Στο χρονικό διάστημα 12 με 16 Νοεμβρίου 2018, πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος , Erasmus+ ΚΑ2 “Kreacja i motywacja”, “Creation and Motivation” «Δημιουργία & Παροχή κινήτρων», στο οποίο συμμετέχει ως εταίρος το 16ο Δ.Σ. Ρεθύμνου. Το πρόγραμμα εντάσσεται στη δράση Κey Action 2 των εκπαιδευτικών προγραμμάτων “Erasmus +” τα οποία τελούν υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στην Πολωνία και συγκεκριμένα στην πόλη Λούμπλιν. Εκτός από την Ελλάδα στο πρόγραμμα συμμετέχουν οι χώρες Πολωνία, ως συντονίστρια, Γερμανία, Λετονία, Ρουμανία, Κροατία.
Στόχος του προγράμματος είναι η δημιουργία κινήτρων στους μαθητές να χρησιμοποιούν την Αγγλική Γλώσσα, σε πολιτιστικές δράσεις ( ταινίες, τραγούδι, θέατρο, λογοτεχνία, κ.ά.), να εξασκήσουν και τις τέσσερις δεξιότητες της γλώσσας στα Αγγλικά : ομιλία, ανάγνωση, γραφή, ακουστική κατανόηση. Επίσης οι μαθητές, οι δάσκαλοι και οι γονείς να καταστούν ενήμεροι της σημασίας της Αγγλικής Γλώσσας στο σύγχρονο κόσμο των νέων Τεχνολογιών , των Μ.Μ.Ε. και πληροφορίας, στον κόσμο του πολιτισμού, της διασκέδασης, της πολιτικής, της εργασίας, της επαγγελματικής σταδιοδρομίας , της μάθησης, στο χώρο του τουρισμού και των ταξιδιών και στη δημιουργία κοινωνικών σχέσεων. Όπως είναι φανερό το πρόγραμμα απευθύνεται και στους γονείς των μαθητών.
Την ελληνική αποστολή στην Πολωνία αποτελούσαν αυτή τη φορά μόνο τέσσερις εκπαιδευτικοί, η Διευθύντρια Χάιδω Εμμανουηλίδου, η Κατερίνα Δεληβελιώτη, η Δέσποινα Μαυράκη και ο Γιώργος Παραγιουδάκης, καθώς επρόκειτο για την κοινή οργανωτική συνάντηση των εταίρων. Στόχος ήταν να τεθούν τα χρονοδιαγράμματα και οι στόχοι του προγράμματος.
Μετά από έναν ενδιάμεσο σταθμό στο Ελευθέριος Βενιζέλος, η ελληνική αποστολή έφτασε στην Βαρσοβία μετά από πτήση δυόμισι ωρών. Η ημέρα της άφιξης συνέπεσε με τον εορταστικές εκδηλώσεις για την εκατοστή επέτειο της ανεξαρτησίας της Πολωνίας. Ένταση, ενθουσιασμός αλλά και αίσθημα υπερηφάνειας και ενότητας διάχυτη στον παγωμένο αέρα της σημαιοστολισμένης απ’ άκρη σ’ άκρη Βαρσοβίας. Εξαιτίας της μεγάλης μετακίνησης Πολωνών προς την πρωτεύουσα, ώστε να συμμετάσχουν στην εορταστική παρέλαση η αναχώρηση του τρένου προς το Λούμπλιν καθυστέρησε δυόμισι ώρες. Η αποστολή έφτασε τελικά στον προορισμό της, ύστερα από ταξίδι τριών ωρών με το τρένο.
Το Λούμπλιν βρίσκεται ανατολικά του ποταμού Βιστούλα, είναι η ένατη μεγαλύτερη πόλη της Πολωνίας. Έχει πληθυσμό 350.392, είναι μια φοιτητούπολη, με 5 πανεπιστήμια. Θεωρείται ως «Ιερουσαλήμ της Πολωνίας» και «Οξφόρδη των Εβραίων». Το Λούμπλιν ήταν υποψήφια Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2016
Καταστράφηκε από το γερμανικό στρατό το 1939 και ξαναχτίστηκε μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η εβραϊκή κοινότητα – μερικές εκατοντάδες χιλιάδες Εβραίοι – ξεκληρίστηκαν στην κυριολεξία από τους Ναζί. Σήμερα υπολογίζεται ότι ζουν στο Λούμπλιν μόνο πενήντα Εβραίοι. Άλλωστε εδώ υπάρχει το Μαϊντάνεκ, ένα από τα μεγαλύτερα στρατόπεδα συγκέντρωσης που οι Ναζί λειτούργησαν στην Πολωνία – εννιά συνολικά. Εδώ μεταφέρθηκαν 150.000 άνθρωποι από 30 χώρες, ενώ εξοντώθηκαν 80.000 και πλέον Εβραίοι, αλλά και Πολωνοί, Ρώσοι, Ουκρανοί, Λευκορώσοι μεταξύ 1941-1944.
Στο Λούμπλιν πέρα από την πανέμορφη παλιά πόλη, συναντά κανείς σύγχρονα κτήρια, μεγάλα πανεπιστήμια, αλλά και πολλές σοβιετικού τύπου δεκαόροφες πολυκατοικίες. Σε μία τέτοια συνοικία με μπλοκς βρίσκεται και το σχολείο – συντονιστής.
Την πρώτη μέρα η υποδοχή των Πολωνών συναδέλφων υπήρξε πολύ θερμή. Το πρόγραμμα αρχικά περιελάμβανε καλωσόρισμα από τον Διευθυντή, Marek Blaszczak, και περιήγηση στους χώρους του σχολείου. Ιδιαίτερα εντυπωσιακό σχολείο, τεράστιο καθώς εκεί φοιτούν 1000 μαθητές 6-16 ετών. Κτισμένο κατά τη σοβιετική περίοδο, δεν είναι ιδιαίτερα όμορφο, περιλαμβάνει όμως 3 κλειστά γυμναστήρια, κλειστό κολυμβητήριο, μεγάλο εστιατόριο, 3 αίθουσες υπολογιστών, 3 βιβλιοθήκες, θέατρο, εργαστήρια, αίθουσες σεμιναρίων, κ.ά. Αυτά σε αντιδιαστολή με το μάλλον άσχημο περιβάλλοντα εξωτερικό χώρο και το βιοτικό επίπεδο των μαθητών το οποίο είναι χαμηλό, όπως μάθαμε.
Ακολούθησαν στο θέατρο, δράσεις γνωριμίας με τα μέλη των υπόλοιπων αποστολών, με τις Agnieszka Goliszek, Agnieszka Adamczyk και Katarzyna Lukowska, δασκάλες Αγγλικών του πολωνικού σχολείου. Από την αρχή έγινε ορατή η συμβολή των προγραμμάτων Erasmus στην εύρεση κοινών σημείων προσέγγισης, τα οποία βεβαίως αποτελούν στοιχεία του κοινού ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Το πρωινό πρόγραμμα περιελάμβανε επίσης διαδραστικό σεμινάριο, με την Monika Janicka, και εργασία σε μικτές ομάδες, σχετικά με τρόπους καλλιέργειας και ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης των μαθητών.
Σειρά είχε η παρουσίαση των σχολείων των εταίρων. Το 16ο Δ.Σ. Ρεθύμνου, αν και το μικρότερο ανάμεσα στα άλλα σχολεία εντυπωσίασε με την ποικιλία και τον προσανατολισμό των δράσεων του. Αίσθηση προκάλεσε δε, ότι ήταν το μόνο σχολείο μαζί με τους Λετονούς που πρόσφερε δώρα, τόσο στους οικοδεσπότες όσο και σε καθέναν από τους συναδέλφους εταίρους.
Η μέρα έκλεισε αργά το απόγευμα με ένα ακόμα σεμινάριο, από την Joanna Filipowicz – Adamowicz, συντονίστρια της πολωνικής ομάδας, σχετικά με τη δημιουργία κινήτρων στους μαθητές ώστε να μάθουν Αγγλικά. Συζητήθηκε πώς αυτό θα εφαρμοστεί κατά τη διάρκεια του προγράμματος, πώς θα μπορέσει να αποτελέσει βασικό στόχο. Κι αυτό γιατί το πρόγραμμα απευθύνεται κατά 80% σε μαθητές με χαμηλό οικονομικό, κοινωνικό προφίλ με ελάχιστες ή καθόλου ευκαιρίες μάθησης μιας ξένης γλώσσας.
Η δεύτερη μέρα περιελάμβανε ξενάγηση στην Παλιά Πόλη του Λούμπλιν. Σε όλη τη διάρκεια της ξενάγησης ήταν φανερό το στίγμα της καταστροφής που άφησε πίσω του ο Β΄ Παγκόσμιος πόλεμος και οι Ναζί. Αυτό σε συνδυασμό με την καταπίεση από το κομμουνιστικό καθεστώς που ακολούθησε, καθορίζει τη συνείδηση των πολιτών του Λούμπλιν. Παράλληλα έγινε φανερή η χρησιμότητα της Αγγλικής Γλώσσας στην επικοινωνία και στο μοίρασμα της δραματικής ιστορίας ενός τόπου, μεταξύ διαφορετικών εθνοτήτων.
Το απόγευμα ακολούθησε ένα ακόμα σεμινάριο, με την Malgorzata Tetiurka, καθηγήτρια Αγγλικών, σχετικά με τη δημιουργία κινήτρων στους μαθητές ώστε να μάθουν Αγγλικά. Έγινε φανερό πώς η δημιουργία εσωτερικών κινήτρων στους μαθητές, είναι ο βασικότερος παράγοντας επιτυχίας μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Το βράδυ σε ένα κοινό δείπνο , στην παλιά πόλη του Λούμπλιν, οι εταίροι είχαν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν σε ένα πιο χαλαρό περιβάλλον και παράλληλα να γευτούν παραδοσιακή πολωνική κουζίνα.
Η τρίτη μέρα ξεκίνησε με ένα πολύ ενδιαφέρον βιωματικό σεμινάριο, από τον Jerome Washington, καθηγητή σε ιδιωτικό σχολείο ξένων γλωσσών, σχετικά με τρόπους κινητοποίησης μαθητών με χαμηλό κίνητρο. Κινηματογράφος, πολιτισμός, θέατρο, δημιουργία αστείων αυθόρμητων ιστοριών, επιτραπέζια παιχνίδια, κι άλλα πολλά μέσα χρησιμεύουν ώστε να κάνουν μαθητές με χαμηλή δέσμευση προς το σχολείο να αποκτήσουν ενδιαφέρον.
Ακολούθησε σεμινάριο με τη Joanna Filipowicz, σχετικά με το πώς η διεθνής συνεργασία μεταξύ των εταίρων, δασκάλων μαθητών και γονέων, συντελεί στην ανάπτυξη του ενδιαφέροντός τους να μάθουν Αγγλικά. Συζητήθηκαν σενάρια που πρέπει να υλοποιηθούν και τα οποία θα εμπλέκουν δασκάλους, μαθητές και γονείς. Διευκρινίστηκε επίσης ο ρόλος που η κάθε χώρα εταίρος θα παίξει στην υλοποίηση του προγράμματος.
Το απόγευμα οι ομάδες παρακολούθησαν θεατρική παράσταση από τους μαθητές του σχολείου στα Αγγλικά. Έγινε φανερό πώς το Θέατρο μπορεί να συντελέσει στην αβίαστη εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας.
Την τέταρτη μέρα το πρόγραμμα περιελάμβανε εκδρομή και ξενάγηση στην όμορφη παραδοσιακή κωμόπολη Kazimierz Dolny. Στόχος ήταν να καταδειχθεί πώς μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει τον Πολιτισμό και την Ιστορία στην εκμάθηση των Αγγλικών.
Το μεσημέρι οι ομάδες απόλαυσαν υπέροχο παραδοσιακό πολωνικό γεύμα, σε γραφικό εστιατόριο και αντάλλαξαν απόψεις και εμπειρίες. Στο περιθώριο αυτής της συνεύρεσης, συναποφασίστηκαν οι ακριβείς ημερομηνίες των επόμενων συναντήσεων, τα επόμενα δύο έτη και οι λεπτομέρειες της φιλοξενίας μεταξύ των εταίρων.
Το απόγευμα ακολούθησε σεμινάριο με την Πολωνή δασκάλα Η/Υ, Malgorzata Kacka, σχετικά με το ρόλο που οι καλοί μαθητές – περίπου 20% στο πρόγραμμα – συμβάλλουν στην παρώθηση των υπολοίπων, πώς συμπαρασύρουν, εμπνέουν τους πιο αδύναμους συμμαθητές τους.
Η πέμπτη και τελευταία μέρα περιελάμβανε επισκέψεις σε τρία ιδρύματα-οργανισμούς που προωθούν την εκμάθηση των Αγγλικών : το American Corner, ένα ιδιωτικό φροντιστήριο Αγγλικών και το Βρετανικό Συμβούλιο του Λούμπλιν. Στόχος ήταν να καταδειχθεί πώς αυτά τα ιδρύματα υποστηρίζουν το κρατικό εκπαιδευτικό σύστημα στην μετάδοση της αγγλικής γλώσσας.
Στην συνέχεια, καθώς υπήρχε ελεύθερος χρόνος η ελληνική, η γερμανική και η κροατική ομάδα εκπαιδευτικών επισκέφθηκαν το στρατόπεδο συγκέντρωσης Μαϊντάνεκ, ένα από τα πιο μεγάλα στρατόπεδα εξόντωσης των Ναζί στην Πολωνία. Η επίσκεψη ήταν συγκλονιστική, πέρα από το αναμενόμενο. Σε απόλυτη αντιδιαστολή με το όλο κλίμα συνεργασίας, δημοκρατίας, πολιτισμού, αλληλοσεβασμού των εταίρων του προγράμματος, όλες αυτές τις μέρες, οι κτηνωδίες των Ναζί που καταδεικνύονται στο Μαϊντάνεκ, έρχονται να τονίσουν αυτή καθαυτή την αναγκαιότητα υλοποίησης των προγραμμάτων ERASMUS. Από την μία ο κάθε Ευρωπαίος πολίτης οφείλει να δει και να γνωρίζει, για να μην επαναληφθούν ποτέ στο μέλλον τέτοιες θηριωδίες. Από την άλλη, οφείλουμε όλοι να συμβάλουμε στην ισχυροποίηση της ευρωπαϊκής ταυτότητας, να διαφυλάξουμε αξίες όπως η ελευθερία, η δημοκρατία, η ισότητα, η αλληλεγγύη, η παροχή ίσων ευκαιριών, στοιχεία του κοινού Ευρωπαϊκού μας Πολιτισμού. Και σ’ αυτό συμβάλλουν πολύ τα προγράμματα ERASMUS.
Το ταξίδι ολοκληρώθηκε το βράδυ σε αποχαιρετιστήριο δείπνο όλων των εταίρων, με τραγούδια σε διάφορες γλώσσες και στα Αγγλικά.
Δώσαμε ραντεβού στην Κροατία τον Μάρτιο του 2019 με τη συμμετοχή και μαθητών από τις έξι χώρες.
16ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου