Στο περιφερειακό συμβούλιο στις 14 Δεκέμβρη, στη συζήτηση της τεχνικής έκθεσης – υπομνήματος του Υπουργείου Υποδομών, αναφορικά με τις «αντιρρήσεις» των τοπικών φορέων για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τα τμήματα του ΒΟΑΚ μέσα στις 3 πόλεις Ηράκλειο – Ρέθυμνο – Χανιά, ο Νίκος Μανουσάκης, περιφερειακός σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης Κρήτης τοποθετήθηκε ως εξής:
«Επανερχόμαστε σήμερα στο ζήτημα των παρακάμψεων των τριών πόλεων (Ηράκλειο – Ρέθυμνο – Χανιά) για έκφραση γνώμης επί των τροποποιήσεων, σύμφωνα με την τεχνική έκθεση για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τα τμήματα του ΒΟΑΚ μέσα στις 3 πόλεις Ηράκλειο – Ρέθυμνο – Χανιά.
Προσωπικά διερωτώμαι αν υπάρχει κάποιος ουσιαστικός λόγος γι’ αυτή τη συζήτηση. Κι αυτό γιατί είναι δεδομένο ότι το «καλάθι» που μας στέλνει πίσω το Υπουργείο είναι άδειο!
Για την κυβέρνηση καμία αξία δεν έχουν οι απόψεις του λαϊκού παράγοντα, οι προτάσεις και οι επεξεργασίες που έγιναν. Όλες πήγαν στον «κάλαθο των αχρήστων! Ή για να ακριβολογώ σχεδόν όλες. Μόνο και μόνο για να κρατηθούν τα προσχήματα και για να αμβλύνουν κάπως τη λαϊκή δυσαρέσκεια και τις διαμαρτυρίες, πήραν υπόψη ορισμένες παρατηρήσεις στο Ηράκλειο («Κακό Όρος»). Και βέβαια αυτός ο ελιγμός της κυβέρνησης να δεχτεί την κατασκευή σήραγγας στο «Κακό Όρος» έγινε κάτω από τη λαϊκή πίεση και από τον «φόβο των Ιουδαίων».
Αποδεικνύεται πέρα από κάθε αμφιβολία η ορθότητα των εκτιμήσεων και των θέσεων της Λαϊκής Συσπείρωσης ότι και η σημερινή κυβέρνηση όπως και οι προηγούμενες δεν ενδιαφέρονται να κατασκευάσουν ένα δρόμο που θα ανταποκρίνεται στο δικαίωμα του κρητικού λαού στην ασφαλή, σύντομη, οικονομική μετακίνηση, με ελεύθερη πρόσβαση.
Αν αυτός ήταν ο σκοπός τους θα το είχαν κάνει τα προηγούμενα χρόνια. Κάνουν τώρα τον ΒΟΑΚ γιατί έρχεται να κουμπώσει με τις καινούριες απαιτήσεις της καπιταλιστικής ανάπτυξης στην Κρήτη και να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της μεγαλύτερης κερδοφορίας του κεφαλαίου. Και φυσικά δε χάνουν την ευκαιρία να «γδάρουν» τον κρητικό λαό προς όφελος των κατασκευαστριών εταιρειών. Τόσο όσο αφορά την κατασκευή του ΒΟΑΚ όσο και τη χρήση του.
Κάτω από αυτό το πρίσμα πρέπει να δούμε και τα ζητήματα που έχουν προκύψει με αφορμή τη χάραξη του νέου ΒΟΑΚ, αλλά και γενικότερα τα κυκλοφοριακά προβλήματα που προκύπτουν στις 3 μεγάλες πόλεις.
Είναι ξεκάθαρη η επιδίωξη του σχεδιασμού αυτού να εγκλωβίσει τις αστικές μετακινήσεις στα πλαίσια του κλειστού αυτοκινητόδρομου έτσι ώστε να εξασφαλιστούν σίγουρα κέρδη στην εταιρεία διαχείρισης.
Υπάρχει κάτι που να αποδείχνει το αντίθετο από αυτό που λέμε; Μήπως έγινε δεκτό έστω κι ένα αίτημα που θα έλυνε προβλήματα, ας πούμε αυτά με την παράκαμψη του Ρεθύμνου; Και οι τρεις κόμβοι που υπάρχουν είναι ακατάλληλοι και άκρως επικίνδυνοι για την ασφάλεια των οδηγών και χρειάζονται διάφορες παρεμβάσεις. Επιπλέον, δε δίνεται λύση στο πρόβλημα της διευθέτησης των υδραυλικών και της απορροής των όμβριων στον κόμβο του Αμαρίου που είναι κάτω από τη στάθμη της θάλασσας. Σε κάθε δυνατή νεροποντή η πίεση του νερού σηκώνει τα καπάκια των φρεατίων, προκαλώντας μεγάλους κινδύνους.
Και, βέβαια, το κυριότερο ζήτημα, αυτό του περιφερειακού, παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες. Μιλάνε για κάποιες μελέτες γενικά και μάλλον αόριστα για τη χρηματοδότησή τους και ούτε λόγος για την υλοποίηση του έργου αυτού, που είναι ζωτικής σημασίας για την πόλη του Ρέθυμνου και θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια.
Και όταν μιλάμε για περιφερειακό του Ρεθύμνου να είμαστε καθαροί! Μιλάμε από τον κόμβο του Ατσιπόπουλου μέχρι τον κόμβο του Αμαρίου. Κάθε άλλη λύση είναι μεσοβέζικη και δεν πρόκειται να δώσει καμία λύση σ’ αυτή την πολύπαθη πόλη, έτσι όπως τη διαμόρφωσαν τα διάφορα επιχειρηματικά συμφέροντα εδώ και χρόνια. Ένας «σωρός τσιμέντο» και με έναν κεντρικό δρόμο για να εξυπηρετήσει δεκάδες χιλιάδες κατοίκους, επισκέπτες και τουρίστες καθημερινά.
Και ακόμη πιο σοβαρά είναι τα προβλήματα, που όλοι γνωρίζετε ότι προκύπτουν – τα κυβερνητικά επιτελεία τα γνωρίζουν ακόμη καλύτερα- για την Πολιτική Προστασία και τον κίνδυνο για μεγάλες καταστροφές, πρώτα και κύρια για τη ζωή των κατοίκων του Ρεθύμνου σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, αφού δεν υπάρχει τρόπος διαφυγής με τις κατάλληλες προδιαγραφές.
Αυτή η πολιτική δεν είναι απλώς αντιλαϊκή. Είναι εγκληματική! Και δυστυχώς πέρα από τις ευθύνες των κυβερνήσεων, ευθύνες υπάρχουν διαχρονικά και στις εκάστοτε τοπικές διοικήσεις α’ και β’ βαθμού, που γίνονται το «κανάλι» για να περάσει αυτή η πολιτική. Με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο αποπροσανατολίζουν τον κόσμο με τεχνικά ζητήματα, με ακαταλαβίστικες διαδικασίες, με τη λογική του «εφικτού» κτλ. Όμως το ζήτημα είναι καθαρά πολιτικό και ας απαντήσουν στον ρεθεμνιώτικο λαό αν υπάρχει πολιτική βούληση για να δοθεί λύση σε αυτά τα ζητήματα.
Σε κάθε περίπτωση η Λαϊκή Συσπείρωση απορρίπτει αυτούς τους σχεδιασμούς και την τεχνική έκθεση της κυβέρνησης, όπως απέρριψε και τους σχεδιασμούς για τα υφιστάμενα τμήματα των παρακάμψεων των πόλεων.
Ο ρεθεμνιώτικος και συνολικά ο κρητικός λαός δικαιούται έναν ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, με συνδετήριους άξονες Βορρά – Νότο και συνολικά ένα οδικό δίκτυο σύγχρονο ασφαλές που να καλύπτει όλες τις σύγχρονες ανάγκες του. Η χρηματοδότηση – κατασκευή – συντήρηση και λειτουργία του να είναι στην αποκλειστική ευθύνη του κράτους, με ελεύθερη πρόσβαση, χωρίς διόδια ή άλλης μορφής εκμετάλλευση, με σεβασμό στο περιβάλλον.
Σε μια τέτοια κατεύθυνση καλούμε τον λαό να παλέψει».
Ο περιφερειακός σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης Κρήτης
Μανουσάκης Νίκος