ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΡΕΘΥΜΝΟ

Συναισθηματική εκπαίδευση – Το σχολείο, ένας χώρος χαράς και μάθησης

σχολείο

Τα τελευταία χρόνια, εκπαιδευτικοί και ψυχολόγοι, αναγνωρίζοντας ότι η γνωστική εκπαίδευση δεν μπορεί από μόνη της να αγγίξει το μυαλό και την καρδιά των μαθητών, εισήγαγαν τον όρο «Συναισθηματική Εκπαίδευση». Η Συναισθηματική Εκπαίδευση έχει στόχο την καλλιέργεια ενός ανοικτού, ισότιμου και μη-επικριτικού περιβάλλοντος μάθησης μέσω μίας βιωματικής – συναισθηματικής εμπειρίας για το μαθητή.

Ο Renato Palma, ψυχοθεραπευτής, στο βιβλίο του «Easy Happiness: Growing together in an Affective Democracy» προτείνει μία ριζοσπαστική μέθοδο διδασκαλίας των παιδιών που στηρίζεται στην ευτυχία. Εάν συμπεριφερόμαστε καλά στα παιδιά, όλος ο κόσμος θα γίνει καλύτερος, υποστηρίζει. Η ευημερία και η ευτυχία των παιδιών προάγει και τη δική μας ευτυχία. Ο Palma  καταλήγει στο βιβλίο του: «Το να μεγαλώσουμε μαζί, παιδιά και ενήλικες, σε μία συναισθηματική δημοκρατία και να χτίσουμε μαζί μία κουλτούρα ευτυχίας, μπορεί να γίνει πραγματικότητα. Ίσως αποτελεί τον μόνο τρόπο να δραπετεύσουμε από το αδιέξοδο των συγκρούσεων».

Το έργο DREAM (Development and Run-test of an Educational Affective Model), αντιπροσωπεύει ένα όραμα: να κάνει τα σχολεία ένα χώρο «συναισθηματικής εκπαίδευσης». Ένα χώρο όπου τα παιδιά ζουν καλά και όπου πηγαίνουν με χαρά, διότι αντιπροσωπεύει γι ‘αυτούς ό,τι δεν βρίσκουν αλλού. Ένα χώρος όπου μπορούν να εκφραστούν για οτιδήποτε χωρίς να φοβούνται την απόρριψη, όπου καλούνται να συμμετάσχουν ενεργά στη δημιουργία, όπου οι προτιμήσεις τους γίνονται σεβαστές και όπου θα μπορούν να αισθάνονται ότι αντιμετωπίζονται ως ίσοι, όπως πρέπει να είναι σε μια συναισθηματική δημοκρατία.

Στο πρόγραμμα DREAM, εκπαιδευτικοί φορείς και ινστιτούτα από την Ιταλία, την Ελλάδα, την Γαλλία και  την Ισπανία, βασιζόμενοι και καθοδηγούμενοι από τις προσεγγίσεις του καθηγητή Renato Palma, θα αναζητήσουν πρωτότυπες προσεγγίσεις και θα αναπτύξουν ένα καινοτόμο παιδαγωγικό μοντέλο συναισθηματικής εκπαίδευσης, το οποίο στοχεύει στην προώθηση της ευημερίας και την αύξηση της ευτυχίας των μαθητών μέσα και έξω από το σχολικό περιβάλλον.

Τη δημιουργία του εκπαιδευτικού μοντέλου θα ακολουθήσει η πιλοτική εφαρμογή του σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Ρεθύμνου και η δημιουργία ενός οδηγού χρήσης. Όλα τα εκπαιδευτικά προϊόντα, καθώς και συναφή άρθρα και ηλεκτρονικό πληροφοριακό υλικό θα είναι διαθέσιμα σε όλους τους εκπαιδευτικούς, μέσω πλατφόρμας ανοικτού εκπαιδευτικού υλικού (OER – Dream platform).

dreamΣτις 14 & 15 Νοεμβρίου 2016, στη Φλωρεντία, έλαβε μέρος η πρώτη διακρατική συνάντηση των συμμετεχόντων για την έναρξη των εργασιών του προγράμματος, το οποίο θα διαρκέσει τρία χρόνια και χρηματοδοτείται από την πρόγραμμα Erasmus+.

Στη συνάντηση συμμετείχε και ο Renato Palma, υποστηριχτής του μοντέλου της συναισθηματικής εκπαίδευσης. Την Ελλάδα εκπροσώπησε ο Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Κέντρου Κατάρτισης για την Απασχόληση (ECTE – European Centre in Training for Employment), κ. Κώστας Ανδρουλάκης σε συνεργασία με τη Διευθύντρια του Εργαστηρίου Διεπιστημονικής Προσέγγισης για τη Βελτίωση της Ποιότητας Ζωής (Quality of Life Lab) του ΤΕΙ Κρήτης, κα Αργυρούλα Καλαϊτζάκη, Επικ. Καθηγήτρια Κλινικής Ψυχολογίας.