Τις τελευταίες ημέρες πριν και μετά την εορτή του Πάσχα η αν. Εκπρόσωπος Τύπου του ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ κ. Έφη Μιχελάκη συνοδευόμενη από μέλη του Συντονιστικού του Κινήματος Δημοκρατίας Ρεθύμνου, επισκέφτηκαν την Αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου κ. Μαρία Λιονή , τον Δήμαρχο Ρεθύμνου κ. Γιώργη Μαρινάκη, τον Δήμαρχο Αγίου Βασιλείου κ. Ιωάννη Ταταράκη και μαζί με στελέχη από την υπόλοιπη Κρήτη τον Περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σταύρο Αρναουτάκη , αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα της Αυτοδιοίκησης στην πορεία το τόπου. Έγινε ένας ουσιαστικός πολιτικός διάλογος σε εξαιρετικό κλίμα για ζητήματα που αφορούν την περιοχή μας αλλά και την Κρήτη γενικότερα.
Η διάρκεια της έκθεσης θα είναι από 24-4-2025 μέχρι 10-5-2025
Η συγκεκριμένη έκθεση αποτελεί απόσπασμα από την αρχική που είχε εκτεθεί στο δημοτικό κήπο το καλοκαίρι του 2023
Ο επιμελητής της έκθεσης Γιώργος Καραταράκης- Ιστορικός Τέχνης στο σημείωμα του για την έκθεση αναφέρει:
«Οι θεωρητικές δημοσιεύσεις για τη σχέση Φεμινισμού και Τέχνης, που διατυπώθηκαν στη δεκαετία του 1970, άνοιξαν νέους δρόμους,σαγηνεύοντας τον κόσμο της τέχνης με τα θέματα που αφορούν τη γυναίκα, όπως η ζωή και η σεξουαλικότητα της. Αμέτρητοι καλλιτέχνες σε όλη την ιστορία της περιόδου -που ενδεχομένως βιαστικά έχουμε ονομάσει Μεταμοντερνισμός, δημιούργησαν έργα που στόχευαν στην εξερεύνηση της πολυπλοκότητας και των αποχρώσεων της γυναικείας πραγματικότητας.
Η γοητεία αυτή είναι εμφανής στις πολλές εκθέσεις καλλιτεχνικής φωτογραφίας που έχουν πραγματοποιηθεί με την κάθε μία να προσφέρει μια μοναδική οπτική για το θέμα. Οι φωτογραφίες της Francesca Woodman, για παράδειγμα, στη δεκαετία του 1970, αποτύπωσαν την αθωότητά της νεαρής ηλικίας, τονίζοντας παράλληλα τις πιέσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες για να συμμορφωθούν με τους κοινωνικούς κανόνες και τις προσδοκίες. Η Cindy Sherman από την άλλη προκάλεσε τους θεατές να αντιμετωπίσουν τις δικές τους προκαταλήψεις για την ομορφιά, τη γήρανση, τη σεξουαλικότητα και τη θηλυκότητα.
Στον απόηχο τους και με σαφείς επιρροές από τις παραπάνω, η έκθεση με τίτλο: «Γυναίκα» προσφέρει ένα δυνατό σχόλιο για την περιπλοκότητα της σύγχρονης γυναικείας ζωής. Οι καλλιτέχνες εξερευνούν τους τρόπους με τους οποίους οι γυναίκες συχνά περιορίζονται σε στερεότυπα ή αντικειμενοποιούνται.
Πραγματεύονται ζητήματα, σεξουαλικότητας και υπαρξισμού, στη δημόσια και ιδιωτική σφαίρα. Περισσότερο από οτιδήποτε, ωστόσο, οι ακόλουθες φωτογραφίες γιορτάζουν τη δύναμη, την ανθεκτικότητα και τη διαφορετικότητα των γυναικών, δείχνοντας τους πολλούς διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους περιηγούνται στον κόσμο και αφήνουν το στίγμα τους στην ιστορία».
Η ΣΑΕΚ Ρεθύμνου συμμετείχε στο ευρωπαϊκό επιμορφωτικό πρόγραμμα ProEnGaT (Promoting Enterpreneurshio and Gastronomy Tourism).
Στο πλαίσιο του προγράμματος καταρτιζόμενοι του τμήματος “Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης – Αρχιμάγειρας (Chef)” είχαν την ευκαιρία να πάρουν μέρος σε σεμινάρια και εργαστήρια γαστρονομίας και επιχειρηματικότητας τα οποία πραγματοποιήθηκαν στο Πανεπιστήμιο Γαστρονομίας στο Pollenzo της Ιταλίας και στο Ιταλό-Γαλλικό Επιμελητήριο στη Νίκαια της Γαλλίας. Το πρόγραμμα αυτό ήταν μια εξαιρετική εμπειρία που συνδύασε θεωρητική κατάρτιση και πρακτικές δραστηριότητες, προσφέροντας έναν πολυπολιτισμικό χαρακτήρα μέσω της συμμετοχής ομάδων από την Ιταλία, την Ισπανία και τη Γαλλία.
Η εμπειρία αυτή ήταν ιδιαίτερα εποικοδομητική, καθώς έδωσε στους καταρτιζόμενους της ΣΑΕΚ Ρεθύμνου την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις σχετικά με τα εκπαιδευτικά προγράμματα μαγειρικής και να αναλύσουν τις διαφορές μεταξύ των χωρών μας. Επιπλέον, η επαφή με εξαιρετικά παραδείγματα γαστρονομικού τουρισμού ανέδειξε τη σημασία του στην ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών. Η Μεσογειακή διατροφή, ως βασικός πυλώνας του προγράμματος, παρουσιάστηκε όχι μόνο ως πρότυπο υγιεινής διατροφής αλλά και ως πολιτιστικό στοιχείο που συνδέει ιστορικά τους λαούς της Μεσογείου.
Oι φορείς που οργάνωσαν το πρόγραμμα είναι: European Education & Learning Institute – Ελλάδα, Ελληνικό Μεσογεικό Πανεπιστήμιο – Ελλάδα, Chambre de Commerce Italienne de Nice Sophia Antipolis Côte d’Azur – Γαλλία, Fundación Dieta Mediterránea – Ισπανία, Umbria Training Center -Ιταλία, Universita Degli Study di Scienze Gastronomiche – Ιταλία.
Στη λήψη άμεσων μέτρων ασφαλείας προχώρησε ο Δήμος Ρεθύμνης δια της Τεχνικής του Υπηρεσίας, στο δημόσιο κοινόχρηστο χώρο στο περιβάλλον της, κηρυγμένης ως μνημείο, καμινάδας του πυρηνελαιουργείου, ιδιοκτησίας ιδιώτη, η οποία βρίσκεται μεταξύ των οδών Λ. Σταμαθιουδάκη και Εμμ. Σταγάκη, στην περιοχή Κουμπέ.
Η απόφαση λήφθηκε στο πλαίσιο εκτέλεσης εκ μέρους του Δήμου της έγγραφης εντολής που έλαβε από την Υπηρεσία Νεότερων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Κρήτης του Υπουργείου Πολιτισμού.
Ειδικότερα, τα μέτρα ασφαλείας αφορούν στον πλήρη αποκλεισμό τμημάτων οδών περιμετρικά του μνημείου, με τοποθέτηση σταθερών εμποδίων καθώς και κατάλληλης σήμανσης, προκειμένου να αποφευχθούν ατυχήματα από τυχόν αποκολλήσεις δομικών στοιχείων, λόγω ετοιμορροπίας της καμινάδας.
Η διακοπή κυκλοφορίας των τμημάτων της οδού Εμμ. Σταγάκη θα διαρκέσει μέχρι τη λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων άρσης της ετοιμορροπίας καθώς και την εκτέλεση των εργασιών αποκατάστασης του μνημείου από τον ιδιοκτήτη, με σκοπό την ασφάλεια των διερχόμενων πολιτών.
Παρακαλούνται οι συμπολίτες και επισκέπτες, για τη δική τους πρωτίστως ασφάλεια, να σεβαστούν τη σήμανση και τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην προαναφερόμενη περιοχή.
Νέος, ισχυρός σεισμός 6,2 Ρίχτερ που έγινε αισθητός στην Κωνσταντινούπολη σημειώθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης (23/04) στην Τουρκία.
Το επίκεντρο του σεισμού, που σημειώθηκε στις 12:49 (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας), ήταν στην περιοχή της Σηλυβρίας, περίπου 80 χιλιόμετρα δυτικά της Κωνσταντινούπολης. Το εστιακό του βάθος ήταν 6,92 χιλιόμετρα, σημείωσε η AFAD.
Πρόκειται για μία από τις ισχυρότερες δονήσεις που έχουν συγκλονίσει τη μεγαλούπολη των 16 εκατομμυρίων κατοίκων τα τελευταία χρόνια. Η σεισμική δόνηση έγινε ιδιαίτερα αισθητή, με τον κόσμο να τρέχει πανικόβλητος να βγει από τα κτίρια. Προς το παρόν δεν υπάρχουν αναφορές για υλικές ζημιές.
Ο τηλεοπτικός σταθμός TGRT μετέδωσε ότι ένας άνθρωπος τραυματίστηκε αφού πήδηξε από ένα μπαλκόνι την ώρα του σεισμού.
Λίγο μετά τον σεισμό των 6,2 Ρίχτερ, ακολούθησε ένας ακόμη σεισμός, μικρότερης έντασης 4,4 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ, στην ίδια περιοχή. Υπενθυμίζεται ότι νωρίτερα σημειώθηκε ακόμη ένας σεισμός, μεγέθους 3,9 Ρίχτερ, σύμφωνα με την AFAD.
Η σεισμική δόνηση είχε επίκεντρο τη Θάλασσα του Μαρμαρά, ανοιχτά της περιοχής Σηλυβρίας της Κωνσταντινούπολης, στις 12:13. Όπως διαπιστώθηκε, η δόνηση σημειώθηκε σε βάθος 6,99 χιλιομέτρων και έγινε αισθητή και σε γειτονικές επαρχίες.
Μετά από αρκετά χρόνια απουσίας, το Enduro Sprint επιστρέφει δυναμικά στο Ρέθυμνο! Την Κυριακή 27 Απριλίου, στις 11:30 το πρωί, η πίστα Μοτοκρός στο Αρκάδι μετατρέπεται σε πεδίο μάχης για τους λάτρεις της μοτοσυκλέτας και της περιπέτειας.
Τη διοργάνωση του αγώνα αναλαμβάνει ο Αθλητικός Σύλλογος Ηρακλείου (Α.Σ.Η.) με την πολύτιμη συνδρομή της ΣΥΜΟΡΕ, και τελεί υπό την αιγίδα της ΑΜΟΤΟΕ.
Ο αγώνας αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για αναβάτες και κοινό να απολαύσουν έναν απαιτητικό διαγωνισμό ταχύτητας και τεχνικής, με φόντο το εντυπωσιακό φυσικό τοπίο του Ρεθύμνου.
Ώρα έναρξης: 11:30 Είσοδος: 5€
Οι θεατές θα έχουν πρόσβαση σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους παρακολούθησης και σημεία εστίασης, για να ζήσουν με άνεση και ασφάλεια την εμπειρία του αγώνα.
Ελάτε να στηρίξετε την αναβίωση του Enduro Sprint στην Κρήτη και να ζήσετε μια μέρα γεμάτη ένταση, σκόνη και δίχως φρένα δράση!
Με στόχο την ενίσχυση της Τράπεζας Αίματος του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων ενόψει της θερινής περιόδου που οι ανάγκες για αίμα συνεχώς αυξάνονται, το ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου οργανώνει σε συνεργασία με το Σύλλογο Εργαζομένων της Εταιρείας στα Χανιά, ημέρα εθελοντικής αιμοδοσίας.
Η αιμοδοσία θα πραγματοποιηθεί σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα στις εγκαταστάσεις του Υπεραστικού Σταθμού του ΚΤΕΛ στις οδούς Κυδωνίας και Παρθενίου Κελαΐδη, από τις 9 το πρωί έως τις 2 το μεσημέρι, με την υποστήριξη του προσωπικού του Τμήματος Αιμοδοσίας του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων.
Με τη δράση αυτή -που εντάσσεται στο πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και Προσφοράς- η Διοίκηση και οι εργαζόμενοι της «ΚΤΕΛ Χανίων Ρεθύμνου Α.Ε.» επιχειρούν να αναπτύξουν το πνεύμα της αλληλεγγύης αλλά και της ευαισθητοποίησης των πολιτών για το συνάνθρωπο μας.
Η πρόσκληση απευθύνεται σε κάθε πολίτη που μπορεί να διαθέσει μόλις 5 λεπτά από το χρόνο του για να σωθεί μια ανθρώπινη ζωή!
Συγχαρητήρια Δήλωση της Αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνης, Μαρίας Λιονή, για την κατάκτηση του χρυσού μεταλλίου από την Εθνική Ομάδα Πόλο Γυναικών στο World Cup
«Θερμά συγχαρητήρια στην Εθνική Ομάδα Πόλο Γυναικών για την εντυπωσιακή και ιστορική κατάκτηση του χρυσού μεταλλίου στον τελικό του World Cup. Οι αθλήτριές μας απέδειξαν για ακόμα μία φορά ότι με σκληρή δουλειά, πάθος και ομαδικότητα μπορούν να κατακτήσουν την κορυφή του κόσμου.
Ιδιαίτερη συγκίνηση και περηφάνια νιώθουμε στο Ρέθυμνο για τη δική μας Μαρία Μυρικοκεφαλιτάκη, που με την εξαιρετική της παρουσία συνέβαλε αποφασιστικά στην επιτυχία αυτή, προσθέτοντας στη μέχρι τώρα εντυπωσιακή της αθλητική διαδρομή άλλη μια κορυφαία διάκριση. Η Μαρία αποτελεί φωτεινό παράδειγμα για τη νέα γενιά αθλητριών και πρεσβεύει επάξια τις αξίες του τόπου μας σε διεθνές επίπεδο.
Εκ μέρους της Περιφέρειας Κρήτης και προσωπικά, εκφράζω την αμέριστη στήριξή μας και τις πιο εγκάρδιες ευχές για ακόμα περισσότερες διακρίσεις στο μέλλον. Η επιτυχία αυτή είναι πηγή έμπνευσης για όλους μας.»
Νότης Μαριάς,
Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ- Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, Καθηγητής Θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής, notismarias@gmail.com
Προκλητική διγλωσσία της ΕΕ σε σχέση με τις πολεμικές επανορθώσεις-αποζημιώσεις.
Αυτό επιβεβαιώνεται μετά και τη νέα απόφαση της Επιτροπής Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τις γερμανικές αποζημιώσεις την οποία έλαβε την ώρα που συμπληρωνόταν 84 χρόνια από την εισβολή του Χίτλερ στην Ελλάδα στις 6 Απριλίου 1941.
Έτσι η Επιτροπή Αναφορών απέρριψε ως δήθεν «μη παραδεκτή» την νέα αυτή Αναφορά των Αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης και του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδος (ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ) με αντικείμενο τις γερμανικές πολεμικές επανορθώσεις-αποζημιώσεις.
Και αυτό την ώρα που η ηγεσία της ΕΕ έχει προχωρήσει στο πάγωμα των ρωσικών περιουσιακών στοιχείων και έχει μεταβιβάσει δισεκατομμύρια ευρώ στην Ουκρανία από τις αποδόσεις των εν λόγω ρωσικών περιουσιακών στοιχείων ως πολεμικές επανορθώσεις-αποζημιώσεις του Κιέβου λόγω του Πολέμου στην Ουκρανία.
Ειδικότερα η ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ κατέθεσε την 1η Νοεμβρίου 2024 την Αναφορά αριθ. 1274/2024. Πρόκειται για τη δεύτερη αναφορά της ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ επί του θέματος των γερμανικών πολεμικών επανορθώσεων-αποζημιώσεων καθώς αντίστοιχη Αναφορά είχε καταθέσει και προ δεκαετίας το 2014.
Πλην όμως η Αναφορά αριθ. 1274/2024 κρίθηκε «μη παραδεκτή» καθώς θεωρήθηκε ότι το θέμα των πολεμικών επανορθώσεων- αποζημιώσεων δεν εμπίπτει δήθεν στις αρμοδιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Και όλα αυτά την ώρα που η Ευρωπαϊκή Ένωση με τον πιο πανηγυρικό τρόπο και μάλιστα στο υψηλότατο δυνατό θεσμικό επίπεδο έχει ήδη λάβει θέση στο ζήτημα των πολεμικών επανορθώσεων-αποζημιώσεων με αφορμή τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Έτσι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, δηλαδή οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων της ΕΕ με δεκάδες αποφάσεις τους έκριναν ότι η Ρωσία οφείλει να καταβάλει πολεμικές επανορθώσεις-αποζημιώσεις στην Ουκρανία για τις ζημίες που έχει προκαλέσει ο πόλεμος αυτός.
Μάλιστα η ΕΕ προχώρησε ένα βήμα παραπέρα παγώνοντας κρατικά περιουσιακά στοιχεία της Ρωσίας στην ΕΕ εκ των οποίων 210 δισ. ευρώ αφορούν περιουσιακά στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσίας (www.consilium.europa.eu), ενώ στη συνέχεια με νέα απόφαση προχώρησε στη χρηματοδότηση του Κιέβου με χρήματα που προέκυψαν από την απόδοση και τα κέρδη των ως άνω παγωμένων ρωσικών κρατικών περιουσιακών στοιχείων.
Στο πλαίσιο αυτό είναι χαρακτηριστικό ότι στις 19 Δεκεμβρίου 2024 το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στην παράγραφο 7 των Συμπερασμάτων του τόνισε ότι «η Ευρωπαϊκή Ένωση παραμένει έτοιμη να ασκήσει εντονότερη πίεση στη Ρωσία, μεταξύ άλλων επιβάλλοντας περαιτέρω κυρώσεις. Βάσει του δικαίου της ΕΕ, τα περιουσιακά στοιχεία της Ρωσίας θα πρέπει να παραμείνουν ακινητοποιημένα έως ότου η Ρωσία βάλει τέλος στον επιθετικό της πόλεμο κατά της Ουκρανίας και την αποζημιώσει για τις ζημίες που θα έχει προκαλέσει ο πόλεμος αυτός» (www.consilium.europa.eu 19/12/2024).
Το άκρων άωτον όμως της προκλητικής διγλωσσίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι ότι την ώρα που η Επιτροπή Αναφορών της Ευρωβουλής απέρριπτε ως δήθεν «μη παραδεκτή» την νέα αυτή αναφορά της ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ για τις γερμανικές πολεμικές επανορθώσεις-αποζημιώσεις, την ίδια στιγμή η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υιοθετούσε Ψήφισμα στις 2 Απριλίου 2025 «σχετικά με την εφαρμογή της κοινής εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφάλειας – ετήσια έκθεση 2024», στην παράγραφο 20 του οποίου τόνιζε ότι «η πλήρης κατάσχεση των δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων αποτελεί κατάλληλο βήμα για να επιβληθεί στη Ρωσία η υποχρέωση συμμόρφωσης με το διεθνές δίκαιο και αποζημίωσης της Ουκρανίας και άλλων ζημιωθέντων για τις ζημίες που υπέστησαν λόγω του επιθετικού πολέμου της Ρωσίας» (www.europarl.europa.eu 2/4/2025). Και συνέχιζε καλώντας «την Επιτροπή να θεσπίσει ένα εύρωστο νομικό καθεστώς για τη δήμευση των ρωσικών κρατικών περιουσιακών στοιχείων που έχει δεσμεύσει η ΕΕ» ζητώντας ταυτόχρονα «να συμπεριληφθούν όλα τα περιουσιακά στοιχεία του ρωσικού κράτους, των ρωσικών τοπικών αρχών, των ρωσικών κρατικών εταιρειών και των ατόμων που περιλαμβάνονται στον κατάλογο κυρώσεων της ΕΕ, και να χρησιμοποιηθούν τα εν λόγω περιουσιακά στοιχεία για την αποζημίωση της Ουκρανίας για τις ζημίες που έχει προκαλέσει ο πόλεμος αυτός».
Στο ίδιο μήκος υποκρισίας και διγλωσσίας και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Βρυξέλλες καθώς λίγες μέρες μετά, στις 9 Απριλίου 2025, η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σε δηλώσεις της επισήμανε με στόμφο ότι «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκταμίευσε μια πρόσθετη δόση 1 δισεκατομμυρίου ευρώ του έκτακτου δανείου της Μακροοικονομικής Χρηματοοικονομικής Βοήθειας (MFA) στην Ουκρανία, που θα εξοφληθεί με έσοδα από παγωμένα ρωσικά κρατικά περιουσιακά στοιχεία στην ΕΕ, ενισχύοντας τον ρόλο της ΕΕ ως του μεγαλύτερου δωρητή από την έναρξη του πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας» (https://ec.europa.eu 9/4/2025).
Και συνέχισε λέγοντας ότι επιπλέον «η Επιτροπή θα λάβει 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ λόγω απροσδόκητων κερδών που προέρχονται από παγωμένα περιουσιακά στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσίας, τα οποία κατέχονται από τα Κεντρικά Αποθετήρια Τίτλων. Η είσπραξη αυτού του ποσού θα σηματοδοτήσει τη δεύτερη μεταφορά αυτού του είδους, μετά από μια πρώτη δόση που παραδόθηκε τον Ιούλιο του 2024. Καλύπτει τα έσοδα που συγκεντρώθηκαν κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2024».
Και κατέληξε επισημαίνοντας ότι «αυτά τα κεφάλαια προέρχονται από περιουσιακά στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσίας τα οποία έχουν ακινητοποιηθεί υπό τις κυρώσεις της ΕΕ που επιβλήθηκαν ως απάντηση στον συνεχιζόμενο επιθετικό πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας. Ενώ τα ίδια τα περιουσιακά στοιχεία παραμένουν δεσμευμένα, τα έκτακτα έσοδα που δημιουργούν με την πάροδο του χρόνου χρησιμοποιούνται για την υποστήριξη της Ουκρανίας. Τα έσοδα από αυτή τη δόση θα διοχετευθούν μέσω της Ευρωπαϊκής Διευκόλυνσης Ειρήνης (EPF), όπως συμφωνήθηκε από το Συμβούλιο το 2024, και της Διευκόλυνσης της Ουκρανίας για να συμβάλει στην ενίσχυση των αμυντικών δυνατοτήτων της Ουκρανίας και να συμβάλει στην ανάκαμψη και ανασυγκρότηση της χώρας».
Δύο μέτρα και δύο σταθμά λοιπόν της ΕΕ κι ειδικότερα της Ευρωβουλής σε σχέση με τις πολεμικές επανορθώσεις- αποζημιώσεις.
Από τη μια πλευρά η Ευρωβουλή θεωρεί ότι το ζήτημα των πολεμικών επανορθώσεων-αποζημιώσεων που οφείλει η Γερμανία στην Ελλάδα δεν εμπίπτει δήθεν στις αρμοδιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Από την άλλη πλευρά συμφωνεί και επαυξάνει με το πάγωμα των ρωσικών περιουσιακών στοιχείων και την καταβολή πολεμικών επανορθώσεων-αποζημιώσεων στην Ουκρανία δαπάναις της Ρωσίας και μάλιστα χωρίς να υπάρχει απόφαση διεθνούς διάσκεψης ειρήνης.
Μάλιστα το ποσό των άνω των 300 δισ. ευρώ με τους τόκους που οφείλει η Γερμανία για πολεμικές επανορθώσεις-αποζημιώσεις προκύπτει από την απόφαση της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων του 1946. Ας σημειωθεί δε ότι στο παραπάνω ποσό δεν συμπεριλαμβάνεται το κατοχικό δάνειο, οι αποζημιώσεις των συγγενών των θυμάτων της γερμανικής κατοχής, οι κλαπέντες αρχαιολογικοί θησαυροί κλπ.
Όμως η διγλωσσία της Ευρωβουλής χτυπάει κόκκινο καθώς ενώ έκρινε την εν λόγω δεύτερη Αναφορά της ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ ως «μη παραδεκτή», δέκα χρόνια πιο πριν ήτοι την Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2015 στη συνεδρίαση των συντονιστών της Επιτροπής Αναφορών μετά από αρκετές αντεγκλήσεις είχε γίνει δεκτή η σχετική πρότασή μου με αποτέλεσμα να κριθεί ως «παραδεκτή» η υπ’ αριθμ. 2214/14 πρώτη αναφορά της ΠΕΑΕΑ/ΔΣΕ για τις οφειλές της Γερμανίας προς την Ελλάδα.
Αναφορά την οποία στη συνέχεια αποφάσισε «να κλείσει» η Επιτροπή Αναφορών καθώς οι συντονιστές της Επιτροπής Αναφορών με σταθμισμένες ψήφους 20 έναντι 14 απέρριψαν την ένσταση μου με την οποία ζητούσα «να μείνει ανοιχτή» η εν λόγω Αναφορά και ταυτόχρονα να κληθούν τόσο η Γερμανία όσο και η Ελλάδα να τοποθετηθούν εγγράφως για το ζήτημα των οφειλών της Γερμανίας προς την Ελλάδα όσο και η Κομισιόν να τοποθετηθεί για τις δεσμεύσεις της ΕΕ από τη Συνθήκη Ειρήνης των Παρισίων του 1946.
Ως κάτοικος του Ατσιπόπουλου για πάνω από 15 χρόνια, νιώθω οργή, θλίψη και βαθιά απογοήτευση για την κατάντια που έχει περιέλθει η περιοχή μας. Το Ατσιποπουλο, μια περιοχή με πάνω από 5.000 κατοίκους εχει αφεθεί κυριολεκτικά στην τύχη του. Ένας τόπος με ιστορία, με ανθρώπους εργατικούς, με οικογένειες που μεγαλώνουν τα παιδιά τους εδώ, έχει μετατραπεί σε μια ξεχασμένη γωνιά του χάρτη — ένα σημείο που ο Δήμος αρνείται πεισματικά να δει, να ακούσει, να σεβαστεί.
Η ανάπτυξη είναι ραγδαία: νέες οικοδομές, βίλες, ενοικιαζόμενα δωμάτια, καταστήματα, σούπερ μάρκετ, καφετέριες, φούρνοι. Όλα χτίζονται και λειτουργούν λες και πρόκειται για μια μικρή, αυτόνομη πόλη — και όμως, δεν υπάρχουν ούτε οι βασικές υποδομές.. Και όμως, μέσα σε αυτή τη “μικρή πόλη”, επικρατεί χάος. Ούτε οδοσήμανση υπάρχει, ούτε αριθμήσεις, ούτε καν ένα ελάχιστο επίπεδο οργάνωσης. Αποτέλεσμα; Δε φτάνουν ποτέ ταχυδρομικά αντικείμενα, δέματα, παραγγελίες. Οι κάτοικοι ψάχνουν τους διανομείς στους δρόμους, σαν να ζούμε σε άλλες εποχές. Ούτε μια προσπάθεια να οργανωθεί ο οικιστικός χάρτης.
Και ας περάσουμε στα έργα. Οι δρόμοι μας έχουν γίνει εργοτάξια φρίκης. Κάθε τόσο βλέπουμε συνεργεία της ΔΕΗ, του ΟΤΕ, της ΔΕΥΑΡ να σκάβουν, να επεμβαίνουν, να “δουλεύουν”. Και τι αφήνουν πίσω τους; Σκασμένους δρόμους, πρόχειρα τσιμενταρίσματα, καθιζήσεις. Χώμα, χαλίκι και λακκούβες παντού. Ένα ταξίδι από το πάνω Ατσιπόπουλο προς το κέντρο μοιάζει με τεστ αντοχής για το αμάξι σου. Τα έργα που θα έπρεπε να διαρκούν λίγες εβδομάδες τραβούν για μήνες, και όταν επιτέλους τελειώσουν, μας αφήνουν ένα χειρότερο τοπίο απ’ ό,τι πριν. Λες και ο Δήμος δίνει τις εργολαβίες στον πιο φτηνό και πρόχειρο, αδιαφορώντας για την ποιότητα και το αποτέλεσμα.
Στο κέντρο του Ατσιπόπουλου, η κατάσταση είναι εξοργιστική και επικίνδυνη. Ο κεντρικός δρόμος – ειδικά μετά το σούπερ μάρκετ Παυλάκη – είναι τόσο στενός που με το ζόρι χωρούν δύο αυτοκίνητα. Και τι συμβαίνει; Διπλοπαρκαρισμένα οχήματα παντού κυριολεκτικά στη μέση του δρόμου. Ο καθένας σταματάει όπου θέλει, όπως θέλει, αφήνοντας το αυτοκίνητο με ανοιχτές πόρτες, με στριμμένες ρόδες, χωρίς αλάρμ, χωρίς ίχνος συνείδησης. Γιατί; Γιατί πάνε “μόνο 5 λεπτά” για καφέ, για φούρνο, για τσιγάρα. Για καφέ, για σουβλάκι, για ένα ΠΡΟΠΟ. Κανείς δε νοιάζεται για την κυκλοφορία, για το αν πίσω του υπάρχει άλλο αυτοκίνητο, για το αν εμποδίζει. Δεν υπάρχει ούτε σεβασμός, ούτε κοινή λογική. Και όταν σχολάνε τα σχολεία, τα λεωφορεία δεν μπορούν καν να περάσουν, δημιουργώντας απίστευτη συμφόρηση και αγανάκτηση. Η τροχαία; Εμφανίζεται μόνο στις θρησκευτικές εκδηλώσεις της εκκλησίας μιας και τότε δημιουργούνται διπλοπαρκαρίσματα και από τις 2 λωρίδες. Κατά τα άλλα… σιγή.
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, πιο ανησυχητικό είναι το φαινόμενο των ανήλικων με μηχανάκια. Παιδιά – ναι, παιδιά ανήλικα, χωρίς κράνη, χωρίς δίπλωμα, χωρίς κανένα μέτρο ασφαλείας, κάνουν σούζες, πατάνε γκάζι με εξατμίσεις – σκέτο κανόνι – σε ώρες κοινής ησυχίας, σε γειτονιές γεμάτες παιδιά και ηλικιωμένους. Πού είναι οι γονείς; Πού είναι η αστυνομία; Πού είναι ο έλεγχος; Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη αν συμβεί το μοιραίο;
Και μέσα σε όλα αυτά, ο Δήμος… σιωπά. Βλέπει, ξέρει, ακούει – και δεν κάνει απολύτως τίποτα. Όποιος κι αν είναι ο λόγος, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο: μας έχουν ξεχάσει. Μας έχουν εγκαταλείψει. Μας φέρονται σαν πολίτες δεύτερης κατηγορίας.
Μήπως γιατί δεν είμαστε τουριστικό θέρετρο; Μήπως επειδή δεν είμαστε “βιτρίνα” για τους επισκέπτες; Μήπως γιατί απλώς δεν τους νοιάζει;
Η αγανάκτηση έχει χτυπήσει κόκκινο. Η αδιαφορία του Δήμου είναι εξοργιστική, προσβλητική και επικίνδυνη. Το Ατσιπόπουλο δεν είναι λιγότερο σημαντικό από άλλες περιοχές. Το Ατσιπόπουλο δεν είναι ένα χαμένο χωριό. Είναι μια ζωντανή κοινότητα που απαιτεί να ζήσει με αξιοπρέπεια.
Η παράσταση «Ένας Καταπληκτικός Καταθλιπτικός» του Αντώνη Καλομοιράκη, που γνώρισε μεγάλη επιτυχία στην Αθήνα, συνεχίζει το ταξίδι της με στόχο να αγγίξει το κοινό σε όλη τη χώρα.
Πρόκειται για ένα έργο με χιούμορ και συναίσθημα, που προσεγγίζει με ευαισθησία το ζήτημα της ψυχικής υγείας, κερδίζοντας τις εντυπώσεις τόσο του κοινού όσο και των κριτικών.
Λίγα λόγια για το έργο
Ο Ευτύχης είναι life coach. Γράφει βιβλία αυτοβελτίωσης. Δίνει συμβουλές ζωής μεγάλης αξίας. Πιστεύει ότι όλα στη ζωή είναι θετικά. Αρνιέται την αρνητικότητα. Και είναι θετικός στην θετικότητα. Αυτός είναι ο Ευτύχης. Ο Ευτύχης, ο δυστυχισμένος.
Παραμονή Χριστουγέννων αποφασίζει για ακόμα μια φορά να αυτοκτονήσει. Την απόπειρά του αυτή διακόπτει βίαια μια ανεπιθύμητη επίσκεψη από το παρελθόν. Μια επίσκεψη που τον φέρνει αντιμέτωπο με ό,τι φοβάται περισσότερο. Τη Ζωή.
Μετά τη μεγάλη επιτυχία του «Παρασκευή και 13» ο Αντώνης Καλομοιράκης μας συστήνει τη νέα του κωμωδία με τίτλο «ένας καταπληκτικός καταθλιπτικός». Μια βουτιά στα βαθιά με γέλιο, χιούμορ και αγκαλιά για τη ζωή! Γιατί η ζωή είναι ωραία βρε αδερφέ!
Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου και εκδόσεις Μίνωας σας προσκαλούν την Παρασκευή 2 Μαΐου και ώρα 19:30, στην παρουσίαση του νέου βιβλίου του Σπύρου Πετρουλάκη, «Η ΣΟΝΑΤΑ ΤΩΝ ΑΘΕΑΤΩΝ ΠΟΥΛΙΩΝ».
Τη συζήτηση θα συντονίσει ο Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, Πρόεδρος Ν.Τ. ΑΔΕΔΥ Ρεθύμνου, Γιάννης Μαρινάτος.
Ομιλητές:
Μαρία Ζαχαράκη, ηθοποιός
Νίκος Κατσουλίδης, εκπαιδευτικός
Βασιλική Σχοινά, εκπαιδευτικός
Την εκδήλωση θα πλαισιώσει μουσικά η χορωδία ενηλίκων «Μουσικός Καρπός» υπό τη διδασκαλία του μουσικού Αντώνη Μαυράκη.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο στο «Σπίτι του Πολιτισμού» (Εμμανουήλ Βερνάρδου 12, Παλιά πόλη Ρεθύμνου)
Την Κυριακή το πρωί με δικά μας οχήματα θα κατευθυνθούμε στο χωριό Καράνου, στο Νομό Χανίων για να διασχίσουμε τα δύο κατραπράσινα φαράγγια εκτελώντας μια κυκλική διαδρομή.
Στην Ιεράπετρα θα φιλοξενηθεί η τελική φάση του πρωταθλήματος μπάσκετ U16 της ΕΚΑΣΚ, το Σαββατοκύριακο 26 & 27 Απριλίου.
Το «παρών» θα δώσουν οι παίδες του Ρέθυμνο BC σε μια συναρπαστική διοργάνωση της ΕΚΑΣΚ υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Κρήτης και την συνεργασία του Δήμου Ιεράπετρας.
Οι ομάδες θα διεκδικήσουν το τρόπαιο του πρωταθλήματος Κρήτης, μέσω του οποίου θα εκπροσωπήσουν το νησί στο Πανελλήνιο πρωτάθλημα.
Οι ημιτελικοί αγώνες θα διεξαχθούν το Σάββατο 26 Απριλίου, με τα ζευγάρια: Α.Ο.Κ. ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ – Α.Ο.ΚΥΔΩΝ (15.00) και Α.Ο.Κ. ΧΑΝΙΩΝ- ΡΕΘΥΜΝΟ BC (17.00).
Ο μικρός τελικός θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 7 Απριλίου (11.00), ενώ στις 13.00 θα γίνει το τζάμπολ του μεγάλου τελικού της διοργάνωσης.
Ολοκληρώθηκε πριν από λίγο, μετά από σχετική Εισαγγελική παραγγελία, αστυνομική επιχείρηση που ξεκίνησε νωρίς σήμερα (22.04.2025) το πρωί, για την εκκένωση κτιρίου ιδιοκτησίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, το οποίο βρίσκεται στην οδό Θεοτοκοπούλου αρ. 18 στο Ηράκλειο και τελούσε υπό κατάληψη από 01.12.2023.
Από το κτίριο συνελήφθησαν έξι -6- ημεδαποί κατηγορούμενοι για διατάραξη οικιακής ειρήνης και παραβάσεις της Νομοθεσίας περί όπλων, ενώ προσήχθησαν ακόμα τρία -3- άτομα, οι οποίοι οδηγήθηκαν στην Υποδιεύθυνση Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Ηρακλείου, που διενεργεί την προανάκριση.
Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο χώρο του κτιρίου βρέθηκαν και κατασχέθηκαν πλήθος ξύλινων κονταριών, μεγάλος αριθμός κρανών δικυκλιστή, πυροσβεστήρες, πληθώρα αντιασφυξιογόνων μασκών, δοχεία με εύφλεκτο υγρό και αυτοσχέδιες ασπίδες.
Για πολλούς Κρητικούς το όνομά του είναι το συνώνυμο της λύρας. Όχι άδικα, καθώς μαζί της αναδείχτηκε ως ένας απ’ τους σημαντικότερους συντελεστές της κρητικής μουσικής κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα και αναδείχτηκε σε θρύλο στη διάρκεια της ζωής του!
Άνοιξε νέους δρόμους στη μουσική της Κρήτης, γι’ αυτό, ενώ δεν δίδαξε λύρα σε σχολές, η τέχνη και το έργο του ώθησαν τον απλό κόσμο να τον αποκαλέσει πολύ εύστοχα και με τεράστια σημασία «Δάσκαλο της Κρητικής Μουσικής». Χωρίς να έχει μελωδική φωνή, ήξερε να τραγουδάει. Η λύρα του ιδανική για το μερακλή χορευτή, έδινε «φτερά» στα πόδια…
Στην Κρήτη σήμερα δεν μπορεί να γίνει γλέντι σε γάμο ή βάπτιση, σε εκδήλωση ή σε «παρέα», όπου τα όργανα στη μέση και γύρω οι τραγουδιστές-μαντιναδαλόγοι ή χορευτές, να μην παίζουν και να μην τραγουδούν συνθέσεις του. Η αγάπη των πολυάριθμων θαυμαστών του φτάνει πολλές φορές στα όρια του φανατισμού.
Μέχρι και σύλλογος φίλων του έχει ιδρυθεί! Ο Δάσκαλος, o Λυράρης, o Γέρος: ο Θανάσης Σκορδαλός.
Γεννήθηκε το Δεκέμβρη του 1920 στο Σπήλι του δήμου Λάμπης (πρώην επαρχίας Αγίου Βασιλείου) του νομού Ρεθύμνου. Πρωτόπιασε, όπως λέει, τη λύρα σε ηλικία 9 χρονών: Εννέα χρόνων ήμουνα σαν έπιασα τη λύρα, με πίστη την αγάπησα κι απόφαση το πήρα.
Σε συνέντευξή του είχε πει: «Σαν παιδί, συνάμα με τα εκκλησιαστικά, μου άρεσε πάρα πολύ η λύρα και το λαούτο. Εκείνα τα χρόνια δεν ήταν τόσο πολύ διαδεδομένο το λαούτο, όσο το μαντολίνο και το όργανο που έπαιζε ο Φουσταλιέρης στο Ρέθυμνο, η μαντόλα . Τουλάχιστον εκείνα τα χρόνια εγώ σαν παιδί είχα βοήθεια από το μαντολίνο πρώτα. Σαν παιδί λοιπόν, εκρατούσα δύο ξύλα. Το ένα το έβαζα στο αριστερό μου πόδι, σα λύρα, και το άλλο στο χέρι σα δοξάρι και τραγουδούσα! Ήταν ένα δείγμα ότι έπρεπε να πιάσω λύρα στα χέρια μου, όπως έλεγαν διάφοροι στο χωριό. Σε ηλικία 9 ετών, αγόρασα μια λύρα. 18 δραχμές. Και ευγνωμονούσα τον άνθρωπο που μου έδωσε τη λύρα. Του έκαμα πολλές ευχαριστίες. Άρχισα λοιπόν, χωρίς να μου δείξει κανένας, να παίζω κομμάτια απ’ αυτά που άκουγα σαν παιδί. Σιγά-σιγά, αναπτύχθηκε το ταλέντο.
Σε ηλικία 11 ετών ήρθε ο Αντρέας Ροδινός στο χωριό μου. Είχε συμπάθεια στο Σπήλι και γι’ αυτό ερχότανε εύκολα, κάθε φορά που τον φωνάζανε. Όταν τον πρωτοάκουσα, ενώ είχαμε κι άλλους οργανοπαίχτες στο χωριό μου, μού ‘κανε τρομερή εντύπωση. Όταν τον άκουγα, η ραχοκοκαλιά μου έσταζε νερό. Δημιουργούσα σκέψεις μέσα μου, αν μπορούσα μια μέρα των ημερών να κατορθώσω να παίξω κι εγώ λύρα στο μισό αυτού του ανθρώπου, που λεγόταν Ανδρέας Ροδινός.
Ένα βράδυ, του Αγίου Στυλιανού αξέχαστα, ξανάρθε ο Ροδινός στο χωριό. Τον είχε καλέσει στη γιορτή του ένας δικηγόρος, ο Στυλιανός Καλογρίδης. Οι Σπηλιανοί, χωρίς να ξέρω εγώ τίποτα, είπαν στον Αντρέα, όταν του ταιριάσει και είναι καλά, “Φώναξε στο Σκορδαλάκι, να παίξει λίγη λύρα, να μας πεις και τη γνώμη σου”. Πράγματι έγινε αυτό! Εγώ ήμουν στο τελευταίο σκαλί σε μία σκάλα και έβαλα το χέρι μου για να σηκώσω την μπουκαπόρτα που λέμε, να φύγω. Μ’ έπιασε τρεμούλα, αλλά ο Θεός ξέρει τι είχανε βάλει από πάνω και δεν άνοιγε η πόρτα! Έτσι, υποχρεωτικώς με το χειροκρότημα, ο Θεός ξέρει πώς, εκατέβηκα τη σκάλα. Πήγα κοντά στον Μπαξεβάνη που έπαιζε με τον Ροδινό. Σηκώθηκε ο Αντρέας επάνω, μου έδωσε τη λύρα και μου είπε: “Θανάση, θέλω να με ξεκουράσεις λίγο, γιατί κουράστηκα”.
Η σκέψη του βέβαια ήταν άλλη. Εν πάση περιπτώσει, έπιασα τη λύρα. Ο Μπαξεβάνης άρχισε τον πρώτο χανιώτικο συρτό, για να τον ακολουθήσω εγώ! Τον ακολούθησα παρά το τρακ που είχα. Ο Αντρέας δεν ήταν κοντά μου. Επήγε πίσω από την πόρτα για να μην τον βλέπω και παθαίνω μεγαλύτερο τρακ. Με άκουσε που έπαιξα κάμποσα γυρίσματα, δεν άντεξε, ήρθε, μου πιάνει το δεξί χέρι, με αγκαλιάζει, με φιλεί και λέει: “Σπηλιανοί, αυτός θα είναι ο διάδοχός μου!”
Σα να ήξερε ο καημένος ότι στα 23 του χρόνια θα φύγει. Τα χρόνια περνούσαν σιγά-σιγά. Οι Σπηλιανοί αντιλήφθηκαν το ταλέντο μου, με αγκάλιασαν και με βοήθησαν πάρα πολύ. Ο πατέρας μου ήταν πολύ μερακλής άνθρωπος. Ήταν καλός μαντιναδολόγος και καλός χορευτής και το είχε καμάρι. Με βοήθησε πολύ η ψαλτική. Οι ήχοι της εκκλησίας, που εγώ αγάπησα, έπαιξαν μεγάλο ρόλο στην καλλιτεχνική μου καριέρα. Θα σας πω ένα περιστατικό με τον μουσικολόγο Περιστέρη.
Μου είπε κάποτε: «Ποιο ωδείο έχεις βγάλει, Σκορδαλέ;». «Του Σπηλίου» του είπα. «Ποιο είναι αυτό;» με ρώτησε. «Το χωριό μου». «Μα έχει το χωριό σου ωδείο;». «Δεν έχει ωδείο, αλλά έχει τη φύση». «Εδώ όμως κάτι συμβαίνει», μου λέει. «Μήπως έχεις κανένα συγγενή ψάλτη;». «Εγώ ο ίδιος ψάλλω», του λέω. «Αυτό είναι, το βρήκα!» μου λέει. «Έχεις, κ. Σκορδαλέ, στο παίξιμό σου, τοποθετήσεις της βυζαντινής μουσικής και μου κάνει μεγάλη εντύπωση, όταν μου λες ότι δεν έχεις ιδέα από μουσική». «Δεν έχω, κ. Περιστέρη», του λέω. «Ούτε κατά διάνοια δεν ξέρω τι θα πουν οι νότες κ.τ.λ.». Του φάνηκε περίεργο και μου λέει: «Τότε είναι ένα σωστό ταλέντο που σου έδωσε η φύση και ο Θεός πρώτα!».
Η ενασχόλησή του με την ψαλτική (τη βυζαντινή μουσική κατ’ επέκταση) συνετέλεσε στην ανάπτυξη της προσωπικής προσέγγισής του, όπως φάνηκε αργότερα, με την κρητική μουσική. Δώδεκα χρονών έπαιξε για πρώτη φορά σε γάμο στο Χαμαλεύρι Ρεθύμνου. Επτά χρόνια μετά, στα δεκαεννιά του χρόνια, έκανε την πρώτη εμφάνιση στους Κρήτες της Αθήνας παίζοντας στον αποκριάτικο χορό τους στο ιστορικό «Βυζάντιον» της Ομόνοιας.
Ο Στέλιος Φουσταλιέρης είχε πει: «Όταν παίζαμε με τον Μπαξεβάνη και τον Λαγό, το Σκορδαλάκι μας αφουγκράζονταν και φορούσε κοντά παντελόνια. Αργότερα παίξαμε μαζί, σε πολλούς γάμους. Είναι ταλαντούχος, διαθέτει μοναδική τεχνική που χειρίζεται την λύρα, παίζει δηλαδή με τον δικό του τρόπο, έτσι που δεν μπορεί κανείς άλλος να παίξει την λύρα του. Η μουσική του είναι πολύ ωραία, έχει γράψει δικά του συρτά και είναι αξεπέραστος».
Το 1946 κυκλοφορεί το «Συρτό Σπηλιανό Ρεθυμνιώτικο» (Μόνο εκείνος π’ αγαπά) με συνεργάτη του τον επίσης Σπηλιανό λαουτιέρη Γιάννη Μαρκογιαννάκη (Μαρκογιάννη). Ένα τραγούδι – σταθμό, στη μετέπειτα πορεία του Θανάση Σκορδαλού αλλά και της κρητικής μουσικής γενικότερα.
Μαζί ηχογραφούν μέχρι το 1954 μεγάλες επιτυχίες, όπως το «Πες μου το πως δε μ’ αγαπάς», «Πόσες καρδιές χαρίζονται», «Μάτια που εύκολα γελούν», «Άχι και ίντα σού ‘καμα», «Το Κρητικό ακρογιάλι», «Κόσμο δε θέλουν να θωρούν», «Μοιάζουν πολύ τση θάλασσας», «Είναι στιγμές που χαίρομαι», «Χίλιες καρδιές κι αν είχα εγώ», «Έχω παράξενη καρδιά», «Τα μάτια σου δε μοιάζουνε», «Τρέφετ’ ο πεύκος στα βουνά», «Τέτοια φωτιά που μ’ άναψες», «Πριν σε γνωρίσω σ’ έχασα», κ.ά. Μεγάλες στιγμές του Θανάση Σκορδαλού συνδέονται με το όνομα του Μαρκογιάννη, που τον συνόδευε συνεχώς στα πρώτα χρόνια της καριέρας του. Εκείνα τα χρόνια συνεργάστηκε και με το θρυλικό Γιάννη Μπερνιδάκη ή Μπαξεβάνη, με τον οποίο ηχογράφησε μεταξύ άλλων τέσσερις δίσκους 78 στροφών (1947-54) που περιείχαν τραγούδια που έμειναν κλασσικά. Ανάμεσά τους τα «Το ξεροστερνιανό νερό», «Βαρύς Πισκοπιανός», «Έλα σαν έχεις όρεξη», «Στων αμαθιώ σου τη φώθια». Ο Μπαξεβάνης σύμφωνα με μαρτυρίες έλεγε πολλές φορές για τον Σκορδαλό: “Πολλοί στην Κρήτη μάθανε τη λύρα, μα ο Σκορδαλός την παράμαθε”!
Σε δημοσίευμα της εφημερίδας «Βήμα Ρεθύμνης», το Σάββατο 24 Μαρτίου 1951, διαβάζουμε ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα σχετικά με την παρουσία τους στα μουσικά δρώμενα του Ρεθύμνου:
«Ένα μπράβο.
Αξίζει να γραφούν δύο ακόμη λόγια για το χορό της Λύρας. Ήταν, χωρίς αμφισβήτηση, ο επιτυχέστερος χορός των απόκρεω, απέδειξε δε πόσον εξακολουθεί να συγκινήται ο λαός μας με τους Κρητικούς χορούς και την λύρα.
Ο κ. Θανάσης Σκορδαλός έδειξε όλη την ωργανοτικότητά του, κατορθώσας να συγκεντρώσει τόσον κόσμο, να δημιουργήσει τόσο κέφι. Άξιοι χορευτές, όπως ο κ. Σταμάτης Παπαδάκις, ωραίες Σπηλιανές και Ρεθεμνιώτισσες προσέδωσαν γραφικότητα στη βραδυά της οποίας το μουσικό μέρος εκράτησε λαμπρότατα ο κ. Σκορδαλός στη λύρα, οι κ. Ι. Μπερνιδάκις και Μαρκογιαννάκις στο λαγούτο. Η ορχήστρα του κ. Νίκου Περπιράκι αρίστη, όπως πάντοτε.
Αξίζει επίσης να εξαρθή η ευγενής και φιλάνθρωπος χειρονομία του κ. Σκορδαλού υπέρ του Φιλοπτώχου Ταμείου εις ο εδώθησαν αι εισπράξεις εκ του λαχείου. Αξία ίσης εξάρσεως είναι και αι προσφοραί διά την επιτυχίαν του λαχείου και του σκοπού του, των κ. καταστηματαρχών της πόλεως».
Ο Θανάσης Σκορδαλός αποδέχεται τα ακούσματα και την τεχνική όλων των λυράρηδων της εποχής, τα βιώνει και δημιουργεί τη βάση για το δικό του ξεκίνημα. Σίγουρα επηρεάστηκε από τους προγενέστερούς του Σπηλιανούς λυράρηδες Γιώργη Μαρκογιαννάκη ή Μαρκογιώργη (πατέρα των Μαρκογιάννηδων), Στεφανή Βασιλάκη, Στρατιδάκη, Καπετανάκη, αλλά και τους Ανδρέα Ροδινό, Χαρίλαο Πιπεράκη, Αντώνη Παπαδάκη ή Καρεκλά, Μανώλη Λαγό, το θρυλικό Μιχάλη Παπαδάκη ή Πλακιανό κ. ά. Πήρε τις μελωδίες όπως τις άκουσε, τις τελειοποίησε, έδωσε τον δικό του χαρακτήρα και το ύφος του και άνοιξε ένα νέο δρόμο στην τεχνική της λύρας: αυτό που λέγεται «σχολή του Θανάση Σκορδαλού» στην κρητική μουσική.
Όταν ο Θανάσης Σκορδαλός ήταν 27 χρονών (1947), τον άκουσε για πρώτη φορά ο τότε πρόεδρος του Κόμματος των Φιλελευθέρων Σοφοκλής Βενιζέλος και ενθουσιάστηκε τόσο που τον διόρισε υπάλληλο στην Υπηρεσία Ασφαλείας της Τράπεζας Ελλάδος, από την οποία συνταξιοδοτήθηκε αργότερα. Απεκατεστημένος πλέον επαγγελματικά αφιερώθηκε στην αγαπημένη του λύρα, πραγματοποιώντας εμφανίσεις στους απανταχού Κρήτες της διασποράς σε Αμερική, Καναδά, Αυστραλία, Αφρική.
Μέσα στη δεκαετία του 1950 συνεργάστηκε και με το μεγάλο τραγουδιστή Νίκο Μανιαδάκη ή Μανιά, με τον οποίο είχαν και αρκετά γόνιμη δισκογραφική συνεργασία («Πότε θα κάνει ξαστεριά», «Περνάς και δε με χαιρετάς», «Στερουσιανή μου πέρδικα» κ.ά.).
Αξίζει να αναφέρουμε και τη συμβολή της κόρης του Μαίρης, που σε πολλά τραγούδια του πατέρα της συμμετέχει με τη θαυμάσια φωνή της: «Τα περασάρικα πουλιά», «Κλάψε με μάνα κλάψε με», «Θέλω να ξαναγαπήσω», «Θάλασσα μπλάβη κι αλμυρή», «Τση νύχτας το περπάτημα» κ.ά. Ο Θανάσης Σκορδαλός συνεργάστηκε και με καλλιτέχνες που μεσουρανούσαν την δεκαετία του 1960, όπως με την Καίτη Γκρέι (“Μια Ψαροπούλα”) και τον μεγάλο μπουζουξή Γιάννη Παπαϊωάννου (“Φιλεντέμ”).
Στα περίπου 65 χρόνια καλλιτεχνικής πορείας του συνεργάστηκε επίσης και με τους λαγουτιέρηδες Βαγγέλη Μαρκογιαννάκη, Δημήτρη Φουκάκη, Μανούσο Πανταγιά, Σταμάτη Μαυροδημητράκη («Επίστεψα στα λόγια σου»), Μάρκο Νενεδάκη («Ένας ψαράς γερο-ψαράς», «Με μαχαιριές πληρώνονται», «Αμαριώτικα πεντοζάλια», «Χανιώτικος συρτός», «Μυλοποταμίτικες κοντυλιές»), Πέτρο Καρμπαδάκη, Αντώνη Αποστολάκη, Μιχάλη Φραγκιαδάκη («Εκάηκα μέσ’ στη φωτιά”), Δημήτρη Βερύκοκο («Μάγισσας τέχνη έμαθες», «Πολλές πληγές μου άνοιξες», «Μα τέλος πάντων πες μου το», «Δώσε μου πίσω την καρδιά», «Να σ’ αποφύγω προσπαθώ», «Το μπαλκονάκι»), Γιώργο Μετζάκη, Πέτρο Καρμπαδάκη, Μανούσο Παπατσαρά, Δημήτρη Σκουλά, Μανώλη Κακλή και πολλούς άλλους.
Εκτός από τις κόρες του Μαίρη και Λίτσα, στο τραγούδι τον συνόδεψαν οι Γιώργης και Μαρία Σμπώκου, Βύρων Ιερωνυμίδης κ.ά.
Ο συνθέτης Γιάννης Μαρκόπουλος είπε για τον Σκορδαλό: «Ήμουνα 11 χρονώ το 1952, όταν πρωτοάκουσα το Θανάση Σκορδαλό, και νόμιζα ότι ένας αρχάγγελος κατέβηκε στην Κρήτη και τραγουδούσε με τη λύρα του για να χορέψουν οι έφηβοι και τα ωραία κορίτσια της Μεγαλονήσου».
Στην πολύχρονη καριέρα του πραγματοποίησε δεκάδες εμφανίσεις στους απανταχού Κρήτες της διασποράς, Αμερική, Αυστραλία, Γερμανία, Καναδά και Αφρική.
«Έχω γυρίσει το μισό κόσμο», έλεγε ο ίδιος χαρακτηριστικά. Ακόμα και εκεί ο Σκορδαλος δεν έχασε την ευκαιρία να ηχογραφήσει μαζί με τον Μαρκογιάννη. Στο διάστημα 1958-66 παρουσιάζουν για τους Κρήτες της Αμερικής και της Γερμανίας ακόμα περισσότερες επιτυχίες όπως τα: «Ρωτούσι με ποιαν αγαπώ», «Έχω έναν πόνο στην καρδιά», «Ήρθε καιρός να σου το πω», «Όρτσες», «Όση χαρά ‘χουν τα πουλιά», «Ο ήλιος βγαίνει στα ψηλά», «Ποιος ουρανός, ποια θάλασσα», «Και ο Θεός που σ’ έπλασε», «Εις τον Κουμπέ στα δυο στενά», «Ήθελα νά ’μουνά νερό» κ.ά.
Ηχογράφησε αγαπημένες μελωδίες με σόλο μπουζούκι («Πέτρα θα κάμω την καρδιά», «Συ μ’ έμαθες πως αγαπούν», κ.ά.) παιγμένο είτε από τον ίδιο ή από τον Βαγγέλη Μαρκογιαννάκη, ενώ δισκογραφικά συνεργάστηκε με το μεγάλο μουσικό και συνθέτη της λαικής μας μουσικής Γιάννη Παπαιωάννου («Φιλεντέμ») και την τραγουδίστρια Καίτη Γκρέυ («Μια ψαροπούλα, τη λένε Παναγιά», HMV 5593, 1959).
Ο Θανάσης Σκορδαλός απέκτησε από τον πρώτο του γάμο με την Ρεθεμνιώτισσα Χρυσούλα Παπαδάκη 4 παιδιά, δυο γιους, τον Γιάννη και τον Δημήτρη και δυο κόρες, τη Λίτσα και τη Μαίρη.
Ο Ross Daly μεταξύ άλλων είχε πει για το Σκορδαλό:
«Τον Σκορδαλό τον τιμούσαν ιδιαίτερα οι καλοί χορευτές εξαιτίας της ακριβούς ρυθμικής φρασεολογίας του, που έδενε απόλυτα με τους αυτοσχεδιασμούς τους, καθώς και για τη μοναδική ικανότητά του πάντα να διαλέγει την κατάλληλη μελωδία για τον κάθε χορευτή. Σχεδόν όλοι οι καλύτεροι χορευτές της Κρήτης συμφωνούν στο ότι για το χορό δεν υπήρξε κανένας σαν τον Θανάση Σκορδαλό. Αυτή η πτυχή της κρητικής μουσικής είναι εξαιρετικά σημαντική. Ο λυράρης δεν είναι συναυλιακός καλλιτέχνης, αντίθετα είναι ο «τελετάρχης» μιας γιορτής, που ταυτόχρονα ορίζεται από μια αυστηρή τάξη και ένα πνεύμα έκστασης.
Αυτή η λεπτή ισορροπία θυμίζει τα όσα περιγράφονται στα αρχαία κείμενα σχετικά με διονυσιακές γιορτές. Πολλοί λυράρηδες σήμερα μπορούν να δημιουργήσουν ένα ξέφρενο κέφι αλλά μάλλον κανείς τους δεν μπορεί να πετύχει την τέλεια ισορροπία πειθαρχίας και έκστασης που χαρακτήριζε το γλέντι του Σκορδαλού. Αυτή η ισορροπία είναι ενδεχομένως το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο της Κρητικής μουσικής».
«Η λύρα είναι σαν τη γυναίκα. Κι αν δεν την αγαπάς, αν δεν την προσέχεις, θα τη χάσεις». M’ αυτά τα λόγια περιέγραφε τη σχέση λατρείας και πάθους που τον συνέδεε με τη λύρα του. Το Σεπτέμβριο του 1992 παντρεύτηκε για δεύτερη φορά, την αγαπημένη του Καίτη στο ξωκλήσι του Αγίου Γεωργίου στη Λαγούτα Ηρακλείου.
Ο Θανάσης Σκορδαλός, που υπηρέτησε για πάνω από 65 χρόνια την Κρητική μουσική, έφυγε από τη ζωή στις 22 Απριλίου 1998, σε ηλικία 78 ετών. Χαρακτηριστική είναι η παρακάτω μαντινάδα του Χ. Παπαδάκη με αφορμή το θάνατό του.
Στο θάνατό σου βρόντηξε και σείστηκε η Κρήτη, δάκρυα τα χιόνια γίνανε του γέρο Ψηλορείτη!
Ευτυχώς ο δάσκαλος πρόλαβε πριν φύγει να ζήσει τις τιμές και την αναγνώριση που του άξιζαν. Πρόλαβε να δει τις εξελίξεις και να εκφράσει τους φόβους του:“…και θα γεννηθούν μια μέρα παιδιά που θα ρωτάνε τους πατεράδες τους: τι έχετε να μας υποδείξετε από το παρελθόν; Και αυτοί δε θα ξέρουν τι να πουν…”.
πηγές:
Θανάσης Σκορδαλός, 1920-1998, Κασετίνα με βιβλίο και cd, Αεράκης ΚΜΕ, Σ.Α. 623
Γιώργου Δασκαλομαρκάκη, Θανάσης Σκορδαλός: Ο τελευταίος δάσκαλος της Κρητικής μουσικής, Περιοδικό Κρήτη – ΜΑΡΤΙΟΣ – ΑΠΡΙΛΙΟΣ 1992, τ. 19
Εργαστήριο με θέμα ο δημόσιος χώρος που χάνεται ξεκινά σήμερα 22 Απριλίου και θα διαρκέσει έως 27.04.2025, στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου στα Χανιά.
Υλοποιείται με τη συνεργασία των Σχολών Αρχιτεκτονικής του Πολυτεχνείου Κρήτης και του Πανεπιστημίου Κέμπριτζ (University of Cambridge) και τη στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης.
Διοργανωτές είναι οι: Καρολίνα Βασιλικού, Σπύρος Κακάβας, Μαρία Μανδαλάκη, που ανακοίνωσαν τη διεξαγωγή εργαστηρίου κατασκευών στο δημόσιο χώρο για φοιτητές αρχιτεκτονικής για τη δημιουργία διαδραστικών εγκαταστάσεων, με τη συνδιοργάνωση των Αρχιτεκτονικών Σχολών Κρήτης και Cambridge και την υποστήριξη του Δήμου Χανίων και του Κέντρου Αρχιτεκτονικής Μεσογείου.
«Δημιουργούμε εφήμερες κατασκευές σε δίκτυο διαδρομών που αφηγούνται ιστορίες και προσκαλούν σε αλληλεπίδραση για την ανάκτηση του ελεύθερου δημόσιου χώρου που χάνεται», αναφέρουν οι διοργανωτές.
Σε ένα κοινωνικό τοπίο διαρκώς μεταβαλλόμενο και συχνά αποσταθεροποιημένο, το Ψυχοθεραπευτικό Κέντρο Ηρακλείου – ΨΥΧ.Η. δημιουργεί έναν ανοιχτό χώρο επιστημονικής ανταλλαγής, εκπαίδευσης και θεραπευτικής σκέψης, συμβάλλοντας ενεργά στον επιστημονικό και κοινωνικό διάλογο γύρω από την ψυχική υγεία.
Σε αυτό το πλαίσιο, το Ψυχοθεραπευτικό Κέντρο Ηρακλείου και Κέντρο Εκπαίδευσης Ψυχοδράματος Κρήτης – ΨΥΧ.Η. φιλοξενεί στο Ηράκλειο δύο εξαιρετικά σημαντικές εκδηλώσεις με τη συμμετοχή διακεκριμένων ψυχοθεραπευτών από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ελβετία. Οι εκδηλώσεις αυτές φιλοδοξούν να ενδυναμώσουν τόσο τους επαγγελματίες ψυχικής υγείας όσο και την ευρύτερη κοινότητα, προσφέροντας γέφυρες κατανόησης και πρακτικής υποστήριξης.
Διάλεξη | 24 Μαΐου 2025 | Ηράκλειο
Δύο από τους πλέον καταξιωμένους ψυχοθεραπευτές διεθνώς, η ψυχαναλύτρια και συγγραφέας Dr. Nancy McWilliams και ο ψυχίατρος Dr. Michael Garrett, συναντώνται στο Ηράκλειο σε μια διάλεξη υψηλού επιστημονικού ενδιαφέροντος με θέμα:
«Ζώντας υπό συνεχή απειλή: Παρανοϊκές και μαζοχιστικές εκδηλώσεις σε όλο το φάσμα της κοινωνικής και ατομικής ψυχοπαθολογίας».
Σε μια εποχή όπου η αίσθηση απειλής διαπερνά κάθε πτυχή της ανθρώπινης εμπειρίας – από τις διαπροσωπικές σχέσεις έως τις παγκόσμιες κρίσεις – οι δύο ομιλητές αναδεικνύουν τις ψυχοδυναμικές και κοινωνικές συνιστώσες της παράνοιας, της ανασφάλειας και της αυτοκαταστροφικότητας.
Θεματικές της διάλεξης περιλαμβάνουν:
Τις ψυχοδυναμικές ρίζες της αίσθησης απειλής
Τη διαχείριση του παρανοϊκού ιδεασμού μέσα και έξω από τη θεραπευτική σχέση
Καινοτόμες προσεγγίσεις αντιμετώπισης ατομικών και συλλογικών τραυμάτων
Εκπαίδευση | 13-15 Ιουνίου 2025 | Ηράκλειο
Ο πιστοποιημένος ψυχοθεραπευτής και διεθνής εκπαιδευτής ψυχοδράματος Norbert Apter(Harvard M.Ed.), από την Ελβετία, επισκέπτεται την Κρήτη για μια τριήμερη βιωματική εκπαίδευση με τίτλο:
«Από τη σύγκρουση στη σύνδεση: Εργαλεία επίλυσης και επανόρθωσης μέσω ψυχοδραματικών τεχνικών».
Η εκπαίδευση εστιάζει στις ανθρώπινες σχέσεις σε όλα τα επίπεδα — ατομικό, οικογενειακό, επαγγελματικό και κοινωνικό — και προσφέρει πρακτικά εργαλεία για την αναγνώριση, διαχείριση και επανόρθωση των συγκρούσεων.
Θεματικές ενότητες:
Αναγνώριση της δυναμικής της σύγκρουσης
Ψυχοδραματικά εργαλεία σε συνθήκες υψηλής έντασης
Επανορθωτικές διαδικασίες μέσω βιωματικής πρακτικής
Στρατηγικές και τεχνικές εφαρμογής σε διαφορετικά πλαίσια
Λίγα λόγια για το ΨΥΧ.Η.
Το Ψυχοθεραπευτικό Κέντρο Ηρακλείου – ΨΥΧ.Η. είναι φορέας ιδιωτικής πρωτοβουλίας που βρίσκεται στο Ηράκλειο της Κρήτης και παρέχει υπηρεσίες ψυχικής υγείας και εκπαίδευσης. Επιπλέον, είναι Κέντρο Εκπαίδευσης Ψυχοδράματος- μέλος της FEPTO (Federation of European Psychodrama Training Organisations) και λειτουργεί ως επίσημος φορέας εκπαίδευσης και πιστοποίησης ψυχοδραματιστών.
Στελεχώνεται από ομάδα ψυχολόγων, ψυχοθεραπευτών, κοινωνικών λειτουργών και επαγγελματιών ψυχικής υγείας.
Πληροφορίες & Εγγραφές
Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το Ψυχοθεραπευτικό Κέντρο Ηρακλείου: Email: psychy.h@gmail.com. Τηλέφωνο: 2813 018523 & 6981 682454 Διεύθυνση: Αυλώνος 8, Τ.Κ. 71305, Ηράκλειο Ιστοσελίδα: www.psychee.gr.
Χρησιμοποιώντας το Rethemnos.gr συμφωνείτε με τους όρους χρήσης και την δήλωση προστασίας προσωπικών δεδομένων. Παρακαλώ επισκεφθείτε τη σχετική σελίδα μας Πολιτική Cookies – Προστασία δεδομένων για περισσότερες πληροφορίες.