Θερινό σχολείο για μαθητές Λυκείου θα πραγματοποιηθεί στο Πάνορμο Ρεθύμνου από το «Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών στο Σχολείο του Αύριο», από την 1η έως τις 6 Ιουλίου.
Τα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών στο Λύκειο θα πρέπει να έχουν πρακτική διάσταση, που να είναι έντονα συνυφασμένη με την ερμηνεία των φαινομένων, τα οποία καθημερινά παρατηρούμε γύρω μας. Το εργαστήριο των Φυσικών Επιστημών πρέπει να βοηθά κάθε μαθητή να δομεί τη δική του αντίληψη για τον κόσμο. Η φυσική πραγματικότητα είναι μία και δεδομένη. Ο τρόπος που ο καθένας την προσεγγίζει είναι διαφορετικός. Διαμορφώνεται εξελικτικά με βάση τις προσωπικές εμπειρίες και σε σύνθεση με τις αντιλήψεις των άλλων.
Στο σχολείο, συνεπώς, πρέπει να δίνεται περισσότερη έμφαση στην καλλιέργεια των γνωστικών δεξιοτήτων που θα οδηγήσουν στη διαμόρφωση της αντίληψης του μαθητή παρά στα περιεχόμενα της διδασκαλίας αυτά καθαυτά. Πρέπει να δίνουμε στους μαθητές ευκαιρίες για προσωπικές, αυθεντικές εμπειρίες, που να συσχετίζονται με ισχυρές αναλογίες με την καθημερινή παρατήρηση. Πέρα από την πρακτική διάσταση, την ανάπτυξη της ικανότητας προσέγγισης της ερμηνείας του κόσμου, το μάθημα των Φυσικών Επιστημών καλείται να μεταδώσει το μεθοδολογικό πλαίσιο, το σύστημα διερεύνησης, που είναι άρρηκτα συνυφασμένο με τις Φυσικές Επιστήμες. Η καλλιέργεια της παρατήρησης, της διατύπωσης της υπόθεσης και της διερεύνησης της υπόθεσης αυτής με συστηματικό τρόπο προσεγγίζονται από τα συγκεκριμένα μαθήματα, ωστόσο αποτελούν εφόδια με πολύ ευρύτερο πεδίο εφαρμογής. Η συστηματικότητα που χαρακτηρίζει την έρευνα στις Φυσικές Επιστήμες είναι εφόδιο ευρύτερα αξιοποιήσιμο από τους μαθητές.
Στο πλαίσιο αυτό η Ένωση Ελλήνων Φυσικών σε συνεργασία με το Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής, το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης και το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης διοργανώνουν ένα καλοκαιρινό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, που φιλοδοξεί να παρουσιάσει στους μαθητές καινοτόμες προσεγγίσεις στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστήμών αλλά και μία σειρά από εκπαιδευτικές εφαρμογές που μπορούν να διαφοροποιήσουν δραματικά το σκηνικό στην εφαρμογή της πρακτικής διάστασης των εργαστηριακών δραστηριοτήτων στο Λύκειο.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:
1)Εργαστηριακές ασκήσεις που βασίζονται στη χρήση εικονικών και απομακρυσμένων επιστημονικών εργαστηρίων. Οι μαθητές θα χρησιμοποιήσουν α) ρομποτικά τηλεσκόπια που βρίσκονται στη Χαβάη και την Αυστραλία για να πραγματοποιήσουν τις αστρονομικές παρατηρήσεις τους και β) προγράμματα ανάλυσης των δεδομένων του ανιχνευτή ATLAS στο CERN αναζητώντας το σωματίδιο HIGGS.
2)Ζωντανή σύνδεση με το κέντρο ελέγχου του ανιχνευτή ATLAS στο CERN και συζήτηση με τους ερευνητές που εργάζονται εκεί για τις εξελίξεις στο χώρο της Σωματιδιακής Φυσικής. Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν πως λειτουργεί ο Μεγάλος Αδρονικός Συγκρουστής και ο ανιχνευτής ATLAS.
3)Εργαστηριακές ασκήσεις που βασίζονται στη χρήση εφαρμογών Επαυξημένης Πραγματικότητας. Οι μαθητές θα πραγματοποιήσουν μία σειρά από σύνθετα πειράματα (π.χ. πείραμα της διπλής σχισμής), με τη χρήση ειδικών συσκευών που έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάζουν επιπρόσθετη πληροφορία στο οπτικό τους πεδίο, οπτικοποιώντας μία σειρά από τις παραμέτρους των πειραμάτων.
4)Σχεδιασμό, προετοιμασία και παρουσίαση μίας διαστημικής αποστολής στον Πλανήτη Άρη. Η δραστηριότητα αυτή θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο προετοιμασίας του διαγωνισμού ΟΔΥΣΣΕΑΣ που διοργανώνεται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος για τη σχολική χρονιά 2012-2013.
5)Σχεδιασμό, έλεγχο και κατασκευή μοντέλου αυτοκινήτου αγώνων F1. Τα μοντέλα των F1 αυτοκινήτων από ξύλο balsa, που δημιουργούν οι μαθητές, κινούνται με ταχύτητα περίπου 60-70χλμ/ώρα πάνω σε μία ευθύγραμμη αγωνιστική πίστα μήκους περίπου 24 μέτρων, ενώ με χρήση αισθητήρων και Η/Υ μετρώνται οι χρόνοι από τη στιγμή εκκίνησης των αυτοκινήτων μέχρι να περάσουν τη γραμμή τερματισμού της πίστας, καθώς και οι χρόνοι αντίδρασης των μαθητών στην εκκίνηση.
6)Κατασκευή και δοκιμή ενός αυτοσχέδιου μικροσκοπίου. Πρόκειται για μια ανακατασκευή ενός μικροσκοπίου (με μια μεγέθυνση που προσεγγίζει το 20x). Με τη βοήθεια του μικροσκοπίου οι μαθητές θα συζητήσουν τις ανακαλύψεις του Robert Hooke (1635-1703), από τα πρώτα χρόνια της ζωής του στο Isle of White μέχρι τα επιτεύγματά του στη Micrographia (1665).
7)Επίσκεψη στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης. Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να εμπλακούν σε ένα διαδραστικό παιχνίδι στην έκθεση «Δεινόσαυροι της Παταγονίας» που φιλοξενείται στο Μουσείο. Η επίσκεψη θα υποστηριχθεί με τη χρήση φορητών συσκευών και QR κωδικών.
8)Συμμετοχή σε ένα νεανικό «καφενείο της επιστήμης» (junior science café). Μέσα σε ατμόσφαιρα χαλαρή, ευχάριστη κι ανεπίσημη, πίνοντας ένα αναψυκτικό, οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να ακούσουν επιστήμονες να μιλούν με απλά λόγια για κάποια από τα βήματα αλλά και διλήμματα της επιστήμης, επικεντρώνοντας στις τελευταίες εξελίξεις στην έρευνα για τη δημιουργία του Σύμπαντος. Στη συνέχεια θα συζητήσουν όλοι μαζί, λύνοντας απορίες, ικανοποιώντας την περιέργειά τους, δίνοντας το δικό τους στίγμα και τι δική τους οπτική πάνω στα μεγάλα ζητήματα σχετικά με τη θέση και το ρόλο της επιστήμης και της τεχνολογίας στις σύγχρονες κοινωνίες. Το πρόγραμμα θα πλαισιωθεί και από διαλέξεις ερευνητών και καθηγητών Πανεπιστήμιου που θα παρουσιάσουν.
Προϋποθέσεις συμμετοχής: Βαθμός Προαγωγής μεγαλύτερος από 17
Κόστος: 180 € ανά άτομο (συμπεριλαμβάνονται διαμονή, διατροφή, έντυπο υλικό, βεβαίωση παρακολούθησης)
Κόστος: 40 € ανά άτομο( συμπεριλαμβάνονται μεσημεριανό, έντυπο υλικό, βεβαίωση παρακολούθηση)
Μπορείτε να προβείτε σε κατάθεση στον ακόλουθο λογαριασμό στην τράπεζα Εurobank :0026.0327.40.0200253706 και στην συνέχεια να αποστείλετε το καταθετήριο με φαξ στο 210-3610690 υπόψιν κας Γεώργα.
Δηλώσεις Συμμετοχής έως 15 Ιουνίου 2012 . Μαζί με την αποστολή της αίτησης θα πρέπει να καταθέσετε το ποσό των 100 ευρώ.
Ομιλητές
1.Βορεάδου Κατερίνα , Μουσείο Φυσικής Ιστορίας
2. Doran Roza, ISA
3. Fransis University of Boyar
4.Κουρκουμέλη Χριστίνα ,Καθηγήτρια Παν/μίου Αθηνών
5.Λαζούδης Άγγελος Επιστημονικός Συνεργάτης της Ελληνογερμανικής Αγωγής
6.Νεοφώτιστος Γεώργιος ,Εντεταλμένος Επικ.Καθηγητής Παν/μίου Κρήτης
7.Παπαμαστοράκης Ιωάννης, Καθηγητής Παν/μίου Κρήτης
8.Σωτηρίου Σοφοκλής, Επιστημονικός Συνεργάτης της Ελληνογερμανικής Αγωγής
9.Τσουρλιδάκη Ελευθερία, Επιστημονική Συνεργάτης της Ελληνογερμανικής Αγωγής