ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΡΕΘΥΜΝΟ

Ταξίδι του 16ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου στο Ζάγκρεμπ, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus

Στο χρονικό διάστημα 25 με 29 Μαρτίου 2019, πραγματοποιήθηκε, στην πρωτεύουσα της Κροατίας στο Ζάγκρεμπ, η δεύτερη συνάντηση στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος, Erasmus+ ΚΑ2 “Kreacja i motywacja”, “Creation and Motivation” «Δημιουργία & Παροχή κινήτρων», στο οποίο συμμετέχει ως εταίρος το 16ο Δ.Σ. Ρεθύμνου.

Στόχος του προγράμματος είναι η δημιουργία κινήτρων στους μαθητές να χρησιμοποιούν την Αγγλική Γλώσσα εξασκώντας και τις τέσσερις δεξιότητες: ομιλία, ανάγνωση, γραφή, ακουστική κατανόηση.

Εκτός από την Ελλάδα στο πρόγραμμα συμμετείχαν επίσης η Πολωνία, η Γερμανία, η Λετονία, η Ρουμανία και η Κροατία.

Την ελληνική αποστολή αποτελούσαν η Διευθύντρια του σχολείου, δύο εκπαιδευτικοί και εννέα μαθητές.

Την πρώτη μέρα, Δευτέρα 25 Μαρτίου, γνωρίσαμε το σχολείο, Osnova Skola Matije Gupca – Διεθνές Σχολείο του Ζάγκρεμπ. Το σχολείο ιδρύθηκε το 1940, αλλά το 1993 και το 2009 προστέθηκαν και επιπλέoν χώροι.

Η ελληνική αποστολή έφτασε στο Ζάγκρεμπ το βράδυ της Κυριακής 24 Μαρτίου. Η ημέρα της άφιξης συνέπεσε με το φεστιβάλ του φωτός που γίνεται τα τελευταία χρόνια, τέτοια εποχή στο Ζάγκρεμπ.

Το σχολείο είναι πολύ λειτουργικό, επιπλωμένο σε μοντέρνο στιλ και διαθέτει σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό. Εκτός από τις άνετες αίθουσες διδασκαλίας, αποτελείται από αίθουσες αφιερωμένες σε εξειδικευμένους σκοπούς, μαγειρικής/οικιακής οικονομίας, μουσικής, πολλές αίθουσες ξένων γλωσσών, συναισθηματικής νοημοσύνης, εργαστήριο πληροφορικής/ρομποτικής, αίθουσες θρησκευτικής εκπαίδευσης (καθολική και μουσουλμανική), αίθουσες προσωπικού, βιβλιοθήκη, συνεδριακές αίθουσες , γραφείο διευθυντή, γραφεία διοικητικού προσωπικού, μαγειρεία, εστιατόριο, κλειστό γυμναστήριο .

Η σχολική αυλή περιλαμβάνει γήπεδα βόλεϊ, μπάσκετ και τένις, γήπεδο ποδοσφαίρου και χάντμπολ, στίβος αθλητισμού και κήπο. Το σχολείο αριθμεί 679 μαθητές, 74 εκπαιδευτικούς, 1 ειδικό εκπαιδευτικό, 5 παιδαγωγούς και ψυχολόγους και 24 υπαλλήλους, ως διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό. Υπάρχουν 24 ομάδες μαθητών, ηλικίας 7-14 ετών, οι οποίοι φοιτούν σε 8 διαφορετικά εκπαιδευτικά επίπεδα.

Το πρόγραμμα την πρώτη μέρα περιελάμβανε καλωσόρισμα και πολλές δραστηριότητες γνωριμίας, δεσίματος και χωρισμού των παιδιών σε μικτές ομάδες. Ακολούθησε περιήγηση στους χώρους του σχολείου.

Τέλος οι μαθητές στις εθνικές τους ομάδες, χρησιμοποιώντας την τεχνική του Vlog, γύρισαν μικρής διάρκειας βίντεο, στα Αγγλικά, σχετικά με τη χώρα τους και το σχολείο τους. Η μέρα έκλεισε με γεύμα στο εστιατόριο του σχολείου.

Το απόγευμα της Δευτέρας επισκεφθήκαμε το Μουσείο των Ψευδαισθήσεων του Ζάγκρεμπ. Τα παιδιά το βρήκαν τρομερά ενδιαφέρον, συμμετείχαν, παρατήρησαν και ανακάλυψαν άλλοτε μόνα τους, άλλοτε με τη βοήθεια των συνοδών δασκάλων, όλα τα εκθέματα του μουσείου.

Την δεύτερη μέρα, Τρίτη 26 Μαρτίου, βρεθήκαμε ξανά με τους εταίρους μας στην αίθουσα συνεδρίων του σχολείου. Εκεί κάθε ομάδα ξεχωριστά παρουσίασε ένα βίντεο, στα Αγγλικά, το οποίο είχε προετοιμαστεί στην χώρα της, με πρωταγωνιστές τα παιδιά. Επρόκειτο για τη Δράση Ρ7 του προγράμματος με τίτλο “ Culture speaks English”.

Στη συνέχεια κάθε αποστολή έπρεπε να ετοιμάσει μέσα σε μία ώρα ένα δρώμενο, στα Αγγλικά, που να δίνει πληροφορίες για την πόλη προέλευσής της. Οι Έλληνες μαθητές συνεργάστηκαν, εμπνεύστηκαν, δημιούργησαν και έστησαν ένα τηλεπαιχνίδι τύπου κουίζ. Οι πρόβες έγιναν γρήγορα και η ελληνική αποστολή παρουσίασε ένα εντυπωσιακό δρώμενο σε ιδέες και ερμηνεία.

Μετά το γεύμα ακολούθησε κυνήγι θησαυρού στην πόλη του Ζάγκρεμπ το οποίο είχαν ετοιμάσει οι οικοδεσπότες. Οι συμμετέχοντες μαθητές χωρίστηκαν σε έξι μικτές ομάδες των επτά ατόμων. Συνοδοί ανέλαβαν δύο δάσκαλοι ανά ομάδα. Έτσι οι ομάδες ξεκίνησαν με τα πόδια από το σχολείο, για το πρώτο σταθμό- γρίφο. Σκοπός κάθε ομάδας, αφού λύσει τέσσερις γρίφους , ακολουθώντας διαφορετική πορεία, να καταλήξει στο κέντρο της παλιάς πόλης του Ζάγκρεμπ. Ιδιαίτερα πετυχημένη δραστηριότητα, που έφερε κοντά τους συμμετέχοντες μαθητές και έδωσε την ευκαιρία σε όλους να γνωρίσουν σημαντικά μνημεία του Ζάγκρεμπ.

Στη συνέχεια η Κροατική ομάδα μας επιφύλασσε κέρασμα-έκπληξη σε ταβέρνα του κέντρου της πόλης. Ακολούθησε επίσκεψη της ελληνικής αποστολής στον καθεδρικό ναό του Ζάγκρεμπ, όπου οι Έλληνες μαθητές παρακολούθησαν πρώτη φορά λειτουργία σε καθολικό ναό. Ακολούθησε εξόρμηση για βραδινή βόλτα στο Ζάγκρεμπ. Μια πόλη ιδιαίτερα φιλική, ζωντανή, ασφαλής να περπατάει κανείς , με πανέμορφα, διατηρητέα κτίρια. Οι κάτοικοι φιλικοί, μιλούν σχεδόν όλοι Αγγλικά, γεγονός που έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς μαθητές να αλληλεπιδράσουν.

Η τρίτη μέρα, Τετάρτη 27 Μαρτίου ξεκίνησε νωρίς, καθώς προέβλεπε εκδρομή στο Εθνικό Πάρκο Plitvice της Κροατίας και στο γραφικό χωριό Rastoke. Μετά από δύο ώρες διαδρομή με το λεωφορείο, φτάσαμε στο μαγευτικό πάρκο. Το πρόγραμμα άφηνε πολλά περιθώρια αλληλεπίδρασης των Ελλήνων μαθητών με τους ξένους φίλους τους. Στη συνέχεια επισκεφθήκαμε το γραφικό χωριό Rastoke, όπου παλιά λειτουργούσαν δεκάδες νερόμυλοι. Ξεχωριστές και πρωτόγνωρες εμπειρίες για όλους τους συμμετέχοντες μαθητές και συνοδούς.

Επιστρέφοντας στο Ζάγκρεμπ, σταματήσαμε στα περίχωρα της πόλης Κάρλοβατς. Πολύ σύντομα είδαμε το τοπικό Πολεμικό Μουσείο Ανεξαρτησίας της Κροατίας. Τα εκθέματα απομεινάρια, αποτελούν μαρτυρίες ενός ιδιαίτερα σκληρού, απάνθρωπου, πολύ πρόσφατου εμφυλίου πολέμου. Νωπές ακόμα οι μνήμες των μεσήλικων Κροατών. Σπίτια στα τούβλα, όπως εγκαταλείφθηκαν από Σέρβους που εκδιώχθηκαν. Συχνά οι διάτρητοι από τις σφαίρες τοίχοι, αφήνονται επίτηδες χωρίς επισκευή, να θυμίζουν σε όλους τα πολύ άσχημα πράγματα που συνέβησαν την περίοδο 1991-1996.

Η μέρα έκλεισε με την αγαπημένη μας βραδινή βόλτα και δείπνο στο κέντρο του Ζάγκρεμπ.

Την τέταρτη μέρα, Πέμπτη 28 Μαρτίου, στην αίθουσα συνεδρίων του σχολείου, υπήρξε εργαστήρι Καλλιτεχνικών, με ανακυκλώσιμα υλικά. Κάθε αποστολή έπρεπε να δημιουργήσει ένα έργο – σύμβολο της πόλης προορισμού της. Η γνωριμία, οι φιλίες των Ελλήνων μαθητών με τους ξένους συμμετέχοντες, υπήρξε συνεχής, ακόμα και στα διαλείμματα.

Ακολούθησε θεατρική παράσταση – «Η χώρα του ποτέ» – την οποία οι Κροάτες μαθητές είχαν ετοιμάσει σχεδόν εξ ολοκλήρου μόνοι τους. Αμέσως μετά και ενώ οι μικτές ομάδες ασχολήθηκαν με την ολοκλήρωση της Vlog ταινίας τους, οι δάσκαλοι των αποστολών είχαν οργανωτική συνάντηση σχετικά με τη συνέχιση του προγράμματος : «Creation & Motivation».

Η μέρα έκλεισε με κοινή επίσκεψη όλων των εταίρων στο Μουσείο Τεχνολογίας Nicolas Tesla.

Η πέμπτη και τελευταία μέρα Παρασκευή 29 Μαρτίου, περιελάμβανε εργαστήριο μαγειρικής, όπου κάθε χώρα όφειλε να μαγειρέψει ένα παραδοσιακό φαγητό. Επίσης προέβλεπε την παρουσίαση από κάθε χώρα ενός παραδοσιακού παιχνιδιού. Τέλος όλες οι ομάδες από κοινού δημιούργησαν κατά τη διάρκεια της μέρας ένα ψηφιδωτό έργο, ενθύμιο της φιλίας και της συνεργασίας μας. Οι ευκαιρίες αλληλεπίδρασης των εταίρων με τους Έλληνες μαθητές και το αντίστροφο πολλές.

Η Διεθνής συνάντηση έκλεισε το βράδυ της Παρασκευής, σε δείπνο που οργάνωσε το σχολείο, όπου γευτήκαμε τις παραδοσιακές συνταγές της κάθε χώρας.

Το ταξίδι μας στην Κροατία ολοκληρώθηκε το Σάββατο, με περιήγηση σε μνημεία και ιστορικά κτίρια της πόλης του Ζάγκρεμπ και επίσκεψη στο Ζωολογικό κήπο στο πάρκο Μάξιμιρ.

Από τα παραπάνω είναι προφανές ότι οι στόχοι του προγράμματος – για δημιουργία κινήτρων στους μαθητές να χρησιμοποιούν την Αγγλική Γλώσσα, εξασκώντας την ομιλία, την ανάγνωση, τη γραφή, την ακουστική κατανόηση – καλύφθηκαν πλήρως.

Αυτό όμως που είναι το πιο σημαντικό και έχει ανεκτίμητη αξία, είναι οι μοναδικές, ανεξίτηλες εμπειρίες που αποκόμισαν οι Έλληνες μαθητές μέσα από αυτό το ταξίδι.

Όσο για τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, το να ανοίγεις τέτοιους ορίζοντες στους μαθητές σου, κατά κοινή παραδοχή, είναι επίσης κάτι πρωτόγνωρο και μοναδικό.

Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τους γονείς των μαθητών για τη στήριξή τους και για την εμπιστοσύνη που μας έδειξαν.

Οι συνοδοί εκπαιδευτικοί