Στους ρυθμούς του καρναβαλιού μία ολόκληρη πόλη, το Ρέθυμνο, η οποία κυρίως με τη συνδρομή, συμμετοχή και αλληλεγγύη των ανθρώπων της, κατάφερε να δημιουργήσει έναν εορταστικό παραδοσιακό θεσμό που άπλωσε τη φήμη του διεθνώς.

Το Ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι, κινείται στη μεσαιωνική, βενετσιάνικη, αρχοντική και γεμάτη πνευματική και καλλιτεχνική κουλτούρα πόλη, η οποία έχει καταφέρει διαχρονικά να στηρίζει τους ανθρώπους τής τέχνης, οι οποίοι μέχρι και σήμερα επιμένουν να συμμετέχουν ενεργά, ουσιαστικά, τολμηρά, στα τεκταινόμενα που συνεχίζουν να χτίζουν το πολιτιστικό προφίλ του Ρεθύμνου.

Ανάμεσα τους ο Στέλιος Καλογεράκης που από το 2003 είναι ο επίσημος καλλιτεχνικός πρωταγωνιστής της αφίσας του Ρεθεμνιώτικου καρναβαλιού ο οποίος ασχολείται με την οπτική επικοινωνία του Ρεθεμνιώτικου Καρναβαλιού μαγνητισμένος όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ από το κλίμα συνεργασίας.

«Έχοντας προηγουμένως εργαστεί στην Αθήνα σε πολλά projects που είχαν σχέση με την τέχνη και τον πολιτισμό, θεώρησα ότι το Καρναβάλι έχει σοβαρές προοπτικές εξέλιξης, αρκεί να προβάλλει τα δικά του μοναδικά στοιχεία που το κάνουν να ξεχωρίζει. Τελικά είχα δίκιο. Αν και ασχολούμαι συνεχώς με πολλά, ενδιαφέροντα και ετερόκλητα projects, αυτό που διαφέρει στην ενασχόληση μου με το Ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι είναι ότι θεωρώ πως ενηλικιωθήκαμε μαζί. Ήμουν ενεργά παρών σε όλη τη διαδικασία εξέλιξής του, σε μεγάλο θεσμό. Το Δελφινάκι-Μασκότ του Ρεθεμνιώτικου Καρναβαλιού είναι δικό μου σχέδιο, ενώ αισθάνομαι ότι κάθε εικόνα που δημιουργώ αποσπά τεράστιες ποσότητες αγάπης. Κατά κάποιο τρόπο εικονογραφώ τη χαρά και τη θετική ενέργεια μιας ολόκληρης πόλης και αυτό είναι πολύ όμορφο συναίσθημα», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Ο Στέλιος Καλογεράκης, ορίζει το Ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι ως μία ομαδική υπόθεση. «Θεωρώ ότι όσο περισσότερο συζητάμε και αναλύουμε τη θεματική πρόταση της κάθε χρονιάς με τη δημιουργική ομάδα που είναι υπεύθυνη για τις εκδηλώσεις, τόσο πιο άρτιο προκύπτει και το τελικό αποτέλεσμα. Η αλήθεια είναι ότι ως δημιουργός δεν πιστεύω και τόσο στην έμπνευση. Πιστεύω στις όμορφες συνεργασίες, στη μεθοδικότητα, στην έρευνα και στη διάθεση για δουλειά. Το καλό στοιχείο της πόλης είναι ότι οι δημιουργικοί άνθρωποι γνωριζόμαστε λίγο-πολύ μεταξύ μας και έχουμε τη διάθεση να συμπράττουμε όταν χρειαστεί», επισημαίνει μιλώντας για το τι εμπνέει το έργο του ως γραφίστας για το καρναβάλι και για το πόσο πηγαίο είναι σε σχέση με τη μικρή κοινωνία του Ρεθύμνου που διέπετε από στενές σχέσεις μεταξύ των κατοίκων.

Στο φετινό καρναβάλι το μήνυμα αφορά το Χορό μέσα στον χρόνο και το χώρο. «Ο χρόνος τρέχει με φρενήρεις ρυθμούς, αλλά ο χορός έχει τη δυνατότητα να παγώσει το χρόνο. Δυστυχώς, σήμερα που τον έχουμε ανάγκη περισσότερο από ποτέ, ο χορός, ως ελεύθερη σωματική έκφραση και ως μέσο κοινωνικοποίησης, κοντεύει να εκλείψει. Και δεν εννοώ τον χορό που διδάσκεται με συγκεκριμένους κανόνες στις σχολές, αλλά την πηγαία διάθεση για ελεύθερη κίνηση του σώματος στο ρυθμό της μουσικής» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Στέλιος Καλογεράκης που εντάσσει στο πνεύμα και την κίνηση του χορού την τεράστια ενέργεια των συμμετεχόντων, που αποτελούν όπως λέει, την κινητήρια δύναμη του θεσμού.

«Το Ρέθυμνο έχει σταθεί ιδιαίτερα τυχερό, γιατί στον τομέα του πολιτισμού, έχει μία εξαιρετικά ικανή ομάδα εντός του δήμου με επικεφαλής την χαρισματική Πέπη Μπιρλιράκη. Αυτή η Ομάδα έχει τη διάθεση και τις δυνατότητες να δημιουργεί συνεχώς προϋποθέσεις για την διεθνή πολιτιστική ανάδειξη της πόλης. Πριν από λίγες μέρες, στα Greek Travel Awards η πόλη πήρε το πρώτο βραβείο ως Πολιτιστικός Προορισμός. Φυσικά, όχι μόνο για το Καρναβάλι αλλά και για άλλα μεγάλα πολιτιστικά γεγονότα καθ΄ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Και αυτό που θα ήθελα να υπερτονίσω είναι ότι η πολιτιστική κίνηση στο Ρέθυμνο συνεχίζεται και μετά το Καρναβάλι, όλη τη διάρκεια του χρόνου, με φεστιβάλ και σημαντικές δράσεις και εκδηλώσεις», λέει ο κ. Καλογεράκης.

«Έχω πάντα στο μυαλό μου ότι ένα σκίτσο δεν μπορεί να διορθώσει τον κόσμο, αλλά αν βοηθήσει αυτούς που θα το δουν να γίνουν λίγο καλύτεροι άνθρωποι, τότε αυτό μπορεί να είναι ένα βήμα», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εξηγώντας παράλληλα στο ότι μπορεί το χρώμα να λείπει από την καθημερινότητα μας, είναι όμως τόσο έντονο σε μέρες καρναβαλικής έντασης: «Ακόμα κι αν τα βλέπαμε όλα ασπρόμαυρα, οι αποχρώσεις θα έκαναν τη διαφορά, όσο περισσότερες αποχρώσεις, τόσο καλύτερα. Σε κάθε περίπτωση, αν τα χρώματα και οι αποχρώσεις μπλέκονται αρμονικά μεταξύ τους, τότε έχουμε ιδανικά αποτελέσματα. Στο χαρτί και στη ζωή».

Στην ερώτηση αν υπάρχει χώρος για χορό στην πολιτική ο Στέλιος Καλογεράκης χαμογελάει λέγοντας: «Όπως λέει το ρητό «it takes two to tango», δυστυχώς οι πολιτικοί λικνίζονται άχρονα μόνοι τους, όχι στις μελωδίες μιας ποιοτικής καθημερινής ζωής, αλλά στις εκκωφαντικές, κακόφωνες σειρήνες της εξουσίας. Άλλωστε όταν είσαι κολλημένος στην καρέκλα δεν χορεύεις. Νομίζω ότι διαχρονικά, το ρουσφέτι είναι η πιο αποκρουστική μάσκα. Όταν κρύβεσαι πίσω από τις μικρές, πελατειακές σχέσεις, ασχολείσαι με το δέντρο και χάνεις το δάσος».

Επικεντρώνεται όμως στο Ρέθυμνο, στο Ρεθυμνάκι όπως το λένε οι κάτοικοι του αλλά και οι επισκέπτες που όλο το χρόνο βαδίζουν στα πανέμορφα στενά του: «Νομίζω ότι είναι στο δικό μας χέρι να βάζουμε τους κατάλληλους ανθρώπους στις κατάλληλες θέσεις. Τότε λύνονται τα προβλήματα. Η συλλογική ευθύνη δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα σύνολο πολλών ατομικών ευθυνών. Οπότε προβάλλω τη συμμετοχή των εθελοντών στο καρναβάλι. Εννοείται ότι η συνεισφορά των εθελοντών είναι τεράστια, χωρίς αυτούς και χωρίς την ενέργεια των ομάδων δεν θα υπήρχε το Καρναβάλι. Πολλές από τις ομάδες δραστηριοποιούνται όλο το χρόνο οργανώνοντας εκδηλώσεις, κυρίως με φιλανθρωπικό χαρακτήρα. Επίσης είναι πολύ σημαντικό, ότι το Ρέθυμνο διαθέτει εξαιρετικά και υγιή ΜΜΕ. Βραβευμένες εφημερίδες και ποιοτικούς Ραδιοφωνικούς σταθμούς που στηρίζουν το Καρναβάλι ανιδιοτελώς, με όλες τους τις δυνάμεις».

Ο Στέλιος Καλογεράκης έχει αναδείξει το σύμβολο της πόλης του Ρεθύμνου, το Δελφίνι, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι η «σιωπηλή» και υψηλής νόησης επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων, είναι ικανή να βοηθήσει ώστε να ταξιδέψουν οι κοινωνίες, σε θάλασσες και ορίζοντες που τους αξίζουν ως εμπειρία, ως ταξίδι.