ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΡΕΘΥΜΝΟ

Σύλλογος Γονέων 1ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου: «Πειραματισμοί και Ρατσισμοί. Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος κλεισίματος»

Πειραματισμών συνέχεια λοιπόν, από τους ιθύνοντες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της πόλης μας. Μετά από ένα αποκαλυπτικό «παιχνίδι του μουτζούρη», μετά την άρνηση του 14ου και του 13ου Δημοτικού σχολείου να μετατραπούν εν μία νυκτί σε πειραματικά, μετά τον τραγέλαφο της πρακτικά ανεφάρμοστης επίσημα διατυπωμένης πρότασης συστέγασης ενός νέου πειραματικού σχολείου με το 1ο Δημοτικό – Τούρκικο, χωρίς οι υπεύθυνοι να έχουν κάνει προηγουμένως αυτοψία στο σχολείο και να διαπιστώσουν ότι αυτό που δημοσιοποίησαν ως απόφαση απλά δεν γίνεται βρέθηκε ξανά η λύση, να μετατραπεί το 1ο Δημοτικό σχολείο σε πειραματικό.

Έτσι απλά, χωρίς διάλογο, εν μέσω πανδημίας και με τα σχολεία κλειστά, χωρίς σχεδιασμό ως προς τις εκπαιδευτικές, πολιτικές και υλικοτεχνικές προϋποθέσεις, μας γνωστοποιήθηκε δια της πλαγίας οδού η κυοφορούμενη «απόφαση-πρόταση-πρόκληση».

Ως Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου Δημοτικού Σχολείου και 2ου Νηπιαγωγείου είμαστε πολύ θυμωμένοι και κατηγορηματικά αντίθετοι σε οποιαδήποτε απόφαση που θέλει να μετατρέψει το 1ο Δημοτικό Σχολείο σε Πειραματικό για τους παρακάτω λόγους:

  • Είναι γνωστός στην πόλη μας ο αγώνας που δίνεται εδώ και χρόνια στο Τούρκικο σχολείο από το σύλλογο διδασκόντων και το σύλλογο γονέων προκειμένου να πετύχει ένα ουσιαστικό πείραμα συνύπαρξης παιδιών από διαφορετικούς πολιτισμούς που η ζωή τα έφερε να βρεθούν μαζί, στο ίδιο θρανίο. Οι δάσκαλοι επωμίστηκαν το πολύ δύσκολο έργο να δημιουργήσουν εκπαιδευτικές συνθήκες που να μετατρέψουν αυτή την δυσκολία σε πολύτιμη εμπειρία για τους μαθητές και τις μαθήτριες. Γνωρίζοντας ότι η βοήθεια και η υποστήριξη για τις ιδιαίτερες αυτές συνθήκες είναι ελάχιστη, οι δράσεις του συλλόγου γονέων υποκατέστησαν σε μεγάλο βαθμό τους αρμόδιους φορείς προκειμένου να υποστηριχτεί υλικοτεχνικά το εκπαιδευτικό αυτό έργο και να καλυφθούν οι ιδιαίτερες ανάγκες για τα παιδιά των προσφύγων για την ομαλή τους ένταξή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην τοπική κοινωνία. Αναμφίβολα πρόκειται για μια από τις πιο ενδιαφέρουσες, ουσιαστικά πειραματικές, εκπαιδευτικές εμπειρίες που έχουν αναπτυχθεί στην πόλη μας τα τελευταία χρόνια, με πολύ μεράκι και κόπο. Αλλά το αποτέλεσμα μας δικαιώνει! Τα παιδιά μας μεγαλώνουν με απόλυτο σεβασμό στη διαφορετικότητα. Αντί να αναβαθμιστεί ένα τέτοιο εγχείρημα-πείραμα με διαπολιτισμικό χαρακτήρα, στην καρδιά της παλιάς πόλης, απαξιώνεται συστηματικά από τους αρμόδιους φορείς οι οποίοι, ενώ όφειλαν να το στηρίξουν με κάθε τρόπο, προτείνουν τον άμεσο τερματισμό του.
  • Το επιχείρημα που διατυπώθηκε από τους αρμόδιους, ότι οι εγγραφές στο σχολείο μας χρόνο με το χρόνο φθίνουν, κάτι που θα οδηγήσει στον τερματισμό της λειτουργίας του αναπόφευκτα, μας φέρνει στην καρδιά του προβλήματος. Γιατί οι υπεύθυνοι, οι οποίοι πολύ καλά γνωρίζουν το πρόβλημα, επιτρέπουν παιδιά που διαμένουν στην παλιά πόλη να εγγράφονται παράνομα σε άλλα σχολεία; Γιατί επιτρέπονται αυτές οι -ας το πούμε με το όνομά τους-, ρατσιστικές συμπεριφορές, από γονείς που φοβούνται τη συμβίωση σε ένα ουσιαστικά διαπολιτισμικό εκπαιδευτικό περιβάλλον; Με αυτή την ανοχή διάκρισης σε «ανώτερα» και «κατώτερα» σχολεία, εμπεδώνονται επικίνδυνες ρατσιστικές συμπεριφορές.
  • Αν μετατραπεί άμεσα το 1ο Δημοτικό Σχολείο – Τούρκικο σε Πειραματικό τι θα απογίνουν οι μαθητές και οι μελλοντικοί μαθητές γόνοι των κατοίκων του ιστορικού κέντρου της παλιάς πόλης; Η επιλογή των μαθητών στα Πειραματικά σχολεία δεν γίνεται με βάση τη διεύθυνση κατοικίας τους αλλά με κλήρωση και οι μαθητές που δεν θα κληρωθούν ή δεν θα επιθυμούν να φοιτήσουν στο Πειραματικό καλούνται
    υποχρεωτικά να φοιτήσουν σε άλλα σχολεία της περιοχής, μακριά από τον τόπο κατοικίας τους! Αυτό μπορεί γενικά να είναι αποδεκτό από μαθητές και γονείς αποφασισμένους να φοιτήσουν σε ένα «πειραματικό σχολείο», αλλά απαράδεκτο από όλους εμάς (μαθητές και γονείς) που είμαστε κάτοικοι της περιοχής.
  • Επιπλέον, τα διπλανά σχολεία μπορούν να φιλοξενήσουν τους παραπάνω μαθητές του «Τούρκικου» σχολείου; Δεν βρίσκονται ή έχουν ήδη ξεπεράσει τα όρια των δυνατοτήτων τους; Μπορούν και θέλουν τα όμορα σχολεία να αναλάβουν ένα τέτοιο έργο ή θα μπούμε σε έναν ατέρμονο αγώνα διωγμών; Τι θα γίνουν τα παιδιά των μεταναστών που τα περισσότερα σχολεία με έμμεσο τρόπο δεν αναλαμβάνουν;
  • Οι οργανικές θέσεις των δασκάλων στα σχολεία που θα μετατραπούν σε πειραματικά καταργούνται αφού οι εκπαιδευτικοί πλέον θα ορίζονται με θητεία. Εμείς, σαν Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου, και έχοντας δει από πρώτο χέρι τα αποτελέσματα της δουλειάς τους, είμαστε υπερήφανοι (!) που αυτοί οι άνθρωποι στελεχώνουν το σχολείο μας, και δεν θα θέλαμε να τους χάσουν τα παιδιά μας από δασκάλους!
  • Η εμπειρία από τα ήδη υπάρχοντα Πειραματικά σχολεία έχει δείξει ότι για να λειτουργήσει ένα πειραματικό σχολείο χρειάζονται υποδομές, εργαστήρια και εξειδικευμένοι χώροι. Σε πρακτικό επίπεδο, οι επεμβάσεις που απαιτούνται είναι κατά την άποψη μας, από δύσκολο έως αδύνατο να υλοποιηθούν σε ένα προστατευόμενο από την αρχαιολογία διατηρητέο κτίριο. Εδώ θα εκφράσουμε και ένα παράπονο μας:
    Εμείς τόσα χρόνια ζητάμε την υλοποίηση έργων για την επισκευή του κτιρίου και για τη διασφάλιση της στατικότητας του και οι απαντήσεις ήταν πάντα αρνητικές. Πώς βρέθηκαν ξαφνικά κονδύλια για την μετατροπή του σχολείου σε Πειραματικό;
  • Τέλος, ποια είναι η ορθολογικότητα μιας τέτοιας κατεπείγουσας εκπαιδευτικής επιλογής, να καταργήσει ουσιαστικά, αντί να στηρίξει έμπρακτα ως όφειλε, ένα ιστορικό σχολείο με αυτά τα πολύτιμα για την Πόλη σύγχρονα χαρακτηριστικά; Για πιο λόγο τέτοια βιασύνη για αποφάσεις χωρίς διάλογο με τους ενδιαφερόμενους, τους γονείς των παιδιών της Παλιάς Πόλης;
  • Κατά την άποψη μας δεν καταργείται απλώς το σχολείο της γειτονιάς μας! Με τη μετατροπή του σχολείου σε Πειραματικό, καταργείται ένα ιστορικό σχολείο με διαπολιτισμικό προσανατολισμό, και ας μην χαρακτηρίζεται επισήμως ως τέτοιο!

Καλούμε τον διευθυντή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κ. Καρβούνη να επανεξετάσει την αίτησή του για μετατροπή του σχολείου μας σε πειραματικό, πρόταση που μας βρίσκει για τους παραπάνω λόγους, κάθετα αντίθετους!

Το Δ.Σ. Συλλόγου γονέων και κηδεμόνων
του 1ου Δημοτικού σχολείου & 2ου νηπιαγωγείου Ρεθύμνου