Σε δύσκολη κατάσταση βρίσκεται η πρόχειρη δομή φιλοξενίας στην Αγιά Χανίων, όπου παραμένουν εγκλωβισμένοι 1.139 μετανάστες, αρκετοί από τους οποίους βρίσκονται εκεί από τον Δεκαπενταύγουστο.
Ο συνδυασμός αδυναμίας συνεργασίας μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων και η έλλειψη προετοιμασίας για τη μεταφορά τους σε οργανωμένες δομές της ηπειρωτικής χώρας έχει οδηγήσει σε συνθήκες κράτησης που δεν πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές.
Την προηγούμενη Παρασκευή το βράδυ αποχώρησαν από τα όρια των χωρικών υδάτων της Λιβύης οι δύο φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού που βρίσκονταν στο σημείο επί 2,5 μήνες. Πληροφορίες της «Καθημερινής» αναφέρουν ότι τα δύο πλοία, που διέθεταν τον κατάλληλο εξοπλισμό για να εντοπίζουν τις βάρκες από τη Λιβύη και να ενημερώνουν τις Αρχές, επέστρεψαν στον ναύσταθμο, ενώ δεν υπάρχει ενημέρωση για το εάν και πότε σχεδιάζεται να επιστρέψουν.
Στην περιοχή παραμένει μόνο ένα πλοίο γενικής υποστήριξης, το οποίο όμως δεν διαθέτει τον τεχνικό εξοπλισμό των φρεγατών.
Παράλληλα, οι καιρικές συνθήκες που επικράτησαν στη θαλάσσια περιοχή νοτίως της Κρήτης ήταν ευνοϊκές για το ταξίδι των σκαφών από τη Λιβύη. Ταυτόχρονα εκδίδονται αποφάσεις και ψηφίζονται νόμοι, χωρίς, ωστόσο, να έχει γίνει η κατάλληλη προεργασία για να εφαρμοστούν.
Η τροπολογία του Ιουλίου, που αναστέλλει την κατάθεση αιτημάτων ασύλου για όσους φθάνουν από τη Λιβύη, καθιστά τους μετανάστες «κρατούμενους», ωστόσο οι δυνατότητες φύλαξης είναι περιορισμένες, με μόλις δέκα άτομα από την Αστυνομία και το Λιμενικό να βρίσκονται στον χώρο. Ήδη έχουν καταγραφεί περιστατικά ασθενειών, ενώ οι μετανάστες προχώρησαν και σε αποχή από το φαγητό σε ένδειξη διαμαρτυρίας.
Την ίδια στιγμή, οι αφίξεις νοτίως της Κρήτης συνεχίζονται, με περισσότερους από 900 ανθρώπους να εντοπίζονται μόνο τις τελευταίες ημέρες.
Υπό την πίεση της κατάστασης, τα υπουργεία Προστασίας του Πολίτη, Μετανάστευσης και Ασύλου και Ναυτιλίας αποφάσισαν να οργανώσουν τη μεταφορά μέρους των μεταναστών σε δομές της ηπειρωτικής Ελλάδας, με την πρώτη μετακίνηση περίπου 200 ατόμων να αναμένεται άμεσα.
Στο μεταξύ, η Κομισιόν υπογράμμισε εκ νέου χθες τη σημασία της πολιτικής και της κατάστασης ασφάλειας της Λιβύης, ενώ επιβεβαίωσε ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι σε επαφή με όλους τους αρμόδιους παράγοντες στη χώρα της Βόρειας Αφρικής για το ζήτημα της αύξησης των μεταναστευτικών ροών προς την Κρήτη.
Στο Κέντρο Βυζαντινών Τεχνών (Ρέθυμνο), την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου. Ώρα: 18.00.
Η δράση «Αντήχηση» είναι μια ηχητική performance, η οποία αξιοποιεί την τεχνική της ακρόασης με ακουστικά, και βασίζεται στην γραπτή προφορική μαρτυρία της Ιωάννας Παρρά, το γένος Παπουτσάκη, που γεννήθηκε το 1926 στον Αλικιανό Χανίων η οποία έζησε από κοντά τα γεγονότα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην Κρήτη. Η συνέντευξή της καταγράφηκε το 2014 από τον τότε μαθητή Νικόλαο Μελικίδη.
Στο πλαίσιο της δράσης, οι θεατές καλούνται να συμμετάσχουν σε μια τελετουργική εμπειρία ακρόασης, σε ένα σημείο με θέα, φορώντας ακουστικά. Μέσα από την αφήγηση και τη συνοδευτική πρωτότυπη μουσική σύνθεση, ο χώρος μετατρέπεται σε τόπο μνήμης και συναισθηματικής σύνδεσης με το παρελθόν.
Παράλληλη Εικαστική Έκθεση
Τη δράση «Αντήχηση» συνοδεύει η εικαστική εγκατάσταση «Της μνήμης τα τάματα» της Μαρίας Τσουκνάκη, εικαστικού και αφηγήτριας. Εικαστική εγκατάσταση που διαπραγματεύεται την ανάγκη του ανθρώπου να βρει παρηγοριά μέσα από την επίκληση στο θείο αλλά και τα ανεξίτηλα σημάδια που αφήνουν η μνήμη και τα βιώματα. Το έργο, εμπνευσμένο και αυτό από τη μαρτυρία της Ιωάννας Παρρά, συνδιαλέγεται με την performance της Scarmi, προσφέροντας ένα πολυαισθητηριακό περιβάλλον και ενισχύοντας τον βιωματικό χαρακτήρα της εκδήλωσης.
Οι δράσεις παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά σε παραγωγή του Πολιτιστικού Συλλόγου Κοντομαρί \3ο Φεστιβάλ Κοντομαρί – Ημέρες Μνήμης | Η Μνήμη & συμπαραγωγή με το Ιστορικό Αρχείο Κρήτης Γ.Α.Κ. ως μέρος του καλλιτεχνικού περίπατου «Μικρές Σκηνές».
Πότε: Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου
Που: Κέντρο Βυζαντινών Τεχνών (Εθ. Αντιστάσεως 84, Ρέθυμνο 741 31)
Το βιβλίο της Μαρία Καμηλάκη – Μανωγιαννάκη «Εκεί όπου οι στάχτες ανθίζουν», θα παρουσιαστεί την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου στις 19.00 στο Σπίτι του Πολιτισμού, υπό την αιγίδα του Δήμου Ρεθύμνης
Μιλάνε για το βιβλίο:
Γιώργος Φρυγανάκης, φιλόλογος, λογοτέχνης
Εύα Λαδιά, δημοσιογράφος, λογοτέχνης
Αδάμος Μουζουρής, φιλόλογος, λογοτέχνης
Μαρία Καμηλάκη – Μανωγιαννάκη, συγγραφέας
Αποσπάσματα διαβάζουν:
Εύα Περπυράκη, φυσικός
Θοδωρής Ρηγινιώτης, θεολόγος
Συντονίζει ο Νίκος Δερεδάκης, δάσκαλος, ιστορικός ερευνητής
Οι Τσιριτσάντσουλες παρουσιάζουν τη θεατρική παράσταση «Αλλοπαρμένοι» Μύθοι του Τζορτζ Μπέρναρντ Σω, στην Πλατεία της Κατοχωριάς στις Μαργαρίτες Μυλοποτάμου.
Στην εισαγωγή και τα ιντερμέδια ακούγονται αποσπάσματα από το προοίμιο του Τζορτζ Μπέρναρντ Σω για τους Αλλοπαρμένους Μύθους (1948), μτφ. Βαγγέλης Γλυκόπουλος, με τη συνοδεία αποσπασμάτων των έργων του Ludwig van Beethoven.
Υπόθεση
Οι ατομικές βόμβες που ρίξανε οι Αμερικανοί στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι το 1945 άλλαξαν τον ρου της ιστορίας. Παρόλο τον φόβο της ολικής καταστροφής όμως, η ανθρωπότητα δεν σταμάτησε να διεξάγει πολέμους με άλλους τρόπους. Πώς θα εξελιχθεί άραγε το ανθρώπινο είδος μετά από χιλιάδες χρόνια; Θα καταφέρει άραγε να ξεφορτωθεί τη βιολογική του υπόσταση; Σε τι θα μετουσιωθεί η συσσώρευση της γνώσης και της δύναμης;
Ο Τζορτζ Μπέρναρντ Σω, στο τέλος της ζωής του, δίνει τη δική του εκδοχή για το μέλλον της ανθρωπότητας. Ως ένας ιδιαίτερος «προφήτης», αναλύει όλα αυτά τα διαχρονικά ζητήματα που μας απασχολούν. Οι ανησυχίες του είναι επίκαιρες και μας βοηθάνε να δούμε πώς θα ξεπεράσουμε τις Σκοτεινές Εποχές που ζούμε.
Για την παράσταση
Η ομάδα μας φέτος κλείνει 25 χρόνια ζωής και δημιουργίας. Οι εμπειρίες που έχουμε αποκτήσει, μέσα από αυτό το ταξίδι, είναι πολλές. Οι εποχές αλλάζουν με ραγδαίους ρυθμούς και είναι φορές που η ματαιότητα μάς έχει καταβάλλει. Και τότε εμφανίζεται ως «από μηχανής θεός» κάτι που θα μας δώσει ώθηση και θα μας πεισμώσει να συνεχίσουμε. Αυτόν τον ρόλο έπαιξε φέτος ο Τζορτζ Μπέρναρντ Σω.
Οι «Αλλοπαρμένοι μύθοι» γράφτηκαν το 1948. Είναι έξι αυτοτελείς ιστορίες που περιγράφουν το πέρασμα των μελλοντικών αιώνων και χιλιετηρίδων. Η πρώτη ιστορία ξεκινάει με το τέλος του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου, ενώ η έκτη και τελευταία ιστορία καταλήγει στην ανθρωπότητα που θα ζει χιλιάδες, ίσως κι εκατομμύρια έτη μετά. Σε αυτές τις έξι ιστορίες προσθέσαμε ένα μικρό θεατρικό του Σω ως πρόλογο. «Ο Άρθουρ και η ακετόνη» περιγράφει τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και πώς οι Άγγλοι «χάρισαν» την Παλαιστίνη στους σιωνιστές.
«Συναντηθήκαμε» τυχαία με το «αλλοπαρμένο» αυτό έργο του Σω κι ενθουσιαστήκαμε. Τον μελετήσαμε και προσπαθήσαμε μέσα από την τσίρι ματιά μας να τον κατανοήσουμε και να τον αποδώσουμε. Ο Σω υποστήριζε πως η αναζήτηση της γνώσης και της δύναμης δεν σταματάει ποτέ. Καταπιάνεται με βαθιά φιλοσοφικά και πολιτικά θέματα χρησιμοποιώντας το καυστικό του χιούμορ, το οποίο ήταν και το βασικό μας εφόδιο για να διηγηθούμε τις φουτουριστικές ιστορίες του. Θέμα του η εξουσία κι ο πολέμος, η τεχνολογία και το μέλλον, η διδασκαλία κι η μάθηση.
Δεν είναι αισιόδοξος για το τι θα ακολουθήσει, αλλά μέσα από τα κείμενά του διαγράφονται, ξεκάθαρα, όλες οι δυνατές επιλογές. Ας επιλέξουμε, λοιπόν, πώς θέλουμε να συνεχίσουμε τις ζωές μας, ποιους δρόμους θα διαλέξουμε, τους ανθρώπους με τους οποίους θα συμπορευτούμε στον δρόμο της ελευθερίας και της αλληλεγγύης.
«…Και ποια μπορεί να είναι η άμυνα; Μέσα στον ερμαφροδιτισμό των ημερών όπου η επιθετική κριτική δεν σπάει τα μούτρα της σ’ έναν σκληρό τοίχο, αφού τίποτα πια δεν συναντιέται και δεν συγκρούεται με τίποτα, αλλά βουλιάζει και προστίθεται στο υπάρχον, η καλύτερη άμυνα ίσως τελικά να μην είναι η επίθεση αλλά η μίμηση του σκαντζόχοιρου: όχι το χριστιανικά και αισθητικά κατοχυρωμένο “μη μου άπτου” του ευαίσθητου άνθους που ανήκει από τώρα κιόλας στην κομβιοδόχη του μέλλοντος, αλλά η αδικαίωτη και μονότονη άρνηση του ξεράγκαθου: “Όσα είπαμε παλιά ισχύουν”» (Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος, Η «Ρωμιοσύνη» στον Παράδεισο, εκδ. Έρασμος, 1983)
Συντελεστές
Παίζουν: Ντίνα Μαυρίδου, Νίκος Γλυκόπουλος, Μαρίνος Μουζάκης
Στον ρόλο του Τζορτζ Μπέρναρντ Σω ακούγεται η φωνή του Γρηγόρη Κλιούμη.
Μετάφραση-κούκλες-μάσκες-κοστούμια: Μαρία Μαρκοπούλου
Σκηνικά-αφίσα-εξώφυλλο προγράμματος: Διονύσης Ματαράγκας
Κατασκευή κοστουμιών: Αγγελική Βασιλοπούλου
Κατασκευή σκηνικού: Κώστας Βαλατσός
Κατασκευή σκηνικών αντικειμένων: Μαρία Μαρκοπούλου, Ντίνα Μαυρίδου, Νίκος Γλυκόπουλος, Ολυμπία Ζωγοπούλου-Παπαλιάκου
Ηχοληψία-μίξη ήχου: Νίκος Γιούσεφ
Διεύθυνση παραγωγής: Ντίνα Μαυρίδου
Σκηνοθεσία, κινησιολογία, μουσικές επιλογές, παραγωγή: Τσιριτσάντσουλες 2025
Η ομάδα «Εμείς και Εμείς» σας προσκαλεί στην παρουσίαση του νέου βιβλίου του Χάρη Παπαδάκη με τίτλο «Περιήγηση στη Σκοτεινή Κρήτη», που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2025, στις 11:00 π.μ., στο Ωδείο Ρεθύμνου.
Ο γνωστός ιστοριοδίφης και δικηγόρος Χάρης Παπαδάκης, μέσα από το συγγραφικό του έργο, μας οδηγεί σε μια διαφορετική όψη της Κρήτης, γεμάτη ξεχασμένα μνημεία, άγνωστες λέξεις και έννοιες, αλλά και μια ιστορία που παραμένει συχνά στο περιθώριο.
Η παρουσίαση του βιβλίου θα πλαισιωθεί από τους Όλγα Σπυριδάκη – Πλαΐτη, Νίκο Δερεδάκη, Ευτύχη Τζιρτζιλάκη και Γιώργο Φρυγανάκη.
Μια ακόμη μεθόδευση γύρω απ’ το Έγκλημα των Τεμπών, την οποία η Ζωή Κωνσταντοπούλου είχε αποκαλύψει από την προηγούμενη εβδομάδα, έρχεται στο φως και αποδεικνύεται.
Η Ζωή, ως συνήγορος οικογενειών θυμάτων, μετέβη μαζί με τους συγγενείς, στις 8 Σεπτέμβρη, στο Δικαστικό Μέγαρο Λάρισας, προκειμένου να συναντηθούν με τον Εφέτη Ειδικό Ανακριτή και να λάβουν γνώση της δικογραφίας. Ωστόσο βρήκαν τις πόρτες κλειστές και τη δικογραφία να μεταβιβάζεται με παράτυπο τρόπο στην Εισαγγελία Εφετών, με τη Ζωή και τους συγγενείς να προχωρούν στην κατάθεση μήνυσης και αναφοράς κατά του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, του Εφέτη Ανακριτή και κάθε προσώπου που ενεπλάκη, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, σε αυτή την «παράνομη διαχείριση» της δικογραφίας.
Πριν περάσει μια εβδομάδα, νέο επεισόδιο κουκουλώματος έλαβε χώρα χθες, Δευτέρα 15/9, αφού ο μηνυθείς Εισαγγελέας Εφετών Λάμπρος Τσόγκας, χωρίς να παραλάβει καν και να διαβάσει την δικογραφία, απέστειλε πρόταση 1.000 σελίδων, προφανώς γραμμένη σε άλλο χρόνο, για το κλείσιμο της Ανάκρισης και την άρον-άρον παραπομπή της υπόθεσης σε δίκη, την ώρα που οι συγγενείς των θυμάτων διαμαρτύρονται για το κουκούλωμα και ζητούν πλήρη διαλεύκανση.
Με δηλώσεις της η Ζωή Κωνσταντοπούλου τόνισε:
«Την περασμένη εβδομάδα με συγγενείς θυμάτων του Εγκλήματος των Τεμπών, καταθέσαμε μήνυση κατά του Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας και του Ειδικού Εφέτη Ανακριτή Λάρισας, γιατί διαπιστώσαμε ότι συμπράττουν με τρόπο αξιόποινο στη συγκάλυψη των ευθυνών για το Έγκλημα των Τεμπών, στο κουκούλωμα των στοιχείων, και μεθοδεύουν από κοινού με την Κυβέρνηση την μη διερεύνηση.
Επιβεβαιωνόμαστε με τον πιο ηχηρό τρόπο, καθώς αποδεικνύεται ότι ο Εισαγγελέας Εφετών Τσόγκας, χωρίς να έχει διαβάσει την δικογραφία, που περιέχει έγγραφα που απαριθμούνται σε 178 σελίδες-178 σελίδες είναι μόνο ο κατάλογος των εγγράφων- χωρίς να έχει δώσει πρόσβαση στη δικογραφία, χωρίς να έχει καν παραλάβει νομίμως τη δικογραφία, διατυπώνει πρόταση προκειμένου η υπόθεση να φύγει άρον-άρον από τη διερεύνηση και να πάει στο ακροατήριο χωρίς λογοδοσία πολύ υψηλά ιστάμενων εμπλεκομένων.
Είναι δεδομένο ότι αυτή η μεθόδευση γίνεται από κοινού με την Κυβέρνηση και, βεβαίως, με τον Υπουργό Δικαιοσύνης, που φέρνει μια διάταξη περιστολής των δικαιωμάτων των κατηγορουμένων, που είναι όμως και περιστολή των δικαιωμάτων των θυμάτων, γιατί αναφέρεται σε δικαιώματα πρόσβασης στη δικογραφία, δικαιώματα που τα θύματα έχουν, όταν έχει τα αντίστοιχα δικαιώματα και ο κατηγορούμενος.
Μιλάμε για την οργιώδη προσπάθεια μιας ένοχης Κυβέρνησης και μιας ένοχης εξουσίας να αποσείσει τις ευθύνες της. Και μιλάμε, βεβαίως, για επίορκους λειτουργούς, οι οποίοι κάνουν τα χατίρια σε εμπλεκόμενα στο Έγκλημα κυβερνητικά πρόσωπα.
Αυτή η μεθόδευση δεν θα περάσει. Θα βρει απέναντί της, όχι μόνο τις οικογένειες των θυμάτων, όχι μόνο τους επιζώντες και τις επιζώσες, αλλά και ολόκληρη την κοινωνία, η οποία δεν διαπραγματεύεται το αίτημα για Δικαιοσύνη.
Η Δικαιοσύνη θα λάμψει, η Αλήθεια θα επικρατήσει και όλοι αυτοί που νομίζουν ότι θα γλιτώσουν, θα οδηγηθούν πολύ σύντομα εκεί όπου πρέπει να ερευνώνται οι ευθύνες εκείνων που εμπλέκονται σε κακουργήματα σε βάρος της ανθρώπινης ζωής.»
Η 14η Σεπτεμβρίου, ημέρα που καθιερώθηκε ομόφωνα από τη Βουλή των Ελλήνων το 1998 ως Ημέρα Εθνικής Μνήμης, μας καλεί να σκύψουμε με δέος και σεβασμό στη θυσία των αδελφών μας που υπέστησαν τη Γενοκτονία του Μικρασιατικού Ελληνισμού.
Τιμούμε τα θύματα της Μικρασιατικής Καταστροφής: τους χιλιάδες Έλληνες που εξοντώθηκαν, εκτοπίστηκαν και ξεριζώθηκαν βίαια από τις πατρογονικές τους εστίες. Η φλόγα της Σμύρνης, που το 1922 έκαψε ζωές, περιουσίες και πολιτισμό, έγινε σύμβολο του μεγάλου ξεριζωμού, αλλά και πηγή ιστορικής μνήμης και ευθύνης.
Στη θύμιση των προσφύγων του Μικρασιατικού Ελληνισμού, που με πίστη, μόχθο και αξιοπρέπεια αναγέννησαν την Ελλάδα, οφείλουμε να κρατήσουμε ζωντανή την ιστορική αλήθεια απέναντι στη λήθη και την παραχάραξη. Η αναγνώριση της Γενοκτονίας αποτελεί χρέος δικαιοσύνης και μνήμης, τόσο προς τους προγόνους μας όσο και προς τις επόμενες γενιές.
Η σημερινή ημέρα δεν είναι απλώς επετειακή. Είναι εθνική υπόμνηση ότι η ιστορία μας μάς διδάσκει, ότι η αλήθεια μας ελευθερώνει και ότι η Ρωμιοσύνηδεν ξεριζώνεται.
Με την παρούσα ανακοίνωση επιθυμούμε ως Δήμος Αγίου Βασιλείου να τοποθετηθούμε δημόσια αναφορικά με την επιστολή του Σωματείου Πυροσβεστών Περιφέρειας Κρήτης που δημοσιεύτηκε σε κάποια τοπικά μέσα.
Αν και η εν λόγω επιστολή δεν μας κοινοποιήθηκε επισήμως καθώς δεν συμπεριλαμβανόμαστε στους αποδέκτες, θεωρούμε σκόπιμο να δώσουμε απαντήσεις και διευκρινίσεις σε ζητήματα που τίθενται και αφορούν τις συνθήκες εργασίας πυροσβεστών στα περιπολικά κλιμακίων της περιοχής του Δήμου μας.
Ο Δήμος Αγίου Βασιλείου έχει μια υποδειγματική συνεργασία με την Περιφερειακή Διοίκηση Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Κρήτης, την Πυροσβεστική Υπηρεσία Ρεθύμνης και βέβαια με το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Σπηλίου, η όποια είναι ο αρμόδιος φορέας για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό και τον συντονισμό των δράσεων πρόληψης και καταστολής πυρκαγιών. Η Πυροσβεστική Υπηρεσία υποδεικνύει τα σημεία επιτήρησης και αποφασίζει για τα περίπολαλαμβάνοντας υπόψη τις αποστάσεις, τις ιδιαιτερότητες της περιοχής και τον βαθμό επικινδυνότητας.
Ο φετινός σχεδιασμός, σε επίπεδο συνεργασίας, ετοιμότητας και πρόληψης, είναι υποδειγματικός και αποτελεί αποτέλεσμα συντονισμένης δουλειάς και πνεύματος συνεργασίας μεταξύ όλων των εμπλεκομένων φορέων με μετρήσιμα αποτελέσματα καθώς αντιμετωπίστηκαν με την συνδρομή και των εθελοντών μας δέκα εστίες πυρκαγιάς, αποφεύγοντας την επέκταση τους με απρόβλεπτες συνέπειες.
Ο Δήμος Αγίου Βασιλείου συνδράμει ενεργά με κάθε πρόσφορο μέσο στο έργο της Πυροσβεστικής Επίσης αναγνωρίζει ότι οι πυροσβέστες εργάζονται συχνά κάτω από δύσκολες και επικίνδυνες συνθήκες. Για τον λόγο αυτό, πέρα από την υποστήριξη σε επίπεδο υποδομών και εξοπλισμού, καταβάλλεται κάθε προσπάθεια για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας τους, όπου αυτό είναι εφικτό σε τοπικό επίπεδο είτε με την παροχή διευκολύνσεων, είτε με τη στήριξη σε πρακτικά θέματα κατά τη διάρκεια των περιπολιών και των επεμβάσεών τους.
Σε αυτό το πλαίσιο ο Δήμος διεκδίκησε την χρηματοδότηση και την υλοποίηση της κτιριακής αναβάθμισης του Πυροσβετικού Κλιμακίου Σπήλιου βελτιώνοντας σημαντικά όχι μόνο τις επιχειρησιακές ανάγκες του αλλά και τις συνθήκες εργασίας του πυροσβεστικού προσωπικού.
Επίσης ανταποκρίνεται σε κάθε πρακτικό ζήτημα για την παραμονή των πληρωμάτων στα προτεινόμενα σημεία παραμονής τους κατά τη διάρκεια των περιπολιών τους,όπως η τοποθέτηση οικίσκων για την βελτίωση των συνθηκών εργασίας, ακόμα και στις περιπτώσεις που δεν προβλέπεται από την νομοθεσία. Στις περιπτώσεις βέβαια όπου οι Πυροσβέστες θεωρούν ότι οι τοποθετημένοι οικίσκοι δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους τότε ο Δήμος θα φροντίσει για την άμεση απομάκρυνση τους από τα σημεία.
Ο σεβασμός προς το έργο των πυροσβεστών δεν είναι μόνο θεσμικός, αλλά και βαθιά ανθρώπινος. Ο Δήμος Αγίου Βασιλείου έχει τονίσει ότι η ασφάλεια και η πολιτική προστασία απαιτούν αλληλεγγύη, συνέργεια, διαρκή επαγρύπνηση και συνεννόηση. Η πρόθεσή μας δεν είναι η αντιπαράθεση, αλλά η αποκατάσταση της ακρίβειας και η πλήρης ενημέρωση του πολιτών.
Παραμένουμε ανοιχτοί σε κάθε ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο καθώς στην Πολιτική Προστασία η συνεργασία και η κοινή προσπάθεια φέρνουν αποτελέσματα.
Το πρωί της Παρασκευής, 12ης Σεπτεμβρίου 2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Πρόδρομος, κατόπιν προσκλήσεως του Ανώτατου Διοικητή Φρουράς Ρεθύμνου και Διοικητή του 547 Α/Μ ΤΠ Ρεθύμνου, Αντισυνταγματάρχη Εμμανουήλ Μουρτζάκη, τέλεσε Επιμνημόσυνη Δέηση για την ανάπαυση των ανδρών της «V Μεραρχίας Κρητών».
Μετά την Επιμνημόσυνη Δέηση, επίκαιρα ομίλησε ορισθείς στρατιωτικός, αναφερόμενος στην ανδρεία και το θυσιαστικό φρόνημα των ανδρών της ιστορικής «V Μεραρχίας Κρητών».
Ο Δήμος Ρεθύμνης συμμετέχει δυναμικά και φέτος στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας.
Από Τρίτη 16 έως και Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2025, θα υλοποιηθεί ένα πλούσιο πρόγραμμα δράσεων και εκδηλώσεων για μικρούς και μεγάλους και κυρίαρχο στόχο να αναδειχθεί η σημασία της βιώσιμης κινητικότητας, της ενεργής μετακίνησης και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:
Εκπαιδευτικές δράσεις,
Διαδρομές πεζοπορίας και ποδηλασίας,
Καλλιτεχνικές και πολιτιστικές παρεμβάσεις,
Δραστηριότητες ευαισθητοποίησης για τη βιώσιμη κινητικότητα,
Συμμετοχή σχολείων και φορέων.
Ιδιαίτερη στιγμή θα αποτελέσει η Παρασκευή 19η Σεπτεμβρίου 2025, οπότε θα πραγματοποιηθεί προβολή ταινίας, συνοδευόμενη από ένα αφιέρωμα στη μνήμη του Νίκου Βώβου, ο οποίος έφυγε πρόσφατα από την ζωή. Με τον τρόπο αυτό, θα τιμηθεί η πολύτιμη προσφορά του τόσο στον Δήμο όσο και στην προώθηση της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Ρεθύμνης κ. Άγγελος Μαλάς με αφορμή την έναρξη των εκδηλώσεων τόνισε:
«Με σύνθημα «Επιλέγω να μετακινηθώ με βιώσιμο τρόπο», ενώνουμε τις δυνάμεις μας για έναν πιο πράσινο, πιο ανθρώπινο δημόσιο χώρο, προάγοντας την ενεργή μετακίνηση, τη συμπερίληψη και την οικολογική συνείδηση.
Στο πλαίσιο αυτό, σας προσκαλούμε θερμά να λάβετε μέρος και να στηρίξετε με την παρουσία σας τις εκδηλώσεις που έχουν προγραμματιστεί. Η συμβολή όλων μας είναι πολύτιμη ώστε να ενισχύσουμε το μήνυμα της εκστρατείας και να δώσουμε το καλό παράδειγμα στην τοπική κοινωνία.
Να προσπαθήσουμε όλοι μαζί για ένα Ρέθυμνο που προάγει τη βιώσιμη κινητικότητα, την ποιότητα ζωής και τον σεβασμό στο περιβάλλον».
Δεν πέρασε ούτε μήνας από την οριστική παραίτηση, λόγω εργασιακής εξόντωσης, της παιδοψυχιάτρου του ΚοιΚεΨΥΠΕ Ρεθύμνου, του κέντρου δηλαδή Πρωτοβάθμιας Ψυχικής Υγείας για παιδιά και εφήβους που εξυπηρετούσε ολόκληρη τη δυτική Κρήτη (Χανιά και Ρέθυμνο). Και, «σαν έτοιμο από καιρό», το Υπουργείο Υγείας μας ανακοινώνει δια του υφυπουργού Υγείας κ. Βαρτζόπουλου, ότι η ψυχική υγεία των παιδιών θα ανατεθεί σε Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία (ΑΜΚΕ).
Συγκεκριμένα ετέθη επίκαιρη ερώτησηστη βουλή στις 10/9/25, από το βουλευτή του ΚΚΕ κ. Συντιχάκη, για το ποια μέτρα προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση για τη στελέχωση του κέντρου με όλο το απαραίτητο μόνιμο προσωπικό, όλων των ειδικοτήτων για να καλυφθούν πλήρως οι ανάγκες και αν προβλέπεται αυτό να μεταστεγαστεί σε πιο κατάλληλο κτίριο. Επισημάνθηκαν μάλιστα οι αντιδράσεις σωματείων και συλλόγων του Ρεθύμνου με ανακοινώσεις και αιτήματα για την επαναλειτουργία του ΚοιΚεΨΥΠΕ.
Αποστόμωσε ο υφυπουργός με την ωμή και απροκάλυπτη ανακοίνωση της παράδοσης της ψυχικής Υγείας των παιδιών μας σε ιδιωτική Εταιρία που συνχρηματοδοτείται από Ευρωπαϊκούς πόρους (ΕΣΠΑ) και Υπουργείο Υγείας, δηλαδή σε ΑΜΚΕ. Μάλιστα έσπευσε χωρίς ντροπή να τονίσει ότι «θα παρέχονται ΔΩΡΕΑΝ υπηρεσίες, γιατί αυτό ενδιαφέρει τον κόσμο».
Γνωρίζουμε όμως ότι η χρηματοδότηση κάποια στιγμή θα λήξει, γιατί έτσι λειτουργούν τα ευρωπαϊκά προγράμματα, και ο φορέας αυτός θα λειτουργήσει στην ουσία ως μετάβαση στην ιδιωτικοποίηση της ψυχικής Υγείας Παιδιών-Εφήβων, έχοντας στο μεταξύ εξασφαλίσει και την πελατεία της Εταιρίας. Επιπλέον, επιφυλάσσεται κανείς για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών από Μη Κερδοσκοπικές Εταιρίες, που δεν υπόκεινται σε κρατικό έλεγχο, αλλά εξαρτάται από τις επιχορηγήσεις και τη χρηματοδότησή τους.
Επί του παρόντος λοιπόν το κοινοτικό κέντρο «λειτουργεί» χωρίς παιδοψυχίατρο, με μετακινούμενο από το Ηράκλειο Ψυχολόγο, μόνο για να κρατάει ανοιχτές πόρτες και σε αναμονή τους ασθενείς, εφόσον τίποτα δεν αναφέρθηκε από τον υφυπουργό για επικείμενη στελέχωση με προσωπικό, προκήρυξη θέσεων, για επαναλειτουργία.
Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, από την ίδια Εταιρία, θα αντιμετωπιστεί και το πρόβλημα ανεπάρκειας λόγω υποστελέχωσης της αντίστοιχης δημόσιας δομής για την Ψυχική Υγεία Ενηλίκων στο νομό Λασιθίου, όπως ενημέρωσε ο υφυπουργός.
Συμπέρασμα 1ο:
Η απαξίωση του Κοινοτικού Κέντρου Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων Ρεθύμνου διαχρονικά, ήταν σκόπιμη με στόχο την ιδιωτικοποίηση στο πλαίσιο « της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης και της ολοκλήρωσής της», σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της ΕΕ. Άλλωστε το είπε και ο Υφυπουργός ότι «έτσι γίνεται και στην Ευρώπη»…
Συμπέρασμα 2ο:
Ζεστό χρήμα από τα Ευρωπαϊκά κονδύλια και από το κράτος, από έμμεσους και άμεσους φόρους και ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων δηλαδή, στηρίζει τις Επιχειρήσεις στην (Ψυχική) Υγεία αντί να ενισχύονται οι δημόσιες δομές υγείας με υποδομές και μόνιμο προσωπικό, οι οποίες υποβαθμίζονται μέχρι να κλείσουν.
Συμπέρασμα 3ο:
Η πολιτική που ακολουθούν οι κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια με δεσμεύσεις προς την ΕΕ και απογειώνει η κυβέρνηση της ΝΔ, διαλύει τη Δημόσια Ψυχική Υγεία και τη χαρίζει στις Ιδιωτικές επιχειρήσεις όσο κι αν τις μασκαρεύει ως ΜΚΟ ή ΑΜΚΕ.
Μόνη διέξοδος για το λαό ο οργανωμένος αγώνας για την ανατροπή αυτής της πολιτικής, η διεκδίκηση Δημόσιας και Δωρεάν Ψυχικής Υγείας χωρίς προϋποθέσεις, με τις δυνατότητες των επιστημονικών εξελίξεων του 21ου αιώνα και βάσει των πραγματικών αναγκών των παιδιών και εφήβων, βάσει των αναγκών της κοινωνίας.
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2025 η 1η Εκπαιδευτική Ημερίδα Διευθυντών και Διευθυντριών σχολικών μονάδων για το νέο σχολικό έτος 2025-2026.
Η ημερίδα φιλοξενήθηκε στην Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων του 3ου Γυμνασίου Ρεθύμνου και διοργανώθηκε με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων στελεχών εκπαίδευσης του νομού.
Στόχος της ημερίδας ήταν η ουσιαστική ενημέρωση και προετοιμασία των Διευθυντών/ντριών εν όψει της νέας σχολικής χρονιάς, η καθοδήγηση στον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου και η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών και διοικητικών δομών.
Στο πρόγραμμα συμμετείχαν:
Διευθυντές και Διευθύντριες των σχολικών μονάδων του νομού
Ο Επόπτης Ποιότητας Εκπαίδευσης, κ. Γεώργιος Στριλιγκάς
Η ολομέλεια των Συμβούλων Εκπαίδευσης του Ρεθύμνου, Στελέχη και εργαζόμενοι της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου
Εισηγήσεις πραγματοποιήθηκαν από:
Αντωνιάδη Παναγιώτη, Αναπληρωτή Διευθυντή της ΔΔΕ Ρεθύμνου, Θέμα: Χαιρετισμός – Σκοπός της συνάντησης
Δρ. Μαραγκάκη Μανούσο, Επίτιμο Διευθυντή ΔΔΕ Ρεθύμνου, Χαιρετισμός και ευχαριστίες για τη συνεργασία κατά τη διάρκεια της θητείας του
Γεώργιο Στριλιγκά, Επόπτη Ποιότητας Εκπαίδευσης και Σχολικό Σύμβουλο ΠΕ01 Θεολόγων, Θέμα: Πλαίσιο λειτουργίας και προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου σε συνεργασία με τους/τις Συμβούλους Εκπαίδευσης
Ακολούθησε ανοιχτή συζήτηση με ενεργή συμμετοχή των διευθυντών/ντριών, όπου ανταλλάχθηκαν απόψεις και κατατέθηκαν προτάσεις για την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων.
Ο Αν. Διευθυντής ΔΔΕ Ρεθύμνου, κ. Παναγιώτης Αντωνιάδης, τόνισε τη σημασία της συνεργασίας και της ανταλλαγής απόψεων ως βασικούς πυλώνες για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης στον νομό. Ο κ. Στριλιγκάς επεσήμανε ότι η υλοποίηση του προγραμματισμού απαιτεί στενή συνεργασία με τους/τις Συμβούλους Εκπαίδευσης, βάσει του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, και ευχήθηκε μια γόνιμη και δημιουργική σχολική χρονιά. Ο κ. Μαραγκάκης εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του για την υποδειγματική συνεργασία που υπήρξε κατά τη διάρκεια της θητείας του.
Υπεύθυνη Συντονισμού της Ημερίδας: Ειρήνη Ποιμενίδου, Αναπληρώτρια Προϊσταμένη – Τμήμα Γ’ Προσωπικού
Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου εκφράζει τις θερμές της ευχαριστίες προς το 3ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου και τη Διευθύντρια του σχολείου, κ. Μαρία Ψαράκη, για την ευγενική παραχώρηση του χώρου και τη θερμή φιλοξενία κατά τη διάρκεια της 1ης Εκπαιδευτικής Ημερίδας Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων για το σχολικό έτος 2025-2026.
Ενώ το καταναλωτικό κίνημα στην Ελλάδα έμεινε, για μία ακόμα φορά, πλήρως απογοητευμένο με τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στη Δ.Ε.Θ, αφού από όλα τα μελλοντικά μέτρα απουσιάζει παντελώς μία ολιστική αντιμετώπιση της κρίσης ακρίβειας (και, για να είμαστε ακριβέστεροι, της ελληνικής πανευρωπαϊκής πρωτιάς στην ακρίβεια προϊόντων και υπηρεσιών), έρχεται ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου Σ. Αναγνωστόπουλος, η θητεία του οποίου είναι συνυφασμένη με τη διόγκωση της ακρίβειας και αισχροκέρδειας στην ελληνική αγορά προϊόντων και διατυπώνει μομφή κατά της ΕΕΚΕ για δήθεν ανακρίβειες στην πρόσφατη έρευνα που δημοσιοποιήσαμε σχετικά με τις αυξήσεις τιμών στα σχολικά είδη.
Έτσι, για να «αποδείξει» την άποψή του, σε τηλεοπτική εκπομπή γνωστού καναλιού, ισχυρίστηκε ότι η ίδια η έρευνα μας αναφέρει ότι ένα σχολικό τετράδιο σήμερα κοστίζει 0,50 €, ενώ το 2023 αυτό κόστιζε 1,35 €, άρα υπάρχει σαφής μείωση τιμής.
Πλην όμως η αλήθεια είναι άλλη: ο κος Γενικός δεν συνέκρινε τα ίδια προϊόντα όταν κατέληξε στο συμπέρασμα που παρουσίασε στο τηλεοπτικό κοινό: αναφέρθηκε στην τιμή ενός τετραδίου που το 2022 και 2023 είχε πράγματι τιμή 1,35 €, το οποίο όμως απουσιάζει εντελώς ως προϊόν από την φετινή έρευνα! Για να κάνει τη σύγκριση όμως και να πετύχει τον στόχο του, αναφέρεται σε ένα διαφορετικό προϊόν που περιλαμβάνεται στην έρευνα και το οποίο πράγματι κοστίζει 0,50 € φέτος ενώ το 2024 κόστιζε 0,43 €. Το καταναλωτικό κοινό, που δεν μπορεί τη στιγμή εκείνη να έχει πρόσβαση στις έρευνες μας, σαφώς παραπλανείται και ο σκοπός του επιτυγχάνεται.
Κε Γενικέ, με τέτοια φθηνά τεχνάσματα δεν αντιμετωπίζεται η ακρίβεια και η αισχροκέρδεια. Το ζήτημα δεν είναι να διαψεύσετε την ΕΕΚΕ και τις έρευνές της, αλλά να κάνετε επιτέλους αυτό το οποίο απαιτεί η θέση σας: να προστατεύσετε τον καταναλωτή, λέγοντάς του την αλήθεια, χωρίς να ωραιοποιείτε την κατάσταση. Παρακαλούμε, την επόμενη φορά, εσείς και οι υπηρεσίες σας να μελετήσουν με περισσότερη εμβρίθεια τις έρευνές μας, μήπως και τελικά βοηθηθείτε στο έργο σας.
Η ΔΕΥΑΡ καλεί τους Δημότες που έχουν εκκρεμείς οφειλές τελών να αξιοποιήσουν την προθεσμία έως και 30-9-2025 για την εξόφληση ή τη ρύθμισή τους.
Με την άμεση εξόφληση των τελών γίνεται απάλειψη των τόκων , ενώ η ρύθμιση της οφειλής μπορεί να γίνει για χρονικό διάστημα εως 36 δόσεων με τους εξής όρους:
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ
ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΔΟΣΕΩΝ
ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΚΩΝ
1
10%
6
100%
2
10%
12
80%
3
10%
24
60%
4
10%
36
40%
5
0
36
0%
Η όλη διαδικασία μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο στα κεντρικά Γραφεία της ΔΕΥΑΡ που βρίσκονται στο Βιολί Χαράκι (θέση Μύτη Γρίντα) στις εγκαταστάσεις του Βιολογικού Καθαρισμού (Καθημερίνα από 9 πμ. εως 14 μ.μ).
Επισημαίνεται προς τους καταναλωτές, ότι η ΔΕΥΑΡ, είναι Κοινωφελής Επιχείρηση , δεν αποσκοπεί σε κέρδος , ενώ με τα τέλη καλύπτονται ανταποδοτικά οι λειτουργικές της ανάγκες, ώστε να συνεχίσει να παρέχει απρόσκοπτα τις υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης σε όλους.
Σε περίπτωση αδράνειας , η επιχείρηση υποχρεούται – σύμφωνα με τον Κανονισμό Δικτύων και τη Νομοθεσία – να προχωρήσει στα προβλεπόμενα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης , όπως βεβαίωση της οφειλής μέσω Δ.Ο.Υ., έγερση αγωγής , δέσμευση καταθέσεων και διακοπή της υδροδότησης.
Η Διοίκηση της ΔΕΥΑΡ ελπίζει , ότι οι δημότες θα ανταποκριθούν στην πρόσκληση αυτή για εξόφληση ή ρύθμιση των οφειλών τους και δεν θα χρειαστεί να προβεί σε αναγκαστικά μέτρα είσπραξης.
Ο Δήμος Ρεθύμνης, στα πλαίσια των εκδηλώσεων της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας 2025, παρουσιάζει επίσημα το νέο Δημοτικό Σύστημα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων και Ηλεκτρικών Πατινιών.
Η παρουσίαση θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2025 και ώρα 19:00 στην Πλατεία Λυκείου Ελληνίδων στην Προκυμαία.
Με τη συνεργασία φορέων και συλλόγων της πόλης, στόχος είναι η προώθηση της πράσινης και βιώσιμης αστικής κινητικότητας, καθώς και η ενημέρωση των πολιτών για τον τρόπο λειτουργίας των νέων συστημάτων μικροκινητικότητας.
Η παρουσία των πολιτών θα αποτελέσει ιδιαίτερη τιμή για τον Δήμο Ρεθύμνης.
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων διοργανώνει, στις 27, 28 και 29 Μαρτίου 2026, στα Χανιά το 2ο Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή με τίτλο: “Οπτικοακουστικός – Κινηματογραφικός Γραμματισμός. Θέαση – Κριτική προσέγγιση – Δημιουργία”.
Το Συνέδριο υλοποιείται σε συνεργασία με φορείς της πολιτείας, της αυτοδιοίκησης, του πολιτισμού και της εκπαίδευσης.
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων και οι δράσεις του αποτελούν συνδιοργάνωση της Περιφέρειας Κρήτης, των Δήμων Χανίων και Πλατανιά και του Πνευματικού Κέντρου Χανίων.
Στις εργασίες του Συνεδρίου συμμετέχουν ακαδημαϊκοί, επιστήμονες-ερευνητές, καλλιτέχνες-δημιουργοί, επαγγελματίες του χώρου της οπτικοακουστικής έκφρασης, στελέχη της εκπαίδευσης, εκπαιδευτικοί και φοιτητές, καθώς και κάθε ενδιαφερόμενος/η, που θέλει να συμβάλλει σε ένα γόνιμο προβληματισμό σε σχέση με τη θεματολογία του Συνεδρίου.
Σκοπός και ειδικότερα ερωτήματα του Συνεδρίου
Σκοπός του Συνεδρίου είναι η αποτύπωση της δυναμικής σχέσης Οπτικοακουστικών Τεχνών και Εκπαίδευσης διαμέσου της καταγραφής των θεωρητικών τάσεων και της ανάδειξης των πρακτικών εφαρμογών του οπτικοακουστικού και κινηματογραφικού γραμματισμού στο σύγχρονο σχολείο και της ανάδειξης των πρακτικών συνεργασίας και συν-δημιουργίας της τυπικής εκπαίδευσης (εκπαιδευτική κοινότητα) και της άτυπης εκπαίδευσης (φορείς οπτικοακουστικών τεχνών και δημιουργοί οπτικοακουστικών προϊόντων).
Οι Σύνεδροι θα κληθούν να απαντήσουν στα ειδικότερα ερωτήματα:
(α) Ποιες είναι οι τάσεις, οι προβληματισμοί και οι απόψεις στο γενικότερο παιδαγωγικό πλαίσιο (συγκλίσεις και διαφοροποιήσεις), οι οποίες αναπτύσσονται στη χώρα μας και διεθνώς, στα ζητήματα του Οπτικοακουστικού και Κινηματογραφικού Γραμματισμού, και αποτυπώνονται στις θεωρητικές μελέτες και στις ερευνητικές αναζητήσεις;
(β) Σε ποιο βαθμό ο “πολιτισμός της εικόνας” συγκρούεται με τις πρακτικές του σύγχρονου σχολείου και ποια είναι η σχέση των παιδιών/εφήβων/νέων με τα οπτικοακουστικά προϊόντα;
(γ) Ποιοι είναι οι αποτελεσματικότεροι τρόποι (μοντέλα) ένταξης των οπτικοακουστικών τεχνών στην εκπαίδευση;
(δ) Ποιες είναι οι στάσεις/απόψεις των εκπαιδευτικών για την οπτικοακουστική εκπαίδευση (εκπαίδευση δια των οπτικοακουστικών τεχνών και εκπαίδευση των οπτικοακουστικών τεχνών) και ποιες δημιουργικές διδακτικές πρακτικές αναδεικνύονται από τις διδακτικές εφαρμογές στον σχολικό χώρο με τη συνέργεια της οπτικοακουστικής έκφρασης στην εκπαιδευτική διαδικασία (στοχοθεσία, περιεχόμενο, διδακτικό υλικό, μεθοδολογία διδασκαλίας);
(ε) Ποιες εκπαιδευτικές πρακτικές έχουν αναπτυχθεί στις τρεις διαστάσεις του οπτικοακουστικού γραμματισμού (θέαση, κριτική προσέγγιση και παραγωγή οπτικοακουστικών προϊόντων) στις εκπαιδευτικές βαθμίδες;
(στ) Ποια είναι η συμβολή των οπτικοακουστικών τεχνών στην καλλιέργεια/εκδήλωση κριτικής και αποκλίνουσας στάσης;
(ζ) Σε ποιο βαθμό και με ποιους τρόπους συμβάλλει η μη τυπική εκπαίδευση (φορείς, χώροι πολιτισμού, καλλιτέχνες-δημιουργοί) στην οπτικοακουστική εκπαίδευση;
(η) Ποια μοντέλα και πρακτικές συνεργασίας έχουν αναπτυχθεί ανάμεσα στην εκπαιδευτική κοινότητα, των φορέων οπτικοακουστικής έκφρασης και των δημιουργών οπτικοακουστικών προϊόντων;
(θ) Ποια είναι η συμβολή των οπτικοακουστικών τεχνών στην προσέγγιση σύγχρονων πολιτικών και κοινωνικών προβλημάτων, την ενίσχυση της πρόσβασης και της συμμετοχής στο εκπαιδευτικό σύστημα ομάδων πληθυσμού με γλωσσικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες και ατόμων με ανάγκες διαφοροποιημένης διδασκαλίας;
(ι) Σε ποιο βαθμό έχουν καταγραφεί και αξιολογηθεί πρωτοβουλίες εκπαιδευτικής πολιτικής και ποιες προτάσεις ανάληψης πολιτικών πρωτοβουλιών έχουν διατυπωθεί με θέμα την εισαγωγή των οπτικοακουστικών τεχνών σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες;
(κ) Ποιες είναι οι νέες προκλήσεις και με ποιους τρόπους η Τεχνητή Νοημοσύνη επηρεάζει τις οπτικοακουστικές παραγωγές στον ευρύτερο καλλιτεχνικό χώρο και στον χώρο της εκπαίδευσης;
Θεματικές του Συνεδρίου
Αφιέρωμα: Οπτικοακουστικές δημιουργίες και Τεχνητή Νοημοσύνη۰Η Τεχνητή Νοημοσύνη ως δημιουργικό εργαλείο۰Τεχνητή Νοημοσύνη και Νέες Μορφές Αφήγησης۰Κριτική Ανάλυση της οπτικοακουστικής δημιουργίας με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης۰Ηθική και Δεοντολογία της χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης σε οπτικοακουστικά έργα και Πολιτισμικές Προεκτάσεις۰Εκπαίδευση, Δημιουργικότητα και Τεχνητή Νοημοσύνη۰Τεχνικές και Τεχνολογικές Καινοτομίες
Θεωρητικές προσεγγίσεις και ερευνητικές μελέτες στον χώρο του οπτικοακουστικού και κινηματογραφικού γραμματισμού
Η Παιδαγωγική και η Διδακτική των Οπτικοακουστικών Μέσων.
Θέασηκαικατανάλωσηοπτικοακουστικών προϊόντων.
Η προσέγγιση κινηματογραφικών προϊόντων (κινηματογραφικοί κώδικες -τεχνικοί και πολιτιστικοί, η ματιά του θεατή, οι προθέσεις του δημιουργού).
۰Οπτικοακουστική έκφραση και κριτικός γραμματισμός
Τα οπτικοακουστικά προϊόντα ως εργαλεία ανάπτυξης κριτικού γραμματισμού και εκδήλωσης κριτικής στάσης.
Οι οπτικοακουστικές παραγωγές στο σχολικό περιβάλλον.
Οι μαθητές/τριες παραγωγοί οπτικοακουστικών προϊόντων (αφηγηματικές ταινίες, animation, ντοκιμαντέρ, ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές, φωτογραφία, οπτικοακουστικές διαφημίσεις, ψηφιακές δημιουργίες).
۰Στοχοθετώντας τον οπτικοακουστικό γραμματισμό
Διδακτικές προτάσεις και διδακτικές εφαρμογές με τη συνέργεια των οπτικοακουστικών προϊόντων και επιδίωξη την επίτευξη βημάτων προς τον οπτικοακουστικό γραμματισμό.
Καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις/διδασκαλίας γνωστικών αντικειμένων με στοιχεία οπτικοακουστικής έκφρασης και καινοτόμες δράσεις διάχυσης των Οπτικοακουστικών Τεχνών στις καθημερινές διδακτικές δραστηριότητες του σχολείου
Διδακτικές προτάσεις που προάγουν τη συνέργεια γνωστικών αντικειμένων (μαθημάτων) και τωνοπτικοακουστικών τεχνών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Διδακτικές προσεγγίσεις που αξιοποιούν τα οπτικοακουστικά προϊόντα ως διδακτικά μέσα.
Διδακτικές εφαρμογές με διαθεματικό χαρακτήρα, που προάγουν την αξιοποίηση των οπτικοακουστικών τεχνών στο σχολικό πρόγραμμα Συνάντηση/σύζευξη της οπτικοακουστικής έκφρασης με άλλες μορφές έκφρασης (Μουσική, Εικαστικά, Λογοτεχνία, Θέατρο, Κινητικές Τέχνες κ.ά.).
Οπτικοακουστική έκφραση και εκπαιδευτική πολιτική
Μοντέλα εισαγωγής της οπτικοακουστικής έκφρασης στα Προγράμματα Σπουδών, σχολικά εγχειρίδια, Παραπρόγραμμα, παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού, επιμόρφωση εκπαιδευτικών κ.ά).
Συνεργασία σχολείου, φορέων οπτικοακουστικής έκφρασης και δημιουργών οπτικοακουστικών προϊόντων
Φεστιβάλ, κινηματογραφικές λέσχες, μουσεία, εκπαιδευτικά προγράμματα, δίκτυα εκπαιδευτικών, διδακτικές επισκέψεις σε χώρους οπτικοακουστικού πολιτισμού, προσκλήσεις δημιουργών στο σχολείο, συν-οργάνωση δράσεων, επικοινωνία της σχολικής κοινότητας με την καλλιτεχνική παραγωγή κ.ά.
۰Μορφές παρέμβασης που αξιοποιούν τις οπτικοακουστικές τέχνες ως εργαλείο ισχυροποίησης των δεσμών του σχολείου με την τοπική κοινότητα
Καινοτόμες δράσεις διάχυσης των οπτικοακουστικών τεχνών μέσα από ποικίλες σχολικές δράσεις και
δραστηριότητες. Φεστιβάλ και διαγωνισμοί μαθητικών οπτικοακουστικών προϊόντων. Εκδηλώσεις ανοιχτές στην τοπική κοινωνία.
۰ Οπτικοακουστικές Σπουδές και Επιμόρφωση
Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση, Σπουδές στον ιδιωτικό χώρο, οπτικοακουστικά εργαστήρια, επιμορφωτικά προγράμματα, επιμόρφωση εκπαιδευτικών
۰Οπτικοακουστικές Τέχνες Πολιτειότητα και Ενσυναίσθηση
۰Οπτικοακουστικές Τέχνες και διαπολιτισμική εκπαίδευση
Οι οπτικοακουστικές τέχνες ενισχυτικές της πρόσβασης και της συμμετοχής στο εκπαιδευτικό σύστημα ομάδων πληθυσμού με γλωσσικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες. Προσέγγιση της ετερότητας μέσα από οπτικοακουστική έκφραση και την αισθητική εμπειρία.
۰Οπτικοακουστικές Τέχνες και διαφοροποιημένη διδασκαλία-συμπεριληπτική εκπαίδευση
Ο ρόλος των οπτικοακουστικών τεχνών και της δημιουργικής έκφρασης στην διαφοροποιημένη διδασκαλία, στην ειδική αγωγή και στην συμπεριληπτική εκπαίδευση.
۰Οπτικοακουστική δημιουργία και νέες τεχνολογίες
Αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη δημιουργία, πρόσβαση και προσέγγιση της οπτικοακουστικής δημιουργίας. Oπτικοακουστική έκφραση και ψηφιακά εργαλεία, νέες μορφές οπτικοακουστικής έκφρασης, ψηφιακές δημιουργίες.
۰ Προφορική και Τοπική Ιστορία και Οπτικοακουστικές Καταγραφές (Ντοκιμαντέρ, podcast, φωτοστορίες)
Στο πλαίσιο του Συνεδρίου θα πραγματοποιηθούν:
۰Κεντρικές ομιλίες
۰Προφορικές εισηγήσεις -δια ζώσης και σύγχρονες εξ αποστάσεως- (ερευνητικές μελέτες και διδακτικές εφαρμογές)
۰Στρογγυλές Τράπεζες
۰Βιωματικά εργαστήρια
Σημαντικές ημερομηνίες
Έως 31 Ιανουαρίου 2026, Αποστολή περιλήψεων (προφορικές ανακοινώσεις -δια ζώσης και σύγχρονες εξ αποστάσεως- και προτάσεις υλοποίησης εργαστηρίων)
Έως 15 Φεβρουαρίου 2026, Ανακοινώσεις αποδοχής ή μη των προφορικών ανακοινώσεων και των εργαστηρίων από την Επιστημονική Επιτροπή
27-28-29 Μαρτίου 2026, Πραγματοποίηση του Συνεδρίου.
Έως 31 Αυγούστου 2026, Αποστολή πλήρους κειμένου εισήγησης – Αξιολόγηση των κειμένων από δύο (2) κριτές (για έκδοση στα Πρακτικά του Συνεδρίου).
Υποβολή περιλήψεων
Οι υποψήφιοι/ες εισηγητές/τριες (των προφορικών ανακοινώσεων) και οι υποψήφιοι/ες εμψυχωτές/τριες των εργαστηρίων θα πρέπει να συμπληρώσουν τη σχετική φόρμα-περίληψη έως 18 Φεβρουαρίου 2024 στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις:
Στην παραπάνω διεύθυνση θα βρείτε όλες τις πληροφορίες που αφορούν το συνέδριο:
Κόστος συμμετοχής:
Παρακολούθηση των εργασιών: Χωρίς οικονομική επιβάρυνση. Εισηγητές/τριες και εμψυχωτές/τριες εργαστηρίων: 60 Ευρώ έκαστος/η. Φοιτητές/τριες ως εισηγητές/τριες: Χωρίς οικονομική επιβάρυνση.
Χρησιμοποιώντας το Rethemnos.gr συμφωνείτε με τους όρους χρήσης και την δήλωση προστασίας προσωπικών δεδομένων. Παρακαλώ επισκεφθείτε τη σχετική σελίδα μας Πολιτική Cookies – Προστασία δεδομένων για περισσότερες πληροφορίες.