Πάνω από 435.000 καταναλωτές ήδη την καταψήφισαν.
- Η εχθρική για το περιβάλλον και τον καταναλωτή «Tροπολογία 171», η οποία επιδιώκει να επιβάλλει περαιτέρω περιορισμούς στη χρήση δηλώσεων ονομασίας ή επισήμανσης των φυτικών μη-γαλακτοκομικών τροφίμων, θα συζητηθεί κατά τη διάρκεια των τριμερών διαπραγματεύσεων μεταξύ των θεσμικών οργάνων της ΕΕ στις 21 Απριλίου.
- Σήμερα, πάνω από 435.000 Ευρωπαίοι καταναλωτές τάσσονται κατά της Τροπολογίας 171 και της επιβολής επιπρόσθετων περιορισμών στα τρόφιμα φυτικής προέλευσης.
- Η ΕΕ έχει την ευκαιρία να σταματήσει την επιβολή περαιτέρω παράλογων περιορισμών στα φυτικά μη-γαλακτοκομικά τρόφιμα, πέρα από την ήδη υπάρχουσα αυστηρή νομοθεσία και να επικεντρωθεί στον εκσυγχρονισμό της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής και της Κοινής Οργάνωσης Αγορών για να βοηθήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους ανθρώπους και τον πλανήτη μας.
Βρυξέλλες, 19 Απριλίου 2021. Η εβδομάδα αυτή σηματοδοτεί μια κρίσιμη καμπή για την υγιεινή και βιώσιμη διατροφή στην Ευρώπη. Η Τροπολογία 171 – το σχέδιο νομοθεσίας για την επιβολή νέων, υπέρμετρων περιορισμών στη χρήση δηλώσεων ονομασίας ή επισήμανσης στα φυτικά τρόφιμα, που προτάθηκε το 2018 από την επιτροπή AGRI του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου – θα τεθεί προς συζήτηση. Στις 21 Απριλίου, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η Επιτροπή και το Συμβούλιο Υπουργών συμμετέχουν σε τριμερείς διαπραγματεύσεις, όπου θα εξεταστούν θέματα στο πλαίσιο της Κοινής Οργάνωσης των Αγορών των Γεωργικών Αγορών (ΚΟΑ). Η Τροπολογία 171 δεν έχει υποβληθεί στην καθιερωμένη διαδικασία δημόσιου ελέγχου μέσω της εκτίμησης των επιπτώσεών της (impact assessment) ή της ανοικτής διαβούλευσης, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές και ο κλάδος των φυτικών τροφίμων να επιθυμούν να ακουστεί και η δική τους θέση, καθώς ο τομέας των φυτικών τροφίμων θα επηρεαστεί δυσανάλογα από τον εν λόγω κανονισμό.
Φυσικά, δεν είναι μόνο ο κλάδος των φυτικών τροφίμων που αντιτίθεται στους περαιτέρω περιορισμούς. Η τροπολογία 171 έχει επικριθεί ευρέως από πολλούς, συμπεριλαμβανομένων:
- 435.000 καταναλωτών που έχουν υπογράψει σχετική επιστολή υποστήριξης με επικεφαλής τους ProVeg, Upfield και Oatly η οποία υποστηρίζεται από 96 επιπλέον οργανισμούς·
- 21 MKO, μεταξύ αυτών και των WWF και Greenpeace, οι οποίες επίσης απέστειλαν ανοιχτή επιστολή·
- Εκπροσώπων της γαλακτοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένου του Διευθύνοντος Συμβούλου της Berglandmilch, του μεγαλύτερου αυστριακού συνεταιρισμού γαλακτοκομικών προϊόντων – με περισσότερα από 11.000 μέλη – οι οποίοι προέβησαν σε σχετική δήλωση στα μέσα ενημέρωσης·
- Της CECU (Consumer and User Confederation – Συνομοσπονδία Καταναλωτών και Χρηστών)·
- 34 μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, τα οποία συνυπέγραψαν σχετική επιστολή
- Της Ευρωπαϊκής Οργάνωσης Καταναλωτών (BEUC) η οποία με επιστολή της προς τους ευρωβουλευτές πέρυσι, ζήτησε να απορριφθεί η τροπολογία, καθώς δεν διαπιστώνεται κανένας ουσιαστικός λόγος για την εφαρμογή μίας τέτοιας νομοθεσίας·
- Μίας διατομεακής ομάδας 94 εταιρειών τροφίμων και ΜΚΟ οι οποίες εξέδωσαν δημόσια επιστολή υποστήριξης, καθώς καιτης ακτιβίστριας Γκρέτα Τούνμπεργκ, η οποία έλαβε θέση επίσης κατά της τροπολογίας.
H Ευρώπη καλείται να πάρει μία απόφαση τώρα. Θα υποστηρίξει μια αντι-ανταγωνιστική, περιβαλλοντικά απερίσκεπτη πολιτική και θα εισαγάγει μια σειρά από περαιτέρω περιορισμούς στα φυτικά μη-γαλακτοκομικά τρόφιμα (η οποία είναι ήδη η πιο περιορισμένη κατηγορία τροφίμων στην ΕΕ);
Εάν αποφασίσει να προχωρήσει στην υιοθέτηση της Τροπολογίας 171, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει απαγόρευση των παρακάτω για τα φυτικά τρόφιμα:
- Απαγόρευση χρήσης για τα φυτικά τρόφιμα της ευρέως αναγνωρίσιμης συσκευασίας των γαλακτοκομικών τροφίμων, π.χ. χάρτινη συσκευασία γάλακτος, καθώς δύναται να θεωρηθεί «επίκληση ή απομίμηση» γαλακτοκομικών τροφίμων·
- Απαγόρευση απεικονίσεων οι οποίες μπορεί να θεωρηθούν ότι «περιγράφουν» ή «μιμούνται» γαλακτοκομικά προϊόντα – για παράδειγμα, απεικονίσεις ροφήματος που ρέει στο ποτήρι σε συσκευασίες ροφημάτων βρώμης·
- Απαγόρευση χρήσης συγκριτικών περιβαλλοντικών ισχυρισμών, βασισμένων σε επιστημονικά δεδομένα, όπως «μειωμένες κατά το ήμισυ εκπομπές άνθρακα σε σχέση με αυτές του αγελαδινού βουτύρου», σε όλες τις επικοινωνίες, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών μέσων & μέσων κοινωνικής δικτύωσης·
- Απαγόρευση αναγραφής απαραίτητων πληροφοριών για την υγεία και τα αλλεργιογόνα, όπως «δεν περιέχει γάλα».
- Απαγόρευση χρήσης χρηστικών φράσεων για την περιγραφή της μορφής, της λειτουργίας και της υφής των φυτικών προϊόντων, π.χ. «κρεμώδες» ή «με βουτυρένια γεύση» ή «χρησιμοποιείται όπως η κρέμα γάλακτος».
«Η ενδεχόμενη υιοθέτηση της τροπολογίας 171, θα είναι ένα πλήγμα στους στρατηγικούς στόχους των σχετικών κανονισμών της ΕΕ «Από το αγρόκτημα στο πιάτο» που στηρίζουν την Κυκλική Οικονομία και, κατά συνέπεια, την Αειφόρο Ανάπτυξη. Επιπλέον, όμως, θα συνιστά πράξη απόκρυψης πληροφοριών χρήσιμων προς τον καταναλωτή, ώστε με ελεύθερη βούληση να κάνει την επιλογή του. Κι ας μην ξεχνάμε ότι τα φυτικά προϊόντα διεκδικούν ένα νέο, δικό τους μερίδιο αγοράς, που η Ελλάδα, ως παραγωγός-χώρα φυτικών πρώτων υλών εξαιρετικής ποιότητας (λαχανικά, φρούτα, καρποί), μπορεί να τα προωθήσει με αξιώσεις στις διεθνείς αγορές, όπως άλλωστε κάνει και με τα ΠΟΠ τυροκομικά της προϊόντα», δήλωσε η κα Σουζάνα Ισαακίδου, Πρόεδρος της HellasVeg, του ελληνικού μέλους της Euroveg, «τέκνο» της ProVeg International.
«Η συγκεκριμένη τροπολογία ενοχοποιεί τις ίδιες τις λέξεις, τις συσκευασίες και τις εικόνες που χρησιμοποιεί ο τομέας των φυτικών τροφίμων εδώ και δεκαετίες. Οι καταναλωτές γνωρίζουν ότι αυτό είναι λάθος και θέλουν να ακουστεί η φωνή τους», λέει η Δρ. Jeanette Fielding, Διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων και Επικοινωνίας, της Upfield. «Στον 21ο αιώνα, αυτό δεν αποτελεί μόνο θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού και δικαιωμάτων του καταναλωτή. Είναι, επίσης, πρόβλημα που σχετίζεται με την κλιματική αλλαγή, τη βιοποικιλότητα και τη δημόσια υγεία».
Πώς να συμμετάσχετε:
- Υπογράψτε και μοιραστείτε την επιστολή υποστήριξης: www.StopAM171.com
- Με αναρτήσεις σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιήστε τα hashtags #StopPlantBasedCensorship #StopAM171
###
Σχετικά με την Upfield
Στην Upfield, στόχος μας είναι να βοηθάμε τους ανθρώπους να είναι πιο ευτυχισμένοι και υγιείς, προσφέροντάς τους θρεπτικά και νόστιμα φυτικά προϊόντα, που είναι καλύτερα για εμάς και για τον πλανήτη. Είμαστε ο μεγαλύτερος όμιλος παραγωγής και εμπορίας τροφίμων φυτικής προέλευσης στον κόσμο, ιδιαίτερα στην κατηγορία φυτικών προϊόντων επάλειψης (spreads) & φυτικών μη-γαλακτοκομικών προϊόντων εναλλακτικών των τυριών, με περισσότερες από 100 μάρκες, όπως Flora, Rama, Blue Band, Proactiv, Becel, I Can’t Believe It’s Not Butter, Country Crock και Violife, συμπεριλαμβανομένων των γνωστών στην Ελλάδα εμπορικών σημάτων Βιτάμ, Άλτις και Becel ProActiv. Με έδρα το Άμστερνταμ, διαθέτουμε τα προϊόντα μας σε περισσότερες από 95 χώρες και έχουμε 15 εργοστάσια παραγωγής σε όλο τον κόσμο. Η εταιρεία απασχολεί πάνω από 4200 υπαλλήλους, από τους οποίους οι 116 εργάζονται στην Upfield Hellas, στα κεντρικά γραφεία μας στην Καλλιθέα και στο εργοστάσιο του Φαλήρου, ενώ η Arivia – μέλος και αυτή του διεθνούς οργανισμού εταιρειών Upfield από το 2020, με σύνολο 700 εργαζομένων και εργοστάσιο στη Δράμα, παράγει και εμπορεύεται τα προϊόντα φυτικής προέλευσης VIOLIFE, τα οποία εξάγει σε πάνω από 60 χώρες στον κόσμο. Από το 1871, είμαστε ηγέτες στην κατηγορία των spreads, γεγονός που μας δίνει ασύγκριτη εμπειρία, τεχνογνωσία και έμπνευση. Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε να πρωτοπορούμε σε αυτήν τη νέα εποχή που επικεντρώνεται στην παροχή πιο υγιεινών προϊόντων, τα οποία έχουν υπέροχη γεύση και ανώτερη ποιότητα. Αυτό μας βοηθά να επιτύχουμε την αποστολή μας που είναι να δημιουργήσουμε ένα “Καλύτερο μέλλον με βάση τη φυτική διατροφή”. Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε τον ιστότοπό μας www.upfield.com.
Σχετικά με τις ProVeg & HellasVeg
Η ProVeg είναι ένας διεθνής οργανισμός ευαισθητοποίησης για τα τρόφιμα, που εργάζεται για τη μετατροπή του παγκόσμιου συστήματος τροφίμων, αντικαθιστώντας σ’ ένα βαθμό, τα συμβατικά ζωικά προϊόντα με φυτικές και καλλιεργήσιμες εναλλακτικές λύσεις. Η ProVeg αποτελεί ιδρυτικό μέλος της Euroveg (EVU) και συνεργάζεται με διεθνείς φορείς λήψης αποφάσεων, κυβερνήσεις, παραγωγούς τροφίμων, επενδυτές, τα μέσα ενημέρωσης και το ευρύ κοινό, για να βοηθήσει τους καταναλωτές να μεταβούν σε μια κοινωνία και οικονομία οι οποίες θα εξαρτώνται λιγότερο από τη ζωική γεωργία και θα είναι πιο βιώσιμη για τους ανθρώπους, τα ζώα και τον πλανήτη. Η ProVeg έχει καθεστώς μόνιμου-παρατηρητή στην UNFCCC, είναι διαπιστευμένη για την UNEA και έχει λάβει το βραβείο Momentum for Change από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών. www.proveg.com, www.euroveg.eu
O Ελληνικός Σύλλογος Χορτοφάγων «HellasVeg» (www.hellasveg.gr) είναι ένα από τα νεότερα μέλη της Euroveg, το μοναδικό στην Ελλάδα και συμμετέχει στις δράσεις του Ευρωπαϊκού φορέα, με τον συντονιστικό ρόλο της Proveg.