Blog Σελίδα 3

Ο Κύκλος των Χριστουγέννων στην Κρήτη

του Θοδωρή Ρηγινιώτη

Αν θέλουμε να μιλήσουμε, όχι για «τα ήθη και τα έθιμα», αλλά για το ήθος και τα έθιμα των Χριστουγέννων στην Κρήτη – και μάλιστα την παραδοσιακή Κρήτη – πρέπει να έχομε υπ’ όψιν μας πρώτα πρώτα τα εξής:

α) Τα παραδοσιακά ελληνικά Χριστούγεννα είναι όμοια σε όλα τα μέρη της Ελλάδας, καθώς και στις περιοχές που (για ιστορικούς λόγους) ποτέ δεν μπήκαν στο ελληνικό κράτος, όπως ο Πόντος, η Καππαδοκία, η Βόρ. Ήπειρος κ.λ.π. Παρά τις μικροδιαφορές στα έθιμα από τόπο σε τόπο, η βάση είναι κοινή: εκκλησιασμός, κάλαντα, γλυκά, φαγητά και βασιλόπιτα, αναμονή του άη Βασίλη, καλικάντζαροι, αγιασμός των υδάτων και φώτισμα (για ευλογία και ομαλότητα) με το «Μεγάλο Αγιασμό» των σπιτιών, των περβολιών και γενικά όλων των χώρων γύρω από τους οποίους κινούνταν η ζωή της οικογένειας.

Τα περισσότερα από τα έθιμα αυτά έχουν αρχαιοελληνική ή ρωμαϊκή προέλευση και παρέμειναν στη ζωή του ελληνικού χωριού με νέο, χριστιανικό, ένδυμα, γιατί εξυπηρετούσαν την ανάγκη των ανθρώπων να δώσουν νόημα στον κόσμο και να νιώσουν ασφάλεια για τη ζωή και τη σοδιά τους (θέμα επιβίωσης) αναθέτοντας την προστασία τους στις ανώτερες δυνάμεις που, ουσιαστικά, προσωποποιούσαν συμβολικά τη φύση –θα τα πούμε και παρακάτω αυτά.

β) Τα παραδοσιακά μας Χριστούγεννα είναι, σε μεγάλο βαθμό, μια διαφορετική γιορτή από τα σύγχρονα (ίδια σε όλο τον κόσμο) Χριστούγεννα που έχει πλέον στο νου του ο «εκσυγχρονισμένος» καταναλωτής νεοέλληνας και της πόλης και του χωριού (αφού και οι δύο διαπαιδαγωγούνται και καθοδηγούνται στην καθημερινή τους ζωή από τη διαφήμιση και τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα).

Ας δούμε μερικές βασικές διαφορές:

1. Η θρησκευτική γιορτή

Χριστούγεννα

Τα παλαιά Χριστούγεννα (ή μάλλον το Δωδεκάμερο) είχαν σημαντικό θρησκευτικό χαρακτήρα:

Ξεκινώντας από τη «Μικρή Σαρακοστή», το «Σαραντάημερο» (που άρχιζε την επαύριο της εορτής τ’ αγιού Φιλίππου, 14 Νοεμβρίου, που φιλεί η πηλιά το πέλαγος, δηλαδή δύει η πούλια στο Λυβικό Πέλαγος, και είναι γεμάτο εορτές και σκόλες) με την ψαροφαγία εκτός Τετάρτης και Παρασκευής ώς τ’ αγίου Σπυριδόνου (12 Δεκεμβρίου) ή τ’ άη Λευτέρη (15 Δεκεμβρίου), καταλήγαμε στον εκκλησιασμό και τη Θεία Κοινωνία την ημέρα των Χριστουγέννων και σ’ ένα γιορταστικό τραπέζι με ιδιαίτερη σημασία –αφού νηστεύαμε για σαράντα μέρες κι αφού, έτσι κι αλλιώς, το κρέας δεν ήταν και τόσο συνηθισμένο στη διατροφή των παππουδοκεράδω μας (των παππούδων και των γιαγιάδων μας).

Σε χωριά της επαρχίας Αμαρίου μάλιστα (ας μιλήσουμε για Κρήτη) τη νύχτα της παραμονής των Χριστουγέννων βάζανε λίγη κοινή ζύμη σ’ ένα πιάτο και κάποια στιγμή, ενώ βεγγερίζανε (ξενυχτούσαν συζητώντας) περιμένοντας, η ζύμη ανέβαινε και γινόταν προζύμι. Τότε, κατά την πίστη των ανθρώπων, ήταν η ώρα που γεννάται ο Χριστός (ο Χριστός γεννάται κι ανασταίνεται κάθε χρόνο, γιατί για την Εκκλησία ο χρόνος έχει άλλους συμβολισμούς).

(Παρένθεση: στην Κρήτη λέγαμε Χριστόγεννα και όχι Χριστούγεννα.)

Ο άη Βασίλης

Προχωρώντας στην ημέρα τ’ άη Βασιλειού (πρωτοχρονιά) έχουμε την προσμονή ενός ταπεινού και καλού Έλληνα αγίου με τα μαύρα γένια και το σκούρο φτωχό ράσο, που έρχεται από την Καισάρεια της Καππαδοκίας (Μικρά Ασία) να ευλογήσει τα σπιτικά μας και να πάρει το δικό του κομμάτι από τη βασιλόπιτα (βγάζομε ένα του Χριστού, ένα τση Παναγίας, ένα τ’ άη Βασιλειού, ένα του φτωχού, ένα του σπιθιού, και μετά τα δικά μας –αν πέσει το φλουρί του Χριστού, τση Παναγίας ή τ’ άη Βασιλειού, το δίνομε στην εκκλησία).

Αυτός είναι ο άγιος Βασίλειος, ο φιλάνθρωπος επίσκοπος του 4ου αιώνα μ.Χ., ο άνθρωπος των γραμμάτων ο ταπεινός και θαυματουργός (ένας από τους Τρεις Ιεράρχες), και όχι ο πονηρούλης Santa Claus που εισήχθη από την Αμερική για να διαφημίσει αναψυκτικά και την πραμάτεια των εμπόρων. Καλός είναι κι αυτός (με την άσπρη γενειάδα και το βαθύ γέλιο και την ταλαιπωρία του –λόγω κοιλίτσας– να χωρέσει από τις καμινάδες), αλλά ο δικός μας, ο ρωμιός άγιος, είναι πιο άγιος, πιο βαθύς (σε νόημα), λιγότερο διαφημιστικός αλλά όχι λιγότερο αξιαγάπητος.

Για την ιστορία αναφέρω ότι ο Santa Claus, ο ευρωπαϊκός «Πατέρας των Χριστουγέννων», αντιστοιχεί στον άγιο Νικόλαο και για όλες τις χώρες (εκτός από την Ελλάδα) επισκέπτεται τα σπίτια τα Χριστούγεννα. Εμείς τον δεχόμαστε την πρωτοχρονιά, γιατί είναι η μέρα της εορτής του αγίου Βασιλείου, που είναι ο δικός μας «Πατέρας των Χριστουγέννων». Η μορφή του Santa Claus που ξέρουμε πλέον όλοι διαμορφώθηκε από τον αμερικανό σκιτσογράφο Τόμας Ναστ το 1862, με βάση παλαιότερες ευρωπαϊκές παραδόσεις, ενώ το κόκκινο χρώμα της στολής του το πήρε εξαιτίας του κόκκινου χρώματος γνωστού αμερικάνικου αναψυκτικού που χρησιμοποίησε τη μορφή του σε διαφημίσεις. Αρχικά ήταν ντυμένος στα χρώματα του ουράνιου τόξου.

[Για τον Έλληνα άη Βασίλη βλ. το βιβλίο του Δημήτρη Λουκάτου Χριστουγεννιάτικα και των Γιορτών, σελ. 119-123, ενώ ενδιαφέρουσα αναφορά στο Santa Claus (άγ. Νικόλαο) βλ. στο εξαίρετο παιδικό μυθιστόρημα του Τζόστεν Γκάαρντερ Το Μυστήριο των Χριστουγέννων].

Τ’ Αγιασμού

Την παραμονή τ’ Αγιασμού (των Φώτων –η λέξη στην Κρήτη προφέρεται με τέσσερις συλλαβές: τ’ Α-γι-α-σμού) πάλι νήστεια (ούτε λάδι), γιατί αύριο θα πιούμε Μεγάλο Αγιασμό, που παρομοιάζεται στη σκέψη του λαού μας (υπερβολικά βέβαια) με τη Θεία Μετάληψη!

Από τον Αγιασμό αυτό θα φωτίσει ο παπάς όλο το χωριό και θα φυλάξει κι ένα μπουκάλι μέσα στο Ιερό της εκκλησίας για να ξαναπιούμε μετά από μήνες, τη Μεγάλη Παρασκευή, και ν’ αντέξομε τη φοβερή νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας (ο αγιασμός, ως γνωστόν, δεν χαλάει όσα χρόνια κι αν μείνει, αν όμως η νοικοκερά θέλει να κρατήσει στο σπίτι της Μεγάλο Αγιασμό πρέπει, κατά την παράδοση, να του ’χει μέρα νύχτα καντήλι αναμμένο και, όποιος πιει, να ’χει νηστέψει τρεις μέρες το λάδι).

Την ημέρα τ’ Αγιασμού (ανήμερα των Φώτων) πρέπει, κατά την κρητική παράδοση (όχι την εκκλησιαστική), όλοι να φάνε κρέας για να τιμήσουν την εορτή και, αν κάποιος είναι φτωχός και δεν έχει, να δακάσει το δαχτύλι ντου και να πιπιλήσει μια σταλέ αίμα.

2. Ο έμψυχος κόσμος

Ο κόσμος, όπως τον φανταζόταν ο παραδοσιακός μας άνθρωπος (από την αρχαιότητα ίσαμε τη σύγχρονη εποχή), ήταν ένας κόσμος εμψυχωμένος από θεϊκά και δαιμονικά πνεύματα: αγίους, αγγέλους, δαιμόνους (μακριά από μας, έλεγε πάντα ο παλιός Κρητικός όταν τους ανέφερε), καθώς και νεράιδες κ.τ.λ..

Οι καρακατζόληδες

Τα Χριστόγεννα ήταν μια εποχή κρίσιμη για την επαφή ανάμεσα στον ορατό κόσμο και τον αόρατο [άλλη μια τέτοια εποχή είναι από την Κυριακή του Πάσχα ώς την ημέρα τση Γονοκλισάς (Πεντηκοστή), οπότε, κατά το θρύλο, οι ψυχές των αποθαμένω περπατούνε στον απάνω κόσμο –χωρίς όμως να γίνονται φαντάσματα και να τις βλέπουν οι ζωντανοί, οι οποίοι απλώς πρέπει τότε να προσεύχονται περισσότερο για τους νεκρους τους]. Ήταν τόσο κρίσιμη περίοδος γιατί, εκτός από το ότι εβγήκε κι επορπάτηξεν ο Κύριος στον κόσμο (όπως αναφέρουν τα κάλαντα), τότε βγαίνουν οι καρακατζόληδες ή καρκατσόλοι (καλικάντζαροι), αρχαία δαιμόνια σχετικά με τα φαντάσματα των νεκρών ή με τις ξωτικές δυνάμεις του χειμώνα, που πήραν περίπου χριστιανικό περιεχόμενο και αντίστοιχά τους υπάρχουν σ’ όλους του ευρωπαϊκούς λαούς.

Στην Κρήτη δεν καταγράφεται, απ’ όσο ξέρω, η δοξασία άλλων περιοχών της Ελλάδας ότι οι καλικάντζαροι ζουν όλο το χρόνο στα έγκατα της γης πριονίζοντας (ή ροκανίζοντας) το μεγάλο δέντρο που βαστάει και στηρίζει τον κόσμο (το οποίο ξαναθρέφεται όσο τα παγανά τούτα κυκλοφορούν ανάμεσά μας κι έτσι δεν πέφτει ποτέ). Η κρητική άποψη για τα καρακατζόλια είναι ότι τα παιδιά που γεννιούνται την ημέρα τω Χριστουγέννω (άρα έχουνε συλληφθεί την ημέρα του Ευαγγελισμού, που καλό είναι, από σεβασμό στην Παναγία, να αποφεύγει κανείς την ερωτική πράξη) μεταμορφώνονται σε καρακατζόληδες κάθε χρόνο την παραμονή των Χριστουγέννων και, την ημέρα τ’ Αγιασμού (όπου ο καθαγιασμός της φύσης διώχνει όλα τα κακά –αρχαία δοξασία κι αυτό), ξαναγίνονται άνθρωποι –αυτό συνεχίζεται κι όταν μεγαλώνουν.

[Για τους καλικάντζαρους βλ. τα σχετικά κεφάλαια στο κλασικό δίτομο έργο του Νικολάου Πολίτη Παραδόσεις (με πολλές ερμηνείες, σχόλια, διηγήσεις από όλη την Ελλάδα), καθώς και το βιβλίο της Ευαγγελίας Κ. Φραγκάκι Συμβολή στα Λαογραφικά της Κρήτης].

Τα ζώα που μιλούνε – ο καθαγιασμός του νερού

Εξάλλου τη νύχτα της παραμονής τ’ Αγιασμού, κατά την κρητική παράδοση, τα ζώα μιλούνε, αλλά ο άνθρωπος που θα κρυφτεί, από αυθάδη περιέργεια, για να τ’ ακούσει, μένει ανάπηρος ή κάποια άλλη συμφορά παθαίνει (οι αρχαίοι θα έλεγαν ότι διέπραξε ύβριν, θέλησε δηλαδή να μπει στο χώρο του θεϊκού).

Τέλος, πρέπει να πούμε ότι το νερό, κατά τους παππούδες μας (αρχαία δοξασία κι αυτό), δεν είναι ακίνδυνο αλλά κατοικείται από επικίνδυνα πνεύματα με νεραϊδική φύση (δηλαδή δαιμονική, γιατί οι νεράιδες στις ελληνικές παραδόσεις είναι μόνο κακά πνεύματα). Γι’ αυτό π.χ. αν κάποιος βρει νερό σε γούρνα τη νύχτα και θέλει να πιει, πρέπει να το αναταράξει πρώτα με το χέρι του για να «ξυπνήσει» το νερό και να μην αγριέψουν οι μυστηριώδεις κάτοικοί του.

Έτσι, η μετατροπή του σε αγίασμα την ημέρα των Φώτων, εκτός από τον εξορκισμό των καλικαντζάρων, εξορκίζει και αυτά τα πνεύματα και ευλογεί το νερό.

Ένα σχόλιο

Η δεισιδαιμονία αυτή των απλών παλαιών ανθρώπων (ένδειξη αθωότητας) δεν υπήρχε βέβαια σε όλους. Πολλοί όχι μόνο δεν πίστευαν στα «πνευματικά», αλλά και χρησιμοποιούσαν το φόβο των υπόλοιπων για να κάνουν τη νύχτα την ύποπτη δουλειά τους (να κλέψουν, ν’ απομακρύνουν τους περαστικούς από το περβόλι τους, να πάνε ανενόχλητοι στο σπίτι της αγαπημένης τους ή και απλώς να σπάσουν πλάκα). Ωστόσο, γενικά η κοσμοεικόνα αυτή αποδεικνύει την ιδέα του παλαιού ανθρώπου ότι ο ίδιος είναι μέρος της φύσης και ότι όλα τα πλάσματα και τα πράγμα τα έχουν ψυχή και προσωπικότητα που πρέπει να γίνεται σεβαστή, όχι να τα εκμεταλλευόμαστε μέχρις εσχάτων για το οικονομικό κέρδος μας.

Για τον παλαιό άνθρωπο (όχι για όλους, αλλά για τους φρόνιμους και γνωστικούς, δηλαδή τους συνετούς και σοφούς) έπρεπε να φερόμαστε στα ζώα και στα δέντρα, αλλά και στα σπίτια ακόμη, με αγάπη και ευγνωμοσύνη και κάθε οικολογική καταστροφή (συνέπεια της απληστίας μας) θα ήταν όχι απλώς απαράδεκτη, αλλά και αμαρτία, γιατί θα σήμαινε βλασφημία προς την Κτίση και το Δημιουργό της, το Θεό.

3. Ανθρωπος και φύση

Αυτή η οικολογική συνείδηση του παλαιού ανθρώπου (που υπήρχε σε όλους τους λαούς μέχρι που ο σύγχρονος πολιτισμός, μαζί με τα θετικά που αναμφίβολα έχει, έφερε και την αντίληψη της εκμετάλλευσης της φύσης) είναι η τρίτη διαφορά ανάμεσα στα παραδοσιακά Χριστούγεννα και τα σύγχρονα. Τα Χριστούγεννα εκείνα εορτάζονταν με έθιμα σχετικά με τη γη, την παραγωγή και γενικά τις βασικές ανάγκες του ανθρώπου.

Ας δούμε μερικά παραδείγματα:

Τα κάλαντα

Τα κάλαντα (αρχαίο έθιμο σχετικό με την αρχή του χρόνου), κάλαντρα στην κρητική διάλεκτο, είναι τραγούδια που, με αφορμή το θρησκευτικό περιεχόμενο της εορτής, ζητουν φιλοδωρήματα για τους τραγουδιστές, τους καλαντράδες. Η βάση των παραδοσιακών καλάντων σε όλη την Ελλάδα είναι κοινή: αφού λένε για την εορτή, περνάνε στα παινέματα (επαίνους) για το νοικοκύρη, την «κερά», το γιο και τη θυγατέρα, με στίχους που είναι ένας ποταμός από εικόνες εκπληκτικής ομορφιάς, γεμάτες όμορφες κοπελιές, ξομπλιαστές, υφαντά, γραμματικούς με χρυσά κοντύλια (μολύβια), σπαθιά και ευαγγέλια κ.λ.π. (που τα σημερινά παιδιά της πολυκατοικίας και της τηλεόρασης, χωρίς να φταίνε βέβαια τα ίδια, μάλλον δεν θα τα καταλάβαιναν καν), και καταλήγουν στα δοσίματα: γ-ή απάκι γ-ή λουκάνικο γ-ή από λαγού κομμάτι, γ-ή από τη μαύρη όρνιθα κιανένα-ν-αβγουλάκι, κι αν είν’ κι απού τη γαλανή (άσπρη) ας είν’ και ζευγαράκι (δύο αβγά). Κι απού το λαδοπίθαρο κιαμια οκά λαδάκι, κι αν είν’ και περισσότερο, κρατούμε μεις τ’ ασκάκι (να το βάλουμε)…
Όχι εφετζίδικα δώρα, όχι εμπορεύματα, αλλά είδη πρώτης ανάγκης!

Κάλαντα λέμε την παραμονή τω Χριστουγέννω, την παραμονή τ’ άη Βασιλειού και την παραμονή τ’ Αγιασμού. Ειδικά κάλαντα υπήρχαν και για το Σαββάτο του Λαζάρου, καθώς και για την πρώτη του Μάρτη (αρχαία πρωτοχρονιά), αλλά σπάνια τα συναντούσες στην Κρήτη ήδη από αρκετά χρόνια.

[Πανέμορφα κρητικά κάλαντα βλ. στο βιβλίο του Σταμάτη Αποστολάκη Ριζίτικα – Τα δημοτικά τραγούδια της Κρήτης, εκδ. Γνώσεις 1995. Επίσης ηχογράφηση στο δίσκο του Κ. Μουντάκη «Έτσι Τραγουδάει η Κρήτη, νο 1» και σε ειδικό δίσκο της Δόμνας Σαμίου με κάλαντα από όλη την Ελλάδα.]

Τα χοιροσφάγια

Την παραμονή των Χριστουγέννων στα χωριά της Κρήτης εσφάζανε τσι χοίρους (αρχαία χοιροσφάγια), αναθρεμμένους από τον κάθε νοικοκύρη κυρίως με βελάνια (βελανίδια) και χουμά (τον ορρό του γάλακτος που μένει από την τυροκόμηση, μέσα στο οποίο όμως ρίχνανε και λάδια που έμεναν στα τσικάλια κι έτσι ο χουμάς γινόταν ζουμί –ένα ιδιαίτερα θρεπτικό μίγμα για πόση). Από το χοιρινό κρέας παρασκευάζονταν οματές (ή, στην ανατολική Κρήτη, ομαθιές), τσιλαδιά (με τη χοιροκεφαλή, η λεγόμενη πηχτή), απάκια (λουρίδες ψαχνού κρέατος καπνισμένες στο τζάκι, συχνά με φασκομηλιές και άλλα μυρωδικά βότανα), λουκάνικα, σύγλινα (κομμάτια κρέας μισοβρασμένα και αποθηκευμένα σε κουρούπι (κιούπι) μαζί με τη γλίνα (το λίπος) που τα βοηθούσε να διατηρηθούν πολλούς μήνες –μετά γίνονταν σφουγγάτο (ομελέτα) ή μαγειρεύονταν με πατάτες κ.λ.π.. Στα Χανιά όμως σύγλινα λένε τ’ απάκια) κ.λ.π.

Το χοιρινό κρέας ήταν εξαιρετικά σημαντικό, ιδίως γιατί μπορούσε να αποθηκευτεί εφοδιάζοντας την οικογένεια με κρέας για πολύν καιρό. Επίσης «έκανε δυο φαητά», αφού έβγαζε πολύ λάδι (από το λίπος που έλιωνε κατά το μαγείρεμα) με το οποίο μαγείρευαν έπειτα χόρτα ή πατάτες κάνοντάς τα νοστιμότερα.

Υπ’ όψιν ότι ο χοίρος είναι θεριό, άγριο, δυνατό και επικίνδυνο, και, συνεπώς, ήταν πολύ δύσκολο να σφαγεί, κυρίως αν ήταν μεγάλος –και έπρεπε να είναι αρκετά μεγάλος, για τους λόγους που αναφέραμε παραπάνω. Το σφάξιμό του ήταν δουλειά πολλών αντρών μαζί, που τον κρατούσαν και ένας, έμπειρος, του κάθιζε τη μαχαιρέ σε συγκεκριμένο σημείο στο λαιμό, για να πεθάνει ακαριαία –αλλιώς μπορεί και να έφευγε με το μαχαίρι καρφωμένο στο λαιμό του και αλίμονο σε όποιον του αντιστεκόταν!

Οι κραυγές του χοίρου που σφάζεται είναι κάτι φρικιαστικό. Ο οπλαρχηγός του 1866 Ιωάννης Αναγνώστης Κατσαντώνης από το χωριό Ανω Μέρος της επαρχίας Αμαρίου, γέρος πια (αρχές του εικοστού αιώνα), έφευγε από το χωριό όταν έσφαζαν τους χοίρους, γιατί οι σκληρές τωνε (οι κραυγές τους) του θύμιζαν, όπως έλεγε, τα ουρλιαχτά των χριστιανών όταν τους έσφαζαν οι Τούρκοι.

Σύμφωνα με δοξασία καταγεγραμμένη στο χωριό Αποδούλου του νομού Ρεθύμνης, την παραμονή της σφαγής του ο χοίρος θωρεί μέσα στο χουμά ντου ένα μαχαίρι (βλέπει ένα μαχαίρι μέσα στο ζουμί που θα πει) και καταλαβαίνει ότι πλησιάζει το τέλος του. Έτσι, περνάει την τελευταία νύχτα του λυπημένος και περιμένοντας το θάνατο από το αφεντικό του που τόσον καιρό τον τάιζε και τον μεγάλωνε (χαρακτηριστική αυτή η δοξασία για το σεβασμό του παλαιού ανθρώπου προς το ζώο, άσχετα αν από ανάγκη το έσφαζε και τρεφόταν μ’ αυτό –συγκρίνετε αυτή τη νοοτροπία με τη νοοτροπία του σύγχρονου χοιροστάσιου).

Η βασιλόπιτα

Αρχαίο έθιμο είναι και η βασιλόπιτα, προερχόμενη από τα ρωμαϊκά σατουρνάλια [τις γιορτές του Κρόνου (=Χρόνου)] ή, κατά τη χριστιανική παράδοση, από το θαύμα του αγίου Βασιλείου για την επιστροφή μέσα σε πίτες των κοσμημάτων που έδωσαν για την πληρωμή των φόρων οι κάτοικοι της Καισάρειας (βλ. πάλι στο βιβλίο του Δ. Λουκάτου Χριστουγεννιάτικα και των Γιορτών, σελ. 124-133).

Ο τρόπος της ετοιμασίας της, αλλά και το τελετουργικό της κοπής της στο οικογενειακό τραπέζι (μιλήσαμε παραπάνω γι’ αυτό) συνέβαλλε στην ενότητα της οικογένειας και την αρμονία με τη φύση (την έφτιαχναν από το στάρι που είχαν σπείρει οι ίδιοι, το στάρι που είναι η βάση της ανθρώπινης τροφής και γι’ αυτό συνδέεται και με τόσους θρησκευτικούς συμβολισμούς, αφού γίνεται Σώμα και Αίμα του Χριστού στη Θεία Μετάληψη, πρόσφορο, άρτος κ.τ.λ. –η Εκκλησία ευλογεί καθημερινά τα τρία σημαντικότερα τρόφιμα, «τον σίτον»=στάρι, «τον οίνον»=κρασί και «το έλαιον»=λάδι).

Τα φωτοκόλλυβα

Την παραμονή τ’ Αγιασμού παρασκευάζονταν τα φωτοκόλλυβα [«κόλλυβα» (=βρασμένο στάρι) των Φώτων], νηστίσιμο φαγητό από στάρι, φασούλια, φάβα και άλλα μαγερέματα (όσπρια), από τα οποία έτρωγαν χωρίς λάδι και οι άνθρωποι (επειδή, όπως είπαμε, προετοιμάζονταν να πιουν Μεγάλο Αγιασμό) και τα ζώα του σπιτιού, ιδίως οι όρθες (κότες) και τα ζευτικά (βόδια), γιατί κι αυτά, που είναι οι πολύτιμοι βοηθοί τ’ αθρώπου, έχουν το δικαίωμα να απολαύσουν το μαξούλι (το προϊόν της γης). «Ο Θεός του βουγιού (του βοδιού) είναι ο άθρωπος», έλεγαν οι παλιοί (γιατί από τον άνθρωπο εξαρτάται η επιβίωση του οικόσιτου ζώου), γι’ αυτό ο άνθρωπος έχει ευθύνη απέναντι στα ζώα του νοικοκυριού του –και ανάλογα με το πώς θα τους φερθεί θα ’ναι κι η χρονιά που τον περιμένει, καλή ή κακή!

Προσέξτε και τούτο: κατά την κρητική παράδοση, όταν γεννήθηκε ο Χριστός (στο στάβλο, την κρύα νύχτα), τα πρόβατα πλησίασαν και τον ζέσταναν με την ανάσα τους, ενώ οι αίγες (οι κατσίκες), αντίδικες (άγριες και επιθετικές) όπως πάντα, πήγαν να τον κουτουλήσουν με τα κέρατά τους! Γι’ αυτό (έλεγαν οι γιαγιάδες) η Παναγία, παραπονεμένη, ευλόγησε τα πρόβατα και καταρίστηκε των αιγώ (καταράστηκε τις κατσίκες). Από τότε η ουρά των προβάτων πάει προς τα κάτω, για να τα προστατεύει από το κρύο, ενώ των κατσικιών προς τα πάνω, αφήνοντας τα οπίσθιά τους εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες…

Σημείωση: Τα ελάχιστα λαογραφικά που σταχυολογήσαμε, περισσότερο από προφορικές διηγήσεις και πολύ λιγότερο από βιβλία, προέρχονται κυρίως από το νομό Ρεθύμνης και μάλιστα από την επαρχία Αμαρίου. Οι αναγνώστες μας μπορούν να συμπληρώσουν τις πληροφορίες αυτές στέλνοντάς μας με το όνομά τους (ή, αν το προτιμούν, ανώνυμα) στοιχεία από τον τόπο της ιδιαίτερης καταγωγής τους.

Για όλα τα θέματα που αναφέρουμε μπορείτε να βρείτε πληροφορίες σε πολλές λαογραφικές συλλογές, σε βιβλιοθήκες της Ελλάδας και τους εξωτερικού. Εμείς παραπέμπουμε δειγματοληπτικά σε λίγα βιβλία, όσα έχουμε αυτή τη στιγμή πρόχειρα στη μνήμη μας. Ελπίζουμε να μας δοθεί η ευκαιρία και ο χρόνος στο μέλλον να δημοσιεύσουμε μια κάπως πληρέστερη βιβλιογραφία της κρητικής λαογραφίας, τουλάχιστον για το θέμα που μας απασχολεί σ’ αυτό το άρθρο.

«Ήταν ένα μικρό κρεβάτι»: Ο Θεατρικός Περίπλους γεμίζει παιδικά χαμόγελα!

Μικροί και μεγάλοι έδωσαν την πιο θερμή αγκαλιά τους στη νέα παραγωγή της Παιδικής Σκηνής του Θεατρικού Περίπλου. Οι μικροί θεατές συνέρρευσαν στο θέατρο της οδού Φρυγανάκη για να χορέψουν, να τραγουδήσουν και να παίξουν μαζί με τον μικρό Αντρέα και τον θείο Ονειρούλη.

Η παράσταση συνεχίζεται και αυτή την εβδομάδα, ενώ δίνονται παραστάσεις και για σχολεία, κατόπιν συνεννόησης. Κρατήσεις: 6945 458 516

«Ήταν ένα μικρό καράβι»

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ: 22, 27, 28 Δεκεμβρίου 2025 
και 3 & 4 Ιανουαρίου 2026

ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ: 6945 458 516 – Ώρα έναρξης: 6 μ.μ. – Είσοδος12€ 

Στο θέατρο του Θεατρικού Περίπλου, Φρυγανάκη 46 (σκηνή Τιτίκα Νικηφοράκη), Μασταμπάς – Ρέθυμνο

[Για παιδιά 3 – 9 χρονών]

Σημείωμα Σκηνοθέτη

Αυτά τα Χριστούγεννα… Ο μικρός Αντρέας συναντά τον θείο Ονειρούλη και μαζί ταξιδεύουν γελώντας, τραγουδώντας, παίζοντας, από εδώ μέχρι… το φεγγάρι! Μετρώντας αρνάκια, θα χαιρετίσουν τα 7 γυαλιστερά αστέρια, θα συναντήσουν τη μάγισσα με το σκοτεινό καζάνι και τον παραπονιάρη γατούλη της και θα ζήσουν πολλές περιπέτειες ανακατεύοντας γράμματα και χρώματα, μαζί με ένα χιονάνθρωπο  και ένα λευκό λαγό, ψάχνοντας να βρουν το θησαυρό του Ωκεανού… 

Θα τα καταφέρουν…; Ελάτε να τους βοηθήσουμε, όλοι μαζί, μικροί και μεγάλοι, σε μια πραγματικά ονειρική παράσταση!!!

Συντελεστές

Κείμενο – Σκηνοθεσία – Σκηνικά: Θωμάς Καντιφές
Ήχος – Φωτισμοί: Μάριος Μαραγκουδάκης
Παίζουν: Θωμάς Καντιφές, Ανδρέας Διαμαντάκης

«Χριστουγεννιάτικα Παραμύθια στολίζουν το δέντρο της Αγάπης» στο Σπίτι του Πολιτισμού

«Χριστουγεννιάτικα Παραμύθια στολίζουν το δέντρο της Αγάπης» στο Σπίτι του Πολιτισμού το Σάββατο 27 Δεκεμβρίου στις 11:00 & στις 12:00 το πρωί.

Αφήγηση Γωγώ η Παραμυθού.

Είσοδος ελεύθερη.

Μουσική βραδιά στο Farmasea

Το Farmasea «γεμίζει» μουσική! Ελάτε να απολαύσετε ζωντανά τον Θέμη Ξεζωνάκη και τον Βασίλη Ακτουδιανάκη σε ένα μουσικό πρόγραμμα γεμάτο εκπλήξεις και όμορφες μελωδίες.

Τρίτη 23/12 – Ώρα έναρξης: 21:00.

Farmasea (Ελ. Βενιζέλου 35, Παραλία)
Τηλέφωνο κρατήσεων: 2831056615 – 6980273813

Με στολές της ΕΛ.ΑΣ και του Πολεμικού Ναυτικού μεταξύ άλλων συνελήφθη 53χρονος

Συνελήφθη μεσημεριανές ώρες της 19.12.2025 σε περιοχή του Δήμου Πλατανιά από αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Χανίων, ημεδαπός, για παραβάσεις της νομοθεσίας περί όπλων.

Ειδικότερα αστυνομικοί της ανωτέρω Υπηρεσίας και του Αστυνομικού Τμήματος Πλατανιά, πραγματοποίησαν έρευνα στην οικία 53χρονου ημεδαπού κατά τη διάρκεια της οποίας βρέθηκαν και κατασχεθήκαν συνολικά:

• -531- φυσίγγια διαφόρων διαμετρημάτων,
• μεταλλική ράβδος
• γεμιστήρας πιστολιού
• εξάρτημα γέμισης γεμιστήρα,
• είδη ένδυσης με διακριτικά και σήματα της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πολεμικού Ναυτικού.

Η προανάκριση διενεργείται από την Υποδιεύθυνση Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Χανίων.

Ο Μιχάλης Κουνάλης ζωντανά στο Liakoni

Ο Μιχάλης Κουνάλης με το συγκρότημα τους ζωντανά στο Liakoni (Άρη Βελουχιώτη 32, Παραλιακή Ρεθύμνου).

Κυριακή 21 Δεκεμβρίου – Έναρξη 21:30.

Τηλ. για κρατήσεις 6980032740.

Ο Άγιος Βασίλης της Περιηγητικής Λέσχης Ρεθύμνου μοιράζει κέφι και πολλά δώρα – Ραντεβού και φέτος!!!

Για μια ακόμα χρονιά η Περιηγητική Λέσχη Ρεθύμνου έχει αναλάβει να φέρει στην πόλη μας τον  Άγιο Βασίλη με τα ξωτικά του. Θα έρθουν με το εντυπωσιακό άρμα τους και θα μας περιμένουν όλους στους δρόμους της πόλης μας, μοιράζοντας κέφι, χριστουγεννιάτικη διάθεση και πολλά δώρα!

Να είστε όλοι εκεί! Οι μεγάλοι θα ξαναγίνουν παιδιά και τα παιδιά θα ζήσουν μια μοναδική εμπειρία, που θα μείνει ανεξίτηλη στη μνήμη τους!

Πότε: Δευτέρα 29 Δεκεμβρίου 2025
Ώρα: 7 μ.μ. 

ΔΙΑΔΡΟΜΗ: Το άρμα θα ξεκινήσει από τον Άγνωστο Στρατιώτη και θα ακολουθήσει τους δρόμους: Αρκαδίου, Κων/νου Παλαιολόγου, Εθν. Αντιστάσεως και μέσω της  οδού Γερακάρη  επιστροφή στην πλατεία Αγνώστου Στρατιώτη.

ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ: Περιηγητική Λέσχη Ρεθύμνου

Έξι συλλήψεις για «μπαρμπούτι» στο Ρέθυμνο

Κατασχέθηκε το χρηματικό ποσό των  -3.515-  ευρώ και ζεύγος κύβων

Συνελήφθησαν, σήμερα (21.12.2025) στο Ρέθυμνο , από αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Ρεθύμνης -6- άτομα για διενέργεια και συμμετοχή σε παράνομα τυχερά παίγνια.

Ειδικότερα, στο πλαίσιο ελέγχων, που διενεργούνται για την καταπολέμηση του φαινομένου των παράνομων τυχερών παιγνίων, σήμερα (21.12.2023) μεταμεσονύκτιες ώρες από αστυνομικούς της ανωτέρω Υπηρεσίας, πραγματοποιήθηκε έλεγχος σε κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος-καφενείο στο Ρέθυμνο.

Κατά τη διάρκεια του ελέγχου διαπιστώθηκε ότι, η υπεύθυνη του καταστήματος είχε επιτρέψει σε -5- άτομα (4 ημεδαπούς και αλλοδαπό) τη συμμετοχή στη διενέργεια του απαγορευμένου τυχερού παιγνίου «κύβοι» με συνομολόγηση χρηματικού στοιχήματος και απόδοση κερδών στους παίκτες, οι οποίοι και συνελήφθησαν ενώ σχηματίσθηκε δικογραφία και στον ιδιοκτήτη της επιχείρησης.

Σε έλεγχο που πραγματοποιήθηκε στους συλληφθέντες και σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε στους χώρους του καταστήματος και σε ειδικά
διαμορφωμένο τραπέζι, βρέθηκαν και κατασχέθηκαν συνολικά:

  • Το χρηματικό ποσό των -3.515- ευρώ ως προερχόμενο ή προοριζόμενο για τη διενέργεια του τυχερού παιγνίου
  • Ζεύγος κύβων

Η προανάκριση διενεργείται από την Υποδιεύθυνση Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Ρεθύμνης.

Το «Χάμελιν» του Θωμά Καντιφέ ξαναπήρε ζωή μέσα από μια γιορτινή παρουσίαση βιβλίου!

Ο Θεατρικός Περίπλους επισφραγίζει τα 38 χρόνια αδιάκοπης λειτουργίας του με την παρουσίαση ενός βιβλίου που αποτελεί κομμάτι της ιστορίας του, το «Χάμελιν» του Θωμά Καντιφέ.

Και ποιος δεν θυμάται την φαντασμαγορική και γεμάτη νοήματα παράσταση του 2023 που αγκαλιάστηκε τόσο από το κοινό; Το κείμενο έγινε βιβλίο από την Κάπα Εκδοτική και η ομάδα του Θεατρικού Περίπλου στο γιορτινό Φουαγιέ του Θεάτρου της οδού Φρυγανάκη κάλεσε τον κόσμο για να ξαναθυμηθούν μαζί θεατρικές στιγμές που άφησαν ιστορία, τιμώντας ταυτόχρονα τον πρωταγωνιστή της βραδιάς και συγγραφέα του βιβλίου, Θωμά Καντιφέ, ο οποίος αδιάκοπα εμπνέει, εμπνέεται και συνεχίζει να δημιουργεί και να ονειρεύεται με το «παιδί» που έχει μέσα του.

Η δύναμη της ομάδας είναι ένα βασικό χαρακτηριστικό του Θεατρικού Περίπλου και δεν θα μπορούσε να γίνει αυτή η παρουσίαση από άλλους ανθρώπους πέρα από τους ίδιους τους συντελεστές που έζησαν τη δημιουργία της παράστασης από μέσα. Τον συντονισμό ανέλαβαν δύο από τους ηθοποιούς της παράστασης, οι Γιάννης Μαθιουδάκης και ο Μάριος Μαραγκουδάκης, καλώντας στη σκηνή τη διευθύντρια του Θεατρικού Περίπλου, Μαρία Καντιφέ (ηθοποιό, σκηνοθέτη), τον Θωμά Καντιφέ (ηθοποιό, σκηνοθέτη, σκηνογράφο, συγγραφέα) και την Άννα Τζανιδάκη (ηθοποιό, δρ Θεατρολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης) για να μοιραστούν παρέα τα μυστικά της πολιτείας του Χάμελιν. Η Μαρία Καντιφέ μίλησε για την ιστορία του Θεατρικού Περίπλου, τη σημασία του για τη θεατρική ιστορία, για τον θεατρικό χώρο που με τόσο κόπο έχει δημιουργηθεί στην οδό Φρυγανάκη και που είναι ένας από τους λίγους με άδεια θεάτρου στην Ελλάδα. Ο Θωμάς Καντιφές ακολούθησε, φανερά συγκινημένος, μιλώντας για τη δημιουργία του κειμένου, για την έμπνευση, για την καραντίνα και για την εξέλιξη της ιδέας, με την επιμονή της αδερφής του, να μετατραπεί από αφήγηση σε μια παράσταση υπερπαραγωγή. Η Άννα Τζανιδάκη στη συνέχεια μίλησε για τα βαθύτερα νοήματα του κειμένου, αλλά και για τη διαδικασία της δημιουργίας της παράστασης.

Στη βραδιά αυτή η παράσταση του 2023 ήταν σε έναν απόλυτο διάλογο με το κείμενο του Θωμά Καντιφέ, με video και εικόνες που μετέφεραν το κοινό από το ένα στο άλλο. Και έτσι τρυφερά και γιορτινά η βραδιά έκλεισε με ένα κρασί και ένα κέρασμα βλέποντας την έκθεση κατασκευών και κοστουμιών που είχε στηθεί στο φουαγιέ του θεάτρου.

Ο Θεατρικός Περίπλους από το 1988 ανεβάζει κάθε χρόνο και πιο ψηλά τον πήχη της θεατρικής δημιουργίας και το κείμενο του «Χάμελιν» είναι ένα κομμάτι του που σίγουρα πρέπει να βρίσκεται στις βιβλιοθήκες όλων μας!

«Χάμελιν» του Θωμά Καντιφέ

Εικονογράφηση: Θανάσης Παπαθανασίου

Επιμέλεια κειμένου: Άννα Τζανιδάκη

Μπορείτε να προμηθευτείτε το βιβλίο μέσω μηνύματος στα social media του Θεατρικού Περίπλου ή μέιλ στο info@theatrikosperiplous.gr, ενώ είναι διαθέσιμο στους χώρους των παραστάσεων του θιάσου και στην Κάπα Εκδοτική.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή την περίοδο παίζονται δύο ταυτόχρονες παραγωγές του θιάσου: με το «Εγώ κι Εσύ» για τους ενήλικες, που έχει 2 τελευταίες παραστάσεις στην αίθουσα της Περιηγητικής Λέσχης, και το «Ήταν ένα μικρό κρεβάτι» για τα παιδιά που θα παίζεται και τις ημέρες των Χριστουγέννων.

Κεντρική Σκηνή

«Εγώ κι Εσύ»: Τρίτη 23/12 & Τετάρτη 24/12 στην Αίθουσα της Περιηγητικής Λέσχης (Αγ. Φραγκίσκου 2, Παλιά Πόλη)

Κρατήσεις: 6945 458 516

Παιδική Σκηνή

«Ήταν ένα μικρό κρεβάτι»: Κυριακή 21/12, Δευτέρα 22/12 και Σάββατο 27 & Κυριακή 28/12 στον Θεατρικό Περίπλου (Φρυγανάκη 46, Μασταμπάς).

Κρατήσεις: 6945 458 516

38 ΧΡΟΝΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ

Ένας από τους μακροβιότερους ενεργούς θιάσους της Ελλάδας και ο μακροβιότερος στην Κρήτη!

Επίσημη ιστοσελίδα: www.theatrikosperiplous.gr

Βρείτε τον Θεατρικό Περίπλου στα Social Media:

Facebook: Θεατρικός Περίπλους και Σχολείο Θεάτρου – Θεατρικός Περίπλους

Instagram: th.periplous

TikTok: theatrikos.periplous

«Παιδί μου σου είπα ψέμματα»: Η συγκλονιστική επιστολή εκπαιδευτικού για τα παιδιά που θα περάσουν τα Χριστούγεννα μόνα τους στο Νοσοκομείο Ρεθύμνου!

Η συγκλονιστική επιστολή εκπαιδευτικού για τα «αόρατα» παιδιά στα νοσοκομεία – Μια κατάθεση ψυχής που γκρεμίζει τη χριστουγεννιάτικη βιτρίνα

Και παίξαμε τις χριστουγεννιάτικες παραστάσεις μας. Και υποδυθήκαμε υπέροχα τους ρόλους μας. Και τα σκηνικά μας αναβόσβησαν στο θαμπό φόντο απροσδιόριστα σύννεφα, άσπρο χιόνι, νάιλον. Και τα λογάκια μας ωραία ήταν: «Για τα παιδιά, που είναι παντού, τα ξέρουμε όλοι, μα όμως είναι αόρατα σ’ αυτήν εδώ την πόλη».

Και καταχειροκροτηθήκαμε με ενθουσιασμό. Κι επαναλάβαμε όλα αυτά που, στο πνεύμα των ημερών, λέγονται στις σχολικές γιορτές, για την αγάπη. Και υποκλιθήκαμε. Εσένα, αλήθεια, δε σε θυμάμαι στην υπόκλιση. Ήσουν δεν ήσουν; Είχα, βλέπεις, πολλά πράγματα να φροντίσω, για να γίνουν όλα «τέλεια». Θυμάμαι μόνο, που σου έκανα παρατήρηση, γιατί χοροπηδούσες λάθος στην πρόβα.

«Χοροπηδούσες λάθος» τι οξύμωρο! Όχι δε ήσουν! Ήσουν αόρατος πολύ καιρό. Μπορεί κι από τη μέρα που γεννήθηκες. Ούτε εγώ κατάφερα να σε δω. Αόρατος!

Γι αυό κι ο εισαγγελέας σε έστειλε, ελλείψει προνοιακών δομών, να περάσεις Χριστούγεννα στην παιδιατρική πτέρυγα ενός νοσοκομείου. Τα δωμάτια των νοσοκομείων, ως γνωστόν, είναι θαυμάσιοι χώροι φιλοξενίας και διακοπών! Κοροϊδευόμαστε; Είμαι πολύ θυμωμένη απόψε. Θυμωμένη γιατί σε πετάξαμε στον ίδιο κάδο με τα νοσοκομειακά απόβλητα! Θυμωμένη γιατί ο εφιάλτης του νοσοκομείου θεωρείται χώρος προστασίας και φροντίδας. Γιατί είναι ντροπή η Ελλάδα του 2026 να μην μπορεί να φροντίσει τα παιδιά της. Γιατί είμαστε ανάξιοι κι άχρηστοι να σε προστατεύουμε. Γιατί τα δικαιώματα του παιδιού δεν είναι παρά απλές διακηρύξεις. Γιατί μια πόλη, γεμάτη πεντάστερα ξενοδοχεία και περίτεχνες εκκλησίες, όφειλε να διαθέτει ένα δωμάτιο για σένα. Γιατί όσα ξοδεύονται για μια εναρκτήρια εορταστική φιέστα μπορεί και να φτάνουν για να στελεχωθεί μια σοβαρή δομή, που θα σε φιλοξενήσει. Γιατί τελικά η ύπαρξή σου αξίζει λιγότερο από μια χούφτα άμμο σε μια τουριστική παραλία του καλοκαιριού.

Άκου, παιδί μου, σου είπα ότι το θέατρο είναι κλειδί, που ξεκλειδώνει καινούργιους κόσμους και φωτίζει αδιέξοδες στιγμές. Άντεξε! Προσπάθησε να μη λυγίσεις – παιδάκι είσαι – πώς θα μπορέσεις. Μείνε μακριά από τη σκληρή πραγματικότητα, που σου φτιάξαμε. Πάνω στα άσπρα σεντόνια, που παίζεις, κοιμάσαι και τρως, κάθε φορά που κοιτάς, από το θαμπό παράθυρο του νοσοκομείου, τα φωτάκια του μεγάλου δέντρου της πόλης ν’ αναβοσβήνουν, ανάμεσα απ’ τα λευκά παραπετάσματα του κρεβατιού, βρες τη δύναμη να ονειρευτείς άλλους, καλύτερους κόσμους. Βρες το κουράγιο να φανταστείς αυτόν, που σου αξίζει. Έναν κόσμο πιο ανθρώπινο. Πιο δίκαιο. Αυτόν, που εμείς δεν μπορέσαμε να σου προσφέρουμε. Ντρέπομαι!

Μαρία Σκούπα – εκπαιδευτικός ΠΕ 91.01

(Σ.σ) Με αφορμή την φιλοξενία μαθητή μου στο νοσοκομείο Ρεθύμνου, κατόπιν εισαγγελικής εντολής, για απομάκρυνσή του από το οικογενειακό περιβάλλον. Το παιδί, όπως και πάρα πολλά άλλα, θα περάσει τα Χριστούγεννα, όχι σε κάποια αξιοπρεπή δομή φιλοξενίας, αλλά στις απαράδεκτες συνθήκες του νοσοκομείου. Το γνωστό πρόβλημα έλλειψης δομών! Η απόφαση βρήκε τις ημέρες, που γινόταν η προετοιμασία των θεατρικών παραστάσεων για τα Χριστούγεννα στο σχολείο.

Μουσική βραδιά στην Ταβέρνα «Μαρμίτα»

Η Μαρία Δασκαλάκη, ο Γιάννης Κορίνθιος, ο Χρήστος Αναγνωστάκης και ο Βασίλης Δασκαλάκης σε ένα live με έντεχνο, ροκ και παραδοσιακό ρεπερτόριο, στην Ταβέρνα «Μαρμίτα» στο Ρουσσοσπίτι Ρεθύμνου.

Παρασκευή 2 Ιανουαρίου – Έναρξη 21:00.

Τηλ. 28310 75905.

 

Σε εορταστικούς ρυθμούς η αγορά – Ανοιχτά την Κυριακή τα μαγαζιά

Σε εορταστικούς ρυθμούς συνεχίζεται να κινείται η αγορά, ενόψει των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Μάλιστα, το εορταστικό ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων βρίσκεται σε ισχύ από την Δευτέρα (15/12) και σύμφωνα με αυτό, τα καταστήματα θα παραμείνουν ανοιχτά αυτήν την Κυριακή (21/12).

Όπως υπογραμμίζεται από τον Εμπορικό Σύλλογο Ρεθύμνου, το ωράριο είναι ενδεικτικό και προαιρετικό.

Κάθε επιχείρηση μπορεί να προσαρμόσει τη λειτουργία της σύμφωνα με τις δικές της ανάγκες και δυνατότητες, εντός του πλαισίου λειτουργίας που ορίζεται από την πολιτεία και την ισχύουσα νομοθεσία.

Το προτεινόμενο ωράριο έχει ως εξής:

  • Σάββατο 20/12/2025 09:00-17:00
  • Κυριακή 21/12/2025 11:00-18:00
  • Δευτέρα 22/12/2025 09:00-14:00 & 18:00 – 21:00
  • Τρίτη 23/12/2025 09:00-21:00
  • Τετάρτη 24/12/2025 09:00-19:00
  • Πέμπτη 25/12/2025 ΑΡΓΙΑ
  • Παρασκευή 26/12/2025 ΑΡΓΙΑ
  • Σάββατο 27/12/2025 09:00-17:00
  • Κυριακή 28/12/2025 11:00-18:00
  • Δευτέρα 29/12/2025 09:00-14:00 & 18:00 – 21:00
  • Τρίτη 30/12/2025 09:00-21:00
  • Τετάρτη 31/12/2025 09:00-18:00
  • Πέμπτη 01/01/2026 ΑΡΓΙΑ
  • Παρασκευή 02/01/2026 ΚΛΕΙΣΤΑ

Προπαραμονή των Χριστουγέννων θα διανείμει λάδι και άλλα προϊόντα το Κοινωνικό Παντοπωλείο Δήμου Ρεθύμνης στους ωφελούμενους του

Την Τρίτη 23 Δεκεμβρίου 2025, θα πραγματοποιηθεί η 10η διανομή  για το έτος 2025 από το Κοινωνικό Παντοπωλείο Δ. Ρεθύμνης (Σύμπραξη Δ. Ρεθύμνης και ΑΜΚΕ «Ξένιος Ζευς») στο πλαίσιο της οποίας θα δοθεί ελαιόλαδο στους ωφελούμενους της δομής.

Οι ωφελούμενοι της Δομής θα  μπορούν να παραλαμβάνουν το πακέτο τους από τις  οκτώ το πρωί έως τη μία το μεσημέρι, στο χώρο του κτιρίου της Κοινωνικής Μέριμνας (οδός Μαρκέλλου 25 – περιοχή Μασταμπά).

Διευκρινίζεται ότι οι ωφελούμενοι θα ενημερωθούν και με προσωπικό μήνυμα (sms) για την ημερομηνία διεξαγωγής της διανομής, με εξαίρεση δικαιούχους που δεν έχουν τη δυνατότητα να λάβουν sms οι οποίοι θα ενημερωθούν τηλεφωνικά.

Για περισσότερες πληροφορίες ή διευκρινήσεις, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο τηλέφωνο 2831052191, κατά τις εργάσιμες ώρες και ημέρες. Οι ωφελούμενοι θα πρέπει να έχουν μαζί τους την κάρτα μέλους ή εξουσιοδότηση αν δεν προσέλθουν οι ίδιοι για την παραλαβή των ειδών. 

Με την ευκαιρία, ο Δήμος Ρεθύμνης, το Τμήμα Εφαρμογής Προγραμμάτων Κοινωνικής Προστασίας- Γραφείο Κοινωνικών Παροχών και η αρμόδια Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής Δρ Άννα Ελευθεριάδου – Γκίκα, ευχαριστούν θερμά συλλογικότητες και συμπολίτες που στήριξαν το έργο του Κοινωνικού Παντοπωλείου (Σύμπραξη Δ. Ρεθύμνης και ΑμΚΕ «Ξένιος Ζευς») και της Δομής Παροχής Συσσιτίου (Σύμπραξη Δ. Ρεθύμνης και ΑμΚΕ «Ξένιος Ζευς»), προσφέροντας προϊόντα τα οποία θα διατεθούν στους μικρούς και μεγάλους ωφελούμενους της Δομής.

Ειδικότερα ευχαριστούν:

  • Το super market ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ για την πολύτιμη και διαχρονική προσφορά του τρόφιμα μακράς διάρκειας και είδη ατομικής υγιεινής.
  • Τους εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές του 1ου Γυμνασίου Ρεθύμνου.
  • Τους εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές του 4ου Γυμνασίου Ρεθύμνου.
  • Τους εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές του 3ου Γυμνασίου Ρεθύμνου.
  • Τους εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές του τμήματος Β΄2 του Γυμνασίου Ατσιποπούλου.
  • Τους εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Επισκοπής.
  • Τους εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές του 1ου Ειδικού Σχολείου Ρεθύμνου.
  • Τους εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές του 7ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου.
  • Τους νηπιαγωγούς, γονείς και μαθητές του 1ου Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου.
  • Τους νηπιαγωγούς, γονείς και μαθητές του 3ου Νηπιαγωγείου Ατσιποπούλου.
  • Τους νηπιαγωγούς, γονείς και μαθητές του 13ου Νηπιαγωγείου Ρεθύμνου.
  • Τους νηπιαγωγούς, γονείς και μαθητές του 7ου Νηπιαγωγείου Ρεθύμνου.
  • Τους νηπιαγωγούς, γονείς και μαθητές του Νηπιαγωγείου Μυσσιρίων.
  • Τους νηπιαγωγούς, γονείς και μαθητές του 3ου Νηπιαγωγείου Ρεθύμνου.

Θερμές ευχαριστίες απευθύνονται και  σε όλους όσοι με διακριτικότητα και ανθρωπισμό στηρίζουν με την τακτική και διαρκή προσφορά τους, το έργο του Κοινωνικού Παντοπωλείου.

Χριστουγεννιάτικα κάλαντα από το Τμήμα Δοκίμων Αστυφυλάκων Ρεθύμνου στην Ιερά Μητρόπολη

Το πρωί της Πέμπτης, 18ης Δεκεμβρίου 2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Πρόδρομος δέχθηκε με χαρά αντιπροσωπεία σπουδαστών του Τμήματος Δοκίμων Αστυφυλάκων Ρεθύμνου, οι οποίοι έψαλαν τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα.

Ο Σεβασμιώτατος είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τους σπουδαστές και τις δύο αστυνόμους που τους συνόδευαν και διερμήνευσε, για μία ακόμη φορά, την αγάπη και εκτίμησή του στο Τμήμα Δοκίμων Αστυφυλάκων Ρεθύμνου με την πολύτιμη ιστορία και προσφορά του στον τόπο μας, εκφράζοντας τις ευχές του και για τα πρόσφατα ονομαστήρια του Διοικητού του Τμήματος κ. Σπυρίδωνος Γερμανάκη και προσφέροντας αναμνηστικά δώρα σε όλους.

Κάλεσμα σε ανοιχτές συγκεντρώσεις από την Επιτροπή Αγώνα Αγροτών Κρήτης

Σε ανοιχτές συγκεντρώσεις καλεί η νεοσύστατη «Επιτροπή Αγώνα Αγροτών Κρήτης» με σχετική ανακοίνωση της:

«Αγαπητοί συνάδελφοι,

Ο πρωτογενής τομέας καταρρέει. Τα χωράφια μας ερημώνουν λόγω της αδιαφορίας της κυβέρνησης, της κλιματικής κρίσης και των σκανδάλων του ΟΠΕΚΕΠΕ. Αυτά μας οδηγούν σήμερα στη χαριστική βολή για τον κλάδο μας. Η γη μας κινδυνεύει να μετατραπεί σε ένα τεράστιο ξενοδοχειακό συγκρότημα παροχής υπηρεσιών, ενώ η Κρήτη μας απειλείται να γίνει η «μπαταρία» της Ευρώπης.

Γι’ αυτούς ακριβώς τους λόγους, καλούμαστε να δράσουμε άμεσα. Καλούμε όλον τον πρωτογενή τομέα – αγρότες, κτηνοτρόφους – καθώς και τον απλό κόσμο να στηρίξει τον αγώνα μας. Ξεκινάμε από εδώ, από το Λασίθι, με σκοπό να δημιουργήσουμε μια νέα Παγκρήτια Επιτροπή Αγώνα Αγροτών.

Καλούμε τον κόσμο να στηρίξει αυτή τη νέα πρωτοβουλία, η οποία θα παραμείνει μακριά από πολιτικά κόμματα και από εξαρτήσεις του παρελθόντος που μας έφτασαν σε αυτή την κατάσταση.

Ο αγώνας μας ξεκινά από τον ανατολικότερο νομό της Κρήτης. Καλούμε τον κόσμο να δώσει το παρών στις ακόλουθες ανοιχτές συγκεντρώσεις:

  • Την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου, ώρα 19:30, στην Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων του Δήμου Οροπεδίου Λασιθίου.
  • Τη Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου, ώρα 19:30, στο Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Λασιθίου στον Άγιο Νικόλαο.
  • Την Τρίτη 23 Δεκεμβρίου, ώρα 19:30, στη Σητεία, στο Οικομουσείο (πρώην ΚΕΓΕ).

Ενωμένοι, διεκδικούμε το μέλλον μας!

Ο επικεφαλής της πρωτοβουλίας  

Χρήστος Λύδης»

Αρναουτάκης: «Γέφυρα συνεργασίας η απευθείας αεροπορική σύνδεση Κρήτης – Κύπρου»

Σε κλίμα συγκίνησης και με προοπτικές ισχυρής ανάπτυξης πραγματοποιήθηκε η υποδοχή της πρώτης απευθείας πτήσης της Cyprus Airways από τη Λάρνακα προς το Ηράκλειο, μια κίνηση που θεωρείται στρατηγικής σημασίας για τον τουρισμό και τις σχέσεις των δύο περιοχών.

Ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, καλωσορίζοντας την αντιπροσωπεία, σημείωσε ότι η σύνδεση θα περιλαμβάνει δύο πτήσεις κατά τη χειμερινή περίοδο και περισσότερες το καλοκαίρι. Στόχος της Περιφέρειας είναι η ενδυνάμωση της εμπορικής και τουριστικής κίνησης, με τη διασφάλιση της βιωσιμότητας της γραμμής.

Νέες προοπτικές για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη

Η Υφυπουργός Τουρισμού Άννα Καραμανλή τόνισε ότι η νέα σύνδεση δημιουργεί νέες προοπτικές και για τους δύο προορισμούς, σημειώνοντας πως η Κρήτη αποτελεί κορυφαίο προορισμό και κατά τους χειμερινούς μήνες. Η εξέλιξη αυτή ευθυγραμμίζεται με τον στρατηγικό στόχο για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη με μέτρο και ισορροπία. Παράλληλα, συνεχάρη την εταιρεία και τον Κύπριο ομόλογό της για την πρωτοβουλία που ενισχύει τις συνέργειες.

Από την πλευρά του, ο Υφυπουργός Τουρισμού Κυπριακής Δημοκρατίας Κώστας Κουμής χαρακτήρισε τη μέρα ιστορική για τον τουρισμό των «δύο μεγαλονήσων του ελληνισμού». Αναφέρθηκε στους ισχυρούς ιστορικούς και πολιτιστικούς δεσμούς που συνδέουν την Κρήτη και την Κύπρο, υπογραμμίζοντας ότι η τακτική πτήση θα αυξήσει τις ταξιδιωτικές επισκέψεις εκατέρωθεν.

Δεσμοί πίστης και κοινή ταυτότητα

Ιδιαίτερη έμφαση στους πνευματικούς δεσμούς έδωσε ο Επίσκοπος Μεσαορίας Γρηγόριος, εκπροσωπώντας την Εκκλησία της Κύπρου. Ο Επίσκοπος έκανε λόγο για τη συνάντηση της «αποστολοβάδιστης» Κύπρου με την «αδελφή» Κρήτη, υπογραμμίζοντας την κοινή Ορθόδοξη πίστη και τον ελληνικό πολιτισμό, ενώ εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του για τη διαχρονική προσφορά των Κρητών στους αγώνες για την ελευθερία της Κύπρου.

Τέλος, ο Διευθύνων Σύμβουλος Cyprus Airways Θάνος Πασχάλης επιβεβαίωσε ότι οι πτήσεις θα πραγματοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Εξέφρασε την ελπίδα ότι η συνεργασία με την πολιτεία θα οδηγήσει σε αύξηση των δρομολογίων την καλοκαιρινή περίοδο, ευχαριστώντας τα αρμόδια Υπουργεία για την υποστήριξή τους.

Στο πλαίσιο των επαφών που θα γίνουν στην Κρήτη έχουν προγραμματιστεί για το Σάββατο το πρωί 20 Δεκεμβρίου στις 10, συνάντηση στην Περιφέρεια Κρήτης της Κυπριακής αντιπροσωπείας με εκπροσώπους της Περιφέρειας Κρήτης και τοπικούς φορείς, την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου επίσκεψη στο Ρέθυμνο και συνάντηση με τοπικούς φορείς στις 11 στο κτίριο της Π.Ε. Ρεθύμνου και αναχώρηση την Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου στις 11:30 από Αεροδρόμιο Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης» με τελετή για την επιτυχή έναρξη του δρομολογίου και αναχώρηση της πτήσης επιστροφής. 

Αγώνας δρόμου για τη φιλοξενία δύο ανήλικων παιδιών που εγκαταλείφθηκαν στο Ρέθυμνο

Αγώνας δρόμου βρίσκεται σε εξέλιξη στο Ρέθυμνο, προκειμένου να βρεθεί κατάλληλη στέγη για δύο ανήλικα παιδιά, ηλικίας 10 και 3 ετών, τα οποία εγκαταλείφθηκαν από τους γονείς τους, οι οποίοι συνελήφθησαν από τις Αρχές.

Τα δύο αγοράκια φιλοξενούνται προσωρινά στην Παιδιατρική Κλινική του Γενικού Νοσοκομείου Ρεθύμνου, ωστόσο, όπως επισημαίνει η παιδίατρος του νοσοκομείου, κ. Πέλα Νεονάκη, η παραμονή τους εκεί δεν μπορεί να συνεχιστεί για πολύ ακόμη. Όπως εξηγεί, αφού κρίθηκαν υγιή, είναι παράνομο να παραμένουν στην κλινική χωρίς την παρουσία κηδεμόνα, ενώ τα περιθώρια στενεύουν καθώς δεν έχει υπάρξει μέχρι στιγμής κάποια ουσιαστική εξέλιξη για την υποστήριξή τους.

Η κ. Νεονάκη τονίζει ότι, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες επικοινωνίας με την Κοινωνική Υπηρεσία Ρεθύμνου, δεν υπήρξε ανταπόκριση, ενώ επισημαίνει πως το ζήτημα δεν αφορά μόνο την ψυχολογική υποστήριξη, αλλά και την πρακτική ασφάλεια των παιδιών, καθώς δεν μπορούν να παραμένουν επί μακρόν σε ένα δωμάτιο της κλινικής. Για τον λόγο αυτό, η ίδια και συνάδελφοί της απέστειλαν επιστολή στην Εισαγγελία, ζητώντας να υπάρξει συνοδεία και μέριμνα για τα παιδιά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της υπόθεσης, το 3χρονο παιδί εντοπίστηκε μόνο του να περιπλανιέται στην περιοχή Κουμπέ, φτάνοντας μέχρι σούπερ μάρκετ της γειτονιάς. Από την έρευνα της Αστυνομίας προέκυψε ότι τα δύο αδέλφια είχαν μείνει χωρίς καμία επίβλεψη στο σπίτι, ενώ διαπιστώθηκε ότι παρόμοιο περιστατικό είχε σημειωθεί και μία εβδομάδα νωρίτερα, όταν τα παιδιά βρίσκονταν υπό την επίβλεψη του πατέρα τους.

Καθοριστική είναι η συμβολή των εθελοντών του Ερυθρού Σταυρού και του «Χαμόγελου του Παιδιού» στη φροντίδα των παιδιών. Όπως επισημαίνει η πρόεδρος του Περιφερειακού Τμήματος Ρεθύμνου του Ερυθρού Σταυρού, κ. Ευαγγελία Ηλιάκη, εθελοντές βρίσκονται καθημερινά στο νοσοκομείο και παρέχουν στα παιδιά κάθε δυνατή φροντίδα. Συγκεκριμένα, εθελοντές καλύπτουν βάρδιες από τις 8:00 έως τις 13:00 και από τις 16:00 έως τις 20:00, τουλάχιστον για το επόμενο δεκαήμερο.

Παρά την πολύτιμη βοήθεια των εθελοντών, οι αρμόδιοι επισημαίνουν ότι απαιτείται άμεση λύση, ώστε τα δύο παιδιά να μεταφερθούν σε κατάλληλο και ασφαλές περιβάλλον φιλοξενίας.

Η διασύνδεση Κρήτης – Αττικής έσβησε τα φουγάρα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στην Κρήτη

Με επιτυχία υλοποίησε ο ΑΔΜΗΕ το όραμα της κάλυψης του συνόλου των ηλεκτρικών φορτίων της Κρήτης χωρίς τη συμβολή της θερμικής παραγωγής από τοπικές μονάδες του νησιού. Από την Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025, η συνολική κατανάλωση τροφοδοτείται με ηλεκτρική ενέργεια που μεταφέρεται από το ηπειρωτικό σύστημα μέσω των δύο διασυνδέσεων της Κρήτης με την Αττική και την Πελοπόννησο.

Ειδικότερα, οι δύο διασυνδέσεις συνδυαστικά με την καθαρή ενέργεια που παράγεται στο νησί καλύπτουν τη συνολική ζήτηση τις τελευταίες δύο ημέρες. Είναι αξιοσημείωτο ότι με τον συνδυασμό λειτουργίας των συστημάτων αυτομάτου ελέγχου του ΑΔΜΗΕ, η μεταβολή του φορτίου της Κρήτης καλύπτεται από τη μεταφορά ενέργειας μέσω της νέας διασυνδετικής γραμμής Κρήτης-Αττικής ενώ η ροή της ενέργειας στη διασυνδετική γραμμή με την Πελοπόννησο διατηρείται σταθερή ώστε να διατίθεται για άμεση  παροχή εφεδρικής ισχύος, εφόσον κριθεί απαραίτητη.

Το σβήσιμο των φουγάρων των τοπικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούσαν ορυκτά καύσιμα, επιτρέπει την καθαρή εξοικονόμηση 400-600 εκατ. ευρώ ετησίως σε βάθος δεκαετίας για όλους τους καταναλωτές λόγω της ελάφρυνσης των χρεώσεων ΥΚΩ, λαμβάνοντας υπόψη τα κόστη διατήρησης των μονάδων σε ψυχρή εφεδρεία και τις Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος από τη λειτουργία των διασυνδέσεων.

Υπενθυμίζεται ότι, μέχρι σήμερα, τα οικονομικά οφέλη από τη διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο, η οποία από το 2021  έχει υποκαταστήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό την τοπική ηλεκτροπαραγωγή από συμβατικές μονάδες, ανέρχονται σε 700 εκατ. ευρώ.

Το μεγαλύτερο έργο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας που έχει υλοποιηθεί μέχρι στιγμής στην Ελλάδα από τον ΑΔΜΗΕ και τη θυγατρική του Ariadne Interconnection, αναβαθμίζει την ενεργειακή ασφάλεια, την ποιότητα ζωής και το τουριστικό προϊόν της Κρήτης, προσφέροντας επίσης σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη λόγω της μείωσης των εκπομπών CO2 κατά 500.000 τόνους κάθε χρόνο.

Rethymno
scattered clouds
14.1 ° C
14.1 °
14.1 °
76 %
1.3kmh
43 %
Τρ
15 °
Τε
17 °
Πε
17 °
Πα
15 °
Σα
16 °

Επερχόμενες Εκδηλώσεις