ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗ

ΕΕΕΕΚ Ρεθύμνου: Επαγγελματικές ευκαιρίες μάθησης στους εκπαιδευτές για την αναβάθμιση των γνώσεων τους

Η Ειδική Εκπαίδευση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη των παιδιών με ειδικές ανάγκες και, ως εκ τούτου, στο μέλλον και στην ένταξή τους στην κοινωνία. Η αποτελεσματικότητα των μεθόδων διδασκαλίας σε ειδικά εκπαιδευτικά σχολεία είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον του σπουδαστών.

Όπως αναφέρεται στην έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Rethinking Education” (2012), «η μεταρρύθμιση των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης είναι απαραίτητη για την επίτευξη υψηλότερων στόχων όσον αφορά την παραγωγικότητα και την προσφορά εκπαιδευτών υψηλής εξειδίκευσης».

Μερικές προκλήσεις της διαδικασίας μάθησης των ατόμων με “ειδικές ανάγκες” αποτελούν η εφαρμογή νέων καινοτόμων μεθοδολογιών, ως εργαλεία μάθησης και κοινωνικής ολοκλήρωσης, όπως επίσης και ο εμπλουτισμός του χρονοδιαγράμματος και το γενικό πρόγραμμα σπουδών.

Ο στόχος του ΕΕΕΕΚ Ρεθύμνου είναι η παροχή επαγγελματικών ευκαιριών μάθησης στους εκπαιδευτές, έτσι ώστε να αναπτύξουν γενικές δεξιότητες σχετικά με τις προσεγγίσεις των καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας στην Ειδική Εκπαίδευση.

Για την επίτευξη αυτών των στόχων, το ΕΕΕΕΚ Ρεθύμνου, ολοκλήρωσε με επιτυχία ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα 12 εκπαιδευτών του στο Βερολίνο, στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ERASMUS+, με τίτλο: «Εκπαιδευτικές Προσεγγίσεις για την Ειδική Αγωγή» “Educational Approaches for Special Education”- E.A.S.E. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε σε δύο διαδοχικές εκπαιδευτικές δράσεις διάρκειας πέντε ημερών η κάθε μία.

Οι εκπαιδευτικοί του ΕΕΕΕΚ που συμμετείχαν στην κινητικότητα ήταν:

Πρώτη ομάδα μετακίνησης: Άννα Χρονάκη, Ελένη Μουδατσάκη, Δημήτριος Νικόγλου, Παναγιώτα Πασχάλη, Στυλιανή Τερζάκη, Γεώργιος Τσαμπούρης.

Δεύτερη ομάδα μετακίνησης: Ξανθίπη Νικολαϊδου, Μιχαήλ Λαμπαθάκης, Κυριάκος Αμπατζίδης, Ζαχαρίας Χαρωνίτης, Μαρία Χατζάκη, Ελένη Νερατζουλάκη.

Οι εκπαιδευτικές δράσεις περιελάμβαναν γνωριμία με το Γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα, και συγκεκριμένα τον τομέα της επαγγελματικής κατάρτισης για ΑΜΕΑ, διαλέξεις από εξειδικευμένο προσωπικό, ενεργή συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ειδικού σχολείου και, τέλος, επισκέψεις σε δομές και φορείς ειδικής αγωγής.

Οι εκπαιδευτικές δράσεις πραγματοποιήθηκαν στα παρακάτω ινστιτούτα:

  1. “Der Paritätische Wohlfahrtsverband Landesverband Berlin E.V.”. Αποτελεί την συνομοσπονδία όλων των μη κερδοσκοπικών φιλανθρωπικών οργανώσεων του κρατιδίου του Βερολίνου. Παρουσίαση του έργου τους και διάλεξη για τον επαγγελματικό προσανατολισμό των ατόμων με ειδικές ανάγκες.
  2. “Annedore-Leber-Berufsbildungswerk Berlin“. Επίσκεψη, παρουσίαση και ολοήμερη περιήγηση σε μια από τις μεγαλύτερες επαγγελματικές σχολές του Βερολίνου για ΑΜΕΑ, που προσφέρει σπουδές και επαγγελματική κατάρτιση για πάνω από 30 ειδικότητες .
  3. “Mosaik Werkstätten für Behinderte“. Εργαστήρια απασχόλησης ΑΜΕΑ με αξιόλογο έργο και πρωτοπόρες ιδέες προώθησης προϊόντων, συνεργασίας και παροχής υπηρεσιών στο τομέα του e-shop.
  4. “Evangelische Johannesstift Behindertenhilfe GmbH“. Αποτελεί μια μικρή πολιτεία μέσα στο δάσος με ξενώνες φιλοξενίας, ειδικά σχολεία, ειδικά επαγγελματικά εργαστήρια και πολλές άλλες εγκαταστάσεις και δομές για ΑΜΕΑ, υπερήλικες, κακοποιημένες γυναίκες και παιδιά και, γενικότερα, ανθρώπους σε ανάγκη.
  5. “Schilling School“. Δημόσιο ειδικό σχολείο με αξιόλογες εγκαταστάσεις όπου οι εκπαιδευτικοί παρακολουθήσαν ενεργά το ημερήσιο πρόγραμμα των μαθητών.
  6. “Schule St. Johannesberg”. Ιδιωτικό ειδικό σχολείο βασιζόμενο στη χρηματοδότηση της εκκλησίας, κατάλληλο για παιδιά από την προσχολική ηλικία έως την εφηβεία, όπου παρέχεται εκπαίδευση σε ένα εύρος μαθημάτων προσαρμοσμένα κατάλληλα στο επίπεδο και την ηλικία των παιδιών.
  7. “Berliner Werkstätten für Menschen mit Behinderung GmbH (BWB)”. Εργαστήρια επαγγελματικής κατάρτισης και μετέπειτα απασχόλησης ατόμων με ειδικές ανάγκες, σε διάφορους τομείς που κυμαίνονται από τη συναρμολόγηση αντικειμένων έως την κατασκευή τρακτέρ μάρκας Porsche.

Μέσα από το πολιτιστικό πρόγραμμα που περιείχε επισκέψεις σε μουσεία και περιήγηση στην πόλη του Βερολίνου, οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν το Βερολίνο ως μια πολυπολιτισμική, ανοιχτή, ανεκτική και ελεύθερη κοινωνία αλλά συγχρόνως να διακρίνουν και τα προβλήματα που μπορεί να έχει μια κοινωνία αντιθέσεων και συνθέσεων.
Φορέας οργάνωσης και υλοποίησης ήταν το Εκπαιδευτικό Ινστιτούτο LDI UG, με έδρα το Βερολίνο (www.ldi-berlin.de).

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus +/Δράση ΚΑ1- Μαθησιακή Κινητικότητα προσωπικού σχολικής εκπαίδευσης.