύσεις ΑΠΕ με την δημιουργία τοπικών συνεταιριστικών επιχειρηματικών δομών από ιδιώτες και τοπικούς φορείς (ΟΤΑ κλπ.), ώστε να ανακυκλώνονται άμεσα τα οικονομικά οφέλη στη βάση της κοινωνίας.»
Για την πολιτική της Περιφέρειας και τις θέσεις της «Ριζοσπαστικής Συνεργασίας Κρήτης» στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων αναφέρθηκε ο Νίκος Καλομενόπουλος λέγοντας:
«Στο Νομό Ρεθύμνου η διαχείριση των σκουπιδιών πέρασε από την τραγική κατάσταση του ΧΥΤΑ Μαρουλά στον ΧΥΤΑ Αμαρίου, όπου ενώ μέχρι το 2010 ήταν υποδειγματική, σήμερα είναι ανεξέλεγκτη. Σοβαρές είναι οι ευθύνες τόσο του Δήμου Ρεθύμνης, που δεν ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του, της Αντιπεριφέρειας Ρεθύμνης που άφησε να εξελιχθεί ο συγκεκριμένος ΧΥΤΑ σε χωματερή αλλά και η ΑΜΑΡΙ ΑΕ που δεν στελέχωσε με ανάλογο επιστημονικό προσωπικό τις εγκαταστάσεις τους.
Για την αναστροφή της κατάστασης απαιτείται:
1) Άμεση εφαρμογή των οδηγιών 98/2008 και 31/ 1999 που προβλέπουν:
α) Τα ζυμώσιμα αστικά απόβλητα, με βάση το έτος 1995 να μειωθούν στο 35% και τα ανακυκλώσιμα στο 50%.
β) Άμεση προώθηση της δράσης «διαλογή στη πηγή» ανακυκλώσιμων και αποδομήσιμων υλικών από όλους τους Δήμους του Νομού μας.
γ) Άμεση προώθηση, με την συμβολή όλων των Δήμων και της Αντιπεριφέρειας Ρεθύμνης, της χρηματοδότησης του Εργοστασίου Μηχανικής Ανακύκλωσης και Κομποστοποίησης (ΕΜΑΚ).
2) Διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της διαχείρισης.
3) Προώθηση κομποστοποίησης.
4) Απόρριψη κάθε περίπτωση καύσης.
Τέλος αυτά που πρέπει να συνεκτιμηθούν, για τη λύση του μεγάλου αυτού προβλήματος, είναι: α) Οι παραγόμενες θέσεις εργασίας, β) Τα οικονομικά κίνητρα για την διαλογή στη πηγή και γ) Την δημιουργία ενός άτυπου ή θεσμικού φορέα διαχείρισης των απορριμμάτων, για τον νομό Ρεθύμνου, από τους Δήμους και την Αντιπεριφέρεια Ρεθύμνης».
Ο Άρης Χατζηδάκης έκανε μια εισαγωγική αναφορά στα θέματα του επόμενου χρηματοδοτικού πλαισίου και στη συνέχεια αναφέρθηκε στις υποδομές μεταφορών και την διαχείριση των υδατικών πόρων του Νομού Ρεθύμνης. Συνοπτικά επεσήμανε τα παρακάτω:
«Για το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης ΣΕΣ.
Το επόμενο Κοινοτικό πλαίσιο βασίστηκε εν πολλοίς σε στατιστικά στοιχεία πριν την οικονομική καταστροφή της χώρας. Μας θεωρεί μια χώρα σε μετάβαση και ανάπτυξη. Οι πολιτικές της συνοχής και της σύγκλισης υποτίθεται ότι πέτυχαν τον στόχο τους και από εδώ και πέρα η Ελλάδα μπαίνει στον στίβο της ανταγωνιστικότητας. Το επόμενο κοινοτικό πλαίσιο ΣΕΣ είναι φτιαγμένο για μια άλλη χώρα. Αναγνωρίζει τα κοινωνικά προβλήματα που μας δημιούργησε η λιτότητα, αλλά θεωρεί ότι οι υποδομές μας είναι επαρκείς.
Η στενότητα των πόρων τόσο από το νέο ΕΣΠΑ όσο και από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων θα περιορίσει δραστικά τη δυνατότητα αντιμετώπισης των προβλημάτων κυρίως στο τομέα των υποδομών όπως και των δημόσιων επενδύσεων γενικότερα. Τα ποσά που σύμφωνα με την πρόταση της Διαχειριστικής Αρχής Κρήτης διατίθενται σε άξονες που θα μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν υποδομές αντιστοιχούν σε 15 χλμ αναβάθμισης του ΒΟΑΚ για όλη την περίοδο. (150.000.000)
Για τις Υποδομές Μεταφορών
Ο Νομός Ρεθύμνου εξακολουθεί να μην διαθέτει καμία μεταφορική πύλη εισόδου. Ο ΝΟΑΚ στο τμήμα του εντός Ρεθύμνου δεν έχει ενταχθεί στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα που βάσει της πρόσφατης πρωτοβουλίας Συνδέοντας την Ευρώπη θα περιοριστούν στο άμεσο χρηματοδοτικό μέλλον σε ένα στενό ευρωπαϊκό πυρήνα που δεν περιλαμβάνει την Κρήτη.
Δεν εντοπίζεται κάποια εξέλιξη στη σύνδεση της Σούδας με το αεροδρόμιο Χανίων ενώ προβλεπόταν από το ΠΠΧΣΑΑ 2003 και είναι φανερό ότι συνιστά προτεραιότητα σε σχέση με μια τυχαία τμηματική αναβάθμιση.
Από τις μελέτες που εκπονούνται με ευθύνη της ΔΜΕΟ, προωθείται η μετατροπή του ΒΟΑΚ σε 4ιχνο αυτοκινητόδρομο από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο Ηρακλείου και ενδεχομένως μέχρι και τη Σητεία. Πρόκειται για απόφαση που δεν τεκμηριώνεται από πλευράς κυκλοφοριακού φόρτου του συγκεκριμένου άξονα, αλλά κυρίως από πλευράς οδικής ασφάλειας. Η μετατροπή του ΒΟΑΚ σε κλειστό αυτοκινητόδρομο και η πιθανή επιβολή διοδίων θα απαιτήσει και την κατασκευή παράπλευρων δικτύων με εύρος κατάληψης που θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα σε ήδη δομημένες τουριστικές περιοχές. Με δεδομένη την στενότητα των πόρων και την αμφίβολη ανταποδοτικότητα των διοδίων που καθιστά αβέβαιο το ιδιωτικό ενδιαφέρον, ακόμα και αν υποτεθεί ότι ήταν επιθυμητό, είναι νομίζουμε απαραίτητο να σκεφθούμε ξανά την προοπτική και την ιεράρχηση των έργων για τα επόμενα χρόνια.
Χρειάζεται η επεξεργασία ενός στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη των βασικών αξόνων στην Κρήτη.
Υδατικοί πόροι
Στην κατεύθυνση επιτελικού συντονισμού ο ρόλος της αιρετής Περιφέρειας θα πρέπει να είναι καθοριστικός αφού η ίδια δεν θα είναι φορέας διαχείρισης. Το Ρέθυμνο θα πρέπει άμεσα να διεκδικήσει, α) την ολοκλήρωση των έργων ύδρευσης του Ρεθύμνου από το φράγμα Ποταμών με την μονάδα καθαρισμού και τα υδρευτικά δίκτυα προς την πόλη, β) την χρηματοδότηση των έργων του Πλατύ ως το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο υδατικών πόρων για τα επόμενα χρόνια και γ) να αναζητήσει λύσεις και να μελετήσει άμεσα την ύδρευση των νότιων περιοχών του Νομού από το πλούσιο υδατικό δυναμικό του Κουρταλιώτη και του Ακουμιανού ποταμού».