Στο πλαίσιο του γενικότερου εκπαιδευτικού σχεδιασμού για τις σχολικές μεταβολές, η Δ/νση Δευτ/θμιας Εκπ/σης Ρεθύμνου περιλαμβάνει μέσα στον πρόγραμματισμό της για το 2024-2030 και την επέκταση των υποδομών του Γυμνασίου και του Γενικού Λυκείου Ανωγείων, σύμφωνα με τις παρακάτω διαπιστώσεις:
Α. Παρούσα συνθήκη στέγασης των σχολικών μονάδων – Αριθμός τμημάτων και Μαθητικό
Δυναμικό
Το υφιστάμενο σχολικό συγκρότημα κατασκευάστηκε το 1955 (δωρεά του αείμνηστου Μιχαήλ Σταυράκη), ενώ ακολούθησαν προσθήκες και κατασκευές κατά τις δεκαετίες του ’70 και του ’80, για να μπορέσει να καλυφθεί η ανάγκη στέγασης του μαθητικού πληθυσμού. Για το σχολικό έτος 2023 – 2024, με βάση τα καταχωρισμένα από τις σχολικές μονάδες στοιχεία, φαίνεται ότι το Γυμνάσιο Ανωγείων περιλαμβάνει έξι (6) τμήματα Γενικής Παιδείας με συνολικά εκατόν είκοσι τέσσερις μαθητές (124) από τους οποίους δεκαπέντε (15) συμμετέχουν σε ένα (1) τμήμα Ένταξης. Επίσης, η σχολική μονάδα έχει αιτηθεί τη λειτουργία Τάξης Υποδοχής ΖΕΠ Ι με επτά (7) μαθητές. Αντίστοιχα το Γενικό Λύκειο Ανωγείων – Σταυράκειο λειτουργεί με επτά (7) τμήματα Γενικής παιδείας με συνολικά 133 μαθητές, δώδεκα (12) εκ των οποίων συμμετέχουν σε ένα (1) τμήμα Ένταξης και έχει αιτηθεί την λειτουργία Τάξης Υποδοχής ΖΕΠ Ι με δώδεκα (12) μαθητές.
Από τα βασικά κτηριολογικά στοιχεία του σχολικού συγκροτήματος του Γυμνασίου και Λυκείου προκύπτει ότι το Γυμνάσιο Ανωγείων διαθέτει οκτώ αίθουσες διδασκαλίας, αλλά στερείται χώρων για εργαστηριακά μαθήματα. Το ΓΕ.Λ. Ανωγείων, αντίστοιχα, διαθέτει δέκα (10) αίθουσες διδασκαλίας, δύο (2) από τις οποίες χρησιμοποιούνται από κοινού με το Γυμνάσιο, ενώ και τα εργαστήρια χρησιμοποιούνται ως αίθουσες διδασκαλίας. Επίσης, αναφορικά με τα ΣΔΕΥ, και οι δύο σχολικές μονάδες συμμετέχουν στο 7ο ΣΔΕΥ του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Ρεθύμνου με κέντρο το 5ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου.
Β. Προβλεπόμενη διαφοροποίηση Μαθητικού Δυναμικού σε ορίζοντα τριετίας και πενταετίας
Παρακάτω παρατίθεται πίνακας με πρόβλεψη για την διαφοροποίηση του μαθητικού δυναμικού της Α΄ Τάξης του Γυμνασίου Ανωγείων – Σταυράκειο. Τα στοιχεία προκύπτουν από στοιχεία που έχουν αντληθεί από τα Δημοτικά σχολεία Ανωγείων, Αξού και Ζωνιανών και αφορούν στο μαθητικό δυναμικό όλων των τάξεων του τρέχοντος σχολικού έτους.
Συμπερασματικά, δε διαφαίνεται σημαντική διαφοροποίηση του μαθητικού δυναμικού του Γυμνασίου Ανωγείων σε ορίζοντα πενταετίας.
Η πρόβλεψη για το μαθητικό δυναμικό του Γενικού Λυκείου Ανωγείων- Σταυράκειο, για την επόμενη τριετία, ήτοι 2024 – 2027, αποτυπώνεται στον παρακάτω πίνακα:
Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι περίπου το 20% με 30% των μαθητών από τα Γυμνάσια Ανωγείων, Γαράζου και Κράνας εγγράφονται στο ΕΠΑ.Λ. Γαράζου.
Γ. Αριθμός υπηρετούντων εκπαιδευτικών
Για το σχολικό έτος 2023 – 2024, το προσωπικό που απαιτείται για να λειτουργήσει το Γυμνάσιο Ανωγείων ανέρχεται στους είκοσι ένα (21) εκπαιδευτικούς (δύο εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής – Παράλληλης Στήριξης) και για το Γενικό Λύκειο Ανωγείων – Σταυράκειο είκοσι τέσσερις (24) εκπαιδευτικοί (δυο εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής – Παράλληλη Στήριξη). Για την επόμενη πενταετία ο αριθμός των υπηρετούντων εκπαιδευτικών προβλέπεται να διαφοροποιείται σε +/- δυο (2) με (τρεις) εκπαιδευτικούς και αυτό περισσότερο λόγω των μαθητών που στηρίζονται από εκπαιδευτικούς Ειδικής Αγωγής – Παράλληλη Στήριξη.
Συμπερασματικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Ανωγείων για το 2021, προβλέπεται για το Γυμνάσιο και το Λύκειο σταθερότυπο γης 4600 τ.μ. και κτιριακές υποδομές 3024τ.μ. Αντιθέτως, οι υφιστάμενοι χώροι φιλοξενούνται σε μόλις 2000 τ.μ. κτιρίων, τα οποία δεν επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών των δύο σχολικών μονάδων. Πιο συγκεκριμένα:
Το Τμήμα Ένταξης στο Γυμνάσιο Ανωγείων λειτουργεί σε ημι-υπόγεια αίθουσα, ενώ η ίδια σχολική μονάδα δε διαθέτει χώρους απαραίτητους για την καλλιέργεια δεξιοτήτων, τη σύνδεση θεωρίας και πράξης και, εντέλει, την ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών, όπως η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, τα Εργαστήρια Φυσικών Επιστημών, Τεχνολογίας και Πληροφορικής, η Σχολική Βιβλιοθήκη και τη λειτουργία της Τάξης Υποδοχής (Τ.Υ. Ι και ΙΙ ΖΕΠ), την ίδρυση της οποίας έχει ήδη αιτηθεί η σχολική μονάδα.
Για τη λειτουργία του ΓΕ.Λ. Ανωγείων απαιτούνται καθημερινά τουλάχιστον δέκα αίθουσες διδασκαλίας, καθώς όμως κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό, γίνεται χρήση των εργαστηρίων ως αιθουσών διδασκαλίας. Αισθητή είναι, επίσης, η έλλειψη αίθουσας πολλαπλών χρήσεων για θεατρικές παραστάσεις, εκδηλώσεις, σχολικές γιορτές, ενημερώσεις γονέων – μαθητών και προβολή ταινιών, αλλά και κλειστού γυμναστηρίου και ανοικτού γηπέδου, χώρων που αποτελούν βασικά στοιχεία των σύγχρονων σχολείων. Επιπρόσθετα, η λειτουργία ιδρυμένου Τμήματος Ένταξης, αλλά και η ανάγκη δημιουργίας Τάξης Υποδοχής (Τ.Υ. Ι και ΙΙ ΖΕΠ), κάτι που έχει ήδη αιτηθεί η σχολική μονάδα, καθιστά επιτακτική την ύπαρξη επιπλέον αιθουσών διδασκαλίας, ώστε να ικανοποιηθούν και οι ανάγκες των μαθητών της Ειδικής Αγωγής. Τέλος, η αύξηση του αριθμού των μαθητών καθώς και η παλαιότητα των αποχωρητηρίωνεπιβάλλει την επέκταση και ανακαίνιση τους.
Βάσει των όσων αναφέρθηκαν και με γνώμονα την ισόρροπη ανάπτυξη του Δήμου Ανωγείων και την παροχή στους κατοίκους ίδιων υπηρεσιών με αυτές που απολαμβάνουν οι πολίτες που κατοικούν στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της περιφέρειας, καθίσταται επιτακτική ανάγκη η επέκταση και η διαμόρφωση των αναγκαίων χώρων του υφιστάμενου σχολικού συγκροτήματος. Για τον σκοπό αυτόν η Δ/νση Δευτ/θμιας Εκπ/σης Ρεθύμνου σε συνεργασία με τον Δήμο Ανωγείων προβαίνει αυτό το διάστημα σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες, προκειμένου να τελεσφορήσει ο εν λόγω σχεδιασμός επέκτασης των δύο σχολικών μονάδων με εκπαιδευτικό ορίζοντα το 2030.
Επισημαίνεται εδώ, ότι είναι σε εξέλιξη η υλοποίηση της πρότασης για ίδρυση Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. Ανωγείων, σε οικόπεδο που έχει ήδη χαρακτηριστεί κατάλληλο και έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα «Τρίτσης». Επιπρόσθετα, αυτές τις ημέρες η διαδικασία κατάρτισης του κτηριολογικού προγράμματος προχωρά άμεσα από τη Δ/νση Δευτ/θμιας Εκπ/σης Ρεθύμνου σε συνεργασία με την Κ.Υ. του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α./Τμήμα Μελετών. Η Δ/νση Δευτ/θμιας Εκπ/σης Ρεθύμνου ενεργώντας εν τοις πράγμασι ως βασικός άξονας και αρωγός στον σχεδιασμό επέκτασης των δύο σχολικών μονάδων συντελεί από την πλευρά της στην αναβάθμιση έτι περαιτέρω της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου στην περιοχή.