ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΡΕΘΥΜΝΟ

Project για τους προαύλιους χώρους: η υποβαθμισμένη… «ύπαιθρος» των σχολείων

Πολλά έχουν συζητηθεί κατά καιρούς παγκοσμίως για το θέμα των αυλών των σχολείων. Ο προβληματισμός σε γενικές γραμμές κινείται κυρίως στο ότι αποτελούν χώρο τσιμέντου, μπελάς για κάθε διάλειμμα γεμάτος επικίνδυνες παγίδες, παρά παιδαγωγικό εργαλείο βιωματικής μάθησης σε συνδυασμό με ψυχαγωγική, δημιουργική εκτόνωση. Η αποσπασματικότητα των αισθητικών παρεμβάσεων στην «ύπαιθρο» των σχολείων από μεμονωμένους εκπαιδευτικούς, όσο θετική κι αν είναι, δεν μπορεί να αντιστρέψει ικανοποιητικά την κατάσταση. Έτσι, με γνώμονα τον προβληματισμό για συστηματικές και ουσιαστικές παρεμβάσεις αναμόρφωσης των προαύλιων χώρων έγινε μια πρώτη, διερευνητική συνάντηση στη Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Ρεθύμνης.

Η ιδέα ξεκίνησε από τους εκπαιδευτικούς που δραστηριοποιούνται στο Σχολικό Δίκτυο των Ορέων οι οποίοι συμμετείχαν στη συνάντηση μαζί με την υπεύθυνη Δ/νσης Α/θμιας Εκπ/σης Ρεθύμνης – Σχολικές Δράσεις, τον, κατά προηγούμενα έτη, υπεύθυνο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Πολάκη Γιώργο, τον υπεύθυνο Πράσινου του Δήμου Ρεθύμνου Κτιστάκη Γιώργο, το πολιτικό μηχανικό, μέλος της Επιτροπής Σχολικών Δραστηριοτήτων και εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 5ου Δ.Σ. Ρεθύμνου Θεόδωρο Νίνο, το μηχανικό Παραγωγής και Διοίκησης και σύντομα τελειόφοιτο αρχιτεκτονικής Βαγγέλη Τσουρλάκη.

Στη συνάντηση τέθηκαν ζητήματα ασφάλειας των μαθητών, λειτουργικότητας των υπαίθριων χώρων και αναγκαιότητάς τους να πρασινίσουν καθώς, και σχεδιασμού παιδαγωγικών και ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων. Σε αυτή τη πρώτη φάση προέκυψαν τρόποι παρεμβάσεων που μπορούν να γίνουν ανέξοδα ή με χαμηλό κόστος μετασχηματίζοντας τις σχολικές αυλές από τόπους «αβέβαιης» εκτόνωσης σε χώρους ελεύθερους για όλη τη γειτονιά. Πώς;

Η συμμετοχή των μαθητών στη δημιουργία μιας γωνιάς κομποστοποίησης σε συνδυασμό με παρτέρια, σχολικούς κήπους, θερμοκήπια από παλέτες, βαρέλια, ξύλινα πλαίσια, κ.α. μπορεί να τους μετατρέψει σε χώρους ανοιχτούς για δημιουργικό παιχνίδι κατά τη διάρκεια της λειτουργίας των σχολείων αλλά και μετά, χώρους βιωματικής μάθησης, χώρους σεβασμού και φροντίδας για τα παιδιά. Με την αξιοποίηση της εμπειρίας, τόσο για τα υλικά όσο και για την καταλληλότητα των φυτών, του Γιώργου Κτιστάκη και του Νεκτάριου Τσαγλιώτη, υπεύθυνου στο Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών του 9ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου, καθώς και με την υποστήριξη υπηρεσιών των Δήμων στη χρήση κατάλληλων ενδημικών δέντρων μπορεί να βοηθήσει στη βιοκλιματική αλλαγή του χώρου, δημιουργώντας απάνεμες γωνιές ή σκιερά καταφύγια, ενώ επιδαπέδια παιχνίδια θα μπορούσαν να σχεδιαστούν σε διάφορες και διαφορετικές γωνιές της αυλής.

Παρόλα αυτά, συνειδητοποιήθηκε πως η προσπάθεια, θα εξακολουθούσε να είναι αποσπασματική και μεμονωμένη χωρίς τη σύνταξη αρχιτεκτονικής μελέτης βασισμένης στο χώρο και στις παιδαγωγικές ανάγκες των σχολικών αυλών. Προέκυψε λοιπόν η ανάγκη για συνεργασία με τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Ρεθύμνου μέσα από την οποία θα συνταχθούν εθελοντικά οι μελέτες αυτές σε σχολεία – πιλότους και κατόπιν, οι προτάσεις που θα προκύψουν θα εφαρμοστούν και σε όσα άλλα σχολεία ενδιαφερθούν. Συμφωνήθηκε, τα σχολεία – πιλότοι, να είναι όσα εκδήλωσαν ενδιαφέρον για υλοποίηση εγκεκριμένων προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων σε θέματα που αφορούν τους προαύλιους χώρους και την αναμόρφωσή τους: 10ο Δ.Σ. Ρεθύμνου, Δ.Σ. Ρουσσοσπιτίου, Δ.Σ. Ζωνιανών και Δ.Σ. Φουρφουρά.

Σε μια επόμενη συνάντηση συζητήθηκαν τεχνικά ζητήματα που αφορούν στην υλοποίηση των αρχιτεκτονικών μελετών με την παρουσία μελών του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων και τον πρόεδρό του Δημήτρη Δαράκη καθώς και εκπαιδευτικών των σχολείων που συμφωνήθηκε να συμμετέχουν, βάση του παραπάνω κριτήριου. Τα σχολεία είχαν ετοιμάσει συνοπτικά κείμενα που περιέγραφαν τις ανάγκες των υπαίθριων χώρων τους σε σχέση με τις παιδαγωγικές δραστηριότητες που έχουν οι εκπαιδευτικοί κατά νου. Το επόμενο βήμα ήταν η αναζήτηση τοπογραφικών σχεδίων, απαραίτητη προϋπόθεση για την σύνταξη μιας αρχιτεκτονικής μελέτης.

Δεδομένου πως στα σχολεία δεν βρέθηκαν τοπογραφικά σχέδια η Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης – Σχολικές Δράσεις απευθύνθηκε εγγράφως στο πρόεδρο του Συλλόγου Τοπογράφων Ρεθύμνου Γιώργο Αρχοντάκη και στους Δήμους Ρεθύμνου, Αμαρίου και Μυλοποτάμου στους οποίους ανήκουν τα παραπάνω σχολεία. Με το έγγραφο ενημερώθηκαν οι Δήμαρχοι ενώ ζητήθηκε συνεργασία και υποστήριξη, σε πρώτη φάση, από τις Τεχνικές υπηρεσίες, οι οποίες θα μπορούσαν είτε να αναζητήσουν, είτε να αποτυπώσουν εκ νέου τα απαραίτητα τοπογραφικά. Με τη θετική ανταπόκριση των παραπάνω φορέων τα Δ.Σ. Ζωνιανών και Φουρφουρά είναι έτοιμα για την σύνταξη της αρχιτεκτονικής μελέτης ενώ αναμένεται το ίδιο για το 10ο Δ.Σ. Ρεθύμνου και το Δ.Σ. Ρουσσοσπιτίου μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα. Παράλληλα, το ίδιο έγγραφο κοινοποιήθηκε στο Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Συλλόγων Γονέων & Μαθητών του Δήμου Ρεθύμνου που ενημερώθηκε για τη δράση και τα μέλη του εξέφρασαν τη στήριξή τους.

Ο χρονικός ορίζοντας αυτής της δράσης δεν μπορεί να καθοριστεί από στενά χρονοδιαγράμματα και παράλληλα, έχει στόχο τη δραστηριοποίηση όσο το δυνατό περισσότερων φορέων και πολιτών στο πλαίσιο της εθελοντικής προσφοράς. Η Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης – Σχολικές Δράσεις καλεί όποιον ενδιαφέρεται να συμμετάσχει σε αυτή την ανοιχτή ομάδα συνεργασίας για την αναμόρφωση των σχολικών αυλών, συνεισφέροντας σε όποιο τομέα μπορεί. Οι ανάγκες και τα πεδία των παρεμβάσεων είναι πολλά και όλα ανοιχτά.

Επιδιώκοντας να ανοίξουμε τη συζήτηση θα πραγματοποιηθεί με Διευθυντές και εκπαιδευτικούς σχολείων που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον μια επόμενη συνάντηση με όλους τους έως τώρα συνεργαζόμενους φορείς της ομάδας, αλλά και όσων άλλων, φορέων και πολιτών, ενδιαφέρονται για το μετασχηματισμό των υπαίθριων σχολικών χώρων σε χώρους γνωριμίας με την κρητική χλωρίδα, συνάντησης της γειτονιάς, μιας πράσινης γωνιάς που μπορεί να επηρεάσει το μικροκλίμα της πόλης, χώρους που να ισορροπούν μεταξύ της ανάγκης για ξεκούραση, για παιχνίδι και για μάθηση. Έχουμε ιδέες για το πώς θα θέλαμε τους υπαίθριους χώρους των σχολείων μας, μπορείτε να συμβάλλετε στο πώς θα τις υλοποιήσουμε; Ελάτε να απαντήσουμε μαζί στην ανοιχτή συνάντηση που θα γίνει την Πέμπτη 24 Μαΐου στο αμφιθέατρο του 15ου Δ.Σ. Ρεθύμνου στις 18:00.

Ευχαριστούμε πολύ
Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Ρεθύμνης – Σχολικές Δράσεις
ΑΝΟΙΧΤΗ ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΑΥΛΩΝ

10ο Δ.Σ. Ρεθύμνου, Ζωνιανών, Ρουσσοσπιτίου, Φουρφουρά.
Γραφείο πράσινου Δήμου Ρεθύμνου
Ένωση Συλλόγων Γονέων & Μαθητών του Δήμου Ρεθύμνου
Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Ρεθύμνου
Σύλλογος Τοπογράφων Ρεθύμνου
Σχολικό Δίκτυο Ορέων
Τεχνικές Υπηρεσίες Δήμων Ρεθύμνου, Αμαρίου, Μυλοποτάμου

Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Ρεθύμνης. Στοιχεία επικοινωνίας:
Πληροφορίες: Βαρβάρα Χρόνη
Τηλέφωνο: 28310 – 58277
Fax: 28310 – 27747 & 27453
Κιν: 6944184342
e-mail: mail@dipe.reth.sch.gr & vachron@students.phl.uoc.gr

website dipe.reth.sch.gr → Σχολικές δράσεις → Προγράμματα σχολείων: θα αναρτηθεί το υλικό που έχει βρεθεί ή έχει προκύψει από τη έως τώρα δουλειά της ομάδας στο project