ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΡΕΘΥΜΝΟ

Το 16ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου φιλοξένησε τους εταίρους στο πλαίσιο του προγράμματος «OUT OF THE BOX»

Την εβδομάδα 13-17 Μαρτίου 2022, το 16ο Δ.Σ. Ρεθύμνου οργάνωσε τη διεθνή συνάντηση και φιλοξενία εκπαιδευτικών στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ KA2 με τίτλο: «OUT OF THE BOX Ready to use classroom tools for non-violent communication and creative thinking», (Έξω από το κουτί – Έτοιμα προς χρήση εργαλεία για την μη βίαιη επικοινωνία και δημιουργική σκέψη). Οι χώρες που συμμετέχουν, μαζί με την Ελλάδα, είναι το Βέλγιο, ως συντονίστρια χώρα, η Ρουμανία, η Λιθουανία και η Κύπρος, η οποία όμως λόγω περιορισμών πανδημίας δεν κατάφερε να στείλει αντιπροσωπία.

Στόχος του προγράμματος είναι οι μαθητές μέσα από παρεμβάσεις, δραστηριότητες και παιχνίδια, να αναπτύξουν μη βίαιες δεξιότητες επικοινωνίας και δεξιότητες που υποστηρίζουν λογικές στρατηγικές και δημιουργική σκέψη. Ο στόχος της διεθνούς συνάντησης στο Ρέθυμνο ήταν η ολοκλήρωση και η υλοποίηση εργαλειοθήκης, του αναφερόμενου και ως «κουτιού/box» για τη μη βίαιη επικοινωνία, καθώς και ο σχεδιασμός φυλλαδίου ενημέρωσης των γονέων σχετικά με τα εργαλεία αυτά.

Οι ομάδες των τριών χωρών έφτασαν αργά το βράδυ της Κυριακής 13 Μαρτίου στο Ρέθυμνο. Την Δευτέρα 14 Μαρτίου, το πρωί, τους υποδεχτήκαμε στο σχολείο μας. Το πρόγραμμα περιλάμβανε καλωσόρισμα, ξενάγηση στους χώρους του σχολείου και παρουσίαση ενός θεατρικού με θέμα το διαδικτυακό bullying, από τους μαθητές. Λόγω έλλειψης υποδομών στο σχολείο μας, όλες οι υπόλοιπες εργασίες πραγματοποιήθηκαν στο χώρο του «Ξενία», που μας παραχωρήθηκε από το Πανεπιστήμιο Κρήτης και στο «Σπίτι του Πολιτισμού» που μας παραχωρήθηκε από το δήμο Ρεθύμνου.

Μετά το καλωσόρισμα, οι εργασίες συνεχίστηκαν στο «Ξενία». Εκεί παρακολουθήσαμε τη βιωματική παρουσίαση του Κέντρου Πρόληψης Π.Ε. Ρεθύμνου με θέμα : « Η διαχείριση των συγκρούσεων στο σχολικό πλαίσιο» με ομιλητή τον κοινωνιολόγο Πολύβιο Ψήνα.

Ακολούθησε το εργαστηριακό μέρος της φιλοξενίας, το οποίο ως πρώτο στάδιο περιλάμβανε μία περιεκτική και πολύπλευρη αξιολόγηση των δραστηριοτήτων που μέχρι τώρα έχουν συλλέξει όλες οι χώρες σε ένα ηλεκτρονικό «κουτί». Μεταξύ της πρώτης συνάντησης των χωρών στο Βέλγιο τον περασμένο Οκτώβριο και μέχρι αυτήν την συνάντηση, όλες οι χώρες είχαν το χρονικό περιθώριο να μοιραστούν μεταξύ τους καλές πρακτικές για την μη βίαιη επικοινωνία και να τις εφαρμόσουν.

Σε δεύτερο χρόνο, οι εργασίες συνεχίστηκαν δουλεύοντας σε τρεις ομάδες. Η μια ομάδα ήταν υπεύθυνη για την οργάνωση και βελτίωση του «κουτιού» καθώς και για το πώς θα είναι η έντυπη μορφή του. Η δεύτερη ομάδα ήταν υπεύθυνη για την δημιουργία φυλλαδίων που θα μοιραστούν στους γονείς και θα τους ενημερώνουν για τις καλές πρακτικές που μπορούν να εφαρμόζουν και οι ίδιοι για μη βίαιη επικοινωνία. Η τρίτη ομάδα ήταν υπεύθυνη για τη οργάνωση δραστηριοτήτων την ημέρα παρουσίασης του προγράμματος στους μαθητές.

Σε κάθε συνάντηση, οι εργασίες ολοκληρωνόντουσαν με κάθε χώρα να παρουσιάζει μέσω της τεχνικής της δραματοποίησης, πραγματικές καταστάσεις με δύο εκδοχές, τη βίαιη και τη μη βίαιη επικοινωνία.

Την δεύτερη μέρα των εργασιών, Τρίτη 15 Μαρτίου, συναντηθήκαμε στο «Σπίτι του Πολιτισμού». Εκεί μας καλωσόρισε ο Δήμαρχος, Γεώργιος Μαρινάκης και ο αντιδήμαρχος του Τμήματος Παιδείας & Συντονισμού Δημοτικών Υπηρεσιών και Καινοτομίας, Γεώργιος Γεωργαλής. Ο κος Μαρινάκης στο χαιρετισμό του τόνισε την κοινωνική ανάγκη να υπάρχουν εκπαιδευτικοί και μαθητές που καθημερινά αγωνίζονται για ένα καλύτερο σχολείο, με όσα μέσα διαθέτουν, και την ανάγκη για πραγματική παιδεία, όπου τα παιδιά θα έχουν μόρφωση, θα επιδεικνύουν σεβασμό και θα επιλύουν τις οποιαδήποτε διαφορές τους με διάλογο. Ο κος Γεωργαλής αναφέρθηκε στο ρόλο του Τμήματος Παιδείας στα σχολεία του Δήμου Ρεθύμνου.

Η συνάντηση στο Σπίτι του Πολιτισμού ολοκληρώθηκε με τον εκπαιδευτικό του σχολείου μας, Ορφανουδάκη Στυλιανό, ο οποίος παρουσίασε το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδος, τονίζοντας διαφορές και ομοιότητες που έχει με άλλα εκπαιδευτικά συστήματα. Την συνάντηση αυτήν παρακολούθησαν και οι μαθητές της έκτης τάξης του σχολείου μας. Μετά το τέλος των παρουσιάσεων, οι ομάδες επισκέφθηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου αλλά και τον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού.

Την Τετάρτη 16 Μαρτίου, το πρόγραμμα ξεκίνησε με την ομιλία του καθηγητή του Τμήματος Προσχολικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης, κύριο Μανωλίτση Γεώργιο στο χώρο του «Ξενία». Το θέμα της ομιλίας ήταν : «School-wide Positive Behavior Support: An educational framework for promoting well-being in schools», «Η Θετική Συμπεριφορά σε όλο το σχολείο. Υποστήριξη: Ένα Εκπαιδευτικό Πλαίσιο για την Προώθηση της Ευημερίας στα Σχολεία.» Το πρόγραμμα της ημέρας συμπεριλάμβανε ξενάγηση στη Παλιά Πόλη και την Φορτέτζα, ενώ αργότερα ακολούθησαν τα εργαστήρια των μεικτών ομάδων εργασίας προς ολοκλήρωση των εκκρεμοτήτων.

Την τέταρτη και τελευταία ημέρα, Πέμπτη 17 Μαρτίου, το πρόγραμμα επικεντρώθηκε στην παρουσίαση της τεχνικής του «Συμβουλίου της Τάξης/Σχολείου», από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας, Απόστολο Αδαμίδη και Ανέστη Δεληγιάννη.

Αρχικά, οι δύο εκπαιδευτικοί μάς παρουσίασαν σε θεωρητική βάση το «Συμβούλιο της Τάξης/Σχολείου», εμπνευσμένο από την παιδαγωγική Célestin Freinet, ενώ στη συνέχεια αναπαραστήσαμε βιωματικά την τεχνική. Έτσι, γνώρισαν όλοι οι εταίροι ένα σημαντικό εργαλείο για το πως μπορούν να επιλυθούν συγκρούσεις στο πλαίσιο μιας συνέλευση τάξης/σχολείου. Οι εργασίες του προγράμματος ολοκληρώθηκαν παρουσιάζοντας η κάθε μεικτή ομάδα εργασίας τις προτάσεις που είχε ετοιμάσει όλες τις προηγούμενες ημέρες.

Η διεθνής συνάντηση με τους εταίρους ολοκληρώθηκε με το αποχαιρετιστήριο γεύμα που πρόσφερε το σχολείο μας, σε κεντρικό εστιατόριο της πόλης μας. Στο τέλος, το ραντεβού ανανεώθηκε για τη Ρουμανία, όπου θα πραγματοποιηθεί η επόμενη συνάντηση στις αρχές φθινοπώρου, και οι εργασίες θα έχουν ως επίκεντρο την ανάπτυξη δημιουργικής σκέψης.